Bytte av MC

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Bosted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Bytte av MC

Legg inn av 2000Touring »

Da har vi vært og kikket på en TDM 850 2000mod.
Sittestillingen for svigers virket veldig bra på denne sykkelen :thumleft

850 kontra 900 har forgassere, er litt usikker på om det er noe å satse på...(funker sikkert altså, men ser for meg at innsprut er litt mere moderne)
Denne kroppen som eide motorsykkelen hevdet at det hadde vært mye tull med TDM900 sin innsprut(tidlige modeller) er dette noe som holder vann, eller er det noe som er sagt bare fordi han selger en uten innsprut selv?

Uansett har vi bestemt oss for at vi skal kikke på V-strom, før vi gjør noe mer :D
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Bytte av MC

Legg inn av ojda »

Synes helt klart dere skal vurdere V-Strom 650 veldig nøye.
Jeg har ikke giddet å kommentere denne tråden tidligere,
da jeg selv har hatt min V-Strom ute for salg og derav
sikkert ville ha blitt klasset innhabil :lol
Det er ingen tvil om at man får MYE mer sykkel for pengene
ved å legge de i Suzukien. Jeg sier ikke at den er bedre en TDM'n
bare at du betaler endel for forskjellen.
Den er desuten bedre beskyttet for fartsvind.
TDM'n på sin side er selvfølgelig raskere og mere kraftfull,
men det skulle jo bare mangle.
Differansen på to nylige salg, nemlig mitt og Globe sitt
viser vel en nogenlunde fasit. Globe sin er 1 år nyere en min,
jeg tror vel verdien av ekstrautstyret var ganske lik.
Begge selgere er fornøyd med pris, det var også begge kjøperne.
Og differansen er ca 30000 kr.
Du går ikke feil med noen av disse kjøpene, men vil du senke budsjettet,
anbefaler jeg deg Suzuki V-Strom 650. :=D>
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Bytte av MC

Legg inn av ojda »

Ps: Sittestillingen på de to er nesten identisk :-)
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bytte av MC

Legg inn av AJ »

2000Touring skrev:Da har vi vært og kikket på en TDM 850 2000mod.
Sittestillingen for svigers virket veldig bra på denne sykkelen :thumleft

850 kontra 900 har forgassere, er litt usikker på om det er noe å satse på...(funker sikkert altså, men ser for meg at innsprut er litt mere moderne)
Denne kroppen som eide motorsykkelen hevdet at det hadde vært mye tull med TDM900 sin innsprut(tidlige modeller) er dette noe som holder vann, eller er det noe som er sagt bare fordi han selger en uten innsprut selv?

Uansett har vi bestemt oss for at vi skal kikke på V-strom, før vi gjør noe mer :D
"Denne kroppen" har delvis rett:
Innspruten på de første 900'ene var noe grovjustert i kantene, kan man si. Dette ble fikset senere og fra 2006 modellene har dette ikke vært noe problem.
Modeller fram tom. 2005 hadde også en svakhet med TPS'en, som sitter på injection-systemet. Det ble sendt ut tilbakekalling (recall) på dette problemet og på modeller fra 2005 og eldre byttes dette uten kostnad for eieren. Vil tro at delen er byttet på de fleste modellene. Men det kan alltids finnes unntak...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Bosted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Bytte av MC

Legg inn av 2000Touring »

ojda skrev:Ps: Sittestillingen på de to er nesten identisk :-)
Ved hjelp av http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
ser jeg at det stemmer sånn nogenlunde.
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Bosted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Bytte av MC

Legg inn av 2000Touring »

ojda skrev:Synes helt klart dere skal vurdere V-Strom 650 veldig nøye.
Det er ingen tvil om at man får MYE mer sykkel for pengene
ved å legge de i Suzukien.
Du går ikke feil med noen av disse kjøpene, men vil du senke budsjettet,
anbefaler jeg deg Suzuki V-Strom 650. :=D>
Har som sagt planer om å kikke på Suzukien, faktisk allerede neste uke. Så da får vi se hvordan den sykkelen passer ham.
Ser jo at man gjerne får en 2-3 år nyere Suzuki kontra TDM.
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Bytte av MC

Legg inn av ojda »

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=32681794" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Bosted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Bytte av MC

Legg inn av 2000Touring »

Kjempekjøp!
Rent bortsett fra at den er regga som mellomklassesykkel :sorry
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Bytte av MC

Legg inn av ojda »

Du klarer selvfølgelig å bla i annonser selv, men dette er heller ikke noe dårlig bud.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=32513850" onclick="window.open(this.href);return false;

Den ligger jo langt unna, men sier noe om hva man får med en grei sum penger.
Hvor mange kilometer sykkelen bør ha på meteret bør jo vurderes utfra hvor mye
senior forventes å kjøre og hvor lenge han antar å beholde sykkelen.
Min fikk jeg 54 for, å jeg solgte med grei gevinst etter 2 år. 8)
Det finnes gode kjøp derute.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Bosted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Bytte av MC

Legg inn av 2000Touring »

Joda, har finn.no på nettet mitt også :knegg
Men nå begynner dette å bli vesentlig høyere pris enn hva forutsetningene var :-#
Tror ikke han er interessert i å bruke 75k dersom han kan gjøre et greit kjøp for 65k eller mindre.
Og jeg ser jo at V-Stromm'ene ligger nok i et bra prisleie i forhold til hva han vil bruke av penger.

Er det noen som vet om V-strom hadde noen "issuses" alà TDM'en sitt innspruts"problem", på de første modellene fra 2004?
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Bytte av MC

Legg inn av ojda »

Det er for meg ukjent med noen gjengangerproblemer med V-Strom,
men alt du kan ønske å vite kan du få tilfredsstilt her.

http://www.vstrom.info/Smf/index.php/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Bosted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Bytte av MC

Legg inn av 2000Touring »

ojda skrev:Det er for meg ukjent med noen gjengangerproblemer med V-Strom,
men alt du kan ønske å vite kan du få tilfredsstilt her.

http://www.vstrom.info/Smf/index.php/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Takk interessant forum
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bytte av MC

Legg inn av AJ »

Og siden begge TDM-modellene er nevnt kan kanskje dette forumet være verd et besøk... ;-)

Denne tråden viser for øvrig at TDM kan gå rimelig langt... :-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Bytte av MC

Legg inn av jhn »

AJ skrev:Og siden begge TDM-modellene er nevnt kan kanskje dette forumet være verd et besøk... ;-)

Denne tråden viser for øvrig at TDM kan gå rimelig langt... :-)
En sak æ har undra mæ over i mange år, hvorfor sies det at en mc som har gått, la oss si 50-60.000 km, har gått langt? Mens en bil med samme km-stand knapt e innkjørt? I tillegg så stelles vel de fleste mc'r med litt større omhu enn en bil.
Ja ja, men tilbake til tema, i valget mellom V-strom 650 og TDM, så ville nok æ valgt TDM, men det pga motoreffekt. Med min V-strom 1000 med ca 100 hk og 100 Nm+/- et par %, så føle æ at æ e i nedre sjikt av det akseptable, men det vurderes jo ulikt av den enkelte.
Etter sigende så får man mere sykkel for pengene ved å kjøpe en 650 framfor en 1000 ccm, men kvaliteten e upåklagelig på begge

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Bytte av MC

Legg inn av Snikkeren »

No må du huske at det var i miles, og ikke km på de syklene fra Carpe-TDM forumet. Dvs sykler som har gått over 160000 km. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Bosted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Bytte av MC

Legg inn av 2000Touring »

jhn skrev: Ja ja, men tilbake til tema, i valget mellom V-strom 650 og TDM, så ville nok æ valgt TDM, men det pga motoreffekt. Med min V-strom 1000 med ca 100 hk og 100 Nm+/- et par %, så føle æ at æ e i nedre sjikt av det akseptable, men det vurderes jo ulikt av den enkelte.
Etter sigende så får man mere sykkel for pengene ved å kjøpe en 650 framfor en 1000 ccm, men kvaliteten e upåklagelig på begge
Nå er jo svigers vant til en GSX600F med rekke 4'er og 80HK.
Å gå over til DL650 med 2 sylindre med 67HK, og sikkert enda større dreiemoment tror jeg egentlig ikke vil føles svakere, snarere tvert i mot - vil jeg tro...
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Bytte av MC

Legg inn av ArcticTiger »

Hva med en Suzuki gsf 1200 Bandit? En momentsterk, lettkjørt sykkel som tiltross for at den er noen år gir mye kjøreglede. Mottorn er mindre "stressa" og har lavere turtall enn en 600, og går mer uanstrengt. Ikke mye vibrasjoner om gasserne er riktig synkronisert.

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Bosted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Bytte av MC

Legg inn av 2000Touring »

Det er selvfølgelig en mulighet, men tror(vet) han kommer til å sitte mer oppreist på en TDM/V-Strom - noe jeg vet han kommer til å sette pris på.

Og som jeg skrev i forrige innlegg tror jeg ikke det er noen "case" med motorstyrke.
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Bytte av MC

Legg inn av jhn »

Snikkeren skrev:No må du huske at det var i miles, og ikke km på de syklene fra Carpe-TDM forumet. Dvs sykler som har gått over 160000 km. ;e
Ah, det tenkte æ ikke på, 160.000 km e jo en anseelig distanse.
But still, det e en viss forskjell på hva som blir regnet som langt mellom mc og bil.
Det var kanskje mere tydelig før i tiden

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Bytte av MC

Legg inn av jhn »

2000Touring skrev:
jhn skrev: Ja ja, men tilbake til tema, i valget mellom V-strom 650 og TDM, så ville nok æ valgt TDM, men det pga motoreffekt. Med min V-strom 1000 med ca 100 hk og 100 Nm+/- et par %, så føle æ at æ e i nedre sjikt av det akseptable, men det vurderes jo ulikt av den enkelte.
Etter sigende så får man mere sykkel for pengene ved å kjøpe en 650 framfor en 1000 ccm, men kvaliteten e upåklagelig på begge
Nå er jo svigers vant til en GSX600F med rekke 4'er og 80HK.
Å gå over til DL650 med 2 sylindre med 67HK, og sikkert enda større dreiemoment tror jeg egentlig ikke vil føles svakere, snarere tvert i mot - vil jeg tro...
Æ hadde R4 (Honda Hornet 900) med samme Hk og Nm som V-strom 1000, men æ opplevde Hondaen som sterkere på alle turtall
Litt spent på hvordan "svigers" opplever overgangen fra R4 til V2

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Bytte av MC

Legg inn av ArcticTiger »

2000Touring skrev:Det er selvfølgelig en mulighet, men tror(vet) han kommer til å sitte mer oppreist på en TDM/V-Strom - noe jeg vet han kommer til å sette pris på.

Og som jeg skrev i forrige innlegg tror jeg ikke det er noen "case" med motorstyrke.
En 1200 Bandit er det "bare" 100 hk i, altså kun 20 mer enn i den 600 han har. Men det er mye mer moment, og effekten er tatt ut ved lavere turtall, det er et atskillig lavere max turtall og. Altså en roligere motorkarakteristikk. Dette gjør den etter mitt syn mer anvendelig/brukervennlig for "vanlig" kjøring. Feks så er det aldri nødvendig å gire ned for forbikjøring, og den går lett :D i bakkene, også med passasjer og bagasje. Sittestillingen kan lett justeres med et annet styre. Jeg satt lett foroverlent, sånn at fartvinden holdt meg oppe og avlastet hendene. Med et styre som er litt mer tilbakebøyd sitter man helt oppreist.

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Bosted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Bytte av MC

Legg inn av 2000Touring »

Nå er det uansett i 1. omgang avtalt å kikke på en DL650 V-strom, så får vi se hvordan han liker den sykkelen.

Han er heller ikke ikke interessert i å sitte så foroverbøyd som han vil gjøre med en Bandit, så jeg tror ikke det er så veldig interessant å se på en slik en.
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Bytte av MC

Legg inn av ojda »

DL650 er og blir 650cc og 67hk, og det er klart det merkes at det ikke er en 900cc.
Den største grunnen til at jeg bytter sykkel er jo nettopp sterkere og mer langbent motor.
Å nå har jeg jo handlet nytt helt i andre enden av skalaen \:D/
Men DL'ens krefter er veldig godt disponert selvom de ikke er allverden.
Den har ikke så mye å gi under 3500 rpm, men mellom 4 og 7000 rpm er
det mye å ta av "relativt sett".
Det er nok av krefter ved forbikjøringer i høy fart, men giret må brukes.
Det samme gjelder ved kjøring på typiske Vestlandsveier hvor man må ned i fart v krappe svinger, her må det også endel giring til. Men fortsatt er det en veldig godt disponert motor. Det må jo bare prøves, men dette er jo greit å ha i bakhodet ved prøvekjøring.
La far få en times tid til å teste du, det er fortsatt veldig mye sykkel.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Bosted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Bytte av MC

Legg inn av 2000Touring »

ojda skrev:DL650 er og blir 650cc og 67hk, og det er klart det merkes at det ikke er en 900cc.
Den største grunnen til at jeg bytter sykkel er jo nettopp sterkere og mer langbent motor.
Å nå har jeg jo handlet nytt helt i andre enden av skalaen \:D/
Men DL'ens krefter er veldig godt disponert selvom de ikke er allverden.
Den har ikke så mye å gi under 3500 rpm, men mellom 4 og 7000 rpm er
det mye å ta av "relativt sett".
Det er nok av krefter ved forbikjøringer i høy fart, men giret må brukes.
Det samme gjelder ved kjøring på typiske Vestlandsveier hvor man må ned i fart v krappe svinger, her må det også endel giring til. Men fortsatt er det en veldig godt disponert motor. Det må jo bare prøves, men dette er jo greit å ha i bakhodet ved prøvekjøring.
La far få en times tid til å teste du, det er fortsatt veldig mye sykkel.
Ja, det er tross alt opp til svigers å bestemme. Så vi får se hva han mener - takk for innspill så langt :thumleft
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Brukeravatar
2000Touring
Innlegg: 265
Registrert: 24 jan 2010, 12:12
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2008/Shadow600 1997/Shadow125
Bosted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Bytte av MC

Legg inn av 2000Touring »

Var og kikka på en 650 V-Strom i går, og den virka som passet veldig godt for ham :thumleft
Men prisen på den vi kikka på var litt stiv, samtidig som vi hadde dialog med en annen som ble solgt - så da får vi vente å se om det dukker opp noe nytt etter hvert :D
BMW F650GS 2008
BMW 2000 Touring 1971
BMW 320D 1999

Svar