Prosjekt vinterbil

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Prosjekt vinterbil

Legg inn av Dansekris »

Hei!

Jeg regner med at de aller fleste av dere også har en eller flere biler i tillegg til motorsykkel, så jeg prøver lykken og lufter tankene mine her.

Et av høstens store prosjekter var å finne noe å bruke tida på i vinterhalvåret. Etter litt frem og tilbake valgt valget på ski, nedover ski. Jeg har blitt en real friskus og fått helt dilla. Frikjøring og puddersnø er nå nesten like gromt som voksenmoped og hårnålsvinger.

Som urban caffelatte-entusiast bosatt midt i tjukkeste Oslo har det ikke vært aktuelt å eie bil igjen. En evig kamp om parkeringsplassene, bompenger og et godt kollektivtilbud har gjort bilen overflødig, inntil nå. Jeg ser behovet for å kunne disponere en bil for å komme seg til de ulike skistedene rundt om i landet. Det er rett og slett et forbaska mas å forflytte seg med kollektivstransport bærende på ski, staver, støvler, hjelm og alt det andre pikkpakket som er nødvendig for en dag i snøen. Det tar f.eks over en klokketime å reise fra St.hanshaugen (innenfor Ring 2) og opp på Oslo Vinterpark på Tryvann. Et skianlegg jeg kan se herfra!

Derfor har jeg vurdert om det kan være en løsning å kjøpe en billig, men driftsikker bil jeg kan bruke i vinterhalvåret for å komme meg til fjells. Forretningsmodellen er å leie bilen ut så mye som mulig gjennom nabobil.no de dagene jeg ikke brukeren den. Det vil være stort sett alle ukedager og en helg i måneden. Når våren og sommeren kommer synker behovet for bil betraktelig. Jeg ser for meg å kunne leie ut bilen store deler av sommerferien og så mye som mulig ellers i sommerhalvåret. Tror realistisk dagspris for leie burde ligge på 350kr/dagen.

Jeg ser for meg en billig japansk firehjulstrekker som går på bensin.

Spørsmålet er da, er det realistisk å tro at jeg kan eie en billig bil relativt kostnadsfritt hvis jeg baserer meg på å hovedsaklig leie den ut?

Det koster en del tusen i året å eie en bil og det vil klart være en hel del uforutsette utgifter med en såpass gammel bil.

Budsjettet er mellom 25 til 35 000kr

Er det noen soleklare modeller som stikker seg ut?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prosjekt vinterbil

Legg inn av AJ »

En liten Suzuki 4x4, kanskje?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 717
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Prosjekt vinterbil

Legg inn av JanK »

Cherokee 4.0

Bilde

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Prosjekt vinterbil

Legg inn av WikingTnT »

Kriteriene dine begrenser jo utvalget litt iom at de fleste japanske 4x4 gerne har diesel , men det er jo noen driftsikre unntak.
Skal du basere på utleie i perioder så bør du ha en som favner ganske bredt bruksområde - alt i fra barnefamilier til en tur til Ikea , så litt ekstra bagasjeplass og tilhengerfeste er en fordel.

Prut litt på denne Rav4 : https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=114851540
Trofast sliter med lav km - noe småplukk : https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=113226698
Med skiboks - uten hengerfeste -ser veldig bra ut : https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=115289474
Med hengerfeste - grei stand : https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=113738532

De 3 siste er Subaru Forester - ser ut som det var et modellskifte i 2003 med mye oppgraderinger .

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 1064
Registrert: 29 des 2015, 02:35
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Prosjekt vinterbil

Legg inn av kvase »

Billig i drift og lett å parkere + 4x4 Subaru justy https://www.finn.no/car/used/search.htm ... 1.810.1369
Er i realiteten samme bil som
Suzuki ignis https://www.finn.no/car/used/search.htm ... 1.811.6748
Dette er ikke noe langdistanse biler men 30 mil går helt greit
Da er denne bedre den lille Vitara men gått lengre https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=115283345
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Prosjekt vinterbil

Legg inn av FredrikE24 »

Forester er greit nok det, men de er stive og stumpete å kjøre.
Da hadde jeg heller valgt Legacy, feks. en Outback https://www.finn.no/car/used/ad.html?fi ... =115410784

Ulempen med disse Subaruene er at de er utrolig tørste.. De er svært triste å kjøre og innvendig er de bare sorgen.
De er dog passelig driftsikre.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Prosjekt vinterbil

Legg inn av WikingTnT »

FredrikE24 skrev: 10 mar 2018, 12:24 Forester er greit nok det, men de er stive og stumpete å kjøre.
Da hadde jeg heller valgt Legacy, feks. en Outback https://www.finn.no/car/used/ad.html?fi ... =115410784

Ulempen med disse Subaruene er at de er utrolig tørste.. De er svært triste å kjøre og innvendig er de bare sorgen.
De er dog passelig driftsikre.
Ehh...joa - men her er det snakk om en driftsikker 4x4 bensin til 35K , tror man må svelge et par kameler mht kjøregenskaper og utseende innvendig. Bensin-boxern er beregnet til 0,85 blandet kjøring og 0,68 landevei - ikke helt tullete for en 2,0 bensin.
Legacy bør man velge fra 2004 - stor oppgradering.

Sakset fra Broom :
Skjermbilde 2018-03-10 kl. 14.45.44.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Prosjekt vinterbil

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg hadde heller valgt Audi med quattro, feks en A4 1.8 Turbo. En kamerat kjøpte en kjempefin A6 1,8Turbo quattro før hjul til 35k og under 200k på tellern.. Knakendes god bil. Selv kjører jeg BMW 5-serie til 20k, ikke rørt en skrue etter EU-godkjenning for 15kkm siden og er en drøm å kjøre :) Dog ikke firehjulstrekk, noe jeg ser på som unødvendig for å klare å komme frem til parkeringsplassen til et alpintanlegg..

Når det gjelder bensinforbruk på Subaru, en kamerat er på sin Forester nr. 2 og to andre har hatt hver sin Legacy Sedan, både med og uten turbo. Alle ligger på normal kjøring over litern. Både med og uten automat.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Prosjekt vinterbil

Legg inn av WikingTnT »

Ville vært veldig forsiktig med en A4/A6 i den generasjonen 98+ med +- 200K på telleren. Her er det potensielt stooore utlegg i bærebruer/kuleledd generell forstilling og Turbo. Been there :[-X

Svar