Sveinerei skrev:TheHaughom skrev:Forøvrig så holder større KTM-er seg bedre, da disse er produsert i Mattighofen, Østerrike, kontra de mindre (som 125 Duke) som produseres av Bajaj i india.
Hørt noe om hvordan de Europeisk-produserte syklene holder stand mot vintersalt og Vestlandsk vær?
Er KTM 200 (som er steget "opp", tror jeg?) også satt sammen i India? Prøver å google meg frem, men her ser det ut til at ekspertene ikke blir enige med seg selv.
Videre lurer jeg også på om dere har noen tanker ang reim kontra kjede? Fikse: Var dette noe du vurderte når du gikk for helårssykkel?
Har også en mulighet i at jeg heller kjører de 10 månedene i året hvor det er snøfritt (håper jeg), så får jeg heller ta buss eller car-poole de dagene været er som verst med snø og is.
Såvidt jeg klarer å finne ut av google, så er både
Duke 200 og 390 laget i India. Ramme, dempere, bremser m.m. ser for meg helt identisk ut på alt fra
125 til 390. I
Duke-serien ser det for meg ut til at du må opp i 690 for å finne en som er produsert i Østerrike.
Som du gjerne har lest av mine tidligere innlegg så var hovedgrunnen til at jeg vurderte KTM, min spede erfaring med en KTM Sting
125 fra 1997. Den var produsert i Østerrike, og har _suveren_ kvalitet. På den er alt pulverlakket, gjennomfarget plast eller rå aluminium. Alle komponenter er av samme høye kvalitet du finner på de store KTM-ene. Det var på bakgrunn av den Stingen at jeg signerte kontrakt på en
Duke 125.
Reim: Hvem bruker reim idag? Vet HD bruker reim, men er det andre? Har ingen erfaring med reim selv, men har en god venn som er HD-elsker, som bygger om fra reim til kjede på de HD-ene han har (hatt). Han gjør det pga trimming og ikke noe annet, såvidt jeg vet. Personlig skulle jeg gitt lillefingeren for å få kardang, men det er ikke å oppdrive på en vanlig MC i mellomklasse/lett. Kjede krever mye stell gjennom en vinter. Om sommeren er det nokså lite stell med kjede, men vinteren med slaps og salt gjør at det må stelles veldig ofte. Krever ikke mange minuttene, men det må gjøres. Hvorfor det skal være så himla vanskelig å få tak i kjedekasse til MC er meg en gåte. En kjedekasse kan fint gjøres noenlunde pen/tøff, og er den tett så kan jeg ikke forstå annet enn at vedlikehold blir redusert til "ingenting".
Jeg kjører ikke hver eneste dag. Er det for jæ... så tar jeg bussen. Denne vinteren hadde det blitt 7-8 dager, om jeg hadde reist på jobb hver dag (har hatt permisjon, syke barn, m.m, så har sluppet "billig" unna). Teknisk sett går det greit å kjøre MC nesten uansett vær (vinterdekk gjør en stor forskjell!), men jeg er mest "redd" for hensynsløse bilister. F.eks på en ikke-brøytet vei med mye slaps og store hjulspor; så er det ikke bare-bare å bytte fra et hjulspor til et annet. Kommer det da et løkhode av en bilist som ikke holder siden sin, så du _må_ flytte deg vekk fra sporet ASAP, så har man en utfordring.