Honda CB100N 81-modell

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Johans
Innlegg: 19
Registrert: 26 apr 2012, 14:29
Motorsykkelen din: Honda CB 100 N 81-modell

Honda CB100N 81-modell

Legg inn av Johans »

Hei!
Ny på forumet, er ute etter opplysninger om sykkelen min!
Jeg har kjøpt meg en veteran som jeg skal pusse opp.
Er det noen erfarne MC-brukere som har opplysninger om denne modellen, så er jeg veldig nysgjerrig!
Gjelder motorstørrelse, problemer, praktiske ting, tekniske løsninger etc.
:mk

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Honda CB100N 81-modell

Legg inn av ArcticTiger »

:vs :vs Velkommen hit Johans :D Det er en kjempegod liten Hånda du har fått deg, skikkelig klassikker det :thumleft Slitesterk og god. Deler får du greit på wemoto.com, og den er lettskrudd og grei. Er den mye hærpa eller :-k Eller kanskje en fin "overlevende"? Er det noe spes du lurer på? La oss få se noen bilder :yeyeye