OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har en 2000 mod. A6 Som er kjørt 360 000km byttet riktignok turbo på 180 000km men etter det ingen problemer. Har fulgte serviceintervallene hele tiden.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1595
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av Kjellrf »

simpson skrev:Synes det er rart at folk i det hele tatt tviler på fabrikantens anvisninger.
Tror dere at BMW, AUDI, Mercedes osv er villig til å sette sitt rykte på spill?
Hvor lenge hadde det gått før det hadde slått tilbake på de?
Og hvorfor tror enkelte at de kan dette bedre en produsentens ingeniører?
Har tidligere hatt flere BMW og ALLTID fulgt bilens serviceintervaller. En 525 jeg hadde gått 385.000 km uten problemer eller oljeforbruk.
Men hvis folk ønsker å kaste penger ut av vinduet så for all del. :-)å
Oljeskiftintervaller handler i stor grad om bruksmønster, noe det står opplyst om i instruksjonsboka, f.eks. hos de ovenfornevnte premiummerkene. Biler som blir driftsvarme hver gang de starter, har skjelden problemer. Biler som kun har småkjøring, og ikke blir driftsvarme, kan få langt større problemer. Alt dette kan indirekte leses i de fleste instruksjonsbøker.

Svogeren min har en X3 2.0d -05 som han har fulgt serviceindikatoren på. Hittil byttet 5 turboer på den bilen. Sikkert norgesrekord.

Longlife-olja er ikke nødvendigvis den beste olja du kan fylle på bilen, de har måttet gjøre noen kompromisser for at olja skal ha en akseptabel smøreevne så lenge. Bl.a. har Common rail-dyser som har fusket, fungert bra ved å bruke en bra fullsyntetisk olje, istedenfor longlife-oljer. Og heller byttet hver 15.000 km istedenfor hver 30.000.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av simpson »

Nå har ihvertfall BMW variable serviceintervaller som styres av kjøremøster, kaldstarter, tempraturer osv, så de har ikke fast 30.000 eller 35.000 km.
Turboer lages ikke av bilmerkene så de har ikke kontroll over de og feil kan skyldes helt andre problemer.
Men enda en god grunn til å holde seg unna Diesel.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av gorbys »

At serviceintervaller varierer etter bruk er nå gammelt nytt. Min 76 Datsun har forskjellige intervaller alt etter bruk. Dette står i service eller håndboka. En annen ting som sto i håndboka til min forrige twinturbo zx og som sikkert står i de fleste turbobiler er at man skal ta det med ro før motor er driftsvarm og har man kjørt hardt eller kjørt i høy hastighet over lengre tid må turbo kjøles ned ved å la bilen stå på tomgang i noen minutter... Så at turbohavari er vanlig på dieselbiler er jeg ikke det minste overrasket over all den tid 90% av disse blir kjørt av eiere som knapt vet hva en turbo er og kjører de slik de kjørte sin gamle bil med sugemotor, legg til olje som aldri blir byttet og så er jo katastrofen komplett.
Kommer aldri til å ha diesel, fy faen noe dritt. Finnes jo ikke en eneste positiv ting med det og det sier jo sitt når oppfinneren av dieselmotoren tar sitt eget liv i frustrasjon over hvor dårlig oppfinnelsen hans var.... Og.hva feiler det folk egentlig? bil til en halv million og mer skal de ha, og så er de Faen meg så gnetne at de må velge diesel fordi de ikke har råd til å betale EI krone mer per liter? Kun i Norge altså, kun i molbolandet Norge
...

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av JohnnyTh »

gorbys skrev:At serviceintervaller varierer etter bruk er nå gammelt nytt. Min 76 Datsun har forskjellige intervaller alt etter bruk. Dette står i service eller håndboka. En annen ting som sto i håndboka til min forrige twinturbo zx og som sikkert står i de fleste turbobiler er at man skal ta det med ro før motor er driftsvarm og har man kjørt hardt eller kjørt i høy hastighet over lengre tid må turbo kjøles ned ved å la bilen stå på tomgang i noen minutter... Så at turbohavari er vanlig på dieselbiler er jeg ikke det minste overrasket over all den tid 90% av disse blir kjørt av eiere som knapt vet hva en turbo er og kjører de slik de kjørte sin gamle bil med sugemotor, legg til olje som aldri blir byttet og så er jo katastrofen komplett.
Kommer aldri til å ha diesel, fy faen noe dritt. Finnes jo ikke en eneste positiv ting med det og det sier jo sitt når oppfinneren av dieselmotoren tar sitt eget liv i frustrasjon over hvor dårlig oppfinnelsen hans var.... Og.hva feiler det folk egentlig? bil til en halv million og mer skal de ha, og så er de Faen meg så gnetne at de må velge diesel fordi de ikke har råd til å betale EI krone mer per liter? Kun i Norge altså, kun i molbolandet Norge
...

