MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Voodoodoo »

Pga. Bompengehelvete har ett stk. av familiens dieseldråg måttet bytte plass med en elbil. (Når man bruker 3800 i mnd på diesel og bom bare på jobbkjøring er det ingen vei utenom).
Tenkte først å bytte i en Kona eller E-niro evt. Kia soul men plutselig så kuttet tesla prisen på tm3 med 44' så da ble det kun 40000 mer for en M3 LR enn en E Niro.
Når man da får 4wd og en bil som kan brukes på turer i inn og utland samt tilhengerfeste som kan dra 1000kg så ble det et enkelt valg.. enn så lenge meget fornøyd, at den klarer 0-100 på 3,5sek og 60-120 på 2.8 er en helt grei bonus...

Etter å ha hatt bilen i et par uker er det kun en ting som irriterer meg.. hvorfor i helvete har jeg ikke gjort dette før !
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av AJ »

Voodoodoo skrev: 25 des 2020, 20:18 Etter å ha hatt bilen i et par uker er det kun en ting som irriterer meg.. hvorfor i helvete har jeg ikke gjort dette før !
Mye bra med el-bil.
Jeg har testet flere i jobben som journalist og har også kjørt Tesla og kjent på kreftene den har. Men også andre el-biler. Mye krefter og brukbare kjøreegenskaper selv om enkelte modeller kan være litt uforutsigbare med tanke på over- og understyring på svingete veier ved aktiv kjøring.

Men... i min situasjon passer det det akkurat nå best med en billig bensinbil siden jeg ikke er spesielt interessert i å bruke fra ca. 250 til 7-800000 på el-bil. Tenker da på kjøp av ny bil.
Slikt kjøp skal finansieres og jeg kan slippe unna lån, men er slik situasjonen nå er ikke interessert å bruke så mye penger på bil, som jeg strengt tatt bruker så lite, jfr. tidligere innlegg om mindre enn 10K kjørte km. i året.
Kjører forøvrig gjennom kun et fåtall bomringer i løpet av året...

Så i sum tror jeg ganske sikkert jeg sparer mest med å holde meg til en gammal bensinbil med den bilbruken jeg har i dag.

Men bevares! jeg skjønner fascinasjonen for el-bil, både kostnadsmessig i det daglige og de kreftene disse bilene har for kjøreglade bilførere :crazy: .
Selv nye lille Honda e har fart- og akselerasjonkraft og kjøreegenskaper for øvrig som absolutt er interessante :knegg .
Ikke minst spesielt artig at den har bakhjuldrift.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av kjellv »

Arvidnesse skrev: 13 des 2020, 08:24 Her i flokken kjører eg en 2004 SAAB 9-5 stasjonsvogn men Isuzu 2.2 tid motor. Kjørt 330000 km. Går som en klokke og bruker ikke olje eller kjølevann.

Men samboer kjører en 2008modell opel vivaro 9 seter. Denne er kjørt 250000 km. Utrolig grei bil til det meste.
Utrolig god motor denne Isuzu 2,2TDI. Hadde den selv i en Saab 9.3 tidligere. Registerkjede er gull :thumleft
2004 var vel siste året Saab brukte denne motoren før de begynte å bruke samme 1,9L som sto i Opel Vectra. Drittmotor..

Arvidnesse
Innlegg: 85
Registrert: 20 sep 2020, 23:07
Motorsykkelen din: Suzuki DR750 BIG
Sted: Sotra, BERGEN

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Arvidnesse »

kjellv skrev: 25 des 2020, 21:39
Arvidnesse skrev: 13 des 2020, 08:24 Her i flokken kjører eg en 2004 SAAB 9-5 stasjonsvogn men Isuzu 2.2 tid motor. Kjørt 330000 km. Går som en klokke og bruker ikke olje eller kjølevann.

Men samboer kjører en 2008modell opel vivaro 9 seter. Denne er kjørt 250000 km. Utrolig grei bil til det meste.
Utrolig god motor denne Isuzu 2,2TDI. Hadde den selv i en Saab 9.3 tidligere. Registerkjede er gull :thumleft
2004 var vel siste året Saab brukte denne motoren før de begynte å bruke samme 1,9L som sto i Opel Vectra. Drittmotor..

De hadde denne motoren til og med på - 05 modell. Da kom alfa Romeo sin 1.9 dritt. Kjempe motor egentlig så lenge alt virker.
Mine tidligere sykler:
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big

Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av pekle »

Voodoodoo skrev: 25 des 2020, 20:18 Tenkte først å bytte i en Kona eller E-niro evt. Kia soul men plutselig så kuttet tesla prisen på tm3 med 44' så da ble det kun 40000 mer for en M3 LR enn en E Niro.
Når man da får 4wd og en bil som kan brukes på turer i inn og utland samt tilhengerfeste som kan dra 1000kg så ble det et enkelt valg.. enn så lenge meget fornøyd, at den klarer 0-100 på 3,5sek og 60-120 på 2.8 er en helt grei bonus...

Etter å ha hatt bilen i et par uker er det kun en ting som irriterer meg.. hvorfor i helvete har jeg ikke gjort dette før !
Velkommen 😁

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av FredrikE24 »

EL-Bil er vel og bra, men jeg blir ikke entusiastisk av arten. Det er regelrett kjipe greier. Ikke for lommeboka, men alt annet!

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av pekle »

Rart med det - har alltid vært interessert i ting som brummer. Men har nå etterhvert helt mistet interessen for forbrenningskjøretøyer. Sist jeg var i junaiten fikk jeg en knallgul Camaro SS convertible som leiebil. Hadde det vært i 2012 ville det vært en barndomsdrøm i oppfyllelse. Men nå føltes det hele som en anakronisme. Mye lyd og kraft etterhvert, men hvem har tid til å vente på en momentomformer i 2020 liksom... Ducatien har dispensasjon inntil videre 😄

Om jeg en dag får tid og råd til en grombil/søndagsbil ( av typen eldre men ikke ikonisk 911 eller noe slikt) blir det trolig med et elektrisk konverteringskit. Mange syns sikkert det er å banne i katedralen, men det er trolig beste måte å holde mange av dem i bruksstand og relevante. "Å forandre for å bevare" for å låne et politisk valgspråk.

Tror det kommer til å bli et stort marked/utvalg av slik konvertering etterhvert. Neste år kommer GM med sin første offisielle drop-in-replacement elektriske crate-motor: https://www.thedrive.com/news/37354/the ... -than-ever

Men var kanskje langt utafor "medlemmenes dagligbiler" dette her 🤔

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av oivindg »

Kona og jeg har en 2011 BMW X3 diesel. Er veldig fornøyd med den, men nå har vi bestemt oss for å prøve elbil. Har bestilt en Volvo XC40 P8 som det ser ut som vi får i april. Jeg har lånt en demobil, og den imponerte med god kjørekomfort og kvalitetsfølelse.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Biltema "Silver Cadium" å anbefale til min 17 år gamle Hyundai Elantra?

Legg inn av AJ »

Det kan se ut til at jeg trenger nytt batteri til Hyundaien min.
Om batteriet som sitter i den er like gammelt som bilen, 17 år, vet jeg ikke. Men her om dagen måtte jeg ha Viking assistanse etter at bilen neketet å være startsamarbeidsvillig etter en av de korte turene i nærområdet...
Funker greit igjen nå etter lading. Men tror det kan være lurt med utskifting etter denne utladningen her om dagen...

Så da lurer jeg på om dette fra Biltema duger. Noen her inne med erfaring? Evt. andre anbefalinger...:
Biltema Silver batteri.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Arvidnesse
Innlegg: 85
Registrert: 20 sep 2020, 23:07
Motorsykkelen din: Suzuki DR750 BIG
Sted: Sotra, BERGEN

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Arvidnesse »

Biltema batterier fungerer utmerket. Har selv eg 4-5 år gammelt biltema batteri i min saab diesel. Viktig med litt vedlileholdslading innimellom, akkurat på samme måte som på mc
Mine tidligere sykler:
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big

Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av FredrikE24 »

Sølv Kalsium fra Biltema er tipptopp. Går fort 10 år uten å ofre det en tanke. Rekorden er vel 14 år på samme batteriet, da ble bilen vraket.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av AJ »

Takker!
Da blir det sølv kalsium batteri fra Biltema :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Biltema "Silver Cadium" å anbefale til min 17 år gamle Hyundai Elantra?

Legg inn av Nomade »

AJ skrev: 08 jan 2021, 19:50 Det kan se ut til at jeg trenger nytt batteri til Hyundaien min.
Om batteriet som sitter i den er like gammelt som bilen, 17 år, vet jeg ikke. Men her om dagen måtte jeg ha Viking assistanse etter at bilen neketet å være startsamarbeidsvillig etter en av de korte turene i nærområdet...
Funker greit igjen nå etter lading. Men tror det kan være lurt med utskifting etter denne utladningen her om dagen...

Så da lurer jeg på om dette fra Biltema duger. Noen her inne med erfaring? Evt. andre anbefalinger...:

Biltema Silver batteri.jpg
Vi som har eldre biler kan med fordel ha en liten voltmåler i bilen, da kan man følge med på ladespenning på batteriet. Jeg bruker ganske enkelt bare en liten USB lader med voltmeter på plugget i sigarettenner-uttaket. Har to uttak da jeg bruker det ene på DAB adapteret.
Kjøpte vel denne på THansen tror jeg.

Bildet er tatt på slutten av en kjøretur i dag og da er batteriet toppet opp og ladespenningen er gjerne ca 14 V nå på vinteren. Kan gjerne starte på 14,4-14,5 V ved kald motor.
Voltmåler usb.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av AJ »

Da er det nye Biltema batteriet på plass :twothumbs: !

Voltmeteret som Nomade har er nok ingen dum ide. Men i mitt tilfelle holdt det fint å høre at startmotoren knapt gikk rundt... = batteri som synger på siste verset.

Det gamle batteriet, som er et originalt Hyundai batteri, har antakelig sittet i bilen siden den var ny, altså 17 år. Ikke verst, hvis dette er tilfelle.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av AJ »

Storfornøyd med min 17 år gamle Hyundai Elantra nå om dagen :crazy: .
Kobler til motorvarmeren en time eller to og bilen blir fort varm etter oppstart.
Og rekkevidden er omtrent den samme nå som på sommertid :twothumbs: .

Nå er bilen i ferd med å runde 94K, noe som betyr at jeg har kjørt 20K siden september 2018.
Bilen kostet meg 29K ferdig regga.
Som nevnt tidligere; mitt beste bilkjøp noensinne :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar