Hvilken el-bil skal man velge?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 14 okt 2019, 15:41 Uten at JEG skal være noen verbal paragrafrytter, så vil jeg da mene at det spiller liten trille hvor "ordentlig" man kjører når man ligger i 200km/t. I den farten kvester man lett andre enn seg selv også.

Dette viser bare at dagens bøtesystem med rikkbelastning fungerer slik det skal. Jeg har ikke lyst til å mene det, men jeg tror jaggu det har en god effekt :knegg

Vi nordmenn tjener bra og noen av oss budsjetterer gjerne med en bot eller to for å ha det litt gøy. Men har man seks prikker fra før, så blir nok muligens konsekvensene litt for store og man tar det derfor litt piano. Been there done that :redface
Det er 4-6 felts motorvei helt fra Hirtshals til Assen, så det finnes ikke så mange å kveste :D
Å marsje i 200+ er faktisk ikke fort, jeg satt med ei hand på styret og så på beitende kyr osv.
Men med lite trafikk, ikke slalomkjøring mellom biler, forbikjøringer i høyre felt og sånne ting er faktisk politiet i utlandet ganske fornuftige og hyggelige hvis du skulle bli stoppet. I tyskland var de mye mer opphengt i støy enn fart :O

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 14 okt 2019, 15:41 Uten at JEG skal være noen verbal paragrafrytter, så vil jeg da mene at det spiller liten trille hvor "ordentlig" man kjører når man ligger i 200km/t. I den farten kvester man lett andre enn seg selv også.
Ganske enig i det.

Slike hastigheter har ikke noe på offentlig vei å gjøre etter min mening. Jeg ville heller ikke stolt på at politiet ikke reagerer på det. Det er vel som i Norge, Politiet har gode og dårlige dager. Det de ser igjennom fingrene med en dag, kan de gi bot for den neste osv.
simpson skrev: 14 okt 2019, 15:50 Det er 4-6 felts motorvei helt fra Hirtshals til Assen, så det finnes ikke så mange å kveste :D
Å marsje i 200+ er faktisk ikke fort, jeg satt med ei hand på styret og så på beitende kyr osv.
Men med lite trafikk, ikke slalomkjøring mellom biler, forbikjøringer i høyre felt og sånne ting er faktisk politiet i utlandet ganske fornuftige og hyggelige hvis du skulle bli stoppet. I tyskland var de mye mer opphengt i støy enn fart :O
Ja, jeg skjønner hva du sier. Og har ikke noe stort problem med dette. Men å si at 200km/t "ikke er fort" det blir vel litt for dumt eller? Der ER forbanna fort... :lol
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av gsx750_80 »

simpson skrev: 14 okt 2019, 12:37
gsx750_80 skrev: 13 okt 2019, 21:24
FredrikE24 skrev: 13 okt 2019, 21:16 Cruisen lå på 114km/t og trafikken var minimal. De jeg tok igjen kjørte jeg forbi uten at jeg hadde behov for å senke farten. Så fort man har kommet til Elverum er det motorvei og da var det bare å øke til 139-140 evt. 149-150 i 110-sonene.

Enn så lenge har jeg hatt førerkortet i behold, men prikker har det jo blitt. Å gjenta turen slik hadde jeg nok ikke gjort igjen. Har hatt litt roligere turer også, men været var perfekt og trafikken var minimal. Har kjørt Oslo-Trondheim-Oslo flere ganger hvor det har tatt mye lenger tid. Heldigvis kan man kanskje si.
Hastigheten må ofte ha vært langt over 114 km/t for å få et snitt på 112.. Dersom det er sant at du har hatt et snitt på 112 km/t inkludert fergetur, må du ha kjørt som en gris, i mangel av bedre uttrykk.
Jeg tillater meg å tvile på opplysningene dine.

Som nevnt, så har jeg kjørt mellom Oslo og trøndelag et tresifret antall ganger. Jeg er rimelig godt kjent med strekningen og har dermed fått med meg at det er motorvei mellom Oslo og Elverum. ;-)
Kjøte Assen-Ålborg for ett par år siden med sykkel. Brukte ca 4t på 75 mil. Ett snitt på 187 kmt.
Kun stopp for bensinfylling.
Var aldri under 200 kmt borsett fra når vi fylte bensin, ofte opp mot 240 kmt.
112 kmt i snitt i norge høres unektlig mye ut. Skal ikke si det ikke går, men ville ikke ha sittet på.
Du hadde kanskje trengt en løsning a la dette? https://www.google.com/search?q=tanking ... 50&bih=667
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av FredrikE24 »

Er jo hva man blir vant til. Like herlig hver gang når man er på vei ut av bilen i 40 km/t etter en dag med marsjing i 200+.

Tyskerne følger med. Det er ikke som i Norge hvor alle skal gjøre alt annet i bilen enn å kjøre. Jeg synes oppriktig at de fineste motorveiene vi har fint kunne hatt 130-140, men det er et problem. De med adaptiv cruise(spesielt), og mange andre ligger i venstre fila og dagdrømmer på rekke og rad.
Ligg til høyre!

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Sakkle »

FredrikE24 skrev: 14 okt 2019, 17:00 Tyskerne følger med. Det er ikke som i Norge hvor alle skal gjøre alt annet i bilen enn å kjøre. Jeg synes oppriktig at de fineste motorveiene vi har fint kunne hatt 130-140, men det er et problem. De med adaptiv cruise(spesielt), og mange andre ligger i venstre fila og dagdrømmer på rekke og rad.
Ligg til høyre!
Ja... gode poenger, der.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av simpson »

gsx750_80 skrev: 14 okt 2019, 16:54
simpson skrev: 14 okt 2019, 12:37
gsx750_80 skrev: 13 okt 2019, 21:24
FredrikE24 skrev: 13 okt 2019, 21:16 Cruisen lå på 114km/t og trafikken var minimal. De jeg tok igjen kjørte jeg forbi uten at jeg hadde behov for å senke farten. Så fort man har kommet til Elverum er det motorvei og da var det bare å øke til 139-140 evt. 149-150 i 110-sonene.

Enn så lenge har jeg hatt førerkortet i behold, men prikker har det jo blitt. Å gjenta turen slik hadde jeg nok ikke gjort igjen. Har hatt litt roligere turer også, men været var perfekt og trafikken var minimal. Har kjørt Oslo-Trondheim-Oslo flere ganger hvor det har tatt mye lenger tid. Heldigvis kan man kanskje si.
Hastigheten må ofte ha vært langt over 114 km/t for å få et snitt på 112.. Dersom det er sant at du har hatt et snitt på 112 km/t inkludert fergetur, må du ha kjørt som en gris, i mangel av bedre uttrykk.
Jeg tillater meg å tvile på opplysningene dine.

Som nevnt, så har jeg kjørt mellom Oslo og trøndelag et tresifret antall ganger. Jeg er rimelig godt kjent med strekningen og har dermed fått med meg at det er motorvei mellom Oslo og Elverum. ;-)
Kjøte Assen-Ålborg for ett par år siden med sykkel. Brukte ca 4t på 75 mil. Ett snitt på 187 kmt.
Kun stopp for bensinfylling.
Var aldri under 200 kmt borsett fra når vi fylte bensin, ofte opp mot 240 kmt.
112 kmt i snitt i norge høres unektlig mye ut. Skal ikke si det ikke går, men ville ikke ha sittet på.
Du hadde kanskje trengt en løsning a la dette? https://www.google.com/search?q=tanking ... 50&bih=667
Ducatien jeg hadde da var tørst, så det hadde vært greit med fylling i fart ja :thumleft

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av simpson »

FredrikE24 skrev: 14 okt 2019, 17:00 Er jo hva man blir vant til. Like herlig hver gang når man er på vei ut av bilen i 40 km/t etter en dag med marsjing i 200+.

Tyskerne følger med. Det er ikke som i Norge hvor alle skal gjøre alt annet i bilen enn å kjøre. Jeg synes oppriktig at de fineste motorveiene vi har fint kunne hatt 130-140, men det er et problem. De med adaptiv cruise(spesielt), og mange andre ligger i venstre fila og dagdrømmer på rekke og rad.
Ligg til høyre!
Ett annet poeng er at tyskere følger med i speilet, kommer du fort bakfra legger alle seg inn i god tid, du slipper å slakke av.
Men uansett hvor fort du kjører selv, gjerne i 260+ kommer det alltid i bil som skal forbi :knegg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av FredrikE24 »

Ja, og det er heftig!

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Geiroe »

Jeg lå og marsjet i 180 da en bil dukket opp i speilet, det var Polizei, som norsk motorsyklist tror du alltid at du blir stoppet, men de skulle bare forbi. :crazy:
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 13 okt 2019, 21:16 Cruisen lå på 114km/t og trafikken var minimal. De jeg tok igjen kjørte jeg forbi uten at jeg hadde behov for å senke farten. Så fort man har kommet til Elverum er det motorvei og da var det bare å øke til 139-140 evt. 149-150 i 110-sonene.
Jeg smører ikke tjukt på her, jeg ble forbauset selv jeg da jeg beregnet snittfarten. Jeg tok klokkeslettet fra Ferjebilletten og klokkeslettet jeg kom opp i oppkjørselen hjemme.

Enn så lenge har jeg hatt førerkortet i behold, men prikker har det jo blitt. Å gjenta turen slik hadde jeg nok ikke gjort igjen. Har hatt litt roligere turer også, men været var perfekt og trafikken var minimal. Har kjørt Oslo-Trondheim-Oslo flere ganger hvor det har tatt mye lenger tid. Heldigvis kan man kanskje si.

Min erfaring er uansett at dersom man stopper, så stuper snittfarten. Det ser man særlig når man kjører i Europa. Står man stille fremfor å bevege seg i 200km/t «taper» man mange meter pr. sekund.
Jeg har over tid funnet et mønster som passer meg. Men jeg tenker at det hadde vært noe helt annet å holde på sånn i en Toyota. BMWer er gode å kjøre langt med. Støvsvakt, harmonisk og passe med krutt under panseret.
Kjørte tur-retur Kristiansand igår. Hverken spiste eller drakk på hele turen, ingen behov for lensing og en bensinfylling på veien tilbake. I fin form. Da med henger, så farten begrenset seg selv. Dro vel fra Follo klokka 12, var tilbake klokka 20:25. Henta en Jawa, så var jo litt tid hos selger og noe stropping. Fornøyd med turen tidsmessig. Trafikken var svært bra også denne gangen.
Er det ikke en smule schizofrent å på den ene siden ha sansen for real grisekjøring, samtidig du pleier en Jawa med tilsynelatende stor kjærlighet og omtanke? Litt motsetningsfylt, sånn umiddelbart. Som om vokalisten i AC/DC skulle dirigere sølvguttene på fritida..
Artig det... Jawa er forresten mye tøffere enn HD.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av FredrikE24 »

Gøy med Jawa og dens simplisitet. Litt som en boble. Er ikke akkurat førstevalget på langtur, til det er kraftressursene altfor laber og bremsene dårlige. For ikke å nevne hvor nervøst det er når du pusher den gjennom svingene og føler bakenden lever sitt eget liv. Likeledes når man skal bremse og gaffelen flekser bakover. Å holde 80 på landeveien på en avslappende måte er mer enn nok. Den er bortsett fra det enkel å leve med. Olje og bensin på tanken, trykke inn nøkkelen, kicke og kjøre.

Grisekjøring driver jeg ikke med, men jevnt kan det gå om jeg skal et bestemt sted og forholdene er gode. Ble tatt på trimma moped en gang, en annen gang for en sladd på nysnø en vinternatt, ellers vil jeg si at kjørestilen ikke utmerker seg som hårreisende. Slapp gassen fra 80 og inn gled fint ned mot 60 inn i en 60-sone. Onkel sto med laseren omtrent rett bak skiltet. Seint på kvelden. Der har du prikkene. Er det trafikk så er jeg nok ikke den som utmerker seg som en aggressiv sjåfør en rister på hodet av. Langt ifra. Jeg kjørte oppover dagen før, og det var i sterk kontrast til påfølgende kveldstur hjem. Trafikk og tid på døgnet har alt å si, samt en smule hjemlengsel. Mtp. Drøyt 370 000km kjørt med bil/mc på 10 år, så skulle man tro at det hadde sett verre ut om grisekjøring hadde vært en hobby slik du fremlegger det.

Nok om det.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Olav K »

Hvis man kan pense over på elbil igjen, er det noen som har testet Jaguar I-pace?
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av gsx750_80 »

FredrikE24 skrev: 14 okt 2019, 22:24 ...
Grisekjøring driver jeg ikke med, men jevnt kan det gå om jeg skal et bestemt sted og forholdene er gode. ...

Nok om det.
Det var du selv som skrev (bla) følgende:

"Jeg kjørte fra Brekstad(Ørlandet) og hjem til Oppegård ifjor høst. Jeg holdt en snittfart på 112km/t på turen fra jeg satt meg i bilsetet til jeg sto på gårdsplassen hjemme. Da inkludert en ferjetur.. "

Derav karakteristikken.

Google maps https://www.google.com/maps/dir/7130+Br ... 695348!3e0 beregner kjøretiden til 8 timer og 18 minutter, på 556 km. (Jeg kjenner ikke eksakte addresser, men det har neppe særlig betydning).

8 timer og 18 minutter blir 8.3 timer. 556 km/8.3 timer blir i gjennomsnitt 67 km/t.

Du påstår du har kjørt mellom Brekstad og Oppegård med gjennomsnittshastighet på 112 km/t, dvs 67 % raskere enn det Google maps foreslår.

Kall kjøringen hva du vil.. ;-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av gsx750_80 »

Olav K skrev: 14 okt 2019, 23:11 Hvis man kan pense over på elbil igjen, er det noen som har testet Jaguar I-pace?
https://www.motor.no/tester/biltester/j ... pace-2018/
mvh

-gsx750_80

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av WikingTnT »

Olav K skrev: 14 okt 2019, 23:11 Hvis man kan pense over på elbil igjen, er det noen som har testet Jaguar I-pace?
Ja , fikk ikke mer enn ca 30 min men kjørte bla min favoritt mc-vei og fikk testet kjøre-egenskaper.

Som oppsummering så vil jeg si at den sitter som fy... i svingene og har en fantastisk akselerasjon , brukbar plass innvendig og bagasjerom ca Golf +. Den er sammenlignbar med min BMW 4-serie volum-messig.
Ikke helt premium tysk innvendig , et stykke opp til BMW/Audi/MB - mer Mondeo + ( noe som fikk selgeren til å få tics når jeg nevnte det ..)

Batterikapasitet er vel ok - selv om det røyk 9% av totalen med litt inspirert høyrefot.
Komforten var overraskende god sett i forhold til at den sto på 20 toms valser på en såpass "liten" bil. Ikke prøvd Etron/MBQ men ville absolutt gjort det før jeg har tatt en beslutning.
For min del så avventer jeg EL iom at det skjer mye utvikling blant mange "nye" merker og har bestilt en 2020 Bmw 530e Hybrid som kom med x-drive nylig. Jeg beregner å kjøre 3-4 dager i uke med kun EL da rekkevidden på 2020 modellen er økt til 55-67 km , og da har jeg 0 bekymringer med rekkevidde-angst.

Svar