Poenget mitt med at det er en gammel tråd er at det seg selv er en god indikator på at dette er noe du er mer redd for en du trenger :-) Og de artiklene du lenker til er enda eldre.
Og derfor ville vi ha sett problematikken både på nye og gamle kjøretøy i større grad en vi gjør :-)
Et fora er jo for diskusjon og uenighet, man skal være uenig, hvis man utelukkende er sammen med likesinnede mennesker eller ja mennesker vil man aldri ta sine egne meninger opp til revisjon. Så det er bare morro å være litt uenig, jeg er jo ikke sinna, bare uenig i dine engstelser
Jeg skal gi deg rett på et punkt, det kan være mulig at det er mer skadelig på eldre motorer en nye. Og at man helst ikke skal bruke det på tyngre kjøretøy med mer en 10% innhold, noe som også har med energiinnholdet å gjøre da
etanol har 33% mindre energi en ren bensin. Lagring ev bensin er alltid et problem, og det gjelder ren bensin like mye som etanolholdig bensin, men det er vel det eneste jeg veit er et problem...bensin er ferskvare jevnt over.
Etanol er som bremseveske, hydroskopisk og drar til seg vann fra omgivelsene, luftfuktigheten...som igjen er uheldig mht lagring på en liten motorsykkeltank, evt liggende i forgasserne osv. Dessuten er det litt korroderende med hensyn til aliminium og zink legeringer. Dog...som jeg nevnte i mitt første svar i denne tråden...mye av problemene folk har med syklene sine er ikke
etanol, men dårlig ettersyn generellt...også dårlig renhold av gassere osv
E10 som denne kalles har vært i bruk i over 30 år og er pr idag i mer en 90 % innblanda i det amerikanske markedes bensin som er verdens største, Og i Europa er det tallet høyere.
Ingen er verre en amerikanere til å gå til rettsak....så igjen...det hadde vært side opp og ned om dette om problemet hadde vært så stort som du legger opp til
Når det gjelder E15 som har 15 % innehold av
etanol anbefales ikke det på eldre motorer en 2001 i USA, I europa er jeg ikke sikker på det samme.
Så...når jeg var "ung"...og Alfa Romeoen eller Lancian min ikke ville starte på vinteren..(Var 2 doble webere i dem og småkøddete å holde på med) hva gjorde jeg...jo stakk å kjøpte litt
Etanol eller Isapropanol (kondensfjerner) og slengte på tanken...og litt startgass...
Alfaen går enda, og såvidt jeg veit bruker dagens eier kun litt blyerstatning i vanlig 98 oktan på den som har 10 %
etanol. Forgasserne har han ikke gjort noe med, de overhalte jeg sjøl for over 30 år siden...de funker fortsatt..og den bilen står mye stille da det er en veteran idag...med moderne bensin i seg :)
Puhhh
Ble langt dette her men du skjønner hvor jeg vil ...

Jeg mener du overdriver noe som er et svært lite problem