Sent from my C6903 using Tapatalk
Er jo nesten som å høre på Top Gear dette:) de hater jo og Diesel. Må vel gå an å komme på noe positivt. Hvordan er det med moment på en toliter diesel vs en bensin?
Og så er jo -i gamle dager i det minste- En dieselmotor mye mindre ømfintlig for vann.
Jeg har dieselmotor og kunne ikke tenkt meg å gå tilbake til en bensinmotor. Uansett om dieselen ble dyrere enn bensin. Liker å cruse av sted med en lydløs dieselmotor på lavt turtall.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av simpson »

Tja, se på Dieselbiler før de begynte med turbo, her er ett eks
http://www.amigosjaponesesantigos.pt/fo ... pic=1574.0" onclick="window.open(this.href);return false;
Ikke mye å skryte av der :knegg
En to-liter bensin med turbo knuser en to-liter Diesel med turbo på lik linje som uten turbo.
Men de fleste sammenligner en bensin uten turbo med en Diesel med turbo, og det blir feil.
Da er det turbo og ikke Diesel som gjør den effektiv.
Desuten lukter det helt for jævlig.
Så lenge det lages bensin blir det ikke annet på meg.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av SuperMorten »

Har kjørt diesel de siste 15 år. Kjøpt relativt nye biler, og alltid fulgt boka Når det kommer til service. Skjønner ikke diskusjonen. Har aldri hatt et eneste problem. Jeg har hatt det meste. Amerikansk 7,3 liters V8, Dodge cummins, 2 liters Nissan. 3 liters BMW, 3,5 og 2,1 liters Mercedes. Har aldri hatt et eneste problem av noe slag. Men så skrur jeg ikke selv. Mener at det kan ha en sammenheng.


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:Tja, se på Dieselbiler før de begynte med turbo, her er ett eks
http://www.amigosjaponesesantigos.pt/fo ... pic=1574.0" onclick="window.open(this.href);return false;
Ikke mye å skryte av der :knegg
En to-liter bensin med turbo knuser en to-liter Diesel med turbo på lik linje som uten turbo.
Men de fleste sammenligner en bensin uten turbo med en Diesel med turbo, og det blir feil.
Da er det turbo og ikke Diesel som gjør den effektiv.
Desuten lukter det helt for jævlig.
Så lenge det lages bensin blir det ikke annet på meg.
Jeg skjønte ikke helt hva du linket til der? Jeg så bare en liste over nesten veteran Datsun'er Er vel ikke så veldig sammenlignbart med moderne motorer?
Skjønner ikke helt at en bensinmotor knuser en dieselmotor. Riktignok har jeg kun hatt dieselmotorer med turbo på de tre siste bilene mine, men at en bensinmotor skal knuse den de er overraskende. Selv min lille Astra med 17tdi dro tilhenger som bare det. Men så har jeg jo heller aldri hatt bensinbil med turbo. Er de så mye sterkere en bensin? Jeg trodde liksom dette var et av salgsargumentene for diesel at de var så sterke.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av simpson »

