OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
kjellv skrev:
simpson skrev: Hvorfor er ikke sykler, sportsbiler,Formel 1, rally, drag racing osv osv Diesel? Ikke fordi at det gir for mye hk ihvertfall.
...siden du er inne på det...hvorfor er det nesten ingen lastebiler med bensinmotor her i landet tror du...?
Håper ikke du tror at det er for at Diesel gir mere hk enn bensin. I så fall hvorfor går det ikke mange sykler på Diesel i landet her tror du...?
Diesel fungerer bra i store kjøretøy som traktorer, lastebiler osv, men finn en som ikke har turbo.
Det var vanlig med bensin i lastebiler, traktorer og anleggsmaskiner tidligere.
Men så kom Diesel. Men for å få ut nok effekt trengte de store beist på dobble-triple volumet av bensinmotorer.
Så begynte turbo å gjøre inntok i Dieselverdenen og de kunne bygge mindre og mindre motorer.
Men det er turboens fortjenste og ikke motortype eller drivstofftypen Diesel som er skyld i det.
Sett fyr på bensin kontra Diesel så skjønner du at du ikke trenger å være rakettforsker for å skjønne hva som gir mest effekt, eller? :-k
For i dete hele tatt å få Diesel til å tenne må de ha m inst dobbel så høy kompresjon som bensinmotorer.
Kokepunktet er så høyt at de ofte må ha gløding eller startgass i form av eter e.l.
Om vinteren må det tilsettes parafin for den ikke skal fryse.
Alle som har jobbet med anleggsmaskiner vet hvor jævlig det er få start på dritten om vinteren.
Men gud bevares, kjør de som vil........
Jeg har jobbet mye med anleggsmaskiner og en moderne dieselmotor er ikke vanskelig å få start på. Skal være en del minusgrader før man må gløde og.
Det du sier er altså at en bensinmotor er best så lenge det ikke er turbo på doeselen. MEn når det er turbo på Dieselen så er den bedre enn bensinmotoren?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av simpson »

Du trenger ikke ett beist av en V6 på tre liter hvis du velger bensin og turbo.
Men det blir for dumt å si at Diesel er best i bil.
Det er dessverre for mange biltyper, bruksomeråder osv til å påstå det.
Hvis jeg mener at BMW M5 er best til mitt bruk, kan jeg påstå at Diesel er helt ubrukelig i bil.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
kjellv skrev:
simpson skrev: Hvorfor er ikke sykler, sportsbiler,Formel 1, rally, drag racing osv osv Diesel? Ikke fordi at det gir for mye hk ihvertfall.
...siden du er inne på det...hvorfor er det nesten ingen lastebiler med bensinmotor her i landet tror du...?
Håper ikke du tror at det er for at Diesel gir mere hk enn bensin. I så fall hvorfor går det ikke mange sykler på Diesel i landet her tror du...?
Diesel fungerer bra i store kjøretøy som traktorer, lastebiler osv, men finn en som ikke har turbo.
Det var vanlig med bensin i lastebiler, traktorer og anleggsmaskiner tidligere.
Men så kom Diesel. Men for å få ut nok effekt trengte de store beist på dobble-triple volumet av bensinmotorer.
Så begynte turbo å gjøre inntok i Dieselverdenen og de kunne bygge mindre og mindre motorer.
Men det er turboens fortjenste og ikke motortype eller drivstofftypen Diesel som er skyld i det.
Sett fyr på bensin kontra Diesel så skjønner du at du ikke trenger å være rakettforsker for å skjønne hva som gir mest effekt, eller? :-k
For i dete hele tatt å få Diesel til å tenne må de ha m inst dobbel så høy kompresjon som bensinmotorer.
Kokepunktet er så høyt at de ofte må ha gløding eller startgass i form av eter e.l.
Om vinteren må det tilsettes parafin for den ikke skal fryse.
Alle som har jobbet med anleggsmaskiner vet hvor jævlig det er få start på dritten om vinteren.
Men gud bevares, kjør de som vil........
Jeg har jobbet mye med anleggsmaskiner og en moderne dieselmotor er ikke vanskelig å få start på. Skal være en del minusgrader før man må gløde og.
Det du sier er altså at en bensinmotor er best så lenge det ikke er turbo på doeselen. MEn når det er turbo på Dieselen så er den bedre enn bensinmotoren?
Neida, jeg kommer aldri til å si at Diesel er best.
Hadde jeg ment det hadde jeg kjørt det selv.
Vel, bensin trenger ikke gløding, så det sier vel litt om tenningstidspunktet for Diesel.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av NickNei »

Diesel er billigst å produsere, har mest energi, og bedre utnyttingsgrad. Så diesel er best..

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av Tysnes »

Diesel til hverdag, bensin til fest . Og husk å skift olje etter kjøremønster :P :p

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av kjellv »

simpson skrev:
kjellv skrev:
simpson skrev: Hvorfor er ikke sykler, sportsbiler,Formel 1, rally, drag racing osv osv Diesel? Ikke fordi at det gir for mye hk ihvertfall.
...siden du er inne på det...hvorfor er det nesten ingen lastebiler med bensinmotor her i landet tror du...?
Håper ikke du tror at det er for at Diesel gir mere hk enn bensin. I så fall hvorfor går det ikke mange sykler på Diesel i landet her tror du...?
Diesel fungerer bra i store kjøretøy som traktorer, lastebiler osv, men finn en som ikke har turbo.
Det var vanlig med bensin i lastebiler, traktorer og anleggsmaskiner tidligere.
Men så kom Diesel. Men for å få ut nok effekt trengte de store beist på dobble-triple volumet av bensinmotorer.
Så begynte turbo å gjøre inntok i Dieselverdenen og de kunne bygge mindre og mindre motorer.
Men det er turboens fortjenste og ikke motortype eller drivstofftypen Diesel som er skyld i det.
Sett fyr på bensin kontra Diesel så skjønner du at du ikke trenger å være rakettforsker for å skjønne hva som gir mest effekt, eller? :-k
For i dete hele tatt å få Diesel til å tenne må de ha m inst dobbel så høy kompresjon som bensinmotorer.
Kokepunktet er så høyt at de ofte må ha gløding eller startgass i form av eter e.l.
Om vinteren må det tilsettes parafin for den ikke skal fryse.
Alle som har jobbet med anleggsmaskiner vet hvor jævlig det er få start på dritten om vinteren.
Men gud bevares, kjør de som vil........
Beklager, men en del av "rakettforskningen" din har nok gått ut på dato...
Det er vel ikke mange som prøver å sette fyr på drivstoff for å teste effekt? Langt mindre konkludere utifra antennelsestemperatur.
I så fall, hvor lett er det å sette fyr på en dynamittkubbe? Jeg har ikke prøvd, men vil anta at en kilo dynamitt vil ha en god del lavere brennverdi enn et kilo tørr bjørkaved.
Du kan jo gjøre samme forsøket med plutonium. Skal vedde på at dette enkle forsøket ender i konklusjon at plutonium ikke egner seg til brennstoff....
Jeg er enig i at store tunge dieseldyr (anleggsmaskiner) fra 80-tallet kunne være et herk og få i gang i mange kuldegrader. Diesel har en uheldig egenskap at den utskiller en voks når det blir kaldt. Problemene begynner å gjøre seg gjeldende fra 15-17 kuldegrader, der disse vokskrystallene har en lei tendens til å tette dieselfilter i startfasen. Disse problemene er ikke så store i dag. I moderne dieselmotorer som tilfredsstiller Tier IV-krav brukes det ofte også ADblue som ikke tåler kuldegrader i det hele tatt. Oppvarming av diesel, motor og ADbluetank er for lengst løst.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av Kjellrf »

NickNei skrev:Diesel er billigst å produsere, har mest energi, og bedre utnyttingsgrad. Så diesel er best..
Såvidt meg bekjent, er diesel mer energikrevende å framstille enn bensin, og derfor dyrere. Men det går med ca 2 liter råolje for å lage en liter bensin, mens en liter råolje gir bortimot en liter diesel.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av NickNei »

Kjellrf skrev:
NickNei skrev:Diesel er billigst å produsere, har mest energi, og bedre utnyttingsgrad. Så diesel er best..
Såvidt meg bekjent, er diesel mer energikrevende å framstille enn bensin, og derfor dyrere. Men det går med ca 2 liter råolje for å lage en liter bensin, mens en liter råolje gir bortimot en liter diesel.
Ikke hva det står her : http://e24.no/bil/derfor-er-diesel-bill ... n/22768196" onclick="window.open(this.href);return false;
Men jeg gikk også rundt og trodde det var dyrere å produsere diesel ja.. mente det var avgifts-styrt egentlig.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av kjellv »

Kjellrf skrev:
NickNei skrev:Diesel er billigst å produsere, har mest energi, og bedre utnyttingsgrad. Så diesel er best..
Såvidt meg bekjent, er diesel mer energikrevende å framstille enn bensin, og derfor dyrere. Men det går med ca 2 liter råolje for å lage en liter bensin, mens en liter råolje gir bortimot en liter diesel.
Feil.
http://www.tu.no/industri/2014/02/15/de ... enn-bensin

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av kjellv »

simpson skrev:Du trenger ikke ett beist av en V6 på tre liter hvis du velger bensin og turbo.
Men det blir for dumt å si at Diesel er best i bil.
Det er dessverre for mange biltyper, bruksomeråder osv til å påstå det.
Hvis jeg mener at BMW M5 er best til mitt bruk, kan jeg påstå at Diesel er helt ubrukelig i bil.
http://www.tu.no/industri/2014/02/15/de ... enn-bensin
Med en egenvekt på 0,84 kilo per liter er diesel vesentlig tyngre enn bensin som bare er på 0,74 kilo per liter. Det betyr at det er en del mer energi i en liter diesel.

Mens bensin inneholder 9,7 kWh per liter, inneholder diesel 10,7 kWh per liter. Det og det faktum at en dieselmotor har høyere virkningsgrad enn en bensinmotor gjør at man får opp til 30 prosent bedre drivstoff­økonomi med dieselmotorer.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har en veteranbil med en 3,8 liters bensinmotor. Når jeg kjører den med 30-40% parafin i bensinen så går den bedre. Det lave oktantallet er bedre egnet i denne motoren og parafin har et høyere vekttall.
simpson skrev:Du trenger ikke ett beist av en V6 på tre liter hvis du velger bensin og turbo.
Men det blir for dumt å si at Diesel er best i bil.
Det er dessverre for mange biltyper, bruksomeråder osv til å påstå det.
Hvis jeg mener at BMW M5 er best til mitt bruk, kan jeg påstå at Diesel er helt ubrukelig i bil.
Du svarte ikke på hvilken bensinmotor jeg må handle meg for å få 500 Nm. Bare at bensinmotoren ville være mindre. Hvor mye mindre da?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:Jeg har en veteranbil med en 3,8 liters bensinmotor. Når jeg kjører den med 30-40% parafin i bensinen så går den bedre. Det lave oktantallet er bedre egnet i denne motoren og parafin har et høyere vekttall.
simpson skrev:Du trenger ikke ett beist av en V6 på tre liter hvis du velger bensin og turbo.
Men det blir for dumt å si at Diesel er best i bil.
Det er dessverre for mange biltyper, bruksomeråder osv til å påstå det.
Hvis jeg mener at BMW M5 er best til mitt bruk, kan jeg påstå at Diesel er helt ubrukelig i bil.
Du svarte ikke på hvilken bensinmotor jeg må handle meg for å få 500 Nm. Bare at bensinmotoren ville være mindre. Hvor mye mindre da?
At en veteranbil går bedre med lavere oktan er ikke lett å forstå da oktantallet bare forklarer bankefastheten på bensinen og ikke noe annet.
Lav oktantall betyr at bensinen selvantenner tidligere og du får tenningsbank. Ved lave oktantall må du ned med komprjonen for å unngå at bensinen selvantenner.
På småfly er det mye brukt 102 oktan, men det er akkurat samme bensinen som 95, men med høyre bankefasthet pga flymotorer har høyere kompresjon.
Det er ikke mere futt i 102 oktan enn 95 oktan.
Hvor stor bensinmotor du trenger? Det er vel ikke noe fasit på det.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:Jeg har en veteranbil med en 3,8 liters bensinmotor. Når jeg kjører den med 30-40% parafin i bensinen så går den bedre. Det lave oktantallet er bedre egnet i denne motoren og parafin har et høyere vekttall.
simpson skrev:Du trenger ikke ett beist av en V6 på tre liter hvis du velger bensin og turbo.
Men det blir for dumt å si at Diesel er best i bil.
Det er dessverre for mange biltyper, bruksomeråder osv til å påstå det.
Hvis jeg mener at BMW M5 er best til mitt bruk, kan jeg påstå at Diesel er helt ubrukelig i bil.
Du svarte ikke på hvilken bensinmotor jeg må handle meg for å få 500 Nm. Bare at bensinmotoren ville være mindre. Hvor mye mindre da?
dobbelpost
Sist redigert av simpson den 18 feb 2014, 08:54, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av simpson »

