Hvilken el-bil skal man velge?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
Gulars
Innlegg: 51
Registrert: 07 mai 2014, 14:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Sted: Bergen

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Gulars »

[/quote]
Har hørt at i3 har et stort forbruk av dekk, hvordan er din erfaring med det?
[/quote]

Blir som med mc - kjørestil avgjøre. Har ikke sett så nøye på mine, men vet at de KAN bruke mye dekk.
Kjør sikkert!

Brukeravatar
Gulars
Innlegg: 51
Registrert: 07 mai 2014, 14:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS
Sted: Bergen

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Gulars »

Men er også svak for den røde, selv om jeg normalt foretrekker litt mer nøytrale farger.
[/quote]

Gratulerer med "riktig" valg. Du blir nok fornøyd. Vi lurte på den røde da vi bestilte, men vi synes den så finere ut på bilde, så det ble den mørkeblå - "imperial blue". Hadde valgt den du har valgt hadde det vært nå. :)
Kjør sikkert!

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 21 jan 2019, 08:06 Vår e-golf har en slik funksjon, men heldigvis kan den slås av. Holdte på og klikke i vinkel for meg når jeg kjørte med denne regenereringen på "high mode". Fort jeg slapp gassen i nedoverbakke så låste jo nesten hjulene seg på glatta i en kort periode.

Jeg har sansen for BMW selv generelt sett, men denne hårføneren dems har jeg lite til overs for. Den minner meg mer om en slags "konebil". Akkurat som VW UP! (uten sammenligning forøvrig). Sikkert en god bil dette, men utseendet takler jeg bare ikke. Det er ingenting med den bilen som tilltaler meg, bortsett fra merket i grillen.

Nå får man ikke akkurat gåsehud i positiv grad av å kjøre e-golf heller, men det er den mest komplette bilen til en dugelig pris jeg har testet i elbil segmenetet vertfall. Den ser ut som en bil, føles som en bil og den er veldig god å kjøre. Rekkevidden driter jeg litt i siden vi sjelden kjører mer enn maks 5-10 mil om dagen. Normalt kjører vi rundt 4 mil pr. dag.
Hehe er kjent med ditt synspunkt på i3. Jeg må nok si at jeg liker den svært godt. Da jeg så den de første gangene hadde jeg samme synspunkt som deg, men bilen har vokst veldig på meg. I motsetning til VW Up som jeg synes ser helt krise ut.

Men det er vel noe av utfordringen med e-golf også, det er en vanlig bil med el-motor, det gjør at hele konstruksjonen er mindre optimal for en helt annen type bil. Men for al del, liker golfen også. Men rekkevidden blir for snau. Bimmern skal få kjørt seg med 12 mil per dag, rundt 30 - 350000 km i året så rekkevidde er svært sentralt for vår del. Utstyrsnivået til bimmern er også flere hakk opp, noe som ikke er så overraskende kanskje.
Gulars skrev: 21 jan 2019, 09:23 Gratulerer med "riktig" valg. Du blir nok fornøyd. Vi lurte på den røde da vi bestilte, men vi synes den så finere ut på bilde, så det ble den mørkeblå - "imperial blue". Hadde valgt den du har valgt hadde det vært nå. :)
Takk for det :D Imperial blue er også veldig stilig. Min far kjøpte nylig en ny XC60 hybrid, med en brunfarge som er utrolig lekker, så har fått litt mer sansen for brunt i det siste. Vår andre bil er hvit, og selv om jeg elsker hvitfargen er det litt upraktisk på vinteren, den ser fryktelig skitten ut :O
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Rune75 »

overlay skrev: 20 jan 2019, 22:58
Esveen skrev: 20 jan 2019, 21:54 I3 regenererer mye og man kan ikke justere dette. Iallefall ikke på vår 2014 modell. Da blir trikset å sette den i N inn mot enkelte lyskryss å pusse bremsene. Evt. I nedoverbakker om det er lite trafikk.

Edit: som forklart lengre opp her :prf
Det er jo veldig ekkelt, vanskelig om det skulle oppstå en nødssituasjon, med mindre det er jobben inn godt. Kjører RWD model s, og har hatt noen ekle hendelser når jeg har glemt å skru regen på lav når det har vært glatt :redface
Regen justerer seg automatisk på I3, den passer på å ikke låse hjulene. Sånn må det vel være på alle elbiler. Kan jo ikke komme i en situasjon hvor hjulene låser seg på en så ny bil, det ville jo vært en sikkerhetsmessig katastrofe/flause. Blokkerte hjul tilhører vel forrige århundre.

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av overlay »

Rune75 skrev: 21 jan 2019, 11:01
overlay skrev: 20 jan 2019, 22:58
Esveen skrev: 20 jan 2019, 21:54 I3 regenererer mye og man kan ikke justere dette. Iallefall ikke på vår 2014 modell. Da blir trikset å sette den i N inn mot enkelte lyskryss å pusse bremsene. Evt. I nedoverbakker om det er lite trafikk.

Edit: som forklart lengre opp her :prf
Det er jo veldig ekkelt, vanskelig om det skulle oppstå en nødssituasjon, med mindre det er jobben inn godt. Kjører RWD model s, og har hatt noen ekle hendelser når jeg har glemt å skru regen på lav når det har vært glatt :redface
Regen justerer seg automatisk på I3, den passer på å ikke låse hjulene. Sånn må det vel være på alle elbiler. Kan jo ikke komme i en situasjon hvor hjulene låser seg på en så ny bil, det ville jo vært en sikkerhetsmessig katastrofe/flause. Blokkerte hjul tilhører vel forrige århundre.
Mener den reduserer regen, men det må først slippe før den gjør det, og det kan være nok for å få en "tank slapper" om føret er skikkelig grisete

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Sakkle »

Rune75 skrev: 21 jan 2019, 11:01
overlay skrev: 20 jan 2019, 22:58
Esveen skrev: 20 jan 2019, 21:54 I3 regenererer mye og man kan ikke justere dette. Iallefall ikke på vår 2014 modell. Da blir trikset å sette den i N inn mot enkelte lyskryss å pusse bremsene. Evt. I nedoverbakker om det er lite trafikk.

Edit: som forklart lengre opp her :prf
Det er jo veldig ekkelt, vanskelig om det skulle oppstå en nødssituasjon, med mindre det er jobben inn godt. Kjører RWD model s, og har hatt noen ekle hendelser når jeg har glemt å skru regen på lav når det har vært glatt :redface
Regen justerer seg automatisk på I3, den passer på å ikke låse hjulene. Sånn må det vel være på alle elbiler. Kan jo ikke komme i en situasjon hvor hjulene låser seg på en så ny bil, det ville jo vært en sikkerhetsmessig katastrofe/flause. Blokkerte hjul tilhører vel forrige århundre.
Nei, det er ikke tilfelle dessverre. Altså, jeg vet ikke hvordan det er på i3, men jeg VET at mange opplever litt rar oppførsel på vinterføre om de har bilen "feil" innstilt i forhold til føre. Dette varierer nok veldig, fra bilmodell til bilmodell, og kjørestil har nok også mye å si. Men det ER en reéll problemstilling på EL-bil, selv om vi er i 1019.

Om julene faktisk blokkeres, skal jeg riktignok ikke påstå, men at bilen logrer litt, "dytter" deg i ryggen osv. under nedbremsing skjer stadig vekk med EL-bil. Har selv aldri kommet i en farlig situasjon på grunn av dette, men hørt andre som hevder de har det. Så må man jo ta alt folk sier med en klype salt, men...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Sakkle »

Det finnes flere ting man kanskje ikke har tenkt over med EL-bil...

De færreste EL-biler kan trekke henger. Godkjent vekt for taklast varierer også veldig: https://www.dinside.no/motor/nei-elbili ... v/70644138
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Bjerknez »

Men en ting skal i3 ha vertfall. Det er uhyre enkelt å beinflørte i bilen :knegg

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 21 jan 2019, 13:04 Men en ting skal i3 ha vertfall. Det er uhyre enkelt å beinflørte i bilen :knegg
Og akkurat det er ofte underprioriteret når folk kjøper bil :sk?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 21 jan 2019, 13:56
Bjerknez skrev: 21 jan 2019, 13:04 Men en ting skal i3 ha vertfall. Det er uhyre enkelt å beinflørte i bilen :knegg
Og akkurat det er ofte underprioriteret når folk kjøper bil :sk?
Ja, forstå det den som kan :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av AJ »

"Hvilken el-bil skal man velge?" er tittelen på tråden.
Svaret er kanskje... Polestar, Volvos elbilmerke:
Polestar.PNG
Mer å lese her:

https://www.dn.no/lunchbrief/dagens-vik ... -244278941
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22753
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Bjerknez »

Hadde jeg driti penger, så ville jeg kjøpt meg den nye Audi e-tron. Desverre koster den fra 650.000,-, noe som betyr at man må ut med rundt 800.000 eller mer hvis man skal få ro i sjelen.

Da får man 400HK'er, en elmotor som skal ta deg 40 mil, Quattro (4WD) og ellers full pakke. Men til den prisen hadde det nok heller blitt 2stk. e-golf gitt... Altså hvis bil var noe som sto på tapeten for min del.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av mekkern »

Hvis jeg MÅTTE kjøpe meg en EL bil for bruk til/fra jobb... da hadde jeg kjøpt et av de billigste alternativene av ny..

Etter å ha brukt EL bil en stund så synes jeg at det gir 0 i kjøreglede.. :[-(
Rask ut i kryss er et + samme med "veggtilknyttet varme".. ellers er det ikke noe positivt....
men til/fra jobb spiller det ingen rolle hva jeg kjører av bil...sjelden opp i mer enn 55-60kmh på det høyeste...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av ZZR-Erling »

Den som man slipper og kjøre i kjeldress om vinteren, som har hengerfeste og god plass til to rottweilere, og som lader kjapt og har min 30mil rekkevidde uansett vær.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Stian87 »

Altså jeg har hverken to rottweilere, bruk for hengerfeste eller behov for å kjøre 30 mil i strekk. Dette er en tråd om hvilken elbil jeg skulle velge :P
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar