YAMAHA VIRAGO.
Hva er spesielt med en lat japansk softchopper bortsett fra navnet, som til forveksling høres ut som Viagra ?
Viragoen kom i 1982, som 750 og 920.
Motoren er Yamahas første V-twin, den kom først på TR1 i 1981 (?) og Yamaha har det med å gjøre ting på sin egen måte.
Derfor er vinkelen mellom cylindrene 75 grader, og ikke 45 eller 90 som da ble regnet som det normale.
Motoren var også "bærende" ettersom ramma ikke har de nedre rørene. Å si at motoren er " bærende" i ramma er vel å overdrive litt,
siden den er opphengt i gummiforinger.
yamaha_tr_1_1981_4.jpg
Den mest spesielle Viragoen er XV 920 som kom i 82.
Sykkelen hadde ramme av pressede stålprofiler, ikke rør som var det vanlige.
Monshockfjæring bak og instrumentene hadde LCD-display som viste seg å være umulig å lese i solskinn. Men stilig var det nok..,
Lykta var høyt plassert på samme måte som på Seca, utifra teorien om at man så bedre hvis øyet fulgte lysstrålen.
Yamaha%20XV920J%20Virago%2082.jpg
I 1983 kom Midnight Special-versjonene av alle Yamahas softchoppere. Svart og gull.
Yamaha%20XV1100%2083.jpg
I 84 kom sykkelen med nytt design, monodemperen ble erstattet med doble bakdempere, Lcd -displayet ble byttet mot vanlige klokker,
motoren ble 1000 ccm.
Og som alle japanske fabrikker begynte Yamaha å lage 700-kubikkere istedetfor 750er til det amerikanske markedet.
Det kom av at USA truet med straffetoll på motorsykler over 750 cc for å hjelpe HD som var nær konkurs.
Yamaha%20XV750%20Virago%2092%20%202.jpg
Den siste store endringen kom i 1986, med nytt design på både 750en og den største, som hadde fått enda litt flere kubikk. 1100.
Nå var det glitter og stas for alle penga, masse "forgylte" detaljer.
Yamaha%20XV1100%20Virago%20%20SP%2096.jpg
Virago ble også laget med 535, 400, 250 og 125 cc motor.
Siste år modellnavnet ble brukt var i 1997. Etter det kom Dragstar med samme motor.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.