Elbil gjennom Europa...god ide?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Elbil gjennom Europa...god ide?

Legg inn av pingvin »

FredrikE24 skrev: 05 des 2022, 19:29
pingvin skrev: 05 des 2022, 19:21
mekkern skrev: 05 des 2022, 19:13 Med litt rekkevidde på bilen så funker det helt greit-spesielt etter Tesla åpnet sitt ladenettverk for andre,for de har et brukbart nettverk.
En av mange ting ikke satt meg inn i, passer Tesla pluggen i Peugeot? Gjelder det alle Tesla-stasjoner?
E-208 har CCS, så ja. Opp mot 100kW tipper jeg basert på hvor gammel E-208 er.
Ja, fant dette:

"Tesla Supercharger

Da Tesla lanserte Model S, hadde ikke CCS-standarden kommet ennå, så Tesla valgte å modifisere Type 2-kontakten. De gjorde den litt dypere for å få nok kontaktområde, slik at kontakten skulle takle effekten fra en Supercharger. Kontakten er altså både en Type 2-kontakt og en Supercharger-kontakt, i motsetning til CCS-kontakten som har to ekstra pinner under Type 2-kontakten. Da Model 3 ble lansert i Europa, ble det gjort med CCS-kontakten, og ikke den modifiserte Type 2-kontakten. Noe som også betyr at Tesla har oppdatert Supercharger-stasjonene sine til å ha både en modifisert Type 2- og en CCS-kontakt. Dette betyr imidlertid ikke at andre elbiler med CCS-kontakt kan lade med en Supercharger, da den fortsatt er eksklusiv for Tesla."

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Elbil gjennom Europa...god ide?

Legg inn av pingvin »

Takker, relevant nok, skal se på de senere, nå ut å legge på piggdekk på 450en og ebike'en, stått til oppvarming par timer :D
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Elbil gjennom Europa...god ide?

Legg inn av dypen »

pingvin skrev: 05 des 2022, 19:21
mekkern skrev: 05 des 2022, 19:13 Med litt rekkevidde på bilen så funker det helt greit-spesielt etter Tesla åpnet sitt ladenettverk for andre,for de har et brukbart nettverk.
En av mange ting ikke satt meg inn i, passer Tesla pluggen i Peugeot? Gjelder det alle Tesla-stasjoner?
Apropos el-bil så er det mer å sette seg inn i vs fosilbil. Dropper du forberedelsene i forkant av bilkjøpet / bil levering blir det en tung vei å gå hvis du beveger deg utenom ladepunktet hjemme. Tesla har ett fantastisk ladenettverk over hele Europa der veldig mange ladestasjoner er åpnet for alle biler, merk deg att alle er ikke åpne. Last ned Tesla app først som sist men les info først. Legger ved link, detaljert guide … scroll ned til du ser: Tesla App «How do I charge if I don't drive a Tesla?»

https://www.tesla.com/support/non-tesla-supercharging

Planleggingsverktøy for kjøreruter og ladeplasser er også fantastisk verktøy.

Har du spesifikke spørsmål på bilmodell får du raske svar her:
https://elbilforum.no/
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Elbil gjennom Europa...god ide?

Legg inn av dypen »

Det med kontakt type er ikke så viktig hvis du er forberedt og evt har overganger du bør / må ha for tilgang til ladestasjoner fra flere leverandører. Har du Type2 på bilen og ikke skal lade hos Tesla har du kanskje behov for CHAdeMO adapter.

Har du ladeboks hjemme, ikke men industrikontakt da trenger du overgang. Foreldre eller svigerforeldre har kanskje også industrikontakt.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Elbil gjennom Europa...god ide?

Legg inn av dypen »

pingvin skrev: 05 des 2022, 18:52 1. Er det lett å finne ladestasjoner nedover Europa? Tåler litt planlegging men gidder ikke risikere å stå i veikanten med utladet batteri og vil ha litt frihet ifht reiserute selv om skjønner må tilpasse seg litt.

2. Sparer man egentlig noe penger på det? Kan evt låne min mors bensinbil om egentlig ikke noe billigere med elbil. På Vestlandstur i sommer ladet vi for 500NOK, regnet på hva ville kostet med bensin og kom til nøyaktig det samme.

Har googlet noe men mistenker litt mer dedikerte elbil-entusiaster enn meg så de virker veldig motiverte for å bevise at går an :D Men finnes en del apper som hjelpemiddel og kan søke på hoteller med lademulighet på hotels.com etc. En ting har skjønt er at autobahn er range-killer så bedre å kjøre landveier og ta det litt mer som en tur og det er greit nok.
Vedrørende planlegging så er det viktig. Husk det er flere ting som påvirker ruteplanlegging og det som påvirker mest er høy hastighet på motorvei, våt veibane, kjølig vær og ikke minst motvind. Mange start stopp påvirker også rekkevidde. Alt utenpå påvirker også, takstativ, skiboks, sykkelstativ, tilhenger osv. Slik som lufttrykk i hjula bør sjekkes ut, min var oppgitt til rundt 40 pund men kjørte med 50 pund på alle fire og kunne ikke måle noen unormal slitasje etter 30k kilometer på grunn av det. På elbil på en god dag med i beste fall 1/4 rekkevidde av en fosilbil betyr disse tingene mye på rekkevidde. Lad alltid med varmt batteri, for å oppnå varmt batteri må du sikkert kjøre over en time og mer.

Beste forutsetning for god rekkevidde på vinter, bil i varm garasje og forvarme med ladetopp på avgangstidspunkt.

Lykke til :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Elbil gjennom Europa...god ide?

Legg inn av pingvin »

Her lukter det bensin...i overført betydning heldigvis :-k

Er liksom ikke ute etter å bevise at mulig å gjennomføre, på ferie vil jeg bare slappe av og slippe bekymringer. Men takk for ærlig innspill, får la det synke inn litt :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Elbil gjennom Europa...god ide?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenker at det nok er andre steder og spare penger enn å vurdere EL-bil nedover i Europa. Så sant du ikke har en bila ala Tesla med "superduper" batteribakke så ville jeg frarådet det.

En elbil i høye hastigheter på motorveier trekker mye strøm og spesielt når det begynner å bli kaldt. En bil som i teorienskal klare 30 mil klarer neppe en tur på motorvei i 10-15 mil i kuldegrader.

Madammen har en VW e-UP med oppgitt rekkevidde på 20 mil. Dette stemmer kanskje en glodvarm sommerdag hvis man er lett på gassen og det er litt nedoverbakke, men på motorvei kan man nesten se nåla gå nedover. Jeg hadde aldri kommer til Oslo med denne (10 mil) vinterstid.

Det er en jobbpendlebil, ikke noe annet.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Elbil gjennom Europa...god ide?

Legg inn av dypen »

Skal elbil bli en opplevelse må du være interessert i teknologien og hele pakka rundt som ladesystemer, ladestasjoner, planleggings verktøy, app’er … ja absolutt alt rundt og du må klare å nyte tiden på en ladestasjon i form av ett måltid, kanskje jobbe litt fra pc’n eller gjøre ett butikkbesøk. Har brukt flere år på dette noe som funker fint for meg men ikke for fruen som hater ladestasjoner.

Hver gang du skal kjøre en strekning du ikke har kjørt før må du sjekke hvor du kan lade, hvor ofte du må lade og der kommer været inn, vil det være gunstig å kjøre en annen rute på grunn av høydemeter ladestasjoner etc Det er veldig mange eksempler på elbiler som er oversolgt på rekkevidde, kjøper har ikke satt seg inn i hva det er, de fleste vil bare sette seg inn å kjøre men da blir skuffelsen stor når du vinterstid nesten må planlegge som en trafikkflyger hvis du tar med det som en ruteplanlegger også gjør :)

