"Ny" helårssykkel for vei

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av fikse »

KawaSuki skrev:Pastellfarger , blir aldri feil !! . Dessuten er dette tyveriforebyggende , ingen stjeler en så lettkjennelig sykkel ! . :vs
Litt mer alvorlig ; sikkert en kjempefin sykkel til sitt bruk , lav km. ,skuddsikker motor , og for oss som ikke har
" vokst villt " , en human setehøyde . Ganske sikkert mange fine mil og mye glede igjen på sykkelen ! . :prop:
" Good Luck " . :thumleft

KawaSuki
Så jeg slipper å anskaffe alarm dah :knegg Godt poeng :lol Setehøyde er for oss sim ikke har så langt lortfall en stor fordel, dessverre litt uvanlig å finne offroad/motard fra 90-tallet som er nærmere 80 enn 90 cm høy. Så denne er litt sjelden i så måte.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av Welshen »

Til bruken du skriver så er vel dette veldig greit. Synes absolutt at prisene utgangspunktet var drøy, men med litt her og der er vel dette greit. Det er jo totalen som gjelder..... Dekk vil jo være ganske mange % av totalsummen her hvisdu må bytte de... Og fargene.... Herlig: en svunnen tid. Finn frem ball genseren og ha den klar under kjøredressen.
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av fikse »

Northman skrev:
Hehehe,første jeg la merke til her var fargen, og tanken var... Sikkert greit å ha stående i garasjen, men å kjøre rundt på...? :redface
Som Kawasuki påpeker, så kan fargen funke som tyverisikring? :lol

Jau, fargen er helt forj... Men hva med om alt det turkise/blå blir byttet med...med feks hvit, eller svart, eller...?
Men for all del; skal jeg ut for å sole meg i glansen er FZX-en vår et noget bedre valg :D
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av KawaSuki »

Northman skrev:
fikse skrev:Tok kontakt med fyren som selger denne. Drøy pris for en så gammel sykkel, men når han senker prisen 4.000,- og legger med bla.a. et komplett sett hjul (har ikke fått svar på om dette er 17", men det mistenker jeg det å være, siden sykkelen også ble solgt med 17" som opsjon), samt noe anna småplukk. Har visstnok hatt full service for 20 mil siden, og dekkene er kjøpt i 2009, så de er ikke så gamle som jeg først trodde... Såvidt jeg klarer å se er det noe irr på fremgaffel, og svanehals virker litt rufsete, men ellers klarer jeg ikke se noen åpenbare feil? Sånn bortsett fra at jeg trolig bør bytte yrke til frisør, for å stå i stil med den (grise)lekre fargen?! :prop: :lol
Hehehe,første jeg la merke til her var fargen, og tanken var... Sikkert greit å ha stående i garasjen, men å kjøre rundt på...? :redface
Man kjøper vel ikke en slik sykkel for å vise seg frem , selv om man med fargekombinasjonen blir lagt merke til ! .
Jeg forstår ikke folk som tenker mer på hva andre syns , enn gleden med å kjøre sykkel ! . :-k
Det viktigste er å ha en sykkel , som fungerer optimalt til det man skal bruke den til ! , og samtidig passer til lommeboka !
Dette er en personlig mening som ikke behøver å tas hensyn til av andre ! . :mk

Kawasuki

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av fikse »

Banditten skrev:Til bruken du skriver så er vel dette veldig greit. Synes absolutt at prisene utgangspunktet var drøy, men med litt her og der er vel dette greit. Det er jo totalen som gjelder..... Dekk vil jo være ganske mange % av totalsummen her hvisdu må bytte de... Og fargene.... Herlig: en svunnen tid. Finn frem ball genseren og ha den klar under kjøredressen.
Jau, har bedt om bilder og beskrivelse av alt sammen, så får vi se. Er det brukbare dekk på 17", så er det et godt argument i mine øyne, jeg kommer jo til å ha bruk for sommer og vinterdekk.

