Bil - hvor fort ruster bremseskiver?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Bil - hvor fort ruster bremseskiver?

Legg inn av tormodg »

Jeg poster her siden jeg ikke er medlem på noen bilforum noe sted...

Jeg hadde service på min Mazda CX-5 2013-modell 21. oktober 2019, og fikk da skiftet bremseskivene bak. Det er altså ca 3 måneder siden.

Det er nå betydelig rust på disse skivene, samt en "skrapelyd" når bremsene er kalde. Skivene bak ser mye mer slitt ut enn skivene foran, som ikke har vært skiftet siden bilen var ny.

Jeg har den på kontroll hos verkstedet i dag for å sjekke dette. Verkstedet ringte nå og sa at "mekanikeren sier at pga lav kilometer kan det oppstå rust". Vi har kjørt ca 4500 km siden oktober, det er helt vanlig kjøremønster for oss - med unntak av en tur på ca 1000 km for å hente datter på folkehøgskole i desember.

De sier de skal forsøke å fjerne rusten. De foreslår også å skifte skivene foran. Men det er lite tillitsvekkende når bremseskiver som har sittet på i 3 måneder ruster og verkstedet påstår at dette er "normalt".

Hva kan ha gått galt her? Jeg mistenker feilmontering eller noe lignende. Noen forslag? Hva bør jeg gjøre?

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Bil - hvor fort ruster bremseskiver?

Legg inn av Juicebox »

Normalt. Brems vekk rusten.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Bil - hvor fort ruster bremseskiver?

Legg inn av Geiroe »

Det kommer mer an på hvor ofte den blir brukt, enn hvor langt den har gått. Hvis den står ute ruster skivene over natta, når det er fuktig vær. Hvis caliperne dine er trege vil du få dårligere bremsevirkning, og må trå litt hardere for å få vekk rusta.
Jeg skifta mine Biltemaskiver bak nå etter fem år. Bilen blir brukt ca. hver dag, ikke mye så det blir ikke mange km. men nok til å få vekk rusta
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
tormodg
Innlegg: 281
Registrert: 18 jul 2017, 11:06
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 2018
Sted: Oslo

Re: Bil - hvor fort ruster bremseskiver?

Legg inn av tormodg »

Takk skal dere ha. :) Da satser vi på at dette ordner seg helt fint. Synes bare det var litt raskt etter skifte, men det er vel kanskje også den verste tida på året for sånt.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bil - hvor fort ruster bremseskiver?

Legg inn av dypen »

Lite bruk, hyppig vasking, fuktig vær, pen kjøring med minimalt med bremsing er den perfekte oppskrift på rust og spesielt på innsiden mot beskyttelses skjoldet hvor fuktigheten holder seg lengst. Lykke til, kjør mye og vær aktiv på bremsen spesielt etter vask :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bil - hvor fort ruster bremseskiver?

Legg inn av KåreDump »

dypen skrev: 28 jan 2020, 11:30 Lite bruk, hyppig vasking, fuktig vær, pen kjøring med minimalt med bremsing er den perfekte oppskrift på rust og spesielt på innsiden mot beskyttelses skjoldet hvor fuktigheten holder seg lengst. Lykke til, kjør mye og vær aktiv på bremsen spesielt etter vask :)
Enig!
Bare se på el-biler! Der ruster skivene så og si konsekvent i stykker lenge før de blir slitt.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bil - hvor fort ruster bremseskiver?

Legg inn av mekkern »

Saltblandingen med melasse er ekstremt korrosiv.
Bilen min har brune skiver etter en dag i ro. Tar et par harde oppbremsinger hver dag så skivene bak også blir brukt. Pen brems så brukes bare de foran.
Etter en dag eller to så hører jeg dwt gnager når jeg bremser ut av gårdsplassen.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bil - hvor fort ruster bremseskiver?

Legg inn av dypen »

Saltblanding er helt klart ikke bra for kjøretøy...

Ser vi bort fra blokkeringsfrie bremser og stabilitetsprogram vil en lett oppbremsing aktivere alle fire hjula, har du mekanisk parkeringsbrems kan du aktivere den under kjøring for å skrubbe bakbremsene ekstra. Kraftigere oppbremsing hvor tyngden på bilen forskyves forover vil gi mest bremsekraft foran og lite bak på grunn av bremsekraftfordelingsventil / lastventil. Med stor bremsekraft bak vil mest sannsynlig bilen snurre, miste retning er noe som ikke er ønskelig. Biler med blokkeringsfrie bremser og elektroniske styringsprogrammer stabilitetsprogram vil ikke oppføre seg på samme måten da underlaget vil påvirke bremsekraften.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bil - hvor fort ruster bremseskiver?

