For en tid siden begynte xenonlyset å tulle seg. Kunne finne på å slå seg av midt under kjøring. Nokså kjedelig på denne mørke årstid
Sendte en epost til Dybvik, hvor jeg beskriver problemet (at jeg mistenker relè og ikke ballast), samt at jeg ikke er spesielt happy med strølyset denne pæren lager.
Nå har jeg lest litt om Dybvik andre steder, og hadde en tanke om at en reklamasjon skulle gå noenlunde greit.
Men at det skulle gå som dette hadde jeg ikke trodd! Svaret var ganske enkelt (med mine ord): "Selvsagt bytter vi, men vi vil gjerne at du skal få et lys som funker bra. Vi har derfor noen alternative pærer som du kan prøve, om du vil ta jobben med å bytte." Og fikk samtidig gode svar på spørsmål til feilsøking. De sendte meg et bilde med alternative pærer, hvor vi ble enige om å prøve en litt annen type. 3 dager senere kom postbudet med pakke fra Dybvik, med alt som trengtes, inklusive nytt kabelnett.
Er ikke dette service, vet ikke jeg. Utmerket, Dybvik
Vel, nok "tyt". Litt bilder er på sin plass:
Her er gamlepæren. Jeg har skjært ut en liten alu-bit av en ølboks (tom selvsagt, man driver da ikke med alkoholmisbruk!) og brettet rundt blenderen, for å lukke størstedelen av åpningen i blenderen. Hensikten med åpningen er å kunne gi fjernlys når selve pæren dras inn i sokkel. Men i mitt tilfelle, med min lykt, fungerer dette heller dårlig, med alt for mye strølys.
Gammel paere med hjemmesnekret blender.JPG
Gammel paere med hjemmesnekret blender - underside.JPG
Ny pære har en ganske annerledes utformet blender. I praksis skal det vise seg at denne konstruksjonen passer langt bedre, iallfall i min lykt.
Ny_paere.JPG
Ballasten trengte jeg ikke bytte, og takk for det! Det er mildt sagt trangt, og mye skruarbeid, for å få den inn der den ligger idag. Den har jeg fått plass til inne i rammen, rett bak styrekrone, under laderegulator. En nær perfekt plassering: Ikke regner det på den, sprut fra veien er det helt minimalt av (faktisk mer sprut og skitt under setet!), den får rikelig med luft/kjøling, og kabelføringen blir meget kort og elegant rett inn i lykten :-) En annen ting jeg likte godt med det nye settet er at relè/styre-enhet er fysisk noe mindre, så jeg fikk plass til den inne i lykten, utrolig nok! Det gjorde jo at jeg fikk enda kortere kabelføring enn før, samt at relèet får en mindre fuktig og mer lunken plassering. Utmerket!
Ballast-plassering - styrekrone til venstre, tank til hoyre.JPG
Den nye pæren passer fint i sokkelen i lykten. Slik den skal gjøre. Den gamle pæren var faktisk litt mer kronglete, med litt tykkere tapper og en litt annerledes kabelføring, som gjorde at jeg måtte bøye litt på fjøren som holder pæren. Ikke at den gamle var noe problem, men den nye passet bare enda litt bedre
Passer fint i sokkel.JPG
En litt for kort tilførselkabel og litt for lite tid, gjorde at jeg tok juksemetoden og skjøtet tilførselen med en Wago-klemme, bare for å se om lyset ble brukbart. Så får jeg montere resten når ryggen/kroppen orker en runde til i garasjen (er full i isjas/gikt for tiden, ikke noe gøy).
Den originale gummibelgen til pæren må splittes for å få tredd gjennom diverse kabler med plugger. Her bruker jeg litt elektrotape og litt lim for å holde det best mulig sammen, samtidig som det skal være mulig å åpne igjen for fremtidig pærebytte. Det gjorde jeg sist gang, og da jeg nå skulle bytte pære så jeg jo den store fordel med å lage noe som lar seg åpne igjen
Gummi maa sprettes opp. Jeg taper og dels limer for aa faa dette tett men ogsaa mulig aa bytte paere neste gang..JPG
Lyssjekk: Her er nærlyset. Bare ved å se på nedre del av reflektor ser jeg at det er mye mindre strølys enn før.
Naer-lys.JPG
Nærlys. Står bare ca 3 meter fra veggen, så den store spredningen er det naturlig nok ikke. Men sammenlignet med original halogen ser dette ganske likt ut. Bare med himla mye mer lys! I noen poster lenger bak, liger det bilder av den gamle xenon-pæren mot samme vegg. Ganske stor foskjell. Den gamle ga mye strølys. Denne nye gir knapt strølys, og selv om jeg må kjøre litt med det for å erfare hvordan det fungerer i praksis, ser dette veldig mye bedre ut enn før ja!
Naerlys-uten videre stroelys.JPG
Fjernlys. Det løfter seg litt, slik det skal. Må nesten teste på veien, for å konkludere. Men det kan se bra ut dette!
fjearnlys.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.