Over til det som er hyggelig! Selv klarte jeg å nyte det på grunn av interessen rundt det hele, slappe av under lading med ett godt måltid eller bare en god kopp kaffe. Det aller beste var lavt verditap på bilen, har aldri hatt lavere verditap på nybil, på toppen betalte jeg ikke bompenger, ikke betalte jeg drivstoff, ladet gratis på Tesla sine ladestasjoner og på jobben. Lade tiden hjemme var så marginalt så det var ikke merkbart i kroner sammenlignet med året før uten elbil på betalt strøm for vår husstand. Etter 30k kilometer ble bilen solgt for 100k under nypris, hvis vi estimerer ca 40k for drivstoff spart og ca det samme eller mer på bompenger spart blir det en veldig hyggelig pris for 30k kilometer i kliss ny bil :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Elbil gjennom Europa...god ide?

Legg inn av SilverSmurfer »

Elbil nedover Europa vil være problematisk i store utfartstider som feks påske, jul osv når mange vil reise langt samtidig. Utenom det vil man skjelden slite med å finne en lader, eller behøve å vente lenge på den.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Elbil gjennom Europa...god ide?

Legg inn av pingvin »

SilverSmurfer skrev: 06 des 2022, 02:45 Elbil nedover Europa vil være problematisk i store utfartstider som feks påske, jul osv når mange vil reise langt samtidig. Utenom det vil man skjelden slite med å finne en lader, eller behøve å vente lenge på den.
Godt poeng, blir nok i juli, jammen litt usikker på om bedre eller verre enn utenom ferietid. Flere feriebilister men færre på jobb. Og så har de vel gjerne ferie noe senere enn oss nedover Europa men basert på bobiltettheten her i Norge begynner de jo nokså tidlig.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Elbil gjennom Europa...god ide?

Legg inn av FredrikE24 »

Å kjøre nedover kontinentet i ferietid er noe som gjør det litt mer utmattende. Det blir ingen kosetur på Autobahn akkurat. Mitt råd er å kjøre på kvelden/natten eller Søndager.

Ellers er jeg ikke skeptisk til ELbil-kjøring, sålenge man legger inn tid til ladestopp. Det er jo det eneste «problemet».

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Elbil gjennom Europa...god ide?

Legg inn av SilverSmurfer »

pingvin skrev: 06 des 2022, 07:21
SilverSmurfer skrev: 06 des 2022, 02:45 Elbil nedover Europa vil være problematisk i store utfartstider som feks påske, jul osv når mange vil reise langt samtidig. Utenom det vil man skjelden slite med å finne en lader, eller behøve å vente lenge på den.
Godt poeng, blir nok i juli, jammen litt usikker på om bedre eller verre enn utenom ferietid. Flere feriebilister men færre på jobb. Og så har de vel gjerne ferie noe senere enn oss nedover Europa men basert på bobiltettheten her i Norge begynner de jo nokså tidlig.
Når man er på jobb lader man hjemme.

Ferie, hurtig lader.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Elbil gjennom Europa...god ide?

Legg inn av pingvin »

SilverSmurfer skrev: 06 des 2022, 16:03
Når man er på jobb lader man hjemme.

Ferie, hurtig lader.
Ja, det har du selvfølgelig helt rett i :)
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1580
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Elbil gjennom Europa...god ide?

Legg inn av pingvin »

Plan B: MINI Cooper Elektrisk Cabriolet

Dette var jo veldig billig da, trodde først elektrisk Mini til skjønte var cab'en somm var det :knegg

Var jo litt tøff da og har venner som drar på cabriolet tur hvert år så kunne jo vært kjekt å ha. Og da har jeg transport nedover Europa uten rekkeviddeangst. MEN mene noen (husker ikke hvem) ikke hadde høye tanker om Mini, er dette noe jeg bør skygge unna av en eller annen grunn?

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

lazyboy
Innlegg: 239
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: Elbil gjennom Europa...god ide?

Legg inn av lazyboy »

På såpass gammel Mini kan du fort ende med SAS likevel :lol
En må vel opp på gen 3 før det ble nogenlunde bra kvalitet på disse. Gen 3 kom vel først i 2012 eller deromkring.

Har bytta noen girkasser på tidligere modeller svamt mye elektrisk dill.

Svar