Lada Niva

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Lada Niva

Legg inn av FredrikE24 »

Det er vel dette med miljø. En totakter uten katalysator er ikke akkurat det beste mtp. Lokal forurensing. Jeg har snakket med og vært på besøk flere ganger hos en kjent Jawa-mann i Norge. Han sitter både på et digert delelager, museum og kunnskap om disse og er i Tsjekkia flere ganger i året for å hente deler. Han sier at det ikke er mulig, men det finnes måter å få en ny Jawa på. Jawa er fleksible, og kan hvis du betaler, bygge deg en helt ny Jawa på en gammel ramme med norske papirer hvis man ønsker det. Da kan man specce den akkurat slik man ønsker til en pris på rett over 30k eks. Mva. Avhengig av utrustning. El-start og separatsmøring er feks. Mulig å få.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Lada Niva

Legg inn av kjellv »

Jeg hadde også en Skoda 130GL en gang. Artig og billig bil. Fantastisk framkommelighet på vinterføre med motor bak og bakhjulstrekk. Men jeg måtte åpne det sidehengslede panseret foran og legge inn en del ballast der for å ha tilfredsstillende vekt på forhjul, ellers gikk det gjerne mest rett fram når det var dårlig grep.
De strenge importreglene som kom i 2017 gjelder først og fremst for nyregistrering. Man får ikke lenger førstegangsregistrert et kjøretøy som ikke har papirer med oppgitt CO tall. Avgiften regnes bl.a. etter dette. Men er kjøretøyet tidligere registrert og godkjent i et land innen EU skal nok det være mulig.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Svar