Dagens runde (14 juli) ble Røyken - Vikersund - Åmot - Lyngdal - Lampeland - Veggli - Rjukan - Seljord og tilbake via Notodden og Kongsberg.
Hadde store planer om å ta om Tuddal-Gaustadtoppen-Rjukan
på tilbaketuren, men var litt kald etter div regnbyger og det så regnfullt
ut retning Tuddal.
Fikk ihvertfall testet Vegglifjellveien som er gratis for MC (har fått det bekreftet pr mail av eier). Bommen er
på Veggli-siden kun, og det er plass til MC
på venstre side. Opp fra Veggli er det først asfaltert og deretter fin grusvei.
Her fra Killingdalen. Ganske mye hytter i området og sikkert fint om vinteren. Skiltet med 40 og "Fare for skiløper" skilt igjennom de mest tettbebygde hyttefeltene. Ellers skiltet 60 som var ganske passe.
Sheep-spotting - hvor mange ser du? :-)
Ganske vellykket posørbilde - eller hva?
Her er jeg rett under toppen mhp hvor høyt veien går.
På høyeste punkt var det parkeringsplass og endel biler parkert. Så
ut til å være et utgangspunkt for fotturer videre.
Rett over toppen åpenbarte det seg et fint landskap - dvs det ville nok vært enda finere uten skyene med regnslør...
Jeg hadde egentlig gledet meg litt til en lengre grus-etappe, men veien gikk faktisk over til å være gammel humpete asfalt igjen. Grusveien var faktisk jevnere..
Det ble litt ujevnt med foto-stopp ettersom det var litt nedbør innimellom. Berget faktisk ganske bra totalt sett men en 3-4 byger av litt varighet ble passert
på turen. Burdte nok ha stoppet før for å ta
på ull-overdel under jakka, kun t-skjorte ble litt småkaldt.
Bildet under er tatt
her. Denne grusveien så fristende
ut, men hadde bom - burdte vært allemannsrett til ferdsel
på grusveier også...
Det er forresten
på plass med en advarsel om en bro som jeg hadde passert litt før - nemlig
denne.
Det er en "genial" og spennende bro. "Genial" fordi den har en ferist i hver ende. Den første er grei for den er
på en rett strekning, men den andre må man være obs
på, for den ligger i en kurve og er glatt når den er våt. Den var våt... Jeg vet jo at ferister må forseres med MC'en helt vertikal og vinkelrett
på selve risten, men hadde selvfølgelig ørlite nedlegg og det merket jeg
på styret når dekket forsvant til siden brøkdelen av et sekund før det fikk feste igjen... Dermed ble broen også av de mer spennende opplevelsene denne dagen. Så, lær av mine feil. Senk farten om nødvendig men kjør alltid helt vertikalt og vinkelrett
på en ferist

(Underforstått: Senk farten om det er nødvendig for å få til null nedlegg...)
Typisk moderne Telemarks-gård? Blå blomster så ihvertfall
ut til å være særegent... ellers en gammel buss (mekke-prosjekt? samle-mani? )
Møsvatn med fjell i bakgrunnen så fint
ut...
Typisk eldre Telemarks-gård ?
Så et hopp til etter Seljord - kjekt med MC at en kan finne små plasser
på siden av veien der en kan stoppe.
Tatt
herfra
Notodden - Kongsberg er ikke så veldig spennende. Dvs etter Notodden er det endel fine svinger, men altfor ofte biler som bremser ned til 60 så fort det blir litt svinger. Men fikk da passert en sinke og fikk klar bane for endel svinger før det var ny rekke av biler igjen. Med ny-funnet tålmodighet/inspirasjon fra
Globe's historie så vil jeg likevel si at turen idag ble kjørt svært så pyntelig... orker bare ikke tanken
på å være uten lappen i flere mnd...
Helt
på tampen av turen dukket det plutselig opp en parkert politibil med blålys opp i mitt felt rundt en sving. Så en MC i autovernet og trodde det dreide seg om MC-ulykke, men det var visst
MC-tyv som hadde kjørt
ut og vraket en DRZ400 og deretter forsvunnet.