Ball genser ja! :P :p Kanskje jeg må skaffe meg noe slikt? Turkis skinndress hadde vært noe! Hvit og rød hjelm. Sliter litt med hockeysveisen dah...
Og jeg som ikke kunne fordra 90-talls moten på 90-tallet :redface
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av Geir »

fikse skrev:
Pollti skrev:Det viktige er jo at kroppen transporteres på og i kjøretøy en trives med tross alt. Jeg gjenkjenner ikke Geir sin utredning om Hyse elektrisk heller. Der har jeg aldri hatt problemer. Derimot så har jeg stønnet lett oppgitt over kontakter hvor han og hun koblingene ikke var satt sammen fra fabrikken og ei bakbremse som ikke virker pluss at det var for lite bremsevæske på den. Til og med salen hadde de glemt å skru fast. Sen fredagsproduksjon antagelig. :knegg Alt veldig enkelt å fikse opp i når jeg får et lite snev av arbeidslyst . Det jeg lurer allermest på er hvorfor hovedlyset er innstilt sånn at en kan gå på ekornjakt om natta. De driver sikkert mye med ekornjakt fra MC i Syd Korea ?
Akkurat der har ikke Duke-en vært så gærn. Såvidt jeg husker i farten var det kun boltene til topplokket til luftfilteret som ikke var tilskrudd. Ellers har det vært god knall på boltesiden. Ja sånn bortsett fra at de i håndboken har oppgitt for høyt moment for en bolt til oljefilteret, så den klarte jeg jo å herpe.
Hvordan var dette igjen: Kjører du den Hysesangen om vintern også? Får den salt og skitt og lort på seg? Skikkelig saltsaus?
@Pollti: De elektriske utfordringene jeg nevner er selvsagt "brukerfeil" ikke feil fra fabrikk. Det er klart at når forrige eier kjører tape-koplinger og null stell eller forberedelser før vinteren så må jo noe gå åt skogen.

@fikse: Hysen til guttungen har gått i Bergensk saltlake om vinteren uten noe forebyggende vedlikehold eller forberedelser som er verdt å nevne. DET er nok grunnen til irr i el-koplinger og ellers.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av fikse »

KawaSuki skrev:
Man kjøper vel ikke en slik sykkel for å vise seg frem , selv om man med fargekombinasjonen blir lagt merke til ! .
Jeg forstår ikke folk som tenker mer på hva andre syns , enn gleden med å kjøre sykkel ! . :-k
Det viktigste er å ha en sykkel , som fungerer optimalt til det man skal bruke den til ! , og samtidig passer til lommeboka !
Dette er en personlig mening som ikke behøver å tas hensyn til av andre ! . :mk

Kawasuki
Til dagligkjøring året rundt er det i mine øyne temmelig lite interessant hvilken farge det er. Denne ser jo tilsynelatende ut til å være relativt fin/hel i overflatene, så det kan jo være et poeng å bytte deler av fargen til noe annet. Men hadde den vært et par hakk mer rufsete, kunne det vært litt morsomt å lage ratbike-look :knegg

Får meg til å tenke på en `76 244L jeg hadde. Den hadde over tid vært i minst 2 småstore krasjer, en i front og 1 bak. I begge tilfellene ble de andre bilene kondemnert. Pluss noen salige bulker i sidene. For ikke å snakke om rusthull i nedre bakre del av alle fire dørene. Manglende plastramme rundt de runde lyktene. Ikke 1 pyntelist. Mørkrød farge med solsprekk over det hele; å vaske denne lørja var helt bortkastet. Var flikket med lysgrå antirustgrunning et tyvetalls steder. Høyre framskjerm, støtfanger og panser har vært rettet ut med slegge, så det var sprekk i lakken og brune rustflekker over det hele der. Men teknikken funket den. Hver dag. Hele tiden. Dvs kløtsjen røk etter at jeg lånte den vekk til noen gærninger som kjørte det strikken tålte og litt til, med en Alfa Romeo på slep etter Volvoen, og Alfaen hadde en biltilhenger hengende bak der igjen. Kløtsjen var jo bare kjørt 260.000, så den var bare halvslitt :knegg
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av fikse »

Geir skrev:
@Pollti: De elektriske utfordringene jeg nevner er selvsagt "brukerfeil" ikke feil fra fabrikk. Det er klart at når forrige eier kjører tape-koplinger og null stell eller forberedelser før vinteren så må jo noe gå åt skogen.

@fikse: Hysen til guttungen har gått i Bergensk saltlake om vinteren uten noe forebyggende vedlikehold eller forberedelser som er verdt å nevne. DET er nok grunnen til irr i el-koplinger og ellers.
Bergensk saltlake kjenner vi til. Kan få selv rustfritt til å ruste :grt Det er så gråten tar en når en ser på f.eks bilen. Så om Hysesangen har overlevd en vinter eller 2 i Bergen, uten beskyttelse, så er det slett ikke dårlig det :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av Pollti »

fikse skrev:Hvordan var dette igjen: Kjører du den Hysesangen om vintern også? Får den salt og skitt og lort på seg? Skikkelig saltsaus?

Før kjørte jeg hele året men da hadde jeg Jammaha. For noen år siden så holdt jeg på å tryne i sving på brua. Da ble jeg så redd at jeg kjøpte busskort pyse som jeg er. I år tror jeg at jeg dro Hysa ut av vinterdalen i januar. Noen dager ble det kjørt ihvertfall. Også ble det vel egentlig full stopp til mars ? Så Hysa går nok ikke i saltlake til vanlig ihvertfall og ikke er den nedmøkka til vanlig heller. Sikkert no ånkli møkk og ræl, men ikke skitten ihvertfall.
Jeg vet ikke om Geir og Mekkis er enig med meg men jeg syntes std batteriene som Hysene leveres med er prima vare !
Skikkelig bra ! Resten kan sikkert diskuteres :knegg :-)å
Jammaha og vinterkjøring lærte meg at bremsing i kryss var noe å jobbe med men den hadde Metzler dekk som sikkert har vært noe ShinkoKlinko har siktet seg inn på. Med Bridgestone gikk det mye bedre. Kjørte på sommerdekk hele året dum og lat som jeg er.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av Pollti »

fikse skrev:Kan få selv rustfritt til å ruste :grt
Rustfritt er en vits. Må være syrefast spør du meg.

mekkern
Innlegg: 7598
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av mekkern »

ellers har vi jo superduplex....
batteriet på hyssingen funker gull det... :P :p
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av Geir »

fikse skrev:
Geir skrev:
@Pollti: De elektriske utfordringene jeg nevner er selvsagt "brukerfeil" ikke feil fra fabrikk. Det er klart at når forrige eier kjører tape-koplinger og null stell eller forberedelser før vinteren så må jo noe gå åt skogen.

@fikse: Hysen til guttungen har gått i Bergensk saltlake om vinteren uten noe forebyggende vedlikehold eller forberedelser som er verdt å nevne. DET er nok grunnen til irr i el-koplinger og ellers.
Bergensk saltlake kjenner vi til. Kan få selv rustfritt til å ruste :grt Det er så gråten tar en når en ser på f.eks bilen. Så om Hysesangen har overlevd en vinter eller 2 i Bergen, uten beskyttelse, så er det slett ikke dårlig det :thumleft
Den har ikke bare overlevd - den har overlevd med god margin! Under kåpene ser det riktig nok ut som en midlere katastrofe, men som sagt; likevel er det rimelig greit å få løs bolter, skruer og ymse annet. Ellers er det som Pollti er inne på her oppe; "rustfritt" duger ikke i bergensk saltlake - da må det syrefast til. :thumleft Om originalbatteriet er gode greier vet jeg sannelig ikke for det hadde forrige eier byttet ut med et Biltemabatteri av eit kvart slag, men jeg ser at mekkern er happy med det og ser ingen grunn til å tvile på det.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av fikse »

En fugl har hvisket meg i øret....

Da har jeg fått "opsjon" på en `93 modell NX250, kjørt rundt 25.000KM, eid av mekaniker/motorsyklist (med litt for mange sykler på stallen, har vi hørt den før :P :p ) som trenger litt nytt av slitedeler (kjede-drev-dekk-klosser) men ellers i OK stand, til den hyggelige sum av 15.000,-. Med deler som trengs og omregistrering burde den havne på 20.000,-. Følger en toppboks med, men ikke noe annet. Uten at jeg har sett sykkelen ennå (til helgen, trolig), så skal den visst være litt mindre grusom i fargene, siden alt det lilla er byttet til svart....

Dette lover bra. 20.000,- for et brukbart kjøyrety er ikke å forakte :prop:
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: "Ny" helårssykkel for vei

Legg inn av Pollti »

mekkern skrev:batteriet på hyssingen funker gull det... :P :p

Det er orginal batteriet fra 2006 såvidt jeg vet. Jeg sleit litt med vårstarten for 2 år siden men etter å mishandlet det med batterikokeren hjalp det :knegg Er det like bra batterier på de 2 Hysene i heimen nå så er ihvertfall det bra.

Svar