kjellv skrev:
simpson skrev:Du trenger ikke ett beist av en V6 på tre liter hvis du velger bensin og turbo.
Men det blir for dumt å si at Diesel er best i bil.
Det er dessverre for mange biltyper, bruksomeråder osv til å påstå det.
Hvis jeg mener at BMW M5 er best til mitt bruk, kan jeg påstå at Diesel er helt ubrukelig i bil.
http://www.tu.no/industri/2014/02/15/de ... enn-bensin
Med en egenvekt på 0,84 kilo per liter er diesel vesentlig tyngre enn bensin som bare er på 0,74 kilo per liter. Det betyr at det er en del mer energi i en liter diesel.

Mens bensin inneholder 9,7 kWh per liter, inneholder diesel 10,7 kWh per liter. Det og det faktum at en dieselmotor har høyere virkningsgrad enn en bensinmotor gjør at man får opp til 30 prosent bedre drivstoff­økonomi med dieselmotorer.
Forbruk har ikke noe med hva som gir mest effekt.
Dieselmotorer har langt slag og høy kompresjon for å kunne klare å forbrenne drivstoffet siden det har så dårlige egenskaper.
Dette betyr at effektregisteret blir latterlig kort.
Når du passerer 4.000 omdr. mister du omtrent all effekt momentat. Har hatt forbikjøringer med turbodieseler og blitt like overasket hver gang da bilen nesten stopper opp under forbikjøring.
Dette er som følge av motorkonstruksjon.
Om noen ser på det som en fordel, er det helt ok for meg.
Ang vinterproblematikk, alle oljeselskaper tilsetter parafin i Diesel om vinteren for å unngå levring. Dette har de gjort hele tiden, og gjør enda. Problemet er hvis du fyller i sørnorge og stasjonen ikke har begynt med vinterdiesel og du reiser på hytta i fjellet med 20 minus, står du der.
Har du ikke partikkelfilter, er årsavgiften høyere, EU kontroll er dyrere pga røygasstest.
Dieselfenomenet er hovedsakelig gjelende i nordeuropa. Resten av verden er det veldig lite Diesel.
Mulig vi 2-300 mil her har skjønt noe ikke resten av verdens 7 mrd har forstått?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:Forbruk har ikke noe med hva som gir mest effekt.
Dette har ikke noe med forbruk å gjøre, men hvor mye energi som er i samme mengde drivstoff.
Simpson]At en veteranbil går bedre med lavere oktan er ikke lett å forstå da oktantallet bare forklarer bankefastheten på bensinen og ikke noe annet. Lav oktantall betyr at bensinen selvantenner tidligere og du får tenningsbank. Ved lave oktantall må du ned med komprjonen for å unngå at bensinen selvantenner. På småfly er det mye brukt 102 oktan, men det er akkurat samme bensinen som 95, men med høyre bankefasthet pga flymotorer har høyere kompresjon. Det er ikke mere futt i 102 oktan enn 95 oktan.[/quote] Nei men det er mer futt i parafinen for den har større energi vekt. Motoren er forresten laget for en oktanrating på min 72. [quote= skrev:Hvor stor bensinmotor du trenger? Det er vel ikke noe fasit på det.
Jeg spurte ikke hvor stor bensinmotor alle må ha, men hvor stor jeg må ha for å få 500Nm. Med eller uten turbo.
simpson skrev:Når du passerer 4.000 omdr. mister du omtrent all effekt momentat. Har hatt forbikjøringer med turbodieseler og blitt like overasket hver gang da bilen nesten stopper opp under forbikjøring.
Nei det har jeg ikke opplevd :lol
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar