Bytte av clutch - Mercedes A-klasse - Unilift løftebukk

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Bytte av clutch - Mercedes A-klasse - Unilift løftebukk

Legg inn av MGR1 »

Ikke direkte MC-relatert, men fikk bruk for min nye Unilift løftebukk ifm. clutchbytte på Merc'en. Laget en timelapse-video av det hele. Inkl. bonusarbeid som bytte av glødeplugger og eksos. Denne bukken er perfekt for motorsyklene også, slo to fluer i en smekk der :). Vurderer nå å sage hull i garasjegulvet og bygge den ned.


Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Bytte av clutch - Mercedes A-klasse - Unilift løftebukk

Legg inn av Geiroe »

Er ikke redd for å skru litt du, dette tok vel noen timer :O Hva ville noe slikt kostet å få gjort på verksted?
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bytte av clutch - Mercedes A-klasse - Unilift løftebukk

Legg inn av FredrikE24 »

Det så kjekt ut! Hvor krøkkete er det å jobbe med en slik midt under bilen? Jeg kan ikke fordra biler med drift på framhjula, så jeg skrur som regel alltid midt under bilen om det handler om clutch/gir. Har bare vanlig verkstedbukker og har plukket ut girkasser, men ser jo at det er kjekt å ha sakseløfter når man slipper ned hele traværsen med motor og drivverk sittende på.

Kvanta kosta?

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Bytte av clutch - Mercedes A-klasse - Unilift løftebukk

Legg inn av MGR1 »

Geiroe skrev: 25 aug 2020, 16:16 Er ikke redd for å skru litt du, dette tok vel noen timer :O Hva ville noe slikt kostet å få gjort på verksted?
Må innrømme at jeg kjente på at dette var litt vel tøft ja :crazy:. Men de er jo mennesker de som jobber på verksteder de også, ikke guder, så da tenker jeg at med det rette verktøyet bør det gå bra. Og i verste fall skrur man det sammen og ringer etter bergingsbil :knegg.

Sjekket med et par verksteder. Ca. 20-21' for jobben med å bytte clutch, pluss deler. Original clutch er ca. 10', og verkstedene sier at svinghjulet må byttes samtidig (ca. 8' uroriginal). Bytte av glødeplugger er ca. 15'. Service B koster ca. 5' på verksted.

Jeg kjøpte clutch/trykkplate på eBay (LuK, samme som original) for 2450,- ferdig momset, glødepluggene kostet 350,- inkl. frakt. Eksospotte 1300,-, samt at jeg smurte opp løpehjulene til dynamo/vannpumpe/AC-reima. Disse begynner å gå tørre ved den kilometerstanden som bilen har, og motor må senkes for å bytte de. Svinghjulet var like fint, ingen grunn til å bytte. 750,- for frostvæske, 200,- for bremsevæske, 650,- for girolje. Så totalt kostet det meg 5700,- pluss at jeg må refille AC'en, det blir 1500,- pluss litt for gassen. Godt unna 30-40' som det hadde kostet på verksted. Og så rengjorde jeg overalt i motorrom og i innsuget. Blandekammeret på disse motorene blir veldig sotete, mitt var nesten tett. Bilen går som en kule nå. Brukte en søndag pluss fire kvelder da..

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Bytte av clutch - Mercedes A-klasse - Unilift løftebukk

Legg inn av MGR1 »

FredrikE24 skrev: 25 aug 2020, 16:46 Det så kjekt ut! Hvor krøkkete er det å jobbe med en slik midt under bilen? Jeg kan ikke fordra biler med drift på framhjula, så jeg skrur som regel alltid midt under bilen om det handler om clutch/gir. Har bare vanlig verkstedbukker og har plukket ut girkasser, men ser jo at det er kjekt å ha sakseløfter når man slipper ned hele traværsen med motor og drivverk sittende på.

Kvanta kosta?
Jeg har lenge tenkt at løftebukk med bare en meters løftehøyde er ubrukbart, men der tok jeg grundig feil gitt. Det er en helt annen verden. Man kommer til alt i senter og foran og bak. Eksosarbeid er ikke noe problem, og helt perfekt for bremse/forstilling/bakstillingsarbeid. Angrer ikke ett sekund på at jeg kjøpte bukken. Og så fungerer den som MC-bukk også, perfekt :thumleft Nedsenket i gulvet blir det helt topp, men det er litt jobb og styr med saging og støping da. Ikke sikkert at jeg gidder. Bukken kan settes hjul på og trilles unna når man ikke trenger den.

Den kostet 18' fra Unilift på Stjørdal, pluss 1000,- i frakt. Ble levert rett i garasjen dagen etter at jeg betalte.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bytte av clutch - Mercedes A-klasse - Unilift løftebukk

Legg inn av FredrikE24 »

Den betaler seg jo inn. Om mulig ved første skrujobb. Ikke verst det!

Svar