Dieseler er sterke med turbo.
Linken var for å vise hvor mye en 2,2 liter Diesel gir uten turbo. Og det var desverre helt vanlig tidligere. Hverken moment eller hk er noe å skryte av.
Mercedes klarte hele 136 hk på en 3 liter, 5 sylindret Diesel på 80 tallet, og det var mye :knegg , faktisk mest i Diesel. Men måtte bruke turbo for å oppnå disse fantastiske tallene.
En typisk 2 l turbodiesel har rundt 160? hk, men en 2 l bensin med turbo er fort oppe i 100 hk mer.
Ford hadde Sierra RS 500 med 500 hk 2 l bensin med turbo.
Hvorfor er ikke sykler, sportsbiler,Formel 1, rally, drag racing osv osv Diesel? Ikke fordi at det gir for mye hk ihvertfall.
Alt som skal gå fort, ha mye hk osv kjører på BENSIN eller methanol eller enda mer eksplosivt, Nitromethanol, ikke DIESEL, for det er fyringsolje, basta.
Hadde du tatt av turboen så hadde din Astra ikke klart å spinne på bløt gress engang.
Dieselmotorer ble først kjørt på planteoljer(rapsolje).

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:Dieseler er sterke med turbo.
Linken var for å vise hvor mye en 2,2 liter Diesel gir uten turbo. Og det var desverre helt vanlig tidligere. Hverken moment eller hk er noe å skryte av.
Mercedes klarte hele 136 hk på en 3 liter, 5 sylindret Diesel på 80 tallet, og det var mye :knegg , faktisk mest i Diesel. Men måtte bruke turbo for å oppnå disse fantastiske tallene.
En typisk 2 l turbodiesel har rundt 160? hk, men en 2 l bensin med turbo er fort oppe i 100 hk mer.
Ford hadde Sierra RS 500 med 500 hk 2 l bensin med turbo.
Hvorfor er ikke sykler, sportsbiler,Formel 1, rally, drag racing osv osv Diesel? Ikke fordi at det gir for mye hk ihvertfall.
Alt som skal gå fort, ha mye hk osv kjører på BENSIN eller methanol eller enda mer eksplosivt, Nitromethanol, ikke DIESEL, for det er fyringsolje, basta.
Hadde du tatt av turboen så hadde din Astra ikke klart å spinne på bløt gress engang.
Dieselmotorer ble først kjørt på planteoljer(rapsolje).
Vi snakker vel ikke om å kjøre fort? Trodde det var vanlig bruk vi mente. Hvorfor setter de ikke turbo på alle bensinmotorer da?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av kjellv »

simpson skrev: Hvorfor er ikke sykler, sportsbiler,Formel 1, rally, drag racing osv osv Diesel? Ikke fordi at det gir for mye hk ihvertfall.
...siden du er inne på det...hvorfor er det nesten ingen lastebiler med bensinmotor her i landet tror du...?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av JohnnyTh »

kjellv skrev:
simpson skrev: Hvorfor er ikke sykler, sportsbiler,Formel 1, rally, drag racing osv osv Diesel? Ikke fordi at det gir for mye hk ihvertfall.
...siden du er inne på det...hvorfor er det nesten ingen lastebiler med bensinmotor her i landet tror du...?
Det tenkte jeg og på. Og annlegsmaskiner, traktorer, mobilkraner osv.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:Dieseler er sterke med turbo.
Linken var for å vise hvor mye en 2,2 liter Diesel gir uten turbo. Og det var desverre helt vanlig tidligere. Hverken moment eller hk er noe å skryte av.
Mercedes klarte hele 136 hk på en 3 liter, 5 sylindret Diesel på 80 tallet, og det var mye :knegg , faktisk mest i Diesel. Men måtte bruke turbo for å oppnå disse fantastiske tallene.
En typisk 2 l turbodiesel har rundt 160? hk, men en 2 l bensin med turbo er fort oppe i 100 hk mer.
Ford hadde Sierra RS 500 med 500 hk 2 l bensin med turbo.
Hvorfor er ikke sykler, sportsbiler,Formel 1, rally, drag racing osv osv Diesel? Ikke fordi at det gir for mye hk ihvertfall.
Alt som skal gå fort, ha mye hk osv kjører på BENSIN eller methanol eller enda mer eksplosivt, Nitromethanol, ikke DIESEL, for det er fyringsolje, basta.
Hadde du tatt av turboen så hadde din Astra ikke klart å spinne på bløt gress engang.
Dieselmotorer ble først kjørt på planteoljer(rapsolje).
Vi snakker vel ikke om å kjøre fort? Trodde det var vanlig bruk vi mente. Hvorfor setter de ikke turbo på alle bensinmotorer da?
Det finnes jo turbo på beninmotorer også, men til vanlig bruk trengs ikke det.
Og siden du ikke vil kjøre fort er det ikke vits i å ha dobbelte av hk i en bil, ikke sant?
På 80 tallet hadde nevnte Mercedes 136 hk med turbo på 3l 5 syl Diesel, samme motor uten turbo, 90 hk.
Audi hadde 2.2 l 5 syl bensin uten turbo på også 136 hk samtidig, så da skjønner du vel at ikke er vits med turbo på bensin.
Sist redigert av simpson den 17 feb 2014, 21:08, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av simpson »

