Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
biker-hl
Innlegg: 22
Registrert: 29 aug 2010, 11:51
Motorsykkelen din: Slettet

Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av biker-hl »

Hei,

Jeg er en fersk motorsyklist og dette er min andre sesong. Jeg må stille et kanskje dumt / banalt spørsmål men det opptar meg faktisk en del.

Jeg har hørt at man bør unngå å kjøre på midtstripa eller den mørke delen av veibanen da bilmotorene har lett for å dryppe fra seg olje her. Det kan man faktisk se av og til.

Følgelig kan det jo bli glatt.

Hva gjør dere erfarne motorsyklister? Unngår dere midten av veien?

:-k

Hls
Biker-hl

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Bosted: Kongsberg

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av Dexter »

Jeg bruker hele veien. Midten opplever jeg ofte som "sikreste" sted, spesielt på våren, fordi hjulsporene er de mest slitte delene av veibanen. Der ligger det mest hull osv. Dog er det spesielt i sving at jeg tenker "søl" kan være mest farlig. Min erfaring generelt er at det ikke er spesielt mye gris langs veien, men hull og slitt asfalt er det mer enn nok av...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av AJ »

Jeg bruker i all hovedsak også å ligge til venstre i kjørefeltet, dvs. mot markert eller tenkt midtstripe i veien.
Har vel egentlig aldri opplevd striper av diesel/olje i veibanen på venstresiden...

For å "vekke" bilførerne foran meg på veien pleier jeg også å pendle litt sideveis i veibanen. Dette for å bli "oppdukkende mål" i speilene til bilen foran. Dermed blir vedkommende stadig vekk påminnet om at det ligger en MC rett bak ham...
Om dette virker etter hensikten vet jeg ikke, men jeg innbiller meg i hvert fall at det gjør det...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av Globe »

Hmmmm...slett ikke noe banalt spørsmpl dette....egentlig!

Plassering og sporvalg er jo 2 faktorer som er meget viktige.

For plassering så benytter jeg nok også hele kjørebanen i fila mi. Unngår store hull, sprekker, kumlokk, vegmarkeringer, mørke felter...o.l., Men mest ligger jeg nok på venstre del av min del av veibanen. Sporvalget for synlighet, forutsigbarhet i forhold til andre trafikanter og sving...kommer da etter plasseringen...da den er mer "teknisk" og forutsetter at plasseringsmulighetene er tilfredsstillenede :) :jada:

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg bruker og å plassere meg i midten av kjørebanen, for å markere min tilstedeværelse.
Hvitstripa er som du sier glatt, spes når det er vått. Da er den såpeglatt. Det samme gjelder all hvit/gul veibane-merking, som fotgjengerfelt, filmarkeringer, piler, skrift osv.
Pass deg og for metall i veibanen, som kumlokk, trikke/tog-skinner og stålplatene i endene av bruer.
Nylagt asfalt er glatt, og såpeglatt når den er våt. Vær og obs der asfalten har "svettet", dvs mørke, blanke partier. Der er det GLATT.
Og pass deg for olje/diesel søl etter traktorer og trailere.
Kan og nevne jord/grus som traktorer og maskiner drar med seg fra jordet når de kjører inn på veien. Spesielt vår og høst.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av Globe »

Hva gjelder plassering så er jeg også svært forsiktig i rundkjøringer rett ved bensinstasjoner.....der finner en nesten alltid dieselsøl fra fulltankede diesekjøretøy som søler ut noen dråper i første skarpe sving!

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Bosted: Sør-Trøndelag

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av SheDevil »

Globe skrev:Hmmmm...slett ikke noe banalt spørsmpl dette....egentlig!

Plassering og sporvalg er jo 2 faktorer som er meget viktige.

For plassering så benytter jeg nok også hele kjørebanen i fila mi. Unngår store hull, sprekker, kumlokk, vegmarkeringer, mørke felter...o.l., Men mest ligger jeg nok på venstre del av min del av veibanen. Sporvalget for synlighet, forutsigbarhet i forhold til andre trafikanter og sving...kommer da etter plasseringen...da den er mer "teknisk" og forutsetter at plasseringsmulighetene er tilfredsstillenede :) :jada:
Tror også mitt "kjøremønster" ligner mest på denne i så måte...
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av RuneMC »

Midten er normalplassering på rett vei. Veibanen er ofte mørkere på midten pga mindre slitasje. Om bil/lastebil har sølt diesel/olje er det som regel synlig og kan være litt her og der i vegbanen avhengig av om bilen/lastebilen har "rettet ut" svinger etc.. Er generelt mye mer skeptisk til rundkjøringer (spesielt de rett ved bensinstasjoner) enn midten på en vanlig landevei. Man må rett og slett se an veien hele tiden. Og ettersom det er viktigere enn i en bil å se an veikvaliteten og vurdere grus, olje, sand, fremmedlegemer, sprekker etc hele tiden så blir man litt mer "sliten" i hodet til å begynne med. Men etterhvert blir det en rutine.

Begynner det å regne så kan det være diverse moro som løser seg opp første 10-15 min og gjør veien glatt, før det vaskes vekk. Akkurat da er nok midten ofte noe glattere pga mindre ru overflate. Bløt jord/gjørme kan være superglatt.

I praksis ligger jeg sjelden lenge midt i veien når det er noe trafikk, fordi man da bør ut til en eller vekselvis begge sider for å bli sett av motgående trafikk som skal svinge over ditt kjørefelt eller biler som står og venter på sideveier for å smette ut. Da er det lurt å bli sett av disse istedenfor å ligge mer i skjul midt bak en bil.

I svinger selvfølgelig plassering ift venstre/høyre sving og evt marginer i forhold til biler imot som kan kutte svingen (hvis det ikke er oversikt over hele svingen).

Noen ganger blir det kompromiss fordi veien eller veikanten har kvaliteter som du vil unngå (sand, grus, søl, sprekker, lappeteppe-asfaltering).

Vær også obs på at hvis du holder for langt mot høyre veikant under rett-fram kjøring så vil biler bak deg anta at du er en moped eller at du vil slippe dem fram.

I det hele tatt så vær obs på at din posisjonering i veibanen signaliserer til bilistene både at du er en seriøs MC (du krever din plass og respekt) og videre at kroppsspråket og hvordan du håndterer MC'en er veldig synlig for bilistene. Gir du et usikkert, nølende inntrykk => bilisten vil ta seg friheter. Klassisk er om du på vei inn mot en rundkjøring blir usikker på om bilene som har vikeplikt for deg vil vente, så du bremser litt brått. Veldig synlig for bilisten som da selvfølgelig ser sitt snitt til å gasse over rundkjøringen rett foran deg som igjen kan gjøre at du går i bakken. Motsatt: ingen nøling, myk oppbremsing inn mot rundkjøring, sjekk at du ikke har vikeplikt for noen og kjør på. Om noen bryter eller er på vei til å bryte vikeplikten for deg - bruk hornet!
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

biker-hl
Innlegg: 22
Registrert: 29 aug 2010, 11:51
Motorsykkelen din: Slettet

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av biker-hl »

Mange takk for gode og utfyllende svar folkens :prf

hls Biker-hl

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av SuperMorten »

Trikkeskinnene i Oslo er VELDIG glatte når det regner.... Har nå hatt to "nær asfalten" opplevelser..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Voksen
Innlegg: 348
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av Voksen »

AJ skrev:Jeg bruker i all hovedsak også å ligge til venstre i kjørefeltet, dvs. mot markert eller tenkt midtstripe i veien.
Har vel egentlig aldri opplevd striper av diesel/olje i veibanen på venstresiden...

For å "vekke" bilførerne foran meg på veien pleier jeg også å pendle litt sideveis i veibanen. Dette for å bli "oppdukkende mål" i speilene til bilen foran. Dermed blir vedkommende stadig vekk påminnet om at det ligger en MC rett bak ham...
Om dette virker etter hensikten vet jeg ikke, men jeg innbiller meg i hvert fall at det gjør det...
Hvorfor skal vi minne sjåføren av bilen foran oss at vi ligger rett bak han?
Vi skal jo ikke ligge rett bak noen uansatt hvilken type kjøretøy vi fører! Hvis vi legger oss rett bak er det vel vi som er de som skaper de farlige situasjonene?
Regelen er vel tre sekunder bak kjøretøyet foran? Selv kan jeg ikke fordra kjøretøy rett opp i hekken.
Selv ser jeg ikke den store faren i at kjøretøyet foran meg ikke ser meg for de kan ikke ødelegge så mye for meg bare jeg holder nok avstand til å stanse, men er mer bekymret for motgående kjøretøy og kjøretøy fra sidene. Når vi kjører forbi er det jo viktig at bilen foran ser oss, men ellers tror jeg ikke det er så viktig.

Når det gjelder diesel/olje i veibanen er det noen som har erfaring fra at det ligger mer olje i høyre del av veibanen enn i venstre? Hvis det skulle være olje noe sted så er det vel bedre å miste kontrollen i høyre side av vårt kjørefelt enn i venstre del nærme motgående trafikk?

Jeg er uenig i å bruke venstre side av kjørebanen og prøver heller å ligge ca en meter fra min høyre hvite stripe.
Vi skal være klar over at ved å legge oss inn mot midten er vi nærmere motgående trafikk, men det som er værre synes jeg at vi da blir værre å få øye på for biler som ligger i kø i motgående trafikk.
Tenk at i motgående trafikk kommer en trailer med en forbikjøringsgal bil i hekken. Bilen som ofte har en lei tendens til å ligge rett bak vil da ha større problemer med å se en møtende motorsyklist som ligger mot midten enn en som ligger mot sin hvite stripe. Hvis da bilen hiver seg rett ut bak traileren og vil forbi kan det fort bli farlig for en motorsyklist og en bilist som plutselig er på kollisjonskurs fordi at motorsyklisten ved å legge seg inn mot midten har gjordt det vanskeligere å se hverandre.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av AJ »

Voksen skrev: Hvorfor skal vi minne sjåføren av bilen foran oss at vi ligger rett bak han?
Vi skal jo ikke ligge rett bak noen uansatt hvilken type kjøretøy vi fører! Hvis vi legger oss rett bak er det vel vi som er de som skaper de farlige situasjonene?
Regelen er vel tre sekunder bak kjøretøyet foran? Selv kan jeg ikke fordra kjøretøy rett opp i hekken.
Selv ser jeg ikke den store faren i at kjøretøyet foran meg ikke ser meg for de kan ikke ødelegge så mye for meg bare jeg holder nok avstand til å stanse, men er mer bekymret for motgående kjøretøy og kjøretøy fra sidene. Når vi kjører forbi er det jo viktig at bilen foran ser oss, men ellers tror jeg ikke det er så viktig.
Du kan ha et godt poeng i det du skriver, men jeg mener likevel det er viktig å synliggjøre oss også overfor de vi ligger bak. Ikke rett bak, men i akseptabel avstand.
For meg handler det om bevisstgjøring om hvilke medtrafikanter man skal forholde seg til - møtende såvel som de som kommer bakfra sånn at forankjørende bilfører er spesielt aktsom når han eller hun eksempelvis skal svinge av veien til venstre ved å ikke bråbremse, bruke blinklys i god tid, osv.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av Globe »

Voksen skrev: Jeg er uenig i å bruke venstre side av kjørebanen og prøver heller å ligge ca en meter fra min høyre hvite stripe.
Vi skal være klar over at ved å legge oss inn mot midten er vi nærmere motgående trafikk, men det som er værre synes jeg at vi da blir værre å få øye på for biler som ligger i kø i motgående trafikk.
Tenk at i motgående trafikk kommer en trailer med en forbikjøringsgal bil i hekken. Bilen som ofte har en lei tendens til å ligge rett bak vil da ha større problemer med å se en møtende motorsyklist som ligger mot midten enn en som ligger mot sin hvite stripe. Hvis da bilen hiver seg rett ut bak traileren og vil forbi kan det fort bli farlig for en motorsyklist og en bilist som plutselig er på kollisjonskurs fordi at motorsyklisten ved å legge seg inn mot midten har gjordt det vanskeligere å se hverandre.
Joda, kan være enig i dette....også. Men, vil vel si at jeg neppe ligger så stille og rolig at jeg kan si at det er fast sporvalg, formin del ihvertfall.

Kjører jeg i kø, ligger jeg til venstre for å ta mest mulig plass i mitt kjørefelt (ikke fremstå som en scooter som ber om å bli forbikjørt...og blir det), har jeg ikke kjøretøy foran meg, skifter jeg sporvalg avhengig av motgående trafikk. Kø i mot, trekker til høyre, bakketopp, trekker til høyre, stort kjøretøy i motgående, trekker til høyre...alt for å kombinere mest mulig synlighet, få mest mulig oversikt fremover og når kurvene kommer...sørge for riktig sporvalg :) :jada:

Voksen
Innlegg: 348
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av Voksen »

AJ skrev:
Voksen skrev: Hvorfor skal vi minne sjåføren av bilen foran oss at vi ligger rett bak han?
Vi skal jo ikke ligge rett bak noen uansatt hvilken type kjøretøy vi fører! Hvis vi legger oss rett bak er det vel vi som er de som skaper de farlige situasjonene?
Regelen er vel tre sekunder bak kjøretøyet foran? Selv kan jeg ikke fordra kjøretøy rett opp i hekken.
Selv ser jeg ikke den store faren i at kjøretøyet foran meg ikke ser meg for de kan ikke ødelegge så mye for meg bare jeg holder nok avstand til å stanse, men er mer bekymret for motgående kjøretøy og kjøretøy fra sidene. Når vi kjører forbi er det jo viktig at bilen foran ser oss, men ellers tror jeg ikke det er så viktig.
Du kan ha et godt poeng i det du skriver, men jeg mener likevel det er viktig å synliggjøre oss også overfor de vi ligger bak. Ikke rett bak, men i akseptabel avstand.
For meg handler det om bevisstgjøring om hvilke medtrafikanter man skal forholde seg til - møtende såvel som de som kommer bakfra sånn at forankjørende bilfører er spesielt aktsom når han eller hun eksempelvis skal svinge av veien til venstre ved å ikke bråbremse, bruke blinklys i god tid, osv.
Kanskje jeg oppfattes som en kvirrulant, men jeg synes ikke at vi skal prøve å synligjøre oss ved å påkalle ekstra oppmersomhet fra bilføreren foran oss. Synes det er bedre at bilføreren foran bruker meste mulig av sin oppmersomhet på det som ligger foran han og ikke følge med så mye på det litt mer "uvesentlige" som skjer bak.

Hvis vi driver og pendler frem og tilbake for å være et stadig "oppdukkende mål" som til stadighet påkaller bilførerens oppmerksomhet tror jeg vi også kan irritere føreren foran oss og han lurer kanskje på hva motorsyklisten bak driver med?
Tror ikke vi på denne måten påvirker bilen foran oss til å bruke blinklys, ikke bråbremse. De fleste bruker blinklys i god tid, og svært få bråbremser når de skal svinge til venstre.
Hvis mot formodning ikke bilen foran ikke gjør dette og plutselig bråbremser for å svinge til venstre uten å ha blinket så vil dette gå bra hvis vi holder 3 sekunders avstand til bilen foran.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av AJ »

Oppfattes over hodet ikke som kverulant :-)
Er bare bra å diskutere disse tingene, er min mening.
Og jeg kommer nok til å fortsette med å kjøre på samme måten.
Mener for øvrig også at MC-folk gjør seg best synlig for motgående trafikk ved å legge godt ute til venstre. Som bilførere er vi jo også plassert godt til venstre i kjørefeltet... Ikke for synlighetens skyld, men fordi det "er sånn" (høyrekjøring og dermed ratt på venstre side i bilen...) og fordi det som følge av dette gir best mulig oversikt over motgående trafikk...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av RuneMC »

Voksen skrev:Vi skal være klar over at ved å legge oss inn mot midten er vi nærmere motgående trafikk, men det som er værre synes jeg at vi da blir værre å få øye på for biler som ligger i kø i motgående trafikk.
Det kommer an på om man kjører alene i sitt felt - isåfall ville jeg holdt midten av mitt felt, evt beveget meg litt mot høyre når det kommer lastebiler imot (både for å unngå verste lufttrykk og evt "dusj") og for å gjøre meg mer synlig overfor biler rett bak lastebilen. Så der er vi sånn sett enige tror jeg.

Er man derimot del av en kø (evt sist i en kø) så er venstre posisjon fin for å vise at det ikke er en luke som bilisten tror han kan bruke til forbikjøring. Bilister vil naturlig se etter luker i en kø - dvs en åpning i rekken av lykter nærmest midtstripen. Det samme gjelder vel så mye fra biler bak i køen som vil avansere fram noen hakk til det de tror er en "luke" pga ingen baklykt... men hvor du ligger i høyre del av feltet.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Voksen
Innlegg: 348
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av Voksen »

Globe skrev:
Joda, kan være enig i dette....også. Men, vil vel si at jeg neppe ligger så stille og rolig at jeg kan si at det er fast sporvalg, formin del ihvertfall.

Kjører jeg i kø, ligger jeg til venstre for å ta mest mulig plass i mitt kjørefelt (ikke fremstå som en scooter som ber om å bli forbikjørt...og blir det), har jeg ikke kjøretøy foran meg, skifter jeg sporvalg avhengig av motgående trafikk. Kø i mot, trekker til høyre, bakketopp, trekker til høyre, stort kjøretøy i motgående, trekker til høyre...alt for å kombinere mest mulig synlighet, få mest mulig oversikt fremover og når kurvene kommer...sørge for riktig sporvalg :) :jada:
Veldig enig med deg i tidspungtene du velger å legge deg til høyre i, men ser ikke problemet med å ligge der stort sett hele tiden.
Hvis en ligger ca en meter fra den hvite stripa så er min erfaring at en ikke blir forbikjørt, men det kan jo være greit å markere sin posisjon i en kø og det er ikke når en selv er i en kø at farene for det jeg nevnte er størst.

I kurvene er det jo som du skriver viktig å få sikt fremover og også lurt å legge seg lenger inn mot midten i venstresvinger for å ha noe å gå på hvis en mister litt grepet.

Ellers kjører jeg mot midten av veien på den tiden jeg er redd for vilt som plutselig hopper ut i veien, men nå er jo viltpåkjørslene kraftig redusert her sørpå pga av kraftig nedgang i elgstammen.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av Snikkeren »

Husker jeg lærte som hovedregel at vi skulle ligge litt til venstre for midten av kjørebanen vår da jeg tok lappen. Dette var for å gjøre oss synlig både for motgående traffikk, og traffikk som kommer bakfra.
Så kommer alle unntakene som jeg synes Globe oppsummerer greit.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Voksen
Innlegg: 348
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av Voksen »

RuneMC skrev: Det samme gjelder vel så mye fra biler bak i køen som vil avansere fram noen hakk til det de tror er en "luke" pga ingen baklykt... men hvor du ligger i høyre del av feltet.
Forsåvidt enig, men i 80 km/t flytter vi oss 22 meter i sekundet og på tre sekunds avstand skal det da være 66 meter lang luke både foran og bak oss.
Hvis jeg ligger i kø med en drittsekk bak som ikke holder avstanden så er det jo nesten en selvfølge å legge seg mot mitdten av de grunner du her nevner, men dette er mye mer unntaket enn regelen slik som jeg ser det.

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av Northman »

Som hovedregel ligger jeg til venstre i feltet, det var noe min kjørelærer mente var bra, og jeg er i grunn ikke uenig, føler at det gir meg best utsikt.

Ellers pendler jeg en del frem og tilbake. Ligger som regel i litt høyere hastighet enn bilene, og da er det veldig kjekt at de ser at jeg kommer, og gjerne gir litt plass til å passere.
It is better to exist unknown to the law.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av SuperMorten »

Voksen skrev: Hvis jeg ligger i kø med en drittsekk bak som ikke holder avstanden så er det jo nesten en selvfølge å legge seg mot mitdten av de grunner du her nevner, men dette er mye mer unntaket enn regelen slik som jeg ser det.
Da er det bare å bli kvitt han: Enten gi på og kjøre forbi neste mann, eller slippe opp litt, så det går så sakte at han "dritten" kjører forbi..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av jhn »

Voksen skrev:
I kurvene er det jo som du skriver viktig å få sikt fremover og også lurt å legge seg lenger inn mot midten i venstresvinger for å ha noe å gå på hvis en mister litt grepet.
.
Det der e ikke æ helt enig i, æ synes det e viktigere å holde litt avstand til møtende biler, spesielt i svinger. I blinde venstresvinger holder æ nesten uten unntak høyre side, både for å få bedre sikt rundt svingen, og for å holde litt avstand til møtende.
Det var vel det man lærte på kjøreskolen i sin tid også
Men veikvaliteten har jo selvfølgelig mye å si for plassering/sporvalg
Ang. køkjøring, så mene æ også at det e særdeles viktig å holde venstresida, for å synliggjøre at det ikke e noen ledig luke her, både for møtende og de bak som kunne tenkes å ville avansere litt i køa. Også om man ligger sist, det e jo vanlig at i ei møtende kø ligger bilene å jakter på første mulighet til å smette forbi, hvis man da ligger delvis skjult bak en bil, kan man fort få en uhyggelig overraskelse.
Det e også viktig å ikke være altfor retningstabil, det beste trikset for å bli sett, må vel være å vingle litt, og være et lite "uromoment" i trafikkbildet.
Men alt dette har jo de fleste i tråden allerede skrevet, så mitt bidrag blei vel egentlig bare et ekko ekko ekko

Voksen
Innlegg: 348
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av Voksen »

SuperMorten skrev:
Voksen skrev: Hvis jeg ligger i kø med en drittsekk bak som ikke holder avstanden så er det jo nesten en selvfølge å legge seg mot mitdten av de grunner du her nevner, men dette er mye mer unntaket enn regelen slik som jeg ser det.
Da er det bare å bli kvitt han: Enten gi på og kjøre forbi neste mann, eller slippe opp litt, så det går så sakte at han "dritten" kjører forbi..
Enig og havner nok oftest der at jeg sakker av og det kan sakkes mye også hvis den bak ikke skjønner hintet etter bremselysblinking.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av RuneMC »

Den som overlever lengst... har i praksis mest rett... tror jeg :mk

Det er stadig ting jeg observerer og tenker over ang plassering og synlighet, og føler meg på ingen måte utlært.
Det er også noe av det som gjør MC kjøring både utfordrende og morsomt. :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RoJo
Innlegg: 217
Registrert: 18 okt 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
Bosted: Stord

Re: Hvordan plasserer du deg i veibanen?

Legg inn av RoJo »

Varier med veiens beskaffenhet, om det er i høyre eller venstre sving, om det er tett trafikk osv. tror ikke det er enkelt å komme med et enkelt svar på dette. Tror det må være en løpende vurdering av alle forhold som må avgjøre dette.

Svar