MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Esveen »

I motsettning til bilen er bøtta en holdbar konstruksjon. Ikke ruster den heller :prf

Ikke har jeg bare hatt BMW'er. Har hatt en babyblå Peugeot 307, en 2006 Golf (som var proppa full av sinkslipp og elfeil) og sist men ikke minst en utrolig flott Suzuki SJ413. Den tok forøvrig fyr av og til. Ble vant til det etterhvert :twothumbs:
20190724_221848.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Bjerknez »

Hahaha... tok fyr av og til ja... pyttsan :lol

Brukeravatar
Esveen
Innlegg: 514
Registrert: 26 des 2016, 19:21
Motorsykkelen din: BMW K1200RS / K100RS custom

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Esveen »

Ja, den brukte også mer olje enn bensin. Men man kunne ta av taket, skru av dørene og legge ned frontruten. Det veide opp :prf
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av FredrikE24 »

BMW lager bra biler. Perfekte bruktbiler for den som skrur og vedlikeholder selv. De er gode å kjøre, og man skal jo huske på at en la oss si en 320 eller 520 er bygget på samme lest som M3 og M5. Samtlige BMWer er bygget for hard autobahn-bruk.

Det som er greia for meg er det rike ettermarkedet og hvor åpent BMW er for oss som ikke driver BMW-verksted. Deletilgang og aktiviteten blant entusiaster verden over som deler alt hva gjelder BMW.

Bytta skiver og klosser forran og fjærer bak på min BMW E39 ifm. EU-kontroll nylig. Betalte 140kr pr. Fjær og 600kr for skiver og klosser forran.
Enkelt å skru på. Gjennomtenkt.

Min første bil var en BMW E24. Kul bil som folk la merke til
D72AE4CA-F468-4789-A70C-49DF3509F985.jpeg
D1A56F37-3442-4D1C-87BE-937DD111FD60.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Eksosreparasjon på Hyundai Elantra, 2004 mod.

Legg inn av AJ »

Etter halvannets års eierskap hørte jeg tydelig her om dagen at det nå var kommet en lekkasje i eksosanlegget på min 16 år gamle Hyundai Elantra med litt over 84000 km på telleren.

Et søk på nett etter ettermarkedsdeler ga intet resultatet. Originalprisene på eksospotte og mellomrør er helt hinsides...
Men så jekket jeg opp bilen og kikket under og så at både potte og mellomrør fortsatt ser bra ut. Det gjorde derimot ikke festet mellom potte og mellomrør. Her hadde det rustet rimelig heftig og det var også her lekkasjen var, gjennom pakningen.

Så jeg pusset vekk det meste av rusten, renset så med sitrusspray, tørket og klinte på med J-B Kwik tokomponent flytende metall.
Har enda ikke startet opp bilen, venter til i morgen, for å se om denne mirakelkuren holder... :8-[ :
B-J Kwik.jpg


Må si jeg var ganske så fornøyd da jeg så at selve potta ikke var angrepet av rust på undersiden eller eksosrørene der de er festet/sveiset til potta. Mellomrøret ser også bra ut. Så ingenting tyder på at disse må byttes pga. rustskader.
Derfor må jeg altså finne en god og varig løsning på overgangen der røret fra potta og mellomrøret er festet/skrudd sammen.
Kanskje holder J-B fiksen. Kanskje ikke...

I så fall er et universelt fleksirør kanskje en gangbar løsning?
Noen som har erfaring med å kutte røret fra potta og mellomrøret for å koble disse to sammen med slikt fleksirør?
Flexirør.jpg
Blir til at jeg prøver dette om B-Jfiksen ikke holder.
Evt. at jeg prøver B-J ExtremeHeat fiksen, bestilt på eBay fra Unaiten nå i kveld... ;)

Noen som har erfaring med denne på eksosdeler?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Jompa »

Du skulle tatt et bilde av skjøten.
Fleksirøret kan nok sikkert gjøre nytta hvis ikke resten av anlegget er avhengig av at røret er helt stivt.
Tenker da på om anlegget holder seg i ro og ikke begynner å dunke mot dørk, bensintak eller bakakslingen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: 12 jan 2020, 00:11 Du skulle tatt et bilde av skjøten.
Fleksirøret kan nok sikkert gjøre nytta hvis ikke resten av anlegget er avhengig av at røret er helt stivt.
Tenker da på om anlegget holder seg i ro og ikke begynner å dunke mot dørk, bensintak eller bakakslingen.
Kanskje jeg kan få tatt et bilde i morra.
Tror ikke det er noe problem med at eksosen kommer til å dunke mot (under)dørken eller bakstillingen, om jeg skjøter potte og mellomrør med fleksirøret, siden anlegget er opphengt i solide og intakte gummifester.
Også fordi det er god avstand, ser det ut som, mellom eksosanlegget og bakakslingen og dørk.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av cannon »

Hvorfor bruke en fleksibel kobling? Tror det er bedre med en vanlig eksosrør-bit.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av AJ »

cannon skrev: 12 jan 2020, 08:52 Hvorfor bruke en fleksibel kobling? Tror det er bedre med en vanlig eksosrør-bit.
Kan hende du har rett i det. Men nå skaffer jeg meg altså et slikt fleksirør og ser om dette fungerer hvis det blir slik at jeg må skjære av festene på potte- og mellomrøret for å få en lekkasjefri kobling av disse.
Holder J-B Kwik fiksen jeg la på i går så lar jeg det bli med det. Absolutt den billigste og enkleste løsningen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av AJ »

Eksosskjøten der lekkasjen er ser sånn ut...:
Eksosskjøt.JPG
Lekkasjen er på baksiden og vises derfor ikke på bildet. Det var her jeg la på J-B Kwik massen og hvor jeg ikke fikk dekket alt siden det fortsat vz<r en liten lekkasje i dag. Men langt mindre enn i går før fiksen.

Så i dag har jeg lagt på mer masse rundt hele skjøten, slik dette uklare bildet viser:
Eksosskjøt 2.JPG
Nå skal bilen få stå til i morgen slik at massen er gjennomherdet før jeg sjekker om jeg har fått tettet all lekkasje i skjøten.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av mekkern »

Kapp vekk skjøten og monter en slik:https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000018900

Bilde
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 12 jan 2020, 13:50 Kapp vekk skjøten og monter en slik:https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000018900

Bilde
Blir enten fleksirøret eller et sånt Biltemarør på sikt og før EU/PKK senere i år, hvis J-B Kwik fiksen ikke holder. Potte og mellomrør er i god stand så det er skjøten som er problemet.
Så ja, like greit å kvitte seg med den. Men altså ikke før det evt. viser seg at flytendemetallfiksen ikke funker.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

steven
Innlegg: 113
Registrert: 22 apr 2012, 07:59
Motorsykkelen din: BSA A10 650 1960 og Honda NX650 Domi
Sted: Aksdal

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av steven »

2018 kia Soul ev, kul bil og billig til å være ny.
Tidligere Mc:

250 Maico cross
84` Suzuki GSX 1100 Katana
93` Honda CBR 900 RR
98` Honda CBR 900 RR
04` Honda CBR 1000 RR

Nå - 60`BSA som skal bli caferacer/ streettracker
89`NX650 Dominator custom

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av AJ »

Jeg sendte en prisforespørsel til den lokale Hyundaiforhandleren fregag ettermiddag og fikk svar i dag-
Pris på eksospotte og mellomrør kr. 9082,- inkl. mva :O !! Eksospotta alene strategisk priset til kr. 4999,- eksl. mva.
Samme eksospotte tilsendt fra USA inkl. porto og MVA kommer på kr. 1 689,70:
USApotte.JPG
Det blir høyst selvfølgelig ikke aktuelt med eksosdelkjøp lokalt denne gangen :[-( .
På ingen måte til en bil jeg kjøpte for 29000,- ferdig reg. for halvannet år siden, selv om den bare har gått 84K siden ny i 2004.

Så da blir det kapping av rør for å erstatte eksoskjøten med enten et ret skjøterør, gjerne fr Biltema, eller fleksirøret jeg spontant bestilte fra Skruvat.
Billige og ganske sannsynlig fullgode løsninger på eksosanlegget til min 16 år gamle Hyundai.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens tråd om forumbrukernes dagligbiler

Legg inn av Bjerknez »

De siste årene har bilinteressen for min del vært totalt fraværende så jeg bestemte meg faktisk i 2014 og selge bilen. Da tok jeg også MC lappen så kan hende det var med på og forsvare salget. Etter dette har MC interessen gradvis sunket, men interessen ligger der latent og plukkes frem en gang i blandt.

Men siden jeg solgte bilen har jeg også erfart hvor greit det går uten bil for min del. Det at man sparer mangfoldige tusen i måneden er jo heller ikke negativt.

Det vil si, vi har en bil (e-Golf) med denne er det stort sett madammen som kjører. Jeg bruker den en sjelden gang når det er høyst nødvendig. Dessuten er jeg heldig og få låne min mors flunkende nye Caddy på jobb en gang i blandt når ikke ho bruker den selv.

Men ser jo at bare bensinutgiftene alene overgår månedskortsprisen på bussen. For en begrenset periode er jo også bussene gratis her i Fredrikstad og vil trolig fortsett å bli gratis eller vertfall med reduserte priser etter perioden er over. Da sitter det langt inne og kjøpe seg bil for å være ærlig.

Siden vi ikke har barn så er det ikke noe behov for bilkjøring rundt dette heller, så jeg må si at jeg mer enn gjerne bruker de kronene jeg sparer på bil på noe annet :)

En kompis kjøpte seg for litt siden en splitter ny Volvo V90 til nesten en mill. Han satt og snakket om denne bilen samt bil generelt omtrent hele nyttårsaften. På ingen måte en bil man skal være flau over dette, men helt ærlig... i really don't care....

Men ekstra gøy var det jo når fyren påsto at han fint kunne holde følge med meg på motorsykkel med denne bilen, for motoren var rimelig frisk sa han. Da klarte jeg ikke helt å dy meg og fortalte han at hvis han veddet det samme beløpet i mot så skulle jeg gi han 5.000 kroner hvis han klarte og i hele tatt holde følge med meg.

Dagen derpå viste det seg at hele greia var fylleprek og jeg har ikke hørt noe mer rundt dette. Mulig han ikke husker samtalen...
Men det hadde vert gode penger å ta med seg dette... :lol

Svar