
KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 03 jan 2012, 21:01
- Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
jepp
det er jo en nydelig sykkel, og nydelig og kjøre, men leter du etter en sykkel du skal bruke hver dag eller er avhengig av så er ikke duke 125 den rette sykkelen.. er noen som trur 2012 mod er bedre og anderledes men det er ikke sant ! det eneste er ei ny programfil i ledningsnettet eller noe sånt, og den får man gratis hoss forhandler til 2011 mod.

-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Generelt er det vel mye problemer med de india-produserte KTM-syklene.
Mattighofen skal ha bedre kvalitet, tilpasset mer nordlige forhold.
Foreløpig har jeg kun hatt ett problem med 690 Duken min, og det var en feil under byggingen på ledningsnettet i lykten foran.
Men har bare kjørt 5000km, for det meste i regn...
Mattighofen skal ha bedre kvalitet, tilpasset mer nordlige forhold.
Foreløpig har jeg kun hatt ett problem med 690 Duken min, og det var en feil under byggingen på ledningsnettet i lykten foran.
Men har bare kjørt 5000km, for det meste i regn...

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Forskjellen på den 1997 KTM 125 Sting som en i familien min har, og Duke-en, er ekstrem. Sting-en har en kvalitet som er på godt europeisk nivå, tipper det er mye det samme på andre KTM-er fra Østerrike.
Det var på bakgrunn av noen timer med mekking/service på den sykkelen, at jeg valgte å kjøpe en Duke, selv om den ikke var produsert engang da jeg skrev kontrakten. Jeg regnet rett og slett med at kvaliteten skulle ligge på tilsvarende nivå.
KTM selv skrøt jo i begynnelsen av at f.eks bremsene var Brembo (etterhvert gikk de jo vekk fra den reklamen), mens sannheten er at det er en Indisk fabrikk som lager bremsedetaljer beregnet for scootermarkedet i østen, hvor visstnok Brembo har noen eierandeler i fabrikken, men såvisst ikke noe med kvaliteten å gjøre...
Det var på bakgrunn av noen timer med mekking/service på den sykkelen, at jeg valgte å kjøpe en Duke, selv om den ikke var produsert engang da jeg skrev kontrakten. Jeg regnet rett og slett med at kvaliteten skulle ligge på tilsvarende nivå.
KTM selv skrøt jo i begynnelsen av at f.eks bremsene var Brembo (etterhvert gikk de jo vekk fra den reklamen), mens sannheten er at det er en Indisk fabrikk som lager bremsedetaljer beregnet for scootermarkedet i østen, hvor visstnok Brembo har noen eierandeler i fabrikken, men såvisst ikke noe med kvaliteten å gjøre...
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Har planer å sette sykkelen inn for vinteren, og lurte på om dere har noen punkter men absolutt skal gjøre før man setter den inn? 
Her en liste over det jeg har gjort
- skifte olje og filter
- vasket den grundig
- vasket og smurt kjede
har dere noen andre forslag? skal man koble ut batteriet? Takker for svar!!

Her en liste over det jeg har gjort
- skifte olje og filter
- vasket den grundig
- vasket og smurt kjede
har dere noen andre forslag? skal man koble ut batteriet? Takker for svar!!
KTM DUKE 125
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Så lenge den står sånn noenlunde tørt burde det gå greit. Dvs batteriet bør kobles fra og lades helt opp.
Mye annet du _kan_ gjøre, men om det bare er snakk om noen få måneder så.. :-)
Mye annet du _kan_ gjøre, men om det bare er snakk om noen få måneder så.. :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 03 jan 2012, 21:01
- Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
ny annonse..og bilder :) http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... abled=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Holder å lade batteriet og deretter å koble fra minuspolen.
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Se der ja
Lykke til med salget :-)

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
-
- Innlegg: 49
- Registrert: 03 jan 2012, 21:01
- Motorsykkelen din: ktm duke 125cc 2011 modell
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
takk takk, har lagt av en exc 125 nå så ser fram til sommeren



Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Hei! Har nå tatt duken min ut fra garasjen og kjørt noen turer
Deilig å være på veien igjen! men har to spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med:
1: Det er en knirkelyd når man vrir på rattet. Som om det ikke er oljet nok. Vet noen hvordan man kan få fjernet denne lyden? Håper dere skønner hva jeg mener
2: Oljevinduet er veldig skittent innvendig. Vet noen hvordan man kan få vasket det? Skiftet olje før jeg satt den inn for vinteren, så håper ikke jeg må gjenta den prosessen med en gang. Kjipt å kaste så mye ny olje!
Takker mye for svar!!


