Motstand for LED lys til henger?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 03 apr 2021, 11:11 ... men har du pæresjekk på bilen vil lampene blinke. Det er det som er greia her. Motstander eller ei.
Med motstander på hver LED som gir tilnærmet last som en glødepære gjør så vil vel bilen tro at disse lysene virker og dermed viser at alt er i orden?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 03 apr 2021, 11:29 Det handler om å minimere fare for vanninntrengning i installasjonen, en koblingsboks fremme på draget virker for meg som ikke det lureste å gjøre
Jeg snakker om en vanntett boks her altså beregnet for nettopp dette med 7 fordelerkontakter inni.
Sist redigert av Bjerknez den 03 apr 2021, 11:34, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av haakeik »

Ikke glem at det også finnes led-pærer som støtter can-bus. Viktig å bruke slike pærer hvis bilen har can-bus. Da vil pæresjekken gå igjennom. I tillegg må man nok oppgradere blinklysrelet til å støtte led eller å bruke en riktig motstand,
https://www.superbrightleds.com/blog/ca ... bulbs/293/

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av FredrikE24 »

Hjelper ikke med canbus-pærer om man vil unngå blink, hvertfall på halvgammel bil som ikke bruker PWM

Har selv canbus-led på egen bil. Får ingen meldinger, men ser passe teit ut når alle lampene blinker når de ikke er tent.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 03 apr 2021, 11:37 Hjelper ikke med canbus-pærer om man vil unngå blink.

Har selv canbus-led på egen bil. Får ingen meldinger, men ser passe teit ut når alle lampene blinker når de ikke er tent.
Enig. Det står også på siden det linkes til. canbus pærer hjelper ikke mot blinking.

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av haakeik »


lazyboy
Innlegg: 241
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av lazyboy »

Om du har 7 pol på henger og 13 pol på bilen , så bruker du adapteret / overgangen mellom bil og tilhenger.
Motstand ligger innebygd i adapter .

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av oivindg »

Bare en fordel å ikke kjøre jord gjennom chassis på hengeren. Da slipper du jordingspunkter som mister kontakten etter å ha blitt utsatt for vær og vind en stund.

Det er få LED-lamper til 12V som bare har motstand i serie med LED. Da vil du enten måtte brenne av mye unødvendig effekt eller få lys som varierer med batterispenningen på bil/båt/motorsykkel. De aller fleste har et lite switch mode power som gir en konstant strøm ut, siden det er strømmen i LED'en som bestemmer hvor mye den lyser. De vanlige/billige utgavene av disse LED'ene har blant annet ikke noe særlig støyfiltrering. Jeg har nevnt før at de for eksempel ofte slår ut VHF-radioen ombord i fritidsbåter. De har heller ikke særlig kapasitans på inngangen, noe som bidrar til at de rekker å slå seg av og på under pæresjekk i bil.

Hvis du vil ha et skikkelig hobbyprosjekt bør du konstruere et kretskort som gjør at LED'ene ikke blinker under pæresjekk. :-)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 03 apr 2021, 11:42 Hvis du vil ha et skikkelig hobbyprosjekt bør du konstruere et kretskort som gjør at LED'ene ikke blinker under pæresjekk. :-)
DET....... var en god ide! :thumleft

Det skal jeg jammen meg sjekke opp.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av Bjerknez »

Hvis bilen sender små pulser for å sjekke og dette gjør at LED diodene blinker når dem er avslått så ser jeg for meg at en feks. 8V zener diode vil fikse biffen?

Da slipper den ikke igjennom spenning under 8V.

Derimot må man ha en transistort som trigger etter dioden hvis spenningen går over 8V og dermed gir 12V til LED pæren?

Kan det være så enkelt?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av Bjerknez »

slett
Sist redigert av Bjerknez den 03 apr 2021, 11:58, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av Bjerknez »

Glem det... bilen sender jo ut 12V pulser...

Hmm... kan uansett ikke se for meg at dette skal være vanskelig å få til...

Kanskje en inductor som gjør at det tar litt tid før strøm slippes igjenom og at dette er nok til å hindre blinkingen?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av FredrikE24 »

Som Øivind nevner, så er ikke kapasitansen særlig høy på disse LED-driverne. Ser at Biltemas lampe funker fra 10V-30V, som underbygger at det normalt er SMPS innebygget. Når du nevner det, så har jeg hatt akkurat samme problem vedr. LED og RF-støy på VHF.

Det du trenger er en «støtdemper» i koblingen din.

Og som tidligere nevnt, og som Øivind nevner. Det er ikke så smart å ha jord i ramma på henger. Best å dra jord der du skal ha det. Dumt å få jordfeil og må til og pusse alle punkter i tide og utide.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 03 apr 2021, 12:02

Det du trenger er en «støtdemper» i koblingen din.
Ja, og da mener du en inductor? Eller en kondensator? Er det alt som skal til? Altså for å hindre blinking av lys når canbus sjekker? Jeg skjønner at motstand må kobles parallelt okke som.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Motstand for LED lys til henger?

Legg inn av oivindg »

Jeg kjenner best til pæresjekk fra BMW biler. Der er det to tilstander, varm og kald.

Varm pæresjekk brukes for å sjekke ei pære som er på. Det gjøres ved å sjekke om det går en viss strøm i kretsen. Det er her du ender opp med å måtte ha en motstand i parallell med LED-driveren/LED'en.

Det er to måter å gjøre varmsjekk på. Det ene er å måle strømmen direkte gjennom å måle spenningen over en liten motstand i serie med lampa. Den andre måten er å ha en kondensator på utgangen som driver lampa, slå av kretsen et kort øyeblikk og se hvor fort spenningen på kondensatoren synker. Hvis pæra er gåen vil ikke spenningen på kondensatoren synke.

Kaldsjekk gjøres for å sjekke at pærer som ikke er på (for eksempel blinklys) er i orden. Da settes det spenning på pæra et kort øyeblikk. Igjen kan strømmen måles gjennom en liten seriemotstand i kretsen eller ved å se spenningsfallet på en kondensator.

Kaldsjekk vil uansett metode gjøre at det settes spenning på lampa et kort øyeblikk og dermed forårsake et blink i en LED, mens varmsjekk bare vil forårsake blink hvis det er kondensatormetoden som brukes, altså at strømmen slås av et øyeblikk.

Hvor lang "testperioden" er på pæresjekken vil avgjøre hvordan kretsen må utformes. Mener å huske at det var snakk om noen får millisekunder på BMW da jeg surret med dette rundt 2010. Nå har du sjansen til å få brukt oscilloskopet ditt til noe fornuftig, @Bjerknez! Start med å måle tidsforløpet på spenningen til pærene på Caddyen. Både pærer som er av og pærer som er på. Holder med baklysene, da.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar