De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer
Er flere jeg vet om som har erfaring nok til å skrive i denne tråden... Nevner i fleng: Fru Rogg, Bakpå, Globinen, Cecilie, Riba, toffinteppen, elskerinna... er de jeg kommer på i farten...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Haeggis
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST
...gjelder kanskje ikke for MC-lærere denne tråden, ettersom vi kontrollerer det meste som skjer og juridisk sett er fører..?
Sånn ellers sitter jeg aldri på med noen som HAR lappen om jeg kan unngå det.
...dog har Nomaden og jeg diskutert det å sitte på med hverandre mange ganger, så vi fant ut at det eneste stedet vi tør er på ACR, så vi skal prøve på Baneviken. DET kan nok bli gøy. Eller skummelt. ...kanskje bleie er tingen?
Sånn ellers sitter jeg aldri på med noen som HAR lappen om jeg kan unngå det.
...dog har Nomaden og jeg diskutert det å sitte på med hverandre mange ganger, så vi fant ut at det eneste stedet vi tør er på ACR, så vi skal prøve på Baneviken. DET kan nok bli gøy. Eller skummelt. ...kanskje bleie er tingen?
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...
[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]
[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]
- toffinteppen
- Motorsykkelen din: SuzukiGSF650Bandit
Hei!
Så fint at vi passasjerer har fått en "egen" tråd. Mannen min, BMWilly, kjøpte plutselig en sykkel for noen uker siden, og vips så ble jeg passasjer! Vi har vært på noen turer og jeg stortrives bakpå. Jeg er nesten like ivrig som han. Jeg er nok mest glad i turene, han er glad i sykkelen :-)
Vi har heldigvis hjelmer som gjør det mulig for oss å snakke sammen under turen. Han er en erfaren sjåfør og jeg er helt grønn som passasjer. Han har fått mange rare spørsmål underveis. Dessuten kan jeg bare snakke i vei, han slipper ikke unna.
Jeg ble overrasket over hvor mye mer man ser fra en motosykkel enn fra en bil. Alle bekker, fosser og vann kommer liksom nærmere. Til og med mil på mil gjennom skogen blir interessant når man sitter bakpå. Jeg er glad i kjøre turer fra før, og når man i tillegg får kjappe akselerasjoner og svinger som kiler i magen, kan det ikke bli bedre!
Så fint at vi passasjerer har fått en "egen" tråd. Mannen min, BMWilly, kjøpte plutselig en sykkel for noen uker siden, og vips så ble jeg passasjer! Vi har vært på noen turer og jeg stortrives bakpå. Jeg er nesten like ivrig som han. Jeg er nok mest glad i turene, han er glad i sykkelen :-)
Vi har heldigvis hjelmer som gjør det mulig for oss å snakke sammen under turen. Han er en erfaren sjåfør og jeg er helt grønn som passasjer. Han har fått mange rare spørsmål underveis. Dessuten kan jeg bare snakke i vei, han slipper ikke unna.
Jeg ble overrasket over hvor mye mer man ser fra en motosykkel enn fra en bil. Alle bekker, fosser og vann kommer liksom nærmere. Til og med mil på mil gjennom skogen blir interessant når man sitter bakpå. Jeg er glad i kjøre turer fra før, og når man i tillegg får kjappe akselerasjoner og svinger som kiler i magen, kan det ikke bli bedre!
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Måtte jo så klart lage en egen tråd for bakpåsitterne, som er en svært viktig del av turen og MC-opplevelsen for mange av osstoffinteppen skrev:Hei!
Så fint at vi passasjerer har fått en "egen" tråd.

Også er det absolutt interessant og lærerikt å høre hva dere som sitter bakpå mener og hvordan dere opplever turene :-)

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Veldig bra beskrivelse - denne skal jeg huske når folk synes det høres skummelt uttoffinteppen skrev:Jeg ble overrasket over hvor mye mer man ser fra en motosykkel enn fra en bil. Alle bekker, fosser og vann kommer liksom nærmere. Til og med mil på mil gjennom skogen blir interessant når man sitter bakpå. Jeg er glad i kjøre turer fra før, og når man i tillegg får kjappe akselerasjoner og svinger som kiler i magen, kan det ikke bli bedre!

Selv bruker jeg å sammenligne mc og det å kjøre bil med å se på villmarksturer på tv og faktisk være på en. En er til stede på landeveien med mc, med skjerpede sanser og kjenner vinden, luktene og hver en sving. Man sitter ikke bare å ser på de med et halvt øye

- Globinen
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000SX Påsitter :-)
Artig at vi som "bare" sitter på har fått oss en tråd her
Kjenner igjen beskrivelsene som er gitt, og ønsker å dele mine opplevelser.
Da jeg,som dere skjønner,sitter bakpå hos Globe, er det vel mest naturlig å gjøre det med en video
Min sjåfør, og ressigør synes det var en god ide, og resultatet bli å finne her om kort tid :-)
Her er ruta vi valgte for "bakpåreportasjen" :

Da jeg,som dere skjønner,sitter bakpå hos Globe, er det vel mest naturlig å gjøre det med en video

Min sjåfør, og ressigør synes det var en god ide, og resultatet bli å finne her om kort tid :-)

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Den video'en gleder vi oss til, Globinen!Globinen skrev:Artig at vi som "bare" sitter på har fått oss en tråd her![]()
Da jeg,som dere skjønner,sitter bakpå hos Globe, er det vel mest naturlig å gjøre det med en video![]()

Regner med litt kommunikasjon mellom deg og Globe også på turen, ikke sant...?

Ikke bare enetale og låtnynning fra fører'n, med andre ord...

- Globinen
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000SX Påsitter :-)
Da er bakpåreportasjen ferdig :-) så her kan dere se tidenes omvei!
og til AJ : den er helt "nynnefri"
[video]http://www.youtube.com/watch?v=JazClLLTpF4[/video]

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Globinen skrev:Da er bakpåreportasjen ferdig :-) så her kan dere se tidenes omvei!

Sitter tilfeldigvis ved en PC hvor høyttalerne er røska vekk...

Så jeg får vente med å se video'en til jeg kommer hematt seinere i dag...

Moro å både se og høre Globinen. Selv kjører jeg nesten aldri med passasjer da KawaSonja kjører sjøl,
men det er klart det må læres både og sitte på og kjøre og det ser ut som du koser deg.
Hils Globe å si at det så ut som det var en kassebil som dro i frå`n ved ett lyskryss på førsten av filmen.
men det er klart det må læres både og sitte på og kjøre og det ser ut som du koser deg.

Hils Globe å si at det så ut som det var en kassebil som dro i frå`n ved ett lyskryss på førsten av filmen.

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Fin video, Globinen & Globe
Både artig og interessant å høre passasjerens kommentarer
Innbiller meg at Bakpå høres like ut rolig ut når vi er ute og kjører
Selv om jeg sjelden forhåndsvarsler om forbikjøringer...
Joda, sjelden no' stres med Bakpå bakpå :-)

Både artig og interessant å høre passasjerens kommentarer

Innbiller meg at Bakpå høres like ut rolig ut når vi er ute og kjører

Joda, sjelden no' stres med Bakpå bakpå :-)

- Globe
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Kontakt:
Svein2 skrev:Moro å både se og høre Globinen. Selv kjører jeg nesten aldri med passasjer da KawaSonja kjører sjøl,
men det er klart det må læres både og sitte på og kjøre og det ser ut som du koser deg.![]()
He he he he......kassebilen fikk grønt først...og jeg kan jo ikke kjøre på rødt..tross alt

Men ikke alle er som hun? Og det skal du være glad for.AJ skrev:Joda, sjelden no' stres med Bakpå bakpå :-)
-
- Motorsykkelen din: KTM-Duke 690 , 2013.
Jeg har vært påsitter en stund og sitter tett inntil sjåfør og kniper lår/knær godt inn ved akselerasjon og brems, og lener meg med sykkelen i svinger etc. Jeg syntes det blir mer slitsomt å knipe ofte under brå akselerasjoner og oppbremsninger, for å unngå den gyngingen frem og tilbake hele tiden, så akselerer man mykt og jevnt, så syntes jeg turene blir mer behagelig å sitte på. Egentlig er det forferdelig slitsomt til tider...Så kjør mykt og jevnt med passasjer bakpå
-Støtter meg til tanken noen ganger, og gjemmer meg for luftmotstanden om det skulle gå litt fort, kryper litt sammen bak sjåføren.

Medlem Just Girls MC.
Jeg er for innføring av max 30km/t med passasjer på.Er helt vettaskremt bakpå jeg og helt overbevist om at jeg kommer til å dette av. Nervepils forbruket er høyt for tiden. Bare 1 helg igjen med øvelseskjøring heldigvis.