Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Det enkleste er å ha på "fuelconserves" om høsten. De selger det på noen mc-butikker, men også hos båtsjapper. Dette gjelder også for inj-motorer.
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Må ikke være beskjeden,tapp ut alt. La det renne ned i et glass eller noe,så ser du om det er ren bensin eller om det ligger skit eller vann oppi. Da får du dannet deg et bilde av hva gasserne har å jobbe med. Helst burde du ha et glass for hver forgasser,så ser du om det er noen forskjeller. Et par dråper fra hver er jevngodt med ei halvflaske,ingentingLeijoh skrev:Men burde jeg tappe av all bensin i gasserne for så og tjuvkoble bensinpumpa som nevnt før her?
Eller har noen andre litt lettvindte forslag?
Tok bare ut et par dråper av hver for og sjekke at der var bensin...

Et par kontrollspørsmål: hører du om bensinpumpa går? Har du bensin på tanken(eventuellt bensin og vann/skjit)? Har du bensinkrane som er åpen?(on-off-pri?) Var moppen lettstarta under alle forhold ifjor,varm og kald?
Hvis du vil være sikker på at bensinen er god,så tar du og rengjør en ketchupflaske skikkelig,fyll den med ny bensin,sett tuppen i slangen inn på gasserne og fyll opp og prøv å start
ikkebike.norwegianforum.net
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Ikke spesiellt hyppig på kantklipperen min,nei.kjellv skrev:Du har vært heldig!Kawasaki skrev:Bare for å hærpe tråden til dette nye medlemmet skikkelig,så vil jeg fortelle om en sånn bensindreven kantklipper jeg kjøpte for sikkert mere enn 10 år siden.Bitteliten to-taktsmotor.
Jeg blandet bensin og olje på ei halvannenliter plastikkflaske,og har hatt den stående til etterfylling hver gang behovet har oppstått.Jeg er ikke verdens ivrigste når det gjelder hagearbeid,men har vel hatt klipperen igang ihvertfall annethvert år.Og brukt av samme bensinen som jeg blandet for over 10 år siden. Mener jeg brukte siste skvetten ifjor sommer,men muligens er det litt igjen på flaska.
Den motor'n har starta og gått på samme bensinen i alle år
Dette er den hyppigste årsak til motorhavari på totakts-småmotorer.


Et annet eksempel; hva med den ferdigblanda bensinen man kjøper til motorsaga? For min del har jeg en sånn 5 liters dunk sikkert 3-4-5 år før jeg får brukt den opp,det kan også gå et par år imellom hver gang jeg fyrer den igang.Starter gjør den. Kan jeg bare vente på havariet der også?
ikkebike.norwegianforum.net
- Leijoh
- Innlegg: 13
- Registrert: 30 mar 2013, 17:06
- Motorsykkelen din: Yamaha FZS 600 98
- Bosted: Fauske, Nordland
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Tja her kommer min uvitenhet fram, det tikker bra i ett eller annet når jeg vri på tenningen, går ut fra dette er bensinpumpa`?Kawasaki skrev:Må ikke være beskjeden,tapp ut alt. La det renne ned i et glass eller noe,så ser du om det er ren bensin eller om det ligger skit eller vann oppi. Da får du dannet deg et bilde av hva gasserne har å jobbe med. Helst burde du ha et glass for hver forgasser,så ser du om det er noen forskjeller. Et par dråper fra hver er jevngodt med ei halvflaske,ingentingLeijoh skrev:Men burde jeg tappe av all bensin i gasserne for så og tjuvkoble bensinpumpa som nevnt før her?
Eller har noen andre litt lettvindte forslag?
Tok bare ut et par dråper av hver for og sjekke at der var bensin...![]()
Et par kontrollspørsmål: hører du om bensinpumpa går? Har du bensin på tanken(eventuellt bensin og vann/skjit)? Har du bensinkrane som er åpen?(on-off-pri?) Var moppen lettstarta under alle forhold ifjor,varm og kald?
Hvis du vil være sikker på at bensinen er god,så tar du og rengjør en ketchupflaske skikkelig,fyll den med ny bensin,sett tuppen i slangen inn på gasserne og fyll opp og prøv å start
Var blodfersk bensin på den før vintern kom, tappekran står på on.
Starta som et skudd i hele fjord, varm som kald

Har fått en skru kyndig kjenning som skal være med ut og se om vi får lurtn igang...
Men har et spørsmål her, om man tapper av all bensin av gasserne til vintern, er der jo ingen ting igjen til og holde dette fuktig og smurt gjennom vinteren?
Har man nok tro på seg selv, er du aldri i tvil!
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Tikkinga kan nok helt sikkert være pumpa som går ja. Hvis du lar den stå og tikke en liten stund,ca 3-4 sekunder,så bør tikkinga forsvinne når gasserne er fulle.Da skal pumpa stoppe på mottrykk. Hvis den aldri stopper,så tyder det på at den ikke pumper skikkelig.Leijoh skrev:Tja her kommer min uvitenhet fram, det tikker bra i ett eller annet når jeg vri på tenningen, går ut fra dette er bensinpumpa`?
Var blodfersk bensin på den før vintern kom, tappekran står på on.
Herom strides de lærde.Som nevnt tidligere,jeg har aldri tappet av gasserne om høsten,og aldri opplevd problemer med det.Leijoh skrev: Men har et spørsmål her, om man tapper av all bensin av gasserne til vintern, er der jo ingen ting igjen til og holde dette fuktig og smurt gjennom vinteren?
ikkebike.norwegianforum.net
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
En ting til,har bensinkrana en posisjon som heter "pri" ? Isåfall så betyr det at i den posisjonen renner bensinen fritt ned mot pumpa,sett den dit til å begynne med.
I "On" så åpner den ved hjelp av vakum fra innsuget,og trenger at motoren går rundt for å slippe bensin ned. Regner med det er vakumkrane på moppen din.
I "On" så åpner den ved hjelp av vakum fra innsuget,og trenger at motoren går rundt for å slippe bensin ned. Regner med det er vakumkrane på moppen din.
ikkebike.norwegianforum.net
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Hvis du ikke har lekkasjer av noe slag, så er pakninger og O-ringer ikke i kontakt med drivstoffet. Grenrørene har O-ringer som kan morkne men da har du mest sannsynlig også en lekkasje.
Hører du bare ett klikk for hver gang du trykker på starteren, så er det startrelèet du hører. Pumpen klikker i ett sett helt til trykket stiger i gasserne omtrent som når du fyller luft i dekkene der hvor du kan sette ønsket mengde luft på forhånd. Fungerer på samme måte :)
Hører du bare ett klikk for hver gang du trykker på starteren, så er det startrelèet du hører. Pumpen klikker i ett sett helt til trykket stiger i gasserne omtrent som når du fyller luft i dekkene der hvor du kan sette ønsket mengde luft på forhånd. Fungerer på samme måte :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Kawasaki skrev:En ting til,har bensinkrana en posisjon som heter "pri" ? Isåfall så betyr det at i den posisjonen renner bensinen fritt ned mot pumpa,sett den dit til å begynne med.
I "On" så åpner den ved hjelp av vakum fra innsuget,og trenger at motoren går rundt for å slippe bensin ned. Regner med det er vakumkrane på moppen din.
Glem dette,du har bare on/off krane,uten vakum involvert.
ikkebike.norwegianforum.net
-
- Innlegg: 96
- Registrert: 03 jan 2013, 19:55
- Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
En skal være litt forsiktig med PRI etter langtidslagring!Kawasaki skrev:En ting til,har bensinkrana en posisjon som heter "pri" ? Isåfall så betyr det at i den posisjonen renner bensinen fritt ned mot pumpa,sett den dit til å begynne med.
I "On" så åpner den ved hjelp av vakum fra innsuget,og trenger at motoren går rundt for å slippe bensin ned. Regner med det er vakumkrane på moppen din.
Konstant tilstrøm av bensin kan være litt skummelt dersom flottørene henger seg (f.eks pga. korrosjon på nåla). Bensin vil da strømme inn i motoren... Har fått et par slike overraskelser før ved oljeskift (bensin og olje blander seg da sammen og gir deg en skikkelig overraske i det du skrur ut bunnpluggen)..

Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Tror ikke trådstarter har annet alternativ enn stengt/åpen mht bensinkrane. Ikke vakum på den,såvidt jeg kan finne ut. Ergo må han la den stå åpen=pri.superduper skrev:En skal være litt forsiktig med PRI etter langtidslagring!Kawasaki skrev:En ting til,har bensinkrana en posisjon som heter "pri" ? Isåfall så betyr det at i den posisjonen renner bensinen fritt ned mot pumpa,sett den dit til å begynne med.
I "On" så åpner den ved hjelp av vakum fra innsuget,og trenger at motoren går rundt for å slippe bensin ned. Regner med det er vakumkrane på moppen din.
Konstant tilstrøm av bensin kan være litt skummelt dersom flottørene henger seg (f.eks pga. korrosjon på nåla). Bensin vil da strømme inn i motoren... Har fått et par slike overraskelser før ved oljeskift (bensin og olje blander seg da sammen og gir deg en skikkelig overraske i det du skrur ut bunnpluggen)..
ikkebike.norwegianforum.net
-
- Innlegg: 278
- Registrert: 26 feb 2012, 04:59
- Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.
- Bosted: sarpsborg
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Skal nevne det for han som lurte meg til å tro på dette. Har drevet og driver senter landbruksverksted i s. borg og har gjort det i 30 år. Trodde de visste hva de holdt på med.ole m. skrev:Man skal ikke tro på alt man hører...guzziman skrev:Har hørt det er bensinen i gasseren som taper seg.. ikke den på tanken.. har en 8-10 gressklippere som skal startes hver vår. drenerer bare ut det i gasseren.. og de starter på første drag.eh.. samme med sykkel....![]()
Det er ikke bensinen som blir dårlig, men om den dunster bort, kan det gi avleiringer i dysene i forgasseren. For å hindre dette kan det være en god idé å starte opp motoren med noen måneders mellomrom under lagring, så får man dratt litt bensin gjennom forgasserne. Dette er ofte enklere enn å tappe forgasserne. (Nå kommer det sikkert noen som advarer om at dette har de hørt tar livet av motoren pga. kondens...)
Som andre her, har heller ikke jeg opplevd at gammel bensin gir problemer, bensin som "ferskvare" kan man bare glemme ved vinterlagring av motorsykler. På en tett beholder er bensin holdbar i mange år, lengre ved kjølig lagring enn ved varm. På kjøretøy har jeg aldri opplevd at gammel bensin blir noe problem i løpet av i alle fall et par års lagring. Men jeg har opplevd at forgasser tetter seg under vinterlagring.


Triumph Daytona 955i 2003
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Stopp-bryteren står selvfølgelig ikke på? Og støtte-bryteren jukser ikke den heller?
Jeg sleit noe fælt en gang med å få start. Skjønte ingenting. Sykkelen var nettopp stoppet og jeg fikk den ikke i gang igjen... Etter mye filing og frem og tilbake så kom jeg endelig til stopp-bryteren... cluet er at jeg ikke pleier å bruke den... stopper med nøkkelen... derfor ble det ikke naturlig for meg å se på den først...

Jeg sleit noe fælt en gang med å få start. Skjønte ingenting. Sykkelen var nettopp stoppet og jeg fikk den ikke i gang igjen... Etter mye filing og frem og tilbake så kom jeg endelig til stopp-bryteren... cluet er at jeg ikke pleier å bruke den... stopper med nøkkelen... derfor ble det ikke naturlig for meg å se på den først...

Det er det samme for skylda hvem som har den...
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
På min er det også en clutch-bryter..Dexter skrev:Stopp-bryteren står selvfølgelig ikke på? Og støtte-bryteren jukser ikke den heller?![]()
Jeg sleit noe fælt en gang med å få start. Skjønte ingenting. Sykkelen var nettopp stoppet og jeg fikk den ikke i gang igjen... Etter mye filing og frem og tilbake så kom jeg endelig til stopp-bryteren... cluet er at jeg ikke pleier å bruke den... stopper med nøkkelen... derfor ble det ikke naturlig for meg å se på den først...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Jeg mistenker at vi blander kortene en smule? Hvis støtten er nede og/eller motoren står i gir, så aktiverer ikke starteren.SuperMorten skrev:På min er det også en clutch-bryter..Dexter skrev:Stopp-bryteren står selvfølgelig ikke på? Og støtte-bryteren jukser ikke den heller?![]()
Jeg sleit noe fælt en gang med å få start. Skjønte ingenting. Sykkelen var nettopp stoppet og jeg fikk den ikke i gang igjen... Etter mye filing og frem og tilbake så kom jeg endelig til stopp-bryteren... cluet er at jeg ikke pleier å bruke den... stopper med nøkkelen... derfor ble det ikke naturlig for meg å se på den først...
Samme hvis clutchbryteren fusker. Selv om du trykker inn clutchendelen, starteren går ikke. Hvis giveren i girkassen ikke virker og nøytral-lyset ikke kommer på, så går ikke starteren.. eller er det jeg som har misforstått her og at det er starteren som ikke slår inn?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Alkylatbensin har litt andre egenskaper enn handelsbensin, og har langt lenger holdbarhet. http://www.aspen.no/Om_alkylatbensin/FAQ" onclick="window.open(this.href);return false;Kawasaki skrev: Et annet eksempel; hva med den ferdigblanda bensinen man kjøper til motorsaga? For min del har jeg en sånn 5 liters dunk sikkert 3-4-5 år før jeg får brukt den opp,det kan også gå et par år imellom hver gang jeg fyrer den igang.Starter gjør den. Kan jeg bare vente på havariet der også?
Aspen alkylatbensin (som vi forhandler) er holdbar i flere år dersom den er lagret i tett originalemballasje.
Produktet er langt renere og mer miljøvennlig enn handelsbensin, og har en del andre egenskaper. Men prisen gjør at de fleste likevel sverger til handelsbensin, særlig til 4-taktsmotorer.
- Leijoh
- Innlegg: 13
- Registrert: 30 mar 2013, 17:06
- Motorsykkelen din: Yamaha FZS 600 98
- Bosted: Fauske, Nordland
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Neida alt av brytere er ok, ellers hadde ikke startmotoren gått rundt, skal komme med en update i morgen på feilsøkingen! 

Har man nok tro på seg selv, er du aldri i tvil!
- jonnykr
- Innlegg: 598
- Registrert: 21 mar 2010, 01:24
- Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
- Bosted: Sørum Kommune.
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Så du innlegget mitt om flottører?Leijoh skrev:Neida alt av brytere er ok, ellers hadde ikke startmotoren gått rundt, skal komme med en update i morgen på feilsøkingen!

Tut & Kjør!
- Leijoh
- Innlegg: 13
- Registrert: 30 mar 2013, 17:06
- Motorsykkelen din: Yamaha FZS 600 98
- Bosted: Fauske, Nordland
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser

Fikk liv ja

så dette, gjorde et forsøk på dette først idag, jævli tung og holde denne på sida med ei skulder som nylig har vært ute av ledd en tur...jonnykr skrev:Så du innlegget mitt om flottører?
Så ble ei jekkstropp i en bjeke over som sikring.
Startet ikke.
Drenerte alle forgasserne, trangt som fan!!, uten og se noe ulumskheter i bensin, vride på tenninga et par ganger slik at de fikk fylt seg opp igjen.
Litt hosting så kom han fanmæ

Så har da lært litt disse dagene, så takker for alle innspill, kjempe greie folk inne på forumet her!

Har man nok tro på seg selv, er du aldri i tvil!
Re: Spørsmål angående død Fazer, kjede og kjedelåser
Til høsten (ref ZZ-Erlings tråd) heller du på en kork eller to med konserveringsmiddel i bensinen, rister litt på tanken og starter motor slik at den konserverte bensinen fyller forgasserne, så skal du se at vårstarten går som en lek.