MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av AJ »

@Kjellrf:
Så langt har jeg vært veldig fornøyd med Elantra'en. To års problemfritt eierskap så langt.
Rust er nok et problem. Så jeg sørget for en FluidFilm understellsbehandling høsten 2018 og på årets PKK/EU kontroll kunne verkstedet ikke se noen problematiske rustangrep på bilen, som bare har gått 90K siden 2004.
Dermed har jeg bil to år til, som jeg jeg regner med å ikke ha andre utgifter enn oljeskift neste år.
Luft-, pollenfilter, regreimnbytte og ny girolje ble gjort i år.
Nye bremseklosser bak og nye stab.stag/"dogbones" i forstillinga med litt ufarlig slark avdekket på årets EU-kontroll kommer på plass i 2022, før neste kontroll :) .

Hyundai Elantra 1.6 GLS, 2004 mod, kjøpt for 29000,- ferd. reg. med 73000 km. på telleren i sept. 2018.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av ZZR-Erling »

Volvo V70 2,4D5 -07 210 000km. Møkk forstillig. Passat samme årgang MYE bedre!

ZZR-Erling

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av ZZR-Erling »

Eller så er verkstedet mitt mest bare tull!

lazyboy
Innlegg: 240
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av lazyboy »

Mercedes e 300 diesel hybrid 2013 på far og Mitsubishi outlander phev 2016 på mor. Funker Som forventet.
Lite tull og grei komfort på begge selv om outlanderen blir sabla tørst om en ikke lader hver dag.
Mercedesen går på 0.6 samme pokker Åssen en kjører Slett ikke ille med 750nm og 231 hk

olek
Innlegg: 13
Registrert: 09 jul 2018, 22:25
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2008

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av olek »

Her går det i BMW både på to og fire hjul.
IMG_0446.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Methano
Innlegg: 24
Registrert: 24 des 2012, 09:54
Motorsykkelen din: Yamaha XT660Z Tènèrè

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Methano »

Alle mine kjøretøy på gården trekker på alle aksler, bortsett fra mopeden. :)
Konemor har en Mitsubishi L200, og jeg kjører en Dacia Duster.
Har en Volvo feltvogn som jeg holder på å pusse opp, som tidligere var dagligbil en periode. :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av AJ »

Methano skrev: 12 des 2020, 22:02 og jeg kjører en Dacia Duster.
Interessant!
Hva er din erfaring med Duster?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Methano
Innlegg: 24
Registrert: 24 des 2012, 09:54
Motorsykkelen din: Yamaha XT660Z Tènèrè

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Methano »

AJ skrev: 12 des 2020, 22:16
Methano skrev: 12 des 2020, 22:02 og jeg kjører en Dacia Duster.
Interessant!
Hva er din erfaring med Duster?
Tipp, topp - tommel opp :prf

Jobbet hos Dacia forhandler mellom 2013 - 2020 (byttet beite i august i år), og er fremdeles ikke redd for å anbefale på det varmeste. :twothumbs:
Vi har 4(!) Dustere i familien; mine 2 søstre, min mor - og jeg. :)
Det vil jeg anse for å være en tillitserklæring.

Det er billige biler, men godt nok utstyrt for meg og mitt bruk.
Finnes selvfølgelig sitroner i alle bilmerker, men det er billige reservedeler om noe skulle gå i stykker (i motsetning til f.eks. mange tyske populære modeller)

Arvidnesse
Innlegg: 85
Registrert: 20 sep 2020, 23:07
Motorsykkelen din: Suzuki DR750 BIG
Sted: Sotra, BERGEN

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Arvidnesse »

Her i flokken kjører eg en 2004 SAAB 9-5 stasjonsvogn men Isuzu 2.2 tid motor. Kjørt 330000 km. Går som en klokke og bruker ikke olje eller kjølevann.

Men samboer kjører en 2008modell opel vivaro 9 seter. Denne er kjørt 250000 km. Utrolig grei bil til det meste.
Mine tidligere sykler:
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big

Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av AJ »

Selv har jeg hatt min 2004 mod. Hyundai Elantra 1.6 GLS fortsatt og har vært storfornøyd med denne de drøye to årene jeg har eid den. Hadde gått vel 73K med full servicehistorikk da jeg kjøpte den for 29K.
Eneste jeg har fått byttet er håndbrekkvaiere, pollenfilter, regreim og girolje Utover dette kun luft- og oljefilter og et oljeskift i året.
Nå er bilen gått 92700, ble EU godkjent uten merknader i høst og er fortsatt rustfri. Utrolig nok det beste bilkjøpet jeg noen gang har gjort :prf .
Hva som skjer om to år på neste kontroll, vet jeg ikke. Men går den gjennom da også så blir den ganske sikkert i mitt eie i enda to år.
Billig bilhold, uten tvil. Og bilen er faktisk ganske morsom å kjøre :crazy: .
Så ingen grunn til å kvitte seg med den. Også er det jo nesten ingen igjen av disse på veien i dag. Artig det også, at denne høyst ordinære, enkelt utstyrte og "analoge" bilen trekker til seg lange blikk rett som det er :) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Flattop »

Har en BMW 520i stasjonsvogn (E39) fra d'herrens år til min disposisjon.

Kjøpte den i 2004, og har kjørt den ca 100.000 km siden da.

Den starter på første minste kinn, og suser så stilt og fint avgårde.
Naturlig nok har den begynt å skrante litt. Det er noe rust på alle de kjente stedene på bilen, men ikke noe graverende.
Da jeg bruker den til jobb, etter at fruen fikk seg nyere bil, så er ikke estetikken så nøye for meg, så rusten skal få lov til å utvikle seg i fred.

Det var jo sagt for 16.5 år siden når vi kjøpte den at bilen var så dyr i vedlikehold, så det var omtrent bare å inngå gjeldsforhandlinger med banken med det samme.

Men om jeg tar godt i har jeg brukt ca 50.000 i vedlikehold på disse årene, og det inkluderer alt som er reparert/byttet på den. Det gir en sum på 3000 i året.
Ikke ille.

Da jeg kjøper biler for å bruke den opp og vrake den, så føler jeg at selvom jeg betalte 250.000 den gang da, så er ikke prisfall noe som plager meg nevneverdig.

Men en avskrivning/prisfall på 15.000 i året er nok heller ikke så mye syns jeg.

Må si at min bil er knakandes god for mitt bruk, og så får andre heller ha sine meninger om det merket. Har jo erfart at det finnes fanatikere i alle slags bil-leirer.

Og JA blinklysbryteren virker, og er i daglig bruk. :thumleft
Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av AJ »

Flattop skrev: 13 des 2020, 18:42 Da jeg kjøper biler for å bruke den opp og vrake den
Samme filosofi eller tilnærming, om man vil, har jeg også når det gjelder bil; bruke den opp uten altfor mye kostnader underveis.

Prøvde meg et par år som bilentusiast med en Alfra Romeo GT, men fant forholdsvis kjapt ut at det slett ikke var interessant å bruke såpass mye penger som jeg gjorde, for å holde bilen "entusiaststrøken". I tillegg påløp det en del rep.kostnader.
Jada... Alfa Romeo er og blir Alfa Romeo - på godt og vondt...

Har et mye sunnere og billigere forhold til bil med den jeg har nå. Og slik kommer det garantert også til å bli ved neste bilbytte, om noen år.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av ErikW »

2019 modell el bil BMW i3 til mor. Selv har jeg akkurat fått ny firmabil på jobben og det er bare å tute å kjøre ivei. BMW i3'n har kun gått 6.700 km nå og de selges nå privat for samme som vi kjøpte den for med firmarabattene fra arbeidsgiver. Utover det, så hittil sågodt som gratis å bruke, enn så lenge

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av AJ »

ErikW skrev: 13 des 2020, 22:43 akkurat fått ny firmabil på jobben og det er bare å tute å kjøre ivei.
Ingen firmabil her i gården, kun kjøregodtgjørelse...
Men nå som yrkeskarrieren er skikkelig på hell så blir det ikke mye å hente der lenger...
Samma det :) .
2021 blir likevel et godt år økonomisk uten firmabil og kjøregodtgjørelse :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av AJ »

Kikket innom Finn.no i kveld for å se om var noen Hyundai Elantra 1,6 GLS, 2004 mod., lik den jeg har, til salgs.
Og det var det, faktisk. Kun en, som hadde gått 224000 km.
Og hva skulle selger ha for den?
Jo, hele 28600,- kr. ferdig regga. 400,- mindre enn hva jeg betalte ferdig reg. for min 2004 mod. i september 2018 med litt over 73000 km. på telleren :O !

De eneste forskjellene på min og den på Finn.no er fargen og manglende hengerfeste på min.
Men så er det montert alarm på min. Det samme med motorvarmer.

Godt kjøp for min del i 2018, altså.
Og nå har bilen nettopp runda 93K. Hvilket betyr under 10K kjørte km. i året de to drøye årene jeg har hatt den.
Mao. langt igjen til 224000 km. ... Og i høst ble den PKK godkjent for nye to år uten merknader, heller ikke på utslipp.

Allerede nå, drøye to år etter at jeg kjøpte denne, kan jeg si at dette er det beste bilkjøpet jeg har gjort noen gang :prf .
Aldri hatt billigere bilhold enn med denne Elantra'en :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar