Jo, for all del! Det er nå når den er NY at du skal/bør bytte ofte olje/filter, for å sikre at innkjøringen skjer med minst mulig spon/slam i oljen. Som du ser av bildene fra en av mine tidlige poster, kommer det store mengder dritt fra motoren når den er helt ny. At du bytter etter 35KM er i mitt hode helt perfekt. Da har du fått kjørt litt, fått varme i maskineriet. Så der ligger nok en god slump gugge i filtrene nå.isakberntsen skrev:japp :) er det for tidlig ? forhandleren sa at han skulle sende ned 3l olje til duken, så vi får se hvordan olje jeg fårbyttet ikke du olje ganske tidlig du også? eller anbefaler du ikke det? mener jeg hadde lest om det
Om du vil ha en anbefaling, så ville jeg byttet neste gang ved f.eks 3-400KM, deretter kan du begynne å bruke "vanlig" olje fra 1000KM. Bytt filter også, men du trenger ikke bytte screeningfilteret, det tåler mange gangers rengjøring. Vær obs at de to små skruene som holder lokket til filteret, tåler svært lite. Jeg skrudde de fast med 12Nm, som det står skrevet i håndboken, men da gikk den ene over gjengene! Forhandler sier 8Nm, mens mekanikeren hvisket meg i øret at han pleide å bruke 5Nm og skruelim... 5Nm er forbasket lite, selv med et lite skrujern og håndemakt er det lett å dra til med bare 5Nm. Du er herved advart