Legg inn av FredrikE24 »

Med mindre du drar på kalipperen bak med brekket så kan det brukes. Mange har tromler og bremsebånd for brekk.

Jeg skifter bremseskiver ca. Hvert 4. År. Byttes ikke grunnet slitasje eller sprekk, men på grunn av gravrust. 3-400kr for skiveparet er uansett ikke det verste hver gang, også tar det under en time å skifte.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bil - hvor fort ruster bremseskiver?

Legg inn av dypen »

Ja, det er mange som har bremsebånd i kombinasjon med bremseskiver bak. For å unngå rust i trommel må du aktivere parkeringsbrems som også gavner overføringsmekanisme da det også er utsatt for rust og kan henge seg som resulterer i å ikke få aktivert bremse eller at du ikke får den av ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Bil - hvor fort ruster bremseskiver?

Legg inn av Nomade »

Jeg har en gammel S80 med automat, byttet bremseskiver bak i forrige uke, de var sist byttet i 2010 :D Jeg bruker bremsene aktivt i ny og ne for å forhindre att de ruster opp. Filer litt på håndbrekket et par ganger i uka også, de ligger jo i trommel med bremsesko. Mange med automat er alt for slappe med bruk av håndbrekken så det bare forfaller bak i der ;)

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Bil - hvor fort ruster bremseskiver?

Legg inn av L-NA »

Hvor mye bremsene ruster har selvfølgelig en stor sammenheng med bruk, fukt temp osv. Men produsentene bruker også forskjellige legeringer i stålet for å redusere rust. De fleste bremseskiver er av Høycarbon- støpejern. (små variasjoner i stål kvalitet). Her blandes det også inn en del nikkel, for bla. å redusere rust. Men dette fører også til dårligere friksjon,og dårligere termiske egenskaper.
Litt dyrere skiver er av nikkel, koblot og magnesium. Disse har mindre rust,og kanskje litt dårligere i forhold til friksjon.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bil - hvor fort ruster bremseskiver?

Legg inn av Bjerknez »

tormodg skrev: 28 jan 2020, 10:11 Jeg poster her siden jeg ikke er medlem på noen bilforum noe sted...

Jeg hadde service på min Mazda CX-5 2013-modell 21. oktober 2019, og fikk da skiftet bremseskivene bak. Det er altså ca 3 måneder siden.

Det er nå betydelig rust på disse skivene, samt en "skrapelyd" når bremsene er kalde. Skivene bak ser mye mer slitt ut enn skivene foran, som ikke har vært skiftet siden bilen var ny.

Jeg har den på kontroll hos verkstedet i dag for å sjekke dette. Verkstedet ringte nå og sa at "mekanikeren sier at pga lav kilometer kan det oppstå rust". Vi har kjørt ca 4500 km siden oktober, det er helt vanlig kjøremønster for oss - med unntak av en tur på ca 1000 km for å hente datter på folkehøgskole i desember.

De sier de skal forsøke å fjerne rusten. De foreslår også å skifte skivene foran. Men det er lite tillitsvekkende når bremseskiver som har sittet på i 3 måneder ruster og verkstedet påstår at dette er "normalt".

Hva kan ha gått galt her? Jeg mistenker feilmontering eller noe lignende. Noen forslag? Hva bør jeg gjøre?
Ut fra hva du skriver så sier du at du har kjørt 4.500km. på ca. 3 mnd. og at dette er normal kjørelende for deg. Ganger man dette med fire (for å få 12 mnd.) så får man 18.000km. noe jeg annser som ganske gjennomsnittlig og kanskje til og med litt over gjennomsnittet(?)

At bremseskivene skal begynne å skrape eller ruste på denne korte tiden med den kjørelenden du har hatt på de tre månedene er for meg uforståelig og jeg klarer vertfall ikke å se hva som skulle være normalt med dette.

Jeg har til dags dato aldri opplevd og eid en bil med dette problemet. Jeg forstår at dette kan være et problem hvis man kjører veldig lite, men skal jeg stikke en finger i luften og synse litt, så vil jeg gjette at noe galt har skjedd. Enten er kvaliteten på bremskivene elendig og eller så har jobben blitt feil utført.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bil - hvor fort ruster bremseskiver?

Legg inn av Bjerknez »

Min mor hadde intill nylig en Mazda CX-3 2015 modell som neppe gikk mer enn 12.000km. i året og slett ikke hver dag. Var aldri noe galt med bremseskivene på denne de fem årene hun eide den.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bil - hvor fort ruster bremseskiver?

Legg inn av Bjerknez »

Kan jo evt. lese denne artikkelen:
https://www.tv2.no/a/10192042/

Svar