OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av SuperMorten »

kjellv skrev:
SuperMorten skrev:Jeg hadde holdt meg til hva verkstedet sier. Jeg vet at de vil ha fornøyde kunder og samtidig tjene mest mulig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, det oppnår de i hvert fall dersom motoren havarerer akkurat når garantien har gått ut...

De får ikke noe godt rykte med mange sånne vel ?

Men jeg vet ikke bedre. Jeg kan ikke noe om en moderne bilmotor. En skal være forsiktig med å generalisere, men hva med alle bestemødre over 50 som kjører bil, og aldri har løftet på panseret. De gjør som verkstedet sier. Se for deg alle "hvitsnippene" på Aker Brygge osv som knapt fyller drivstoff selv (de har vel elbil nå men :knegg ). En kan ikke forvente at disse skal bytte olje oftere enn hva varsellampa i bilen tilsier.



Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av Kjellrf »

Lange skiftintervaller er et salgsargument. Lange oljeskiftintervaller går fint på biler som går under ideelle forhold, dvs flat mark, jevn temperatur, og langkjøring. Dvs forhold som de fleste biler i Norge ikke har. Mye start og stopp, gjør at olja blir vesentlig raskere dårlig. At garantien utgår ved hyppigere oljeskift, er bare tull, så lenge man bruker riktig olje. Veit at f.eks. i Sverige, er det fabrikanter som oppgir kortere serviceintervaller, pga arktisk klima...

Den delen av motoren som blir raskest slitt ved lange oljeskift, er turboen. Men fabrikantene er som regel fornøyd når motoren går 150-200.000 km nærmest problemfritt. Er den delvis sliten da, så ok for de. De lange intervallene er beregnet for firmaer, som regner med driftkostnader på mange biler ved innkjøp. Det som ser bra ut på papiret, er bra for de.

Har selv bil med 30.000 km intervall, pleier å bytte etter ca 15.000. Automatolja skal være byttet for livet, der bytter jeg på mellom 40-60.000 km (man får bare ut halvparten av olja ved oljeskift). Automatolja var drit møkkete da jeg kjøpte bilen (på km 172.000, aldri byttet). Og har måttet bytte et par styreventiler, som skyldes slitasje pga dårlig olje i automaten (dog etter 260.000 km). Hadde jeg satt bilen på feil merkeverksted, kan det hende de ville ha byttet hele automaten...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ZZR-Erling

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av ZZR-Erling »

Har kjørt 200 000km, fra 200 000 til. 400 000 på min den gang BMW 520 97, bensin. Den brukte ca 1dl/1000km, hele perioden. Bilen gikk nærmest ideelt da. Til og fra Fornebu, mest på E18. Motoren gikk fortsatt helt nydelig etter perioden, og er ennå registrert ser jeg. Jeg kjørte 20-25000km mellom hvert skift. Den gikk på Biltema, Valvoline og mest på Castrol Edge og skiftet selvfølgelig filter hver gang. Jeg brukte motorvarmer, og varm garasje på jobben. Idag kjører jeg 1,9TDI..kjører Castrol Turbodiesel for pumpedyse der, 15000. Er vel turboen som vil gi seg først, men har kjenning som har kjørt 380000 uten strul på samme motor..vet ikke hans interval.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av L-NA »

På min forrige bil, som var en Jeep Patriot, men en 2.0 CRD motor (VW pumpedyse) så var denne oppgitt med tre forskjellige alternativer i instruksjonsboka for hvilke intervall som skulle brukes for oljeskift. Husker ikke helt kriteriene for disse, men jeg skiftet olje ved 15000km intervaller. Byttet bil nå i vår pga. en stygg "plystrelyd" fra Turboen. var da kjørt ca 130 000km.

ZZR-Erling

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av ZZR-Erling »

L-NA skrev:På min forrige bil, som var en Jeep Patriot, men en 2.0 CRD motor (VW pumpedyse) så var denne oppgitt med tre forskjellige alternativer i instruksjonsboka for hvilke intervall som skulle brukes for oljeskift. Husker ikke helt kriteriene for disse, men jeg skiftet olje ved 15000km intervaller. Byttet bil nå i vår pga. en stygg "plystrelyd" fra Turboen. var da kjørt ca 130 000km.
Min er kjørt det dobble og ingen ulyder.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av L-NA »

ZZR-Erling skrev:
L-NA skrev:På min forrige bil, som var en Jeep Patriot, men en 2.0 CRD motor (VW pumpedyse) så var denne oppgitt med tre forskjellige alternativer i instruksjonsboka for hvilke intervall som skulle brukes for oljeskift. Husker ikke helt kriteriene for disse, men jeg skiftet olje ved 15000km intervaller. Byttet bil nå i vår pga. en stygg "plystrelyd" fra Turboen. var da kjørt ca 130 000km.
Min er kjørt det dobble og ingen ulyder.

Plystrelyden, kan vel være så mangt, og lite med oljeskiftet og gjøre. Men jeg valgte bil skifte i istedenfor mulig store service utgifter. Også med det i tankene at VW har hatt litt for mange turbohavarier på sine motorer.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av Kjellrf »

L-NA skrev:
ZZR-Erling skrev:
L-NA skrev:På min forrige bil, som var en Jeep Patriot, men en 2.0 CRD motor (VW pumpedyse) så var denne oppgitt med tre forskjellige alternativer i instruksjonsboka for hvilke intervall som skulle brukes for oljeskift. Husker ikke helt kriteriene for disse, men jeg skiftet olje ved 15000km intervaller. Byttet bil nå i vår pga. en stygg "plystrelyd" fra Turboen. var da kjørt ca 130 000km.
Min er kjørt det dobble og ingen ulyder.

Plystrelyden, kan vel være så mangt, og lite med oljeskiftet og gjøre. Men jeg valgte bil skifte i istedenfor mulig store service utgifter. Også med det i tankene at VW har hatt litt for mange turbohavarier på sine motorer.
Har i det siste jobbet sammen med en som har en 2005/06 Passat 1.9Tdi , han er ikke særlig imponert. Turbohavari, ledningsnett til dysene inni motoren (under toppdekselet), ett annet ledningsnett til motorstyring i motorrommet og endel andre ting har røket. Og selvfølgelig havarert håndbrekkunit, så bilen måtte fraktes på verksted. Alt kjente feil. Dessuten tåler ikke Passat stv å kjøre med last på taket, da sprekker lakken rundt takrailsa, og de begynner å ruste i taket.

Det er klart mindre tull med min 11 år gamle Citroen C5 som har gått over 100.000 km mer.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av NickNei »

Har intervall på 30K på min nye 1.6 TDI, men pga klimaet i Norge så byttes oljen hver 15K eller en gang i året. Det hadde jeg jaggu gjort uansett. Butikken jeg kjøpte bilen på mener at det har man igjen for i det lange løp, noe jeg er enig i. Oljeskift er også lagt inn i computeren så den sier nå fra selv da. Mange produsenter som bruker samme motor, og intervallene ser ikke ut til å være de samme, litt rart.
Som det er nevnt fra før så er dette et salgsargument, men det er forskjell på en service og et oljeskift da..

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av kjellv »

L-NA skrev:På min forrige bil, som var en Jeep Patriot, men en 2.0 CRD motor (VW pumpedyse) så var denne oppgitt med tre forskjellige alternativer i instruksjonsboka for hvilke intervall som skulle brukes for oljeskift. Husker ikke helt kriteriene for disse, men jeg skiftet olje ved 15000km intervaller. Byttet bil nå i vår pga. en stygg "plystrelyd" fra Turboen. var da kjørt ca 130 000km.
Jeg har selv hatt en plystrelyd som følger turboen i min Saab 9-3 diesel en tid. Det viste seg å være en gummibelg mellom luftfilter og turbo med en liten sprekk. Byttet denne og luftfilteret så var saken løst.

ZZR-Erling

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av ZZR-Erling »

...for å få turboen og resten til å holde litt lengre, er det et must å kjøre rolig og med liten spjeldåpning til motoren og girkassa er gjennomvarm. Kjører man hardt også bråstopper motoren, vil det røyne hardere på turboen som snurrer lenge etter stans. .la motoren gå litt på tomgang før kutt.

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av Voodoodoo »

ZZR-Erling skrev:
L-NA skrev:På min forrige bil, som var en Jeep Patriot, men en 2.0 CRD motor (VW pumpedyse) så var denne oppgitt med tre forskjellige alternativer i instruksjonsboka for hvilke intervall som skulle brukes for oljeskift. Husker ikke helt kriteriene for disse, men jeg skiftet olje ved 15000km intervaller. Byttet bil nå i vår pga. en stygg "plystrelyd" fra Turboen. var da kjørt ca 130 000km.
Min er kjørt det dobble og ingen ulyder.
Har en Passelat med samme motor, 338' på telleren nå og ingen ulyder. Skifter olje når servicelampa lyser. Er fremdeles på clutch nr.1



Sent from my iPhone using Tapatalk
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av Onsløv »

Har en Octavia med turbobytte på 110.000km.

Så har jeg en VW med feil på krengingssensor (10.000 kr for en elektrisk dings med gyro (?) ), feil på tilleggsvarmer, feil på kjølevifter, glødeplugger og litt annet elektrisk "knask".

Er ikke imponert..... :[-X Og absolutt ikke imponert over møller som har 2 uker ventetid på feilsøking og 1 måneds ventetid på utbedring!
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
alexanderyi
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2012, 22:42
Motorsykkelen din: 97' Kawasaki Ninja ZX9R
Sted: Valdres

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av alexanderyi »

På bila mine (89' Audi 90 20v q og 04' A4 1.8tq) så har jeg bytta olje & filter hver 10.000km, og ved 30.000km i året, så blir det bytta 3 ganger i året også! :thumleft
Er ikke nødvendig i følge noen, men mener dette er en billig forsikring for å følge med på åssen det står til med motoren også. :prf
Lange eksosanlegg hører til under biler!..
1997 Kawasaki Ninja ZX9R
x: 2006 Rieju RS2 125 & 1998 Kawasaki Ninja ZX6R

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av L-NA »

Voodoodoo skrev:
ZZR-Erling skrev:
L-NA skrev:På min forrige bil, som var en Jeep Patriot, men en 2.0 CRD motor (VW pumpedyse) så var denne oppgitt med tre forskjellige alternativer i instruksjonsboka for hvilke intervall som skulle brukes for oljeskift. Husker ikke helt kriteriene for disse, men jeg skiftet olje ved 15000km intervaller. Byttet bil nå i vår pga. en stygg "plystrelyd" fra Turboen. var da kjørt ca 130 000km.
Min er kjørt det dobble og ingen ulyder.
Har en Passelat med samme motor, 338' på telleren nå og ingen ulyder. Skifter olje når servicelampa lyser. Er fremdeles på clutch nr.1



Sent from my iPhone using Tapatalk
Plystre lyd eller ikke, var egentlig ikke poenget med dette innlegget. Det jeg gjerne ville få frem var heller dette med intervall for oljeskift. Dette er eneste bil jeg har hatt, hvor produsent setter forskjellige kriterier til hvor lange intervaller det skal være mellom skiftene. Men det som forundrer litt er hvor store forskjeller det kan være på en og samme motor. Nå leste jeg i 2007 (da jeg kjøpte denne bilen ny) at ca 50 andre bilmerker brukte denne motoren fra VW i sine biler. Så hvorfor det da er så mange varianter for oljeskift intervall....På Jeep'n var alternativene 10 000, 15 000, eller 30 000 km. Alt etter hvordan du skulle bruke/ kjøre bilen.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av simpson »

Synes det er rart at folk i det hele tatt tviler på fabrikantens anvisninger.
Tror dere at BMW, AUDI, Mercedes osv er villig til å sette sitt rykte på spill?
Hvor lenge hadde det gått før det hadde slått tilbake på de?
Og hvorfor tror enkelte at de kan dette bedre en produsentens ingeniører?
Har tidligere hatt flere BMW og ALLTID fulgt bilens serviceintervaller. En 525 jeg hadde gått 385.000 km uten problemer eller oljeforbruk.
Men hvis folk ønsker å kaste penger ut av vinduet så for all del. :-)å

Svar