Motstand for LED lys til henger?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av ejs »

Bjerknez skrev: 26 sep 2021, 09:55 Jeg drar opp denne tråden igjen med å si at jeg har kjøpt samt åpnet Biltema sin led kontakt som fikser problemer med led lys på hengeren. Der sitter det bare noen simple 150ohm 2 watt motstander på hver kabel. Denne kontakten er for biler som ikke har pulsstyrt sjekksystem.

Det jeg ikke helt forstår er hvordan elektronikken (canbus) i bilen kan "lures" med bare 150ohm motstand. Som betyr ca. Kun 80mA motstand. Skal det ikke mere til?

Jeg har ikke fått testet den da jeg ikke har mintert led lys på hengeren enda, men det må jo funke så lenge dem selger det? Jeg forstår bare ikke hvorfor veldig mange rundt om på nett anbefaler 25-50 watt motstand på 6-10ohm.

Her snakker jeg da altså om motstander koblet i parallel.
De siste du skriver om er beregnet til releer med bimetall vippe
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av Bjerknez »

Fikk svar fra Dahles bil i Fredrikstad at man kunne bruke tilhengerkontakten jeg kjøpte på Biltema for å få led lysene til å fungere som dem skal på hengeren.

Denne hadde gisst innebygget Canbus i følge fyren fra verkstedet. Alt jeg så når jeg åpnet den var noen 2W motstander koblet i parallel, men allikevel... den skal vertfall fungere.

Det jeg ikke forstår er den høye motstanden og at dette skal være nok til å "lure" systemet til å tro at hengeren har glødepærer.

Svar