Æ har stoppa utallige ganger på fastlandsida og kikka over sundet og har hatt veldig lyst til å ta ferga over for å se på stedet, kanskje årets festival e den anledninga æ har venta på, med Ragarockers og Hekla stålstrenger.Godtvoksen skrev: Jeg har jo litt lyst å kjøre innom Norgestreffet i Lofoten, mens kona gjerne vil innom Havnnes Kulturfestival. Vi har ikke feire til å nå begge deler, så vi får se hva vi lander på. Det å nå Norgestreffet forutsetter også at jeg må ha ferie utenom ordinært feriesett på jobben. Det siste er ikke så veldig populært og ikke avklart om jeg kan få til.
Og for å komme tilbake til topic så er avstanden mellom Kvinesdal - Furuflaten: 210000000 cm = 82677165.354 "
Meter eller tomme?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Meter eller tomme?
- 500DOHC
- Innlegg: 76
- Registrert: 27 nov 2011, 14:16
- Motorsykkelen din: '77 Yamaha XS500 '78 Yamaha XS650
Re: Meter eller tomme?
Er ikke så lett med kassa full av tÅmmeverktøy og nyinkjøpt kawa KZ750 heller. Bildet er hentet fra manualen til denne.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
[album]3317[/album]
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Meter eller tomme?
En ting jeg ikke helt har blitt klok på..
På alle skraller er det jo tommes innfestning og millimeter på pipa/verktøyet...
På alle skraller er det jo tommes innfestning og millimeter på pipa/verktøyet...

“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Meter eller tomme?
samme er med "bits" 1/4"..
hvorfor forandre noe som funker da?
ALLE bruker jo 1/4"-3/8"-1/2"-3/4"-1".
Kunne jo laget "ny standard" så alle måtte kjøpe nytt verktøy da..
Og kalt det: Sjøtt-Sjino-Sjylling osv.for det er jo allerede innarbeidede navn...](./images/smilies/grrr.gif)
hvorfor forandre noe som funker da?
ALLE bruker jo 1/4"-3/8"-1/2"-3/4"-1".
Kunne jo laget "ny standard" så alle måtte kjøpe nytt verktøy da..

Og kalt det: Sjøtt-Sjino-Sjylling osv.for det er jo allerede innarbeidede navn...
](./images/smilies/grrr.gif)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Meter eller tomme?
Joda.. i dag ville det vert idiotisk å plutselig gå over til mm innfestning av verktøy. Men den gang i starten, da det ble ble laget. Hvorfor ikke da ha mm i begge ender? :)mekkern skrev:samme er med "bits" 1/4"..
hvorfor forandre noe som funker da?
ALLE bruker jo 1/4"-3/8"-1/2"-3/4"-1".
Kunne jo laget "ny standard" så alle måtte kjøpe nytt verktøy da..
Og kalt det: Sjøtt-Sjino-Sjylling osv.for det er jo allerede innarbeidede navn...
I grunnen flisespikkeri, men har aldri helt forstått årsaken. hehe.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Meter eller tomme?
Eller for ikke å snakke om rør og rørgjenger, innen hydraulikk, offshore osv.Crinos skrev:En ting jeg ikke helt har blitt klok på..
På alle skraller er det jo tommes innfestning og millimeter på pipa/verktøyet...
Der er tommer daglig i bruk i den metriske delen av verden...også Norge

-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Meter eller tomme?
simpson skrev:Eller for ikke å snakke om rør og rørgjenger, innen hydraulikk, offshore osv.Crinos skrev:En ting jeg ikke helt har blitt klok på..
På alle skraller er det jo tommes innfestning og millimeter på pipa/verktøyet...
Der er tommer daglig i bruk i den metriske delen av verden...også Norge
Tommer var først...DER ligger problemet..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Meter eller tomme?
Det som er enda mer forvirrende for mange når det gjelder gjengerør i tommer så er et 1" rør 33,3 mm utvendig og feks et 2" rør 60 mm. Hydraulikk(ermeto) og kobberørene(kapillar) er jo i millimeter selv om hydraulikkslangene fortsatt går i tommer.
Ellers så håper jeg at felgdimensjoner fortsetter i tommer da jeg synes det er greit med 17"dekk isteden for 431,8 mm.
Også greit med 10" høytalerelement i stedet for 254mm.
Ellers så håper jeg at felgdimensjoner fortsetter i tommer da jeg synes det er greit med 17"dekk isteden for 431,8 mm.
Også greit med 10" høytalerelement i stedet for 254mm.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Meter eller tomme?
Og så har du jo reklamen for tv-apparater på -60/70-tallet, underteksten til bildene av de nye modellene var: "Overrask deres Kone med en 27-tommer til Jul" 

- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Meter eller tomme?
For å gjøre galskapen komplett så er det jo ganske mange varianter av tomme gjenger. UNC (grov og kanskje mest vanlig), UNF (fingjenger), UNEF (ekstra fine), mens metrisk har vel bare 2 varianter, grov og fin.
Om jeg ikke bommer på husken, er vel UNC / grove tommegjenger, styrkemessig noe overlegen de metriske grove pga noe tettere.
Glemmer ikke da jeg skulle montere blokkvarmer på en Volvo 244 med B20 motor. Selvsagt var det UNF-gjenger i bolten som skulle holde festet til elementet, og det boltehullet var ikke mulig å se med det blotte øyet, det lå på innside/underside av noe greier, så her var det ikke akkurat lett å finne ut hvilke gjenger de hadde brukt, med å føle seg fram med et gjengelære

Om jeg ikke bommer på husken, er vel UNC / grove tommegjenger, styrkemessig noe overlegen de metriske grove pga noe tettere.
Glemmer ikke da jeg skulle montere blokkvarmer på en Volvo 244 med B20 motor. Selvsagt var det UNF-gjenger i bolten som skulle holde festet til elementet, og det boltehullet var ikke mulig å se med det blotte øyet, det lå på innside/underside av noe greier, så her var det ikke akkurat lett å finne ut hvilke gjenger de hadde brukt, med å føle seg fram med et gjengelære


Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Meter eller tomme?
Neida det er flere varianter her også-var borti noe kalt:japanske spesialgjenger på et IHI turboaggregat.BNC rørgjenger-med mm diameter..fikse skrev: mens metrisk har vel bare 2 varianter, grov og fin.

er også blandet litt på stigninger noen ganger..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Meter eller tomme?
unified-gjenger som UNF og UNC er relativt enkelt, her kan man bruke vanlig tomme-verktøy.
Men det finnes jo mer, som de engelske BSF, BSW (Withworth) eller CEI som også kalles cycle og er mye brukt på gamle engelske motorsykler. Vanlig tomme-verktøy passer ikke på disse, man må ha withworth-verktøy til disse. Skal man skru på gamle sykler må man forholde seg til og lære seg de standardene som er brukt.
Japsene bruker metrisk, så det burde være enkelt, men de avviker fra DIN på noen stigninger og nøkkelvidder.
Vi som er oppvokst med metrisk sliter med tommesystemet, men det samme gjelder andre veien, så der er nok forklaringen på at det går tregt å gå over til SI.
Men det finnes jo mer, som de engelske BSF, BSW (Withworth) eller CEI som også kalles cycle og er mye brukt på gamle engelske motorsykler. Vanlig tomme-verktøy passer ikke på disse, man må ha withworth-verktøy til disse. Skal man skru på gamle sykler må man forholde seg til og lære seg de standardene som er brukt.
Japsene bruker metrisk, så det burde være enkelt, men de avviker fra DIN på noen stigninger og nøkkelvidder.
Vi som er oppvokst med metrisk sliter med tommesystemet, men det samme gjelder andre veien, så der er nok forklaringen på at det går tregt å gå over til SI.