Motstand for LED lys til henger?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av Bjerknez »

Har kikket litt rundt og det kan se ut til at en vanlig kondensator med litt størrelse vil gjøre jobben med tanke på led blinking rundt canbus sjekk. Motstand må jeg jo uansett koble imparallell og denne vil jo lade it kondensatoren ganske kjapt hver gang den får absorberer pulser. Dette må i så tillfelle bli verdens simpleste kretskort å lage :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av Bjerknez »

Det kan se ut til at disse pulsene som Canbus sender ut for å sjekke ikke er 12v men rundt 5V. Det betyr at dette lett kan fikses med en eneste komponent. En zener diode som kun slipper igjennom rundt 8V ish. Da vill all spenning under dette bli stoppet.

Nesten for enkelt til å være sant, men jeg tar gjerne i mot innspill...

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av FredrikE24 »

Spenningen blir vel liggende over dioden ikke sant? Altså får du et spenningsfall på 8V når den leder i sperreretning. Så da får du bare 4V over LEDen gjør du ikke?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 03 apr 2021, 14:15 Spenningen blir vel liggende over dioden ikke sant? Altså får du et spenningsfall på 8V når den leder i sperreretning. Så da får du bare 4V over LEDen gjør du ikke?
Du har nok et poeng der ja. Det tenkte jeg ikke på. :thumleft

Jeg tror løsningen er å bruke en transistor. Man kobler 12v fra bilen til gate som trigger transistoren med en feks. 8v zener diode i serie før gate. Da vil ikke transistor slå seg på og forhindrer små pulser. Når 12V blir gitt så stenger den kretsen og slipper igjennom 12V som også er koblet til drain siden hvor source går videre til LED lysene.

Dette tror jeg kan være en begynnelse på en veldig enkel løsning....?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av Bjerknez »

Dette skal jeg jammen teste ut i furtebua :)

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg har også en Brenderup henger.
Den løsningen med fast kabel hele veien frem til kontakten, som i tillegg var for lang syns jeg var dårlig.
Så jeg løste det ved å sette på en galvanisert stålplate på draget nært kulefeste og terminerte all kabling i en tilhengerkontakt med fjærbelastet lokk.
Kjøpte en sånn ferdig spiral-kabel med henger-kontakter i hver ende (på Biltema tror jeg). Den er så strekkbar og vil altid være stram så den ikke hekter i noe eller slenger nedi f. Eks. Fartsdumper. Har ikke hatt lystrøbbel etter det og det er flere år siden jeg gjorde modden.
Led til den er vel neppe E-godkjent, så blir du stoppet i teknisk, så må du kanskje på Biltrangsynet med den en tur.
Canbus og led blir gjerne litt knot, feilmeldinger og litt Tivoli må du regne med...Jeg hadde ikke giddet.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 04 apr 2021, 03:03 Canbus og led blir gjerne litt knot, feilmeldinger og litt Tivoli må du regne med...Jeg hadde ikke giddet.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Ja, det er en slik fordelerboks jeg kommer til å montere. :thumleft

Det er nettopp dette jeg ser på som en utfordring og som jeg mener kan løses. Så jeg er ikke enig i at man må "regne med" slikt. Det er jo egentlig ikke galt noe sted selv om dette skjer. Bilen funker og hengeren funker hver for seg. Dem snakker bare ikke sammen. Klart man kan fikse slikt. Man får jomtil og med kjøpt LED ombyggingsett hvis man vil bruke flere tusen på det.

Derimot kunne jeg godt tenkt meg å fått kloa i koblingsskjemaene til slike ombyggingsett vedrørende den delen fjerner problemene rundt blinking av led lys og feilkoder etc.

Men så langt har jeg ikke funnet noe koblingsskjema.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av Bjerknez »

Bjerknez skrev: 04 apr 2021, 03:44
Gammelsmurfen skrev: 04 apr 2021, 03:03 Canbus og led blir gjerne litt knot, feilmeldinger og litt Tivoli må du regne med...Jeg hadde ikke giddet.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Ja, det er en slik fordelerboks jeg kommer til å montere. :thumleft

Det er nettopp dette jeg ser på som en utfordring og som jeg mener kan løses. Så jeg er ikke enig i at man må "regne med" slikt. Det er jo egentlig ikke galt noe sted selv om dette skjer. Bilen funker og hengeren funker hver for seg. Dem snakker bare ikke sammen. Klart man kan fikse slikt. Man får jomtil og med kjøpt LED ombyggingsett hvis man vil bruke flere tusen på det.

Derimot kunne jeg godt tenkt meg å fått kloa i koblingsskjemaene til slike ombyggingsett vedrørende den delen fjerner problemene rundt blinking av led lys og feilkoder etc.

Men så langt har jeg ikke funnet noe koblingsskjema.
Gi meg et slikt koblingsskjema så kan jeg nesten garantere at jeg kan kan lage noe selv som kun koster noen få kroner.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av Bjerknez »

Nå fikk jeg lyst til å kjøpe denne, kun for å ribe den i filler og finne ut hvordan man har klart dette, slik at jeg kan lage min egen dings som gjør sammenytten uten å bytte ut kontakten på bilen.

https://www.biltema.no/bil---mc/laste-o ... 60QAvD_BwE

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av xavi0n »

Står i beskrivelsen av den at den "passer ikke på biler med pulsstyrt elsystem" uten å vite hva dette betyr så sier det kanskje at det rett å slett ikke funker med alle biler?
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av FredrikE24 »

Funker ikke på biler som har PWM på lys. Typisk den teknikken man bruker for å dimme LED-lys på likespenning. På norsk, pulsbredde modulasjon. En laaaaaang puls er en led som lyser fast. Så bryter man pulsen og venter en tid før man sender en ny puls. Jo kortere puls jo kortere lyser det og det oppfattes av menneskeøyet som svakere. Er som regel derfor LED-lys på biler ser rart ut når det filmes(se på typisk biltester på YouTube) og at typiske DRL lys på bilen bak ser rart ut i sladrespeilet i din bil når du kjører på humpete vei(de svever).

BMW var tidlig ute med dette og da først på glødepærer. LED-lys har dette utelukkende tipper jeg. Med glødepærer brukte man PWM for å erstatte feks en gåen parklyspære bak ved å tenne bremselyset med 50% dutycycle for å dimme lyset til halv effekt. En sikkerhetsfunksjon.

Om jeg tar ut parklyspærene på min 21 år gamle BMW forran, tennes blinklysene forran svakt.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av xavi0n »

ja ikke sant, så i en del biler der kjøre å bremselys er samme led vil bremselys være 12v konstant og kjørelys være modulert til feks 50%?
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av FredrikE24 »

Det kan være tilfelle ja. Konstant 12V på bremselys, og hvor lampa kun er tent halve tiden som parklys(eller en annen passende Dutycycle).

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg drar opp denne tråden igjen med å si at jeg har kjøpt samt åpnet Biltema sin led kontakt som fikser problemer med led lys på hengeren. Der sitter det bare noen simple 150ohm 2 watt motstander på hver kabel. Denne kontakten er for biler som ikke har pulsstyrt sjekksystem.

Det jeg ikke helt forstår er hvordan elektronikken (canbus) i bilen kan "lures" med bare 150ohm motstand. Som betyr ca. Kun 80mA motstand. Skal det ikke mere til?

Jeg har ikke fått testet den da jeg ikke har mintert led lys på hengeren enda, men det må jo funke så lenge dem selger det? Jeg forstår bare ikke hvorfor veldig mange rundt om på nett anbefaler 25-50 watt motstand på 6-10ohm.

Her snakker jeg da altså om motstander koblet i parallel.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av rolf-arne »

Når det gjelder pris har det forundret meg at komplette løsninger som en kabel med innebygget motstand er mye billigere enn å montere egen motstand.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar