NB ikke gjør dette hjemme eller noe annet sted

Haeggis skrev:Ooooofh...
...god natt.
Banditmannen skrev:Er noe rart med denne tråden...![]()
Ca. halve tråden er svar på: "HAR MOTORSYKLER SJEL ?"
Resten er svar på: "Kontrastyring----kom med kommentarer til dette.."![]()
Så da lurer jeg på om en motorsykkels sjel avhenger av om man bevisst bruker styrekommando(kontrastyring)?![]()
Mer nøyaktig er min tanke at før kontrastyring ble "oppfunnet" så har man lent seg over og økt trykket på innerste holke. FORDI man sitter bak styret så vil ikke trykket virke loddrett ned, men like mye framover, og...trykket har "aktiver" kontrastyring uten at vi tenker over det.AJ skrev:Relax er, tror jeg, inne på nettopp detaljer som mange ikke er helt bevisste på at de ubevisst gjør, nemlig at de styrekommanderer med måten de bruker kroppen i svinger. Men unnlater man å bruke 'hele' kroppen og i stedet gir styret denne mer eller mindre bestemte styrekommandoen, blir kjøringen kanskje mindre slitsom for endel...?
Kan være på sin plass å nevne at å styre MC med styre på langt nær er det samme som å styre et ratt i en bil...
Men det vet jo alle vi som kjører MC...
Helt feil, du får mere kontaktflate og mere grep mellom dekk og underlag når du legger sykkelen.Elolz skrev:... er at da kan en holde sykkelen mer oppreist igjennom svingen, som igjen gir større kontaktflate og dermed veigrep og stabilitet.
Forutsatt at du har korrekt dekktrykk.Kawasaki skrev:Helt feil, du får mere kontaktflate og mere grep mellom dekk og underlag når du legger sykkelen.Elolz skrev:... er at da kan en holde sykkelen mer oppreist igjennom svingen, som igjen gir større kontaktflate og dermed veigrep og stabilitet.
KrangelfantHaeggis skrev:Forutsatt at du har korrekt dekktrykk.Kawasaki skrev:Helt feil, du får mere kontaktflate og mere grep mellom dekk og underlag når du legger sykkelen.Elolz skrev:... er at da kan en holde sykkelen mer oppreist igjennom svingen, som igjen gir større kontaktflate og dermed veigrep og stabilitet.
Samtidig gjelder det ikke for alle dekktyper. Gammeldagse diagonaldekk bør ikke legges for langt ned, da de raskere kommer mot ytterkant en sterkere bueformede moderne radialdekk...
Jeg har ikke klart meg uten kontrastyring. Trur ikke V-stromen kan styres på en annen måte.Kawasaki skrev:Hvordan har det gått i sommer,noen som har klart seg uten kontrastyring?
Rævstyring?... Ingenting skal være uprøvd :-)TheBandit skrev:Jeg har ikke klart meg uten kontrastyring. Trur ikke V-stromen kan styres på en annen måte.Kawasaki skrev:Hvordan har det gått i sommer,noen som har klart seg uten kontrastyring?![]()
Men jeg hadde en snedig opplevelse i sommer. Jeg prøvde en Aprila Shiver 750 som d var kul umulig å styre med kontrastyring. I følge kompisen min som har den så må den styres med rævva.Det var helt for j**** for å si d mildt.
Har noen en forklaring om hvorfor det er sånn?