1: Det er en knirkelyd når man vrir på rattet. Som om det ikke er oljet nok. Vet noen hvordan man kan få fjernet denne lyden? Håper dere skønner hva jeg mener

2: Oljevinduet er veldig skittent innvendig. Vet noen hvordan man kan få vasket det? Skiftet olje før jeg satt den inn for vinteren, så håper ikke jeg må gjenta den prosessen med en gang. Kjipt å kaste så mye ny olje!
Takker mye for svar!!

KTM DUKE 125
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Begge deler må ses/lyttes på. Har du noe video/bilder som viser problemene?
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Tok bildet og film av problemene, men filene var for store til å bli lastet opp?
Fant derimot ut at det ikke var rattet, men framhjulet som lagde lyden. Jeg fikk løftet sykkelen, og det virker som om det er et punkt hvor hjulet stopper, og man må bruke litt mer makt for å få hjulet til å gå rundt igjen. Det er ikke mye makt, mer et litt puff. Er hjulet kanskje feilplassert? Takker for svar, og om det er noen som vet andre metoder for å få lastet inn filene, hadde jeg satt pris på å få vite det også! 


KTM DUKE 125
- dag-zzr
- Innlegg: 399
- Registrert: 18 feb 2012, 19:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
- Bosted: Notodden
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Ikke for å være pirketePeet96 skrev:Tok bildet og film av problemene, men filene var for store til å bli lastet opp?Fant derimot ut at det ikke var rattet, men framhjulet som lagde lyden. Jeg fikk løftet sykkelen, og det virker som om det er et punkt hvor hjulet stopper, og man må bruke litt mer makt for å få hjulet til å gå rundt igjen. Det er ikke mye makt, mer et litt puff. Er hjulet kanskje feilplassert? Takker for svar, og om det er noen som vet andre metoder for å få lastet inn filene, hadde jeg satt pris på å få vite det også!



Vil tro at det er hjullagerne som er utslitte og må byttes.

Sjekk begge deler

- Duke 125
- Innlegg: 65
- Registrert: 08 jul 2011, 20:07
- Motorsykkelen din: Ktm Duke 125 2011
- Bosted: Hordaland,Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring








Peet96 skrev:Tok bildet og film av problemene, men filene var for store til å bli lastet opp?Fant derimot ut at det ikke var rattet, men framhjulet som lagde lyden. Jeg fikk løftet sykkelen, og det virker som om det er et punkt hvor hjulet stopper, og man må bruke litt mer makt for å få hjulet til å gå rundt igjen. Det er ikke mye makt, mer et litt puff. Er hjulet kanskje feilplassert? Takker for svar, og om det er noen som vet andre metoder for å få lastet inn filene, hadde jeg satt pris på å få vite det også!
du har vel garanti på sykkelen enda,så viss dette plager deg ,så hadde jeg gått til forhandler å plaget de også!!




Duke
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Peet96 skrev:Tok bildet og film av problemene, men filene var for store til å bli lastet opp?Fant derimot ut at det ikke var rattet, men framhjulet som lagde lyden. Jeg fikk løftet sykkelen, og det virker som om det er et punkt hvor hjulet stopper, og man må bruke litt mer makt for å få hjulet til å gå rundt igjen. Det er ikke mye makt, mer et litt puff. Er hjulet kanskje feilplassert? Takker for svar, og om det er noen som vet andre metoder for å få lastet inn filene, hadde jeg satt pris på å få vite det også!

Kast i bremseskiva ?
If it ain't broke, I'll break it.
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Jeg var plaget med kast i skiven på Duke-en jeg hadde.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Hei,
Vekker litt liv i denne tråden igjen da de som har lest/leser her er det som er mest relevant for mitt spørsmål.
Går nå med en tanke på å ta lett-lappen for å kjøpe en helårs-sykkel jeg kan bruke sommer som vinter. I bil har jeg ca 40-50 minutter kø hver vei, så det å kunne bare gli forbi dette makkverket hadde gjort meg meget godt! Har for tiden også en bil, men det vil jeg nok selge til sommeren uansett. Alt jeg trenger ellers i det daglige vil få plass i en taske eller i en toppboks. Skulle jeg ha behov for bil til noe spesielt kan jeg alltids låne dette av noen.
Har lest gjennom hele tråden, og begynte jo med høye forhåpninger om denne sykkelen da det er en jeg virkelig likte utseendet på også, men jeg så jo hvor det endte.
Spørsmålet mitt er om det er noen av "dere andre" som også har brukt deres KTM Duke på vinteren? Og i så fall om dere har sluppet unna problemene Fikse opplevde?
Og videre - tror dere at disse sykdommene kan ha blitt fikset i 2013-modellen?
Eller bør jeg helt og hodlent bare styre unna sykkelen, om det i det hele tatt blir kjøp?
Som nevnt har jeg enda ikke engang lappen, og dertil er mekkekunnskapper helt fraværende. Ikke er det noe jeg har interesse av på bil heller, så tror dessverre ikke jeg vil finne gleden av å mekke på sykkel heller (men hvem vet?).
Setter pris på alle svar :)
Vekker litt liv i denne tråden igjen da de som har lest/leser her er det som er mest relevant for mitt spørsmål.
Går nå med en tanke på å ta lett-lappen for å kjøpe en helårs-sykkel jeg kan bruke sommer som vinter. I bil har jeg ca 40-50 minutter kø hver vei, så det å kunne bare gli forbi dette makkverket hadde gjort meg meget godt! Har for tiden også en bil, men det vil jeg nok selge til sommeren uansett. Alt jeg trenger ellers i det daglige vil få plass i en taske eller i en toppboks. Skulle jeg ha behov for bil til noe spesielt kan jeg alltids låne dette av noen.
Har lest gjennom hele tråden, og begynte jo med høye forhåpninger om denne sykkelen da det er en jeg virkelig likte utseendet på også, men jeg så jo hvor det endte.
Spørsmålet mitt er om det er noen av "dere andre" som også har brukt deres KTM Duke på vinteren? Og i så fall om dere har sluppet unna problemene Fikse opplevde?
Og videre - tror dere at disse sykdommene kan ha blitt fikset i 2013-modellen?
Eller bør jeg helt og hodlent bare styre unna sykkelen, om det i det hele tatt blir kjøp?
Som nevnt har jeg enda ikke engang lappen, og dertil er mekkekunnskapper helt fraværende. Ikke er det noe jeg har interesse av på bil heller, så tror dessverre ikke jeg vil finne gleden av å mekke på sykkel heller (men hvem vet?).
Setter pris på alle svar :)
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Men kan ikke du bare ta tunglappen da? Såvidt jeg vet er det mye samme greien med dagens kjøreopplæring, og du kjører jo bil alt?
Ville vært forsiktig med å handle ting som ikke er klassisk solid vare, enten om det nå kommer fra Europa eller Japan. Jeg ble iallfall mildt sagt skuffet over hvor svakt "alt" var på Duke-en. I motsetning til den beskjedne erfaringen jeg har fra andre KTM-er.
Jeg kjører nå rundt på en gammel japse, en Honda NX250. Så langt må jeg si det er det beste MC-kjøpet jeg har gjort. Ja jeg måtte bytte en del slitedeler, men det gjenspeilet seg i prisen også: 15.000,- Har vel lagt ut rundt 10.000,- i deler, og da er det meste som slites på en sykkel byttet. Den jeg har nå er bare noen få kilo tyngre enn Duke-en, har en sammenlignbar sittestilling (altså henimot perfekt for vinterkjøring/jobbkjøring, mindre enn f.eks 1 time om gangen), har endel mer kraft (250cc og 26HK) som gjør kjøreturen endel roligere (Duken måtte piskes litt for å holde trafikkens tempo enkelte steder)... Der finnes et relativt greit utvalg av brukte sykler i denne klassen; rundt 250cc, halvt på og halvt av vegen-versjoner (motard/adventure/...) som er greit priset og trolig har de egenskapene som trengs for å virke _hver eneste_ dag. Suzuki, Yamaha og Honda har alle flere modeller å velge mellom.
En typisk 250 vil ha noen-og-tyve hester, så kun beskjedne 10 hester mer enn en lettsykkel, men har mer kraft/moment. Forbruket på den jeg har nå er såvidt litt mer enn Duken.
Den jeg har nå har hatt 1 direkte feil jeg har måtte gjøre noe med, og det er at gasswirene frøs fast. Mye vann og skitt som lå inni de etter å ha stått på sykkelen fra de var ny (1993). Fyllte de med fett, så var det problemet borte.
Det skal mye til for at jeg gidder å se meg om etter noe annet. Det måtte være om den blir knust eller stjålet. I så fall blir det nok noe i samme klasse.
En ny 250 trenger ikke koste så mye mer enn en lettsykkel. Om du lell har bestemt deg for lettsykkel, så snus litt på Yamaha sin motard. Har snakket med flere eiere av slike, og det virker til å være god kvalitet.
Ellers når det gjelder vinterkjøring vil jeg si at det kan være en fordel om du får kjørt litt på vanlige veier før du begir deg ut på glatten. Det viktigste med vinterkjøring er å ta det rolig, og ikke stivne av skrekk eller frost.
Bekledning er selvsagt vesentlig: Ull innerst, evt 2 tynne lag med ull. Deretter en kjøredress av eget valg (uttagbart for kan være smart), og utenpå dette en 2-delt regndress. Regndressen stopper vind/vann, men også skitt. Vær klar over at vinterkjøring i traffikerte områder er en ganske skitten affære. Jeg kjører med sommerhansker, men har kjøpt noen styremuffer på Biltema. Niks mer frysing på labbene. Kraftige og varme kjørestøvler. Jeg bruker Oxtar Infinity. De er nokså grove, dønn tette og passe varme med ullabber på.
Du bør vurdere å lære deg å stelle sykkelen selv, uansett hvor lite interessen er for å gjøre det. En MC, selv om du bare kjører om sommeren, krever mer stell enn f.eks en bil. Du må kunne stramme, rengjøre og smøre kjedet, smøre wire, etc. Men med en sykkel med god kvalitet, så trenger det ikke bli så mye behov for mekking. Men uansett bør du vite hvordan tingene funker. Et MCverksted er ikke det billigste stedet du kan stikke innom, så kan du gjøre litt selv så sparer du fort noen gode kroner.
Fyr løs med fler spørsmål :-)
Ville vært forsiktig med å handle ting som ikke er klassisk solid vare, enten om det nå kommer fra Europa eller Japan. Jeg ble iallfall mildt sagt skuffet over hvor svakt "alt" var på Duke-en. I motsetning til den beskjedne erfaringen jeg har fra andre KTM-er.
Jeg kjører nå rundt på en gammel japse, en Honda NX250. Så langt må jeg si det er det beste MC-kjøpet jeg har gjort. Ja jeg måtte bytte en del slitedeler, men det gjenspeilet seg i prisen også: 15.000,- Har vel lagt ut rundt 10.000,- i deler, og da er det meste som slites på en sykkel byttet. Den jeg har nå er bare noen få kilo tyngre enn Duke-en, har en sammenlignbar sittestilling (altså henimot perfekt for vinterkjøring/jobbkjøring, mindre enn f.eks 1 time om gangen), har endel mer kraft (250cc og 26HK) som gjør kjøreturen endel roligere (Duken måtte piskes litt for å holde trafikkens tempo enkelte steder)... Der finnes et relativt greit utvalg av brukte sykler i denne klassen; rundt 250cc, halvt på og halvt av vegen-versjoner (motard/adventure/...) som er greit priset og trolig har de egenskapene som trengs for å virke _hver eneste_ dag. Suzuki, Yamaha og Honda har alle flere modeller å velge mellom.
En typisk 250 vil ha noen-og-tyve hester, så kun beskjedne 10 hester mer enn en lettsykkel, men har mer kraft/moment. Forbruket på den jeg har nå er såvidt litt mer enn Duken.
Den jeg har nå har hatt 1 direkte feil jeg har måtte gjøre noe med, og det er at gasswirene frøs fast. Mye vann og skitt som lå inni de etter å ha stått på sykkelen fra de var ny (1993). Fyllte de med fett, så var det problemet borte.
Det skal mye til for at jeg gidder å se meg om etter noe annet. Det måtte være om den blir knust eller stjålet. I så fall blir det nok noe i samme klasse.
En ny 250 trenger ikke koste så mye mer enn en lettsykkel. Om du lell har bestemt deg for lettsykkel, så snus litt på Yamaha sin motard. Har snakket med flere eiere av slike, og det virker til å være god kvalitet.
Ellers når det gjelder vinterkjøring vil jeg si at det kan være en fordel om du får kjørt litt på vanlige veier før du begir deg ut på glatten. Det viktigste med vinterkjøring er å ta det rolig, og ikke stivne av skrekk eller frost.
Bekledning er selvsagt vesentlig: Ull innerst, evt 2 tynne lag med ull. Deretter en kjøredress av eget valg (uttagbart for kan være smart), og utenpå dette en 2-delt regndress. Regndressen stopper vind/vann, men også skitt. Vær klar over at vinterkjøring i traffikerte områder er en ganske skitten affære. Jeg kjører med sommerhansker, men har kjøpt noen styremuffer på Biltema. Niks mer frysing på labbene. Kraftige og varme kjørestøvler. Jeg bruker Oxtar Infinity. De er nokså grove, dønn tette og passe varme med ullabber på.
Du bør vurdere å lære deg å stelle sykkelen selv, uansett hvor lite interessen er for å gjøre det. En MC, selv om du bare kjører om sommeren, krever mer stell enn f.eks en bil. Du må kunne stramme, rengjøre og smøre kjedet, smøre wire, etc. Men med en sykkel med god kvalitet, så trenger det ikke bli så mye behov for mekking. Men uansett bør du vite hvordan tingene funker. Et MCverksted er ikke det billigste stedet du kan stikke innom, så kan du gjøre litt selv så sparer du fort noen gode kroner.
Fyr løs med fler spørsmål :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Glemte å si en ting: Ja, vinterkjøring er helt greit! Å gli forbi køen er bare lykke-lykke 

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Takker for langt og utfyllende svar! :)
Jo, kan vel gå rett på tung-lappen. Er for tiden i Tyskland og blir værende her til ut mai. Det er i denne anledning jeg tenker å ta lappen. Skal innom en kjøreskole i morgen og høre angående priser (og om de snakker engelsk :) ).
Men det med å kjøre lett går mer på både egen sikkerhet og økonomi. Jeg er føler meg ganske sikker på at jeg kommer til å tryne/falle noen ganger, spesielt om jeg skal ut på snø og is, så da er det fint å slippe å blakke meg helt for reparasjoner. Forøvrig er jeg også 1,73 høy og 65kg, så jeg vil føle meg ganske ille til mote på ett fartsvidunder på 400kg hvor jeg ikke rekker ned til bakken :)
I tillegg er vel også mye enklere/mer håndterlig med en lett mc kontra mellomtung? Nå snakker jeg kun utifra hva jeg har lest, har ikke vært på to motoriserte hjul siden jeg tok mopedlappen for ti år siden.
Når det gjelder å kjøre meg varm, så blir det nok til at jeg kjøper sykkel i Juni/Juli, når jeg får solgt bilen. Så da har jeg jo en god del måneder på å kjøre meg fortrolig med både sykkel og vei.
Når det gjelder valg av sykkel, så er hele grunnen til at jeg havnet innpå denne tråden nettopp pga jeg likte utseendet på KTMen. Dessverre levde den jo ikke helt opp, og jeg går mer etter erfaringer enn utseende :)
Når det gjelder både Yamaha sin 125 motard, og din NX, så faller ikke utseendet heeeelt i smak må jeg ærlig innrømme.
Mener du ble anbefalt Derbi Terra i en annen tråd, men er jo tydelig du ikke gikk for det valget. Prøvd å google meg frem til andre som kan ha erfaringer med den på vinterstid, men har vært dårlig med resultater.
Takker for tips om bekledning. Her vil det nok bli litt prøving og feiling for å finne fram. Må ha dress på jobb tidvis, så blir nok å ordne noen fikse løsninger etterhvert :)
Å stelle sykkelen selv er nok noe jeg vil lære meg å gjøre, men da vil det jo bli det "overfladiske". Det jeg mente med mekkingen var at jeg ikke vet om jeg vil synes det er noe videre gøy å skifte ut kabler og safter og det ene og det andre etterhvert som det bryter sammen. Da det er meningen jeg skal bruke den hver dag vil jeg gjerne ha en driftsikker sak :)
Kan også nevne at jeg vil ha en garasje (ikke oppvarmet) hvor den kan stå om natten, og hvor jeg da kan bedrive min høyst basic mekking. Ila arbeidsdagen vil den dessverre måtte stå ute i vær og vind.
Nå ble det mye tekst her, men som dere kanskje forstår er dette noe jeg tygger veldig mye på om dagen :)
Neste skritt blir uansett å ta innom kjøreskole i morgen for å forhøre meg om priser. Om det er samme priser som i Norge kan jeg jo likegodt legge det på is til sommeren og få en "norsk" opplæring.
Jo, kan vel gå rett på tung-lappen. Er for tiden i Tyskland og blir værende her til ut mai. Det er i denne anledning jeg tenker å ta lappen. Skal innom en kjøreskole i morgen og høre angående priser (og om de snakker engelsk :) ).
Men det med å kjøre lett går mer på både egen sikkerhet og økonomi. Jeg er føler meg ganske sikker på at jeg kommer til å tryne/falle noen ganger, spesielt om jeg skal ut på snø og is, så da er det fint å slippe å blakke meg helt for reparasjoner. Forøvrig er jeg også 1,73 høy og 65kg, så jeg vil føle meg ganske ille til mote på ett fartsvidunder på 400kg hvor jeg ikke rekker ned til bakken :)
I tillegg er vel også mye enklere/mer håndterlig med en lett mc kontra mellomtung? Nå snakker jeg kun utifra hva jeg har lest, har ikke vært på to motoriserte hjul siden jeg tok mopedlappen for ti år siden.
Når det gjelder å kjøre meg varm, så blir det nok til at jeg kjøper sykkel i Juni/Juli, når jeg får solgt bilen. Så da har jeg jo en god del måneder på å kjøre meg fortrolig med både sykkel og vei.
Når det gjelder valg av sykkel, så er hele grunnen til at jeg havnet innpå denne tråden nettopp pga jeg likte utseendet på KTMen. Dessverre levde den jo ikke helt opp, og jeg går mer etter erfaringer enn utseende :)
Når det gjelder både Yamaha sin 125 motard, og din NX, så faller ikke utseendet heeeelt i smak må jeg ærlig innrømme.
Mener du ble anbefalt Derbi Terra i en annen tråd, men er jo tydelig du ikke gikk for det valget. Prøvd å google meg frem til andre som kan ha erfaringer med den på vinterstid, men har vært dårlig med resultater.
Takker for tips om bekledning. Her vil det nok bli litt prøving og feiling for å finne fram. Må ha dress på jobb tidvis, så blir nok å ordne noen fikse løsninger etterhvert :)
Å stelle sykkelen selv er nok noe jeg vil lære meg å gjøre, men da vil det jo bli det "overfladiske". Det jeg mente med mekkingen var at jeg ikke vet om jeg vil synes det er noe videre gøy å skifte ut kabler og safter og det ene og det andre etterhvert som det bryter sammen. Da det er meningen jeg skal bruke den hver dag vil jeg gjerne ha en driftsikker sak :)
Kan også nevne at jeg vil ha en garasje (ikke oppvarmet) hvor den kan stå om natten, og hvor jeg da kan bedrive min høyst basic mekking. Ila arbeidsdagen vil den dessverre måtte stå ute i vær og vind.
Nå ble det mye tekst her, men som dere kanskje forstår er dette noe jeg tygger veldig mye på om dagen :)
Neste skritt blir uansett å ta innom kjøreskole i morgen for å forhøre meg om priser. Om det er samme priser som i Norge kan jeg jo likegodt legge det på is til sommeren og få en "norsk" opplæring.
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Duken er virkelig en flott sykkel, er veldig enig med deg der :-)
Ikke alle Duke-eiere er enig med min erfaring, men de fleste av de feilene jeg hadde er feil som går igjen. For sommer-kjøring er nok gjerne Duken helt grei, men utfordringen melder seg når du skal "voldta" den med vinter og salt og fukt og skitt.
NX-en jeg har er slett ikke noe "smykke", og den Yamahaen er vel ikke helt i liga med Duken. Derbi fikk jeg igrunnen ikke sett noe videre på. Det er garantert enda flere sykler både lett og "tung" som er av god kvalitet og som ser fjong ut. Jeg kjenner bare et ytterst snevert utvalg, så ikke si "amen" etter at du har lest min mening
Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye for forskjellen på en 125 og f.eks en 250. NX-en min vil jeg si er kanskje enda lettere å håndtere på glatten enn det Duken var/er. Vekt er tilnærmet lik, akselavstand er identisk, høyden er ganske lik (i praksis, siden NX-en er blautere så synker den endel når du sitter på den). NX-en opplever jeg som litt mindre spennende/leken, men litt mer stabil. Største forskjellen er at fordekket er endel smalere, noe som er en fordel på bløte underlag. Motormessig er ikke en typisk 250 noe som drar skinnet av pølsen, mer det at du har endel mer å gå på, så du slipper å holde "stram vaier" når du kjører. Du finner også 250-er som veier mye mer (170-190KG), og da ville jeg vært litt mer skeptisk. Det er nok lettere å finne en lett sykkel (under 140KG f.eks) blant lettMC enn 2-400cc-er, men poenget mitt er at du også finner lette sykler som samtidig har litt mer motor enn en lett :-) Klønete skrevet, men du skjønner poenget
Ikke alle Duke-eiere er enig med min erfaring, men de fleste av de feilene jeg hadde er feil som går igjen. For sommer-kjøring er nok gjerne Duken helt grei, men utfordringen melder seg når du skal "voldta" den med vinter og salt og fukt og skitt.
NX-en jeg har er slett ikke noe "smykke", og den Yamahaen er vel ikke helt i liga med Duken. Derbi fikk jeg igrunnen ikke sett noe videre på. Det er garantert enda flere sykler både lett og "tung" som er av god kvalitet og som ser fjong ut. Jeg kjenner bare et ytterst snevert utvalg, så ikke si "amen" etter at du har lest min mening


Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye for forskjellen på en 125 og f.eks en 250. NX-en min vil jeg si er kanskje enda lettere å håndtere på glatten enn det Duken var/er. Vekt er tilnærmet lik, akselavstand er identisk, høyden er ganske lik (i praksis, siden NX-en er blautere så synker den endel når du sitter på den). NX-en opplever jeg som litt mindre spennende/leken, men litt mer stabil. Største forskjellen er at fordekket er endel smalere, noe som er en fordel på bløte underlag. Motormessig er ikke en typisk 250 noe som drar skinnet av pølsen, mer det at du har endel mer å gå på, så du slipper å holde "stram vaier" når du kjører. Du finner også 250-er som veier mye mer (170-190KG), og da ville jeg vært litt mer skeptisk. Det er nok lettere å finne en lett sykkel (under 140KG f.eks) blant lettMC enn 2-400cc-er, men poenget mitt er at du også finner lette sykler som samtidig har litt mer motor enn en lett :-) Klønete skrevet, men du skjønner poenget

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Igjen, takker for svar :)
Da det er i Stavangerområdet jeg befinner meg blir det nok mye slapps og salt på veiene. Så da får jeg dessverre fraskrive meg KTM :)
Men liker meget godt "stilen". Vet ikke hva den kan kalles, naken kanskje?
Crosser-stilen som på nevnte Yamaha er jeg ikke fan av i det hele tatt. Trenger også enten topp-boks eller sideboks/taske, så det kan bli seende forholdsvis usjarmerende ut på en slik en.
Så om noen andre har noen tips eller kommentarer til meg må de gjerne hive seg med i diskusjonen! :)
Jeg tar i mot alle råd med takk :)
Har også lest at man burde, dersom mulig, ha sykkel med vindskjerm. Følte du behovet for en slik på KTMen, eller går det forholdsvis greit i "norske" hastigheter?
Da det er i Stavangerområdet jeg befinner meg blir det nok mye slapps og salt på veiene. Så da får jeg dessverre fraskrive meg KTM :)
Men liker meget godt "stilen". Vet ikke hva den kan kalles, naken kanskje?
Crosser-stilen som på nevnte Yamaha er jeg ikke fan av i det hele tatt. Trenger også enten topp-boks eller sideboks/taske, så det kan bli seende forholdsvis usjarmerende ut på en slik en.
Så om noen andre har noen tips eller kommentarer til meg må de gjerne hive seg med i diskusjonen! :)
Jeg tar i mot alle råd med takk :)
Har også lest at man burde, dersom mulig, ha sykkel med vindskjerm. Følte du behovet for en slik på KTMen, eller går det forholdsvis greit i "norske" hastigheter?
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
I tillegg har KTM-forhandleren her i Stavanger lagt ned fra og med denne måneden. Service må nå tas på Stord, i Bergen eller i Kristiansand...Sveinerei skrev:Igjen, takker for svar :)
Da det er i Stavangerområdet jeg befinner meg blir det nok mye slapps og salt på veiene. Så da får jeg dessverre fraskrive meg KTM :)
Men liker meget godt "stilen". Vet ikke hva den kan kalles, naken kanskje?
Crosser-stilen som på nevnte Yamaha er jeg ikke fan av i det hele tatt.
Så om noen andre har noen tips eller kommentarer til meg må de gjerne hive seg med i diskusjonen! :)
Jeg tar i mot alle råd med takk :)

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Og med det kan jeg slå fast at jeg har slått fra meg KTM!TheHaughom skrev:I tillegg har KTM-forhandleren her i Stavanger lagt ned fra og med denne måneden. Service må nå tas på Stord, i Bergen eller i Kristiansand...
Ett skritt i riktig retning! :)
Ser du er fra området - kjører du noe om vinteren selv, eller har gitt det ett forsøk?
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: KTM Duke 125 - Fikse's arbeidslogg og brukererfaring
Nei, jeg kjører ikke når det er fare for snø/is. Så fort vi beveger oss opp i plussgrader om dagen, og ikke altfor mange minus om natten, tar jeg ut sykkelen igjen.
Kjører ikke når det er salt på veiene.
Forøvrig så holder større KTM-er seg bedre, da disse er produsert i Mattighofen, Østerrike, kontra de mindre (som 125 Duke) som produseres av Bajaj i india.
Kjører ikke når det er salt på veiene.
Forøvrig så holder større KTM-er seg bedre, da disse er produsert i Mattighofen, Østerrike, kontra de mindre (som 125 Duke) som produseres av Bajaj i india.

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!