Batteri tappes, tips ønskes.

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
lefty293
Innlegg: 205
Registrert: 19 des 2010, 15:42
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
Bosted: Røros

Batteri tappes, tips ønskes.

Legg inn av lefty293 »

Hei!
Har en '04 zx10r i garasjen som batteriet tappes på. Det er Powercommander og Gipro på sykkelen, kan de trekke strøm?
Er ikke noe stort problem,men litt tungvint når sykkelen har stått noen dager. Det er nytt orginalt batteri på den! Den fusker også ved høyt turtall(8000-9000).

Ønsker erfaringer/løsningsorientert diskusjon.
Alt er mulig, bare du vil nok!

2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

Brukeravatar
BMWilly
Innlegg: 184
Registrert: 09 apr 2012, 16:29
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
Bosted: Elverum

Re: Batteri tappes, tips ønskes.

Legg inn av BMWilly »

Nå er ikke jeg ekspert på powercommander eller gipro, men det er vel ingen grunn til at disse skal ha strøm hvis ikke tenningen er på. For å feilsøke eller finne kilden er det greit å ha tilgang på et lite tangamperemeter som kan måle DC(likestrøm). Sjekk hvor stort strømtrekk det er når tenningen er av, ved å måle på plussledningen på batteriet feks. Noen milliampere er vel kanskje normalt. Hvis den er stor nok til at batteriet tappes ned i løpet av noen dager må den være av en viss størrelse. Hvis det er 50mA vil det ta 20 timer før batteriet har tapt seg med en Ah. Hvis det er unormalt høyt trekk ville jeg tatt ut en og en sikring for å lokalisere på hvilken kurs feilen er. Mål kabelen som går til starter også. Hvis strømtrekket ikke forsvinner må strømtyven befinne seg mellom sikringsboksen og batteriet.

Du skriver at batteriet er helt nytt. Har du skiftet selv? Er du sikker på at kontakten er god på polene? Hvis du har et multimeter kan du måle spenningen først direkte på polene og så utenpå klemmene. Der bør det ikke være forskjell.
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Bosted: bærgen

Re: Batteri tappes, tips ønskes.

Legg inn av Onsløv »

Selv om batteriet er nytt, så kan det ha en defekt på seg som gjør at den ikke tåler start-trøkket. Jeg har opplevd dette flere ganger (minst to).

Med mindre batteriet ditt er helt flatt og det ikke er lys i instrumentet e.l da.... da er det nok noe som trekker ekstra.

Som de over, sjekk koblinger at de er skikkelig på.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

lefty293
Innlegg: 205
Registrert: 19 des 2010, 15:42
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
Bosted: Røros

Re: Batteri tappes, tips ønskes.

Legg inn av lefty293 »

Fant feilen! Var strøm på batteriet! Den ene kontakten til reléet som står på starterinnslaget var irret!
Alt er mulig, bare du vil nok!

2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

ZZR-Erling

Re: Batteri tappes, tips ønskes.

Legg inn av ZZR-Erling »

lefty293 skrev:Fant feilen! Var strøm på batteriet! Den ene kontakten til reléet som står på starterinnslaget var irret!
Men, den går vel ikke bedre mellom 8-9000?

lefty293
Innlegg: 205
Registrert: 19 des 2010, 15:42
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
Bosted: Røros

Re: Batteri tappes, tips ønskes.

Legg inn av lefty293 »

ZZR-Erling skrev:
lefty293 skrev:Fant feilen! Var strøm på batteriet! Den ene kontakten til reléet som står på starterinnslaget var irret!
Men, den går vel ikke bedre mellom 8-9000?
Har remappet pc3'n men det er noe som ikke stemmer. ZX'n drar til 8-9000 rpm og stopper liksom opp og øker sakte. Fuskinga er borte etter remappinga.

Noen som har mer erfaring??
Alt er mulig, bare du vil nok!

2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50

Svar