kjellv skrev:
simpson skrev: Hvorfor er ikke sykler, sportsbiler,Formel 1, rally, drag racing osv osv Diesel? Ikke fordi at det gir for mye hk ihvertfall.
...siden du er inne på det...hvorfor er det nesten ingen lastebiler med bensinmotor her i landet tror du...?
Håper ikke du tror at det er for at Diesel gir mere hk enn bensin. I så fall hvorfor går det ikke mange sykler på Diesel i landet her tror du...?
Diesel fungerer bra i store kjøretøy som traktorer, lastebiler osv, men finn en som ikke har turbo.
Det var vanlig med bensin i lastebiler, traktorer og anleggsmaskiner tidligere.
Men så kom Diesel. Men for å få ut nok effekt trengte de store beist på dobble-triple volumet av bensinmotorer.
Så begynte turbo å gjøre inntok i Dieselverdenen og de kunne bygge mindre og mindre motorer.
Men det er turboens fortjenste og ikke motortype eller drivstofftypen Diesel som er skyld i det.
Sett fyr på bensin kontra Diesel så skjønner du at du ikke trenger å være rakettforsker for å skjønne hva som gir mest effekt, eller? :-k
For i dete hele tatt å få Diesel til å tenne må de ha m inst dobbel så høy kompresjon som bensinmotorer.
Kokepunktet er så høyt at de ofte må ha gløding eller startgass i form av eter e.l.
Om vinteren må det tilsettes parafin for den ikke skal fryse.
Alle som har jobbet med anleggsmaskiner vet hvor jævlig det er få start på dritten om vinteren.
Men gud bevares, kjør de som vil........

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:
simpson skrev:Dieseler er sterke med turbo.
Linken var for å vise hvor mye en 2,2 liter Diesel gir uten turbo. Og det var desverre helt vanlig tidligere. Hverken moment eller hk er noe å skryte av.
Mercedes klarte hele 136 hk på en 3 liter, 5 sylindret Diesel på 80 tallet, og det var mye :knegg , faktisk mest i Diesel. Men måtte bruke turbo for å oppnå disse fantastiske tallene.
En typisk 2 l turbodiesel har rundt 160? hk, men en 2 l bensin med turbo er fort oppe i 100 hk mer.
Ford hadde Sierra RS 500 med 500 hk 2 l bensin med turbo.
Hvorfor er ikke sykler, sportsbiler,Formel 1, rally, drag racing osv osv Diesel? Ikke fordi at det gir for mye hk ihvertfall.
Alt som skal gå fort, ha mye hk osv kjører på BENSIN eller methanol eller enda mer eksplosivt, Nitromethanol, ikke DIESEL, for det er fyringsolje, basta.
Hadde du tatt av turboen så hadde din Astra ikke klart å spinne på bløt gress engang.
Dieselmotorer ble først kjørt på planteoljer(rapsolje).
Det finnes jo turbo på beninmotorer også, men til vanlig bruk trengs ikke det.
Vi snakker vel ikke om å kjøre fort? Trodde det var vanlig bruk vi mente. Hvorfor setter de ikke turbo på alle bensinmotorer da?
Så en bensinmotor er altså sterkere enn en dieselmotor hvis det ikke hadde vært for turboen? Er ikke det litt dumt å si. Blir jo nesten som å ta bort en motordel siden nesten alle dieselbiler kommer med turbo? Jeg hadde tidligere en passat med 1800 motor. Den var overraskende kvikk. Men med en stor tung henger bak, så synes jeg den hadde lite å komme med. Fremdeles ikke helt overbevist om at bensin er bedre å ha i bil. Jeg har 500Nm i min dieselbil. Hvilken bensinmotor må jeg ha for å få det samme?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar