Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29021
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Alfa Romeo: lyktespylere som ikke returnerer etter spyling...

Legg inn av AJ » 28 mar 2019, 10:46

Et spørsmål til folk her inne med god peiling på bil og en svikt i lyktespylersystemet, som visstnok er en gjenganger på enkelte bilmodeller.
Åpenbart også Alfa... :sk? .

Det har ikke vært noe problem med dette de to årene jeg har eid bilen, men nå nylig oppsto det altså. Nemlig at lykespylerne i frontfangeren ikke går tilbake til utgangsstillingen etter spyling.
Begge blir stående ca. en halv cm. ut fra fangeren. Dvs. ldegger seg ikke tett inntil fangeren slik de har gjort før.
Jeg har lest meg til at en del BMW'er har samme problem og at spylerdysesystemet er så og si identisk med det Alfa'en har.

Så kanskje noen med BMW her på forumet har opplevd det samme og har noen gode tips på en fiks?
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 854
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
MC: Din MC her

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av Rune75 » 28 mar 2019, 10:59

Skvetter de helt inn hvis du dytter litt på de ? Jeg ville i første omgang forsøkt med smøring. Siliconspray eller en eller annen multispray.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29021
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ » 28 mar 2019, 11:02

Rune75 skrev:
28 mar 2019, 10:59
Skvetter de helt inn hvis du dytter litt på de ? Jeg ville i første omgang forsøkt med smøring. Siliconspray eller en eller annen multispray.
Joda, med en liten dytt så legger de seg fint inntil. Litt motstand er det riktignok, men ikke verre enn at altså en liten dytt gjør sitt til at de smetter på plass.
Har sprayet med PTFE spray. Hjalp litt, men ikke nok...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4705
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av ZZR-Erling » 28 mar 2019, 12:06

Nei, min Z4 har ikke dette problemet, eller har hatt det. Har foresten kjørt en tank nå 😁 og fått to steinsprang i ruta 😑
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29021
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ » 28 mar 2019, 15:50

Tok kontakt med en erfaren bilmekaniker med lang fartstid, som mente at PTFE spray ikke er spesielt egnet på bevegelige plastdeler i en frontlyktspyler. Så da var det bare å prøve å blåse rent med trykkluft og elektrospray og peise på med WD-40, som mekanikeren anbefalte istedet for PTFE, som han forklarte ekspanderer etter påføring.
Noe som dermed meget trolig gir tregere bevegelse når PTFE brukes.
Og det er akkurat det motsatte jeg er ute etter. Dvs. å få gledeflatene i dysa til å gli så fritt for friksjon som mulig.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 854
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
MC: Din MC her

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av Rune75 » 28 mar 2019, 16:06

AJ skrev:
28 mar 2019, 15:50
Tok kontakt med en erfaren bilmekaniker med lang fartstid, som mente at PTFE spray ikke er spesielt egnet på bevegelige plastdeler i en frontlyktspyler. Så da var det bare å prøve å blåse rent med trykkluft og elektrospray og peise på med WD-40, som mekanikeren anbefalte istedet for PTFE, som han forklarte ekspanderer etter påføring.
Noe som dermed meget trolig gir tregere bevegelse når PTFE brukes.
Og det er akkurat det motsatte jeg er ute etter. Dvs. å få gledeflatene i dysa til å gli så fritt for friksjon som mulig.


PTFE spray er anbefalt på bevegelige plastdeler så den forklaringen hørtes merkelig ut. Kjøper ikke den ekspansjons teorien heller, produktet ville jo vært ubrukelig hvis det var tilfelle. Men, wd40 er et sikkert kort.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29021
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ » 28 mar 2019, 17:12

Rune75 skrev:
28 mar 2019, 16:06
PTFE spray er anbefalt på bevegelige plastdeler så den forklaringen hørtes merkelig ut. Kjøper ikke den ekspansjons teorien heller, produktet ville jo vært ubrukelig hvis det var tilfelle. Men, wd40 er et sikkert kort.
Han brukte vel ikke akkurat ordet 'ekspansjon', men sa at PTFE ble litt tjukkere, kanskje seigere, mer oljete, etter hvert.
Uansett så har ikke jeg så god peiling på disse tingene og etter å ha prøvd litt av hvert er jeg ikke nærmere noen løsning.
Så her må nok fangeren av og spylerdysene demonteres for å sjekke ut returfeilen så godt det overhode lar seg gjøre.
Og det tar jeg meg ikke bryet med å gjøre.
Jeg tar heller ut sikringen til lyktespylerne som dermed deaktiverer spylerne og setter i sikringen igjen når bilen neste gang skal til PKK og fikk bekreftet av mekanikeren at så lenge disse spylte lyktene ville bilen bli godkjent. Det at spylerne ikke la seg tilbake på fangeren hadde ingen betydning, ilflg. ham.

Dermed sparer jeg litervis med spylervæske når lyktepusserne er satt ut av spill. Aldri så galt at det ikke er godt for noe ;) .
Så får jeg heller være påpasselig med å stikke innom bensinstasjoner når jeg er ute og kjører med bilen og vaske av lyktene på gamlemåten med nal og vann.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 854
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
MC: Din MC her

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av Rune75 » 28 mar 2019, 18:42

AJ skrev:
28 mar 2019, 17:12
Rune75 skrev:
28 mar 2019, 16:06
PTFE spray er anbefalt på bevegelige plastdeler så den forklaringen hørtes merkelig ut. Kjøper ikke den ekspansjons teorien heller, produktet ville jo vært ubrukelig hvis det var tilfelle. Men, wd40 er et sikkert kort.
Han brukte vel ikke akkurat ordet 'ekspansjon', men sa at PTFE ble litt tjukkere, kanskje seigere, mer oljete, etter hvert.
Uansett så har ikke jeg så god peiling på disse tingene og etter å ha prøvd litt av hvert er jeg ikke nærmere noen løsning.
Så her må nok fangeren av og spylerdysene demonteres for å sjekke ut returfeilen så godt det overhode lar seg gjøre.
Og det tar jeg meg ikke bryet med å gjøre.
Jeg tar heller ut sikringen til lyktespylerne som dermed deaktiverer spylerne og setter i sikringen igjen når bilen neste gang skal til PKK og fikk bekreftet av mekanikeren at så lenge disse spylte lyktene ville bilen bli godkjent. Det at spylerne ikke la seg tilbake på fangeren hadde ingen betydning, ilflg. ham.

Dermed sparer jeg litervis med spylervæske når lyktepusserne er satt ut av spill. Aldri så galt at det ikke er godt for noe ;) .
Så får jeg heller være påpasselig med å stikke innom bensinstasjoner når jeg er ute og kjører med bilen og vaske av lyktene på gamlemåten med nal og vann.

Min første tanke var å foreslå å trekke ut sikringen men jeg trodde ikke du ville gå med på en så enkel fiks :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29021
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ » 28 mar 2019, 18:49

Rune75 skrev:
28 mar 2019, 18:42
Min første tanke var å foreslå å trekke ut sikringen men jeg trodde ikke du ville gå med på en så enkel fiks :knegg
Å joda :) .
På en såpass gammel bil så går det helt fint med slike enkle løsninger :thumleft .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 5528
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av mekkern » 28 mar 2019, 20:25

"Problemet" med en del smøremidler og plast er at enkelte plasttyper sveller av petroleumsbaserte smøremidler.
syntetiske funker da oftest bedre.
Men for å "smøre plast" er ofte en dusj med silikon helt greit. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29021
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ » 14 jul 2019, 23:03

Da er Alfaeventyret over for denne gangen.
I dag skrev jeg kontrakt med en 22-åring og ihuga Alfaentusiast, som henter bilen på onsdag.

Drøye to års eierskap er slutt.
Litt trist...
Men samtidig like greit siden jeg kjører bil veldig lite og strengt tatt trenger kun en, som takler elendige veier her vi bor. Og det viser seg at den 15 år gamle Hyundai'en med mindre enn 80K på telleren, gjør denne jobben mer enn tilfredsstillende.
Farvel Alfa.JPG
Så... takk for laget, Alfa Romeo GT - på godt og vondt disse drøye to årene vi har hatt sammen .
Lykke til videre hos din nye dedikerte eier, som jeg er sikker på vil ta godt vare på deg :m .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29021
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ » 15 jul 2019, 22:42

Da har Alfa'en hatt sin siste kveld her hos meg.
En utålmodig ny eier jobbet målbevisst for å få registrert og betalt bilen.
Og det var en blid ung mann som dro avgårde herfra som nybakt Alfa Romeo GTeier nå i kveld... :) :
Ny Alfa eier.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2015
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av gsx750_80 » 16 jul 2019, 00:02

Fin bil. Litt vemodig, men også en liten lettelse antakelig, spesielt når den ser ut til å få et godt nytt hjem. Vakuumet som nå har opp stått i kjøretøy bestanden - fylles det med nok en tohjuling feks? Veteran er gøy. Nudge nudge wink wink..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
niko
Innlegg: 402
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
MC: Yamaha TDM 1999, Honda CB 500
Sted: Oslo

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av niko » 16 jul 2019, 06:35

Skjønner at han er glad. Flott at det gikk greit med salget 😊

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29021
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS, 2006 - my precious! - forhåpentligvis...

Legg inn av AJ » 16 jul 2019, 07:51

gsx750_80 skrev:
16 jul 2019, 00:02
Fin bil. Litt vemodig, men også en liten lettelse antakelig, spesielt når den ser ut til å få et godt nytt hjem. Vakuumet som nå har opp stått i kjøretøy bestanden - fylles det med nok en tohjuling feks? Veteran er gøy. Nudge nudge wink wink..
Ingen umiddelbare planer om nyere eller eldre MC. Men... det begynner jo å dukke opp stadig flere spennende yngre veteransykler der ute... :yeyeye :crazy: .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest