Idag er det 7500km på telleren og jeg lurte på å skifte olje og oljefilter.
Oljen som er på sykkelen idag har fin farge og er av (angivelig) høy kvalitet. Oljefilter av typen k&n ogå fra 2009.
Bør disse allikevel byttes selv om fargen på oljen er lys og fin?
Baltazar skrev:Min sykkel fikk ny olje på 1500km i 2009.
Idag er det 7500km på telleren og jeg lurte på å skifte olje og oljefilter.
Oljen som er på sykkelen idag har fin farge og er av (angivelig) høy kvalitet. Oljefilter av typen k&n ogå fra 2009.
Bør disse allikevel byttes selv om fargen på oljen er lys og fin?
Baltazar skrev:Min sykkel fikk ny olje på 1500km i 2009.
Idag er det 7500km på telleren og jeg lurte på å skifte olje og oljefilter.
Oljen som er på sykkelen idag har fin farge og er av (angivelig) høy kvalitet. Oljefilter av typen k&n ogå fra 2009.
Bør disse allikevel byttes selv om fargen på oljen er lys og fin?
Du har kjørt på samme Olje i 2 år, og 6000 Km. Da er det på tide å skifte olje å filter, sjøl om fargen er aldri så fin. oljen brytes ned over tid, tar til seg fuktighet og det kan dannes syrer. bør byttes en gang i året. Se ellers intstruksjonsbok.
så lenge sykkelen står rolig og kondenserer hele vinteren anbefalles å skiftes hvert år.
jeg pleier å bytte olje ca hver 5000km, og filter en gang i året...
Northman skrev:Har brukt biltema olje, og filter, uten å ha merket noen forskjell fra den og langt dyrere olje...
Ser at biltema oljen har typebetegnelsen "SM"
Og min sykkel skal vist ha
SE SF , SG eller høyere.
Noen som har peiling på hva i h..... dette er for noe? ( skal stå huleste, ingen banning vet du :-# )
Det er en kvalitetsgradering på kvaliteten til oljen etter en standard som heter API. SM er ganske høyt og etter ganske ny standard. Bedre en f.eks SE, så da duger nok Biltema oljen
Olje er, i motsetning til bensin, et komplisert produkt.
Komplisert fordi det, i motsetning til bensin, er en uhorvelig mengde med avveininger.
Alle oljer er et kompromiss.
For eksempel: En olje som smører perfekt når du har 10.000 rpm på fjerde minuttet, den er som stearin når du skal starte sykkelen neste dag.
Og en olje som er perfekt når du skal starte sykkelen, den har foprdampet når motoren er mer enn skikkelig varm.
Et Cetera.
Du velger oljhe ut i fra to (2) kriterier: Kvalitet og viskositet.
Du må passe på at begge er riktig.
Kvaliteten i en olje måles i "klasser".
Tradisjonellt heter klassene SH, SJ, SL, SM, og så videre (bokstavene utover i alfabetet).
Enhver motor, og intervallet mellom oljeskift som produsenten krever, forutsetter en viss kvalitet.
Kvaliteten din motor krever står i instruksjonsboken.
Kjp den kvaliteten, eller bedre om du tror det hjelper.
Da er den saken forbi.
Merk: Står det "syntetisk" skal du ikke kjøpe mineral.
Men det er åpenbart.
Kvaliteten er uavhengig av om det er syntetisk eller mineral.
Mange vil fortelle deg at det jeg nå sa er feil, men det er faktisk riktig.
En mineralolje sopm er SM møter alle (alle!) krav som SM krever.
Så om din motor krever SM, da kan du kjøpe ENHVER olje som møter SM-kravene.
Hvilke krav oljen møter står på flasken.
Jeg?
Jeg kjørte 170.000 km med mineralolje fra COOP (5 euro/liter) på min forrige sykkel.
I fjor rakk jeg å kjøre 20.000 med min nye sykkel; med mineralolje fra COOP til 5 euro/liter.
Dersom jeg vinner i Lotto skal jeg kjøpe syntetisk olje til 12 euro/liter.
Ellers aldri!
Det andre, og helt uavhengig, er viskositeten.
Det vil si, hvor lett den flyter når den er kald og når den er varm.
Typisk er tall som 10-40.
Det betyr at denne oljen er som en "10 olje" når den er kald og som en "40 olje" når den er vamr.
10-40 (eller 10w-40) er den aller vanligste oljen, og de fleste produsernter sørger for at deres motorer kan bruke 10-40.
Min gamle BMW-motor (designet i 1998!) kan kjøre på 10w-40 men BMW anbefaler 10-50.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
La meg følge opp med et sideliggende poeng: Hvorfor så lav kvalitet?
2011-utgaven av BMW R1200, der er designet for å gå pæ "SH eller bedre".
Det vil si at med oljeskift hver 10.000 km så kan du kjøre på SH.
I teorien skal ingen motorer designet efter 1996 ha så lave krav til olje.
En annet spørsmål som henger sammen med deette: Hvorfor må jeg skifte olje på en ny BMW hver 10.000. På en B<W bil trenger jeg ikke åkifte før det er gått minst 20.000 km.
Hva skjer?
BMW tenker slik: Anta at du er i Namibia eller i Butan, og det er tid for oljeskift.
Er det trolig at det i landsbyen der du stopper er en Ultra-moderne syntetisk olje å oppdrive?
Neppe.
Altså må det være mulig å fylle en olje som har stått ti år på en hylle og støvet ned.
En olje av lav kvalitet!
Som Gro sa: Alt henger sammen med alt.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Fordelen med BMW`n er vell at motor og girkasse ikke deler olje. Pluss at det er tørrclutch. Det er vell en stor faktor som gjør at man ikke trenger å være så kresen på oljen?
Den websiden er den mest seriøse når det kommer til motorolje. Og der er det veldig lite synsing fordi der sammenligner de lab tester som taler for seg selv.
Den kort versjonen er :
Biltemaoljen duger mer enn nok.
Biltema oljefilter duker mer enn nok. Nå skal jeg ikke si at jeg har demontert samtlige biltema filter men jeg har demontert den jeg bruker og den er tilnærmet identisk til suzuki orginal filter til 4doblet pris.
Så lenge man har en olje som møter spec kravene og har rett viskositet, så har jeg mer tro på å heller bytte til fersk billig-olje oftere, enn å kjøre langt på "merke-olje"
Andreas skrev:Så lenge man har en olje som møter spec kravene og har rett viskositet, så har jeg mer tro på å heller bytte til fersk billig-olje oftere, enn å kjøre langt på "merke-olje"
Det som skjer i praksis, er at man kjøer dyr merke-olje men nå det kommer til stykket så skifter man på "intervall" likevel.
Dermed er intet spart.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
SAE står for Society of Automotive Engineers, det er en organisasjon som setter standarder og foretar tester.
Det har ingenting å gjøre med syntetisk eller mineral.
Forøvrig kan jeg si at det med syntetisk og mineral ikke er så enkelt som det høres ut som.
Oljer kan deles inn i grupper i forhold til hvordan de er framstilt. henholdsvis gruppe 1-5. gruppe 1 lavest kvalitet og dårligst rafinering. gruppe 5 full syntetisk olje som er produsert i en lab som kan være lilla og lukte banan og smake jordbær for den saks skyld.
Biltemaoljen vil jeg tro er en gruppe 3 olje. Det vil si en meget bra rafinert mineralolje men den er egentlig ikke syntetisk selv om det står syntetisk på flaska. fordi lovene for hvor grensa går for syntetisk vs mineral er ikke fastsatt i de fleste land. Men det betyr ikke at en gruppe 3 olje er dårlig. Faktisk er dette helt greit og "mest for pengene"
Baltazar skrev:Ok, så når det står at jeg skal bruke SAE10w40 api se sf , sg så kan jeg fint kjøre på syntetisk biltema olje av type 10w40?
Du kan bruke en olje som er 10w40, for det står det i boken at du kan (og skal) gjøre.
Kvaliteten på oljen må være minst SE.
Så dårlig olje er det neppe mulig å få tak i.
Ta en titt bakpå flasken når du står på Biltema.
Om det står SAE SH (for eksempel) da møter oljen kravene til SE, SF og SG.
Siden din motor ikke krever bedre enn SE kan du trygt bruke oljen.
Du har åpenbart en robust motor som er laget for å gå på olje av lav kvalitet.
Det gjør livet enklere og billigere å leve.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Da har jeg byttet olje og oljefilter..og det ble biltema.
Selvfølgelig ble det for mye av den nye oljen så jeg stod å funderte på den beste måten å løse dette på. Jeg valgte dreneringen til oljefilteret, og etter 2 omganger ble oljenivået bra.
Men
Hvorfor er det egentlig så farlig å fylle litt for mye olje?
Baltazar skrev:Da har jeg byttet olje og oljefilter..og det ble biltema.
Selvfølgelig ble det for mye av den nye oljen så jeg stod å funderte på den beste måten å løse dette på. Jeg valgte dreneringen til oljefilteret, og etter 2 omganger ble oljenivået bra.
Men
Hvorfor er det egentlig så farlig å fylle litt for mye olje?
Kan bli overtrykk i motoren, med lekke pakninger(simmeringer)olje som spytter ut via utluftningen etc...
Handla semisynt på Biltema i dag til gamle Blåmann. Billig og holder SL... Tror, som Tagesk sier at man ikke finner "dårlig" nok olje til gamle motorer i dag
Jeg bytter konsekvent olje når syklene settes inn. Det kommer av at de syrene som er nevnt i diverse av sidene det er linka til i denne tråden. Det skal ut av motorene mine når dem skal stå i flere måneder.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...