"flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

"flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

Bilspørsmål, men.. :

En Toyota Camry (2000. 2.2 bensin) har ulyder i bakre venstre brems.

I går registrerte jeg "klankelyd" som hørtes ut som den kommer fra rundt venstre bakhjul, rett etter oppstart.
Etter anslagsvis 1.5 km kjøring begynte jeg å høre en ulyd som fulgte hjulenes omdreiningshastighet, som tiltok i styrke.
Etter ytterligere noen hundre meters kjøring stoppet jeg, og registrerte at bremseskive bak var god og varm.

I tillegg til skivebremsene har visst disse bilene bremsetrommel som knyttes til håndbrekk. Ved å dra i håndbrekk forsvinner ulyden
akkurat så lenge som brekket er på.

Synes følgende beskrivelse var ganske treffende, men fant ikke noe svar:

"I have a 1998 Camry V6 with 165000 miles. I had brake pads and rotors replaced on all four tires. Two days later, I noticed a flapping/knocking noise apparently coming from the rear of the car. It only happens after the car as been driving for 5-10 minutes. The noise increases in frequency as the speed of the vehicle increases and is unaffected by braking or bumps and gets louder the longer the car is driven. I took the car back and they re-checked all the brake installations and said everything was fine and the noise was nothing to worry about (of course I had to convince them that there really was a noise). They also said they inspected the tires and didn’t find anything wrong. I have jacked the car up and looked under all tires and don’t see anything close to the tires that could be hitting them. It sounds like a strip of rubber hitting a metal pan. I see no loose plastic guards or mudflaps. The tires were all replaced less than 2 years ago and they have been rotated regularly and visually appear to be in good shape. If anyone has any suggestions, I would greatly appreciate it."

Hadde ulyden for en ukes tid siden også, men etter å ha tvunget bremseskivene fra hverandre og gitt "systemet" en sprut WD40 i forbindelse med hjulskift, virket det som ulyden forsvant.
Den er nå tilbake, og tydeligvis usunn, i og med kraftig varmeutvikling..

I tillegg til "klankelyden" blir det etterhvert en "flappende" lyd, som om det hadde vært en løs del av et dekk som klasket i asfalten.
Men jeg har ikke registrert skader på dekk. Flappelyden er også ledsaget av "gnissing", en mer metallisk lyd, kanskje.

Noen som har en god formening om hva dette kan skyldes ? Er det sannsynlig at det er noe galt inne i trommelen , feks løsnet bremsesko e.l.? Eller kan det være feilmonterte bremseklosser eller dårlig kaliper? (Bilen har stort sett stått i ro noen måneder i vinter, før jeg
kjøpte den.
Sist redigert av gsx750_80 den 27 apr 2018, 14:17, redigert 1 gang totalt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av simpson »

Varmgang kommer av at bremser ligger på.
Kan være enten håndbrekk eller kaliper som ikke slipper.
Ikke uvanlig at gummimanskjett blir ødelagt og det kommer vann og dritt inn og stempel henger.
Dette kan skape lyder også.
Har du sjekket om bremseskjoldene ikke subber i skiva?
Ta av hjul og snurr rundt så kjenner du om det henger eller om skjoldet er borte i skiva.
Uansett ikke noe problem å fikse

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

simpson skrev: 27 apr 2018, 14:07 Varmgang kommer av at bremser ligger på.
Kan være enten håndbrekk eller kaliper som ikke slipper.
Ikke uvanlig at gummimanskjett blir ødelagt og det kommer vann og dritt inn og stempel henger.
Dette kan skape lyder også.
Har du sjekket om bremseskjoldene ikke subber i skiva?
Ta av hjul og snurr rundt så kjenner du om det henger eller om skjoldet er borte i skiva.
Uansett ikke noe problem å fikse
Takk for svar.

Jeg jekket opp hjulet og dreide det rundt før oppstart. Da hørte jeg ingen ulyd, og jeg registrerte ingen friksjon som slo meg som unaturlig.
Men, dersom det er kontakt mellom bremseklosser og skive feks, om enn bare så vidt, så kan jeg se for meg at deler varmes opp etterhvert, ekspanderer, og fører til tiltakende ulyd.
Får muligens ta av hjulet og se på bremseskjold mm. La merke til at de var litt bøyde / ujevne, noen steder.
Jeg kjøpte noe kopperpasta for feks hjulbolter. Er det realistisk å få tilført smøring uten å demontere kaliper, mon tro?

Bilen er jo langt fra ny, og har vært avsiltet siden november, før jeg kjøpte den for en ukes tid siden.
Det er muligens kurant å fikse, men jeg har ikke gjort slikt før, så jeg får vel forsøke å lese meg opp og evt studere youtube videoer som måtte finnes.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av FredrikE24 »

Her hadde jeg nappet av bremseskiva og sjekka bremsebånda til brekket. Kan fort være at du har en litt treg håndbrekkwire, evt. treghet i mekanismen som ekspanderer bånda når du napper i det. Demonter, smør opp/bytt ut(erfaringsmessig bør det demonteres og løses opp i olje, røres på og monteres igjen). Sjekk at brekkwire går tilbake. Forsvinner lydene når du napper i brekket, så er det som regel brekkrelatert.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 27 apr 2018, 16:37 Her hadde jeg nappet av bremseskiva og sjekka bremsebånda til brekket. Kan fort være at du har en litt treg håndbrekkwire, evt. treghet i mekanismen som ekspanderer bånda når du napper i det. Demonter, smør opp/bytt ut(erfaringsmessig bør det demonteres og løses opp i olje, røres på og monteres igjen). Sjekk at brekkwire går tilbake. Forsvinner lydene når du napper i brekket, så er det som regel brekkrelatert.
Tok av hjulet og dreide bremseskiva. Ikke nevneverdig fruksjon mot bremseklosser, men plutselig ble det bråstopp. Det ser ut til å være stopp innenfor skivem, i trommel. Da går mistanken i retning bremsesko og trommelbremsen. Fikk ikke opp den siste skruen i kveld, så jeg har ikke fått sett hvorden det står til på innsiden, foreløpig.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av FredrikE24 »

Husk å slakke bånda helt, ellers kan den være vanskelig å nappe av.
Sitter en strammemekanisme inni der som man normalt strammer/slakker gjennom et hull i trommelen. Mulig det ikke er slik på Toyota.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 27 apr 2018, 23:53 Husk å slakke bånda helt, ellers kan den være vanskelig å nappe av.
Sitter en strammemekanisme inni der som man normalt strammer/slakker gjennom et hull i trommelen. Mulig det ikke er slik på Toyota.
90 % av jobben så langt, har bestått i å få løsnet en bolt som holdt deler av kaliper. Det begynte å bli mørkt, og jeg var lei, så foreløpig har jeg kommet til stadiet vist i foto. Det ser ikke bra ut. Det var knapt noe belegg igjen på bremsesko. (Antakelig bør jeg skifte disse på begge sider etterhvert
brems.png
. Vi får se..)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av simpson »

Det beste er å kjøpe nye klippere, bremsebånd, klosser og skiver på begge sider.
Sånne type deler har blitt så billige nå til dags at det bedre å få byttet de enn å fikse på gammelt drit.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

Tror overoppheting har rot i at bremsebånd på innsida av trommel har blitt liggende "på". Har skiftet bremsebånd på begge sider, fjærer mm. Vha gode kompiser og sammenlagt en dags arbeid, antakelig. Tok en prøvetur og registrerte varmgang, fortsatt. Kaster inn håndkleet og leverer antakelig bilen til merkeforhandler snarest mulig...
Utrolig mye fikling, og bruker opptil timer på steg som tar bare sekunder på youtube-videoer.. ;-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av simpson »

Da er det enten håndbremswire eller hjulsylindere som henger.
Sylindere er veldig kurant å bytte, håndbremswire er litt mer knotete om du ikke har løftebukk

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

simpson skrev: 15 mai 2018, 05:06 Da er det enten håndbremswire eller hjulsylindere som henger.
Sylindere er veldig kurant å bytte, håndbremswire er litt mer knotete om du ikke har løftebukk
Det er ting som tyder på at håndbrekkwire er skadet, noe som kan bidra vesentlig til at bremsesko ikke trekkes unna trommel, slik at
bremser henger på, med unormal slitasje og varmgang blandt resultatene.
Kanskje burde både hjulsyliner og wire skiftes.
Merkeverksted antyder oppunder 4000.- for jobben (antydet 1.5 timer). Muligens en frisk pris, men jeg har ikke løftebukk. Begynner
dessuten å bli lei av å streve med dette.
En av boltene satt så fast at jeg sleit 1-2 timer bare med å få den løs. Noen splinter med fjører utenpå, som har stoppskiver som skal
lirkes inn i et spor i bremseskoene, har også forårsaket noen timer arbeid, med tilhørende frustrasjon..
Takk for informasjon og råd. De anses som nyttige i den videre prosessen..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 15 mai 2018, 12:24
simpson skrev: 15 mai 2018, 05:06 Da er det enten håndbremswire eller hjulsylindere som henger.
Sylindere er veldig kurant å bytte, håndbremswire er litt mer knotete om du ikke har løftebukk
Det er ting som tyder på at håndbrekkwire er skadet, noe som kan bidra vesentlig til at bremsesko ikke trekkes unna trommel, slik at
bremser henger på, med unormal slitasje og varmgang blandt resultatene.
Kanskje burde både hjulsyliner og wire skiftes.
Merkeverksted antyder oppunder 4000.- for jobben (antydet 1.5 timer). Muligens en frisk pris, men jeg har ikke løftebukk, og har krøpet mye rundt i grusen allerede.. Begynner dessuten å bli lei av å streve med dette.
En av boltene satt så fast at jeg sleit 1-2 timer bare med å få den løs. Noen splinter med fjører utenpå, som har stoppskiver som skal
lirkes inn i et spor i bremseskoene, har også forårsaket noen timer arbeid, med tilhørende frustrasjon..
Takk for informasjon og råd. De anses som nyttige i den videre prosessen..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 27 apr 2018, 23:53 Husk å slakke bånda helt, ellers kan den være vanskelig å nappe av.
Sitter en strammemekanisme inni der som man normalt strammer/slakker gjennom et hull i trommelen. Mulig det ikke er slik på Toyota.
Joda, det er en slik mekanisme også på denne Camry'en. Den er slakket så mye som mulig, men båndene ligger likevel for nære trommel, noe som konstateres ved at fingertupper blir nesten brente ved berøring av skive/trommel, etter kun noen få kilometers kjøring.
Har vel brukt omtrent et dagsverk til dette selv, med hjelp av bekjente.
Som sagt, så tror jeg at jeg nå overlater videre arbeid til et verksted.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av FredrikE24 »

Du har slakket wire helt ved brekket også eller?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: "flappende" ulyd forbundet med bakre brems på Toyota

Legg inn av FredrikE24 »

Normalt sett ved montering av bakbremser med slikt brekk, så skal håndbrekkwire slakkes helt.
Strammemekanisme i trommel slakkes helt.

Skive settes på. Strammemekanisme i trommelen strammes såpass at det går ganske så tungt(du klarer å dra rundt skiva såvidt for hånd).
Dødgang på brekket justeres med wiren. Så kjører man seg en tur og bånda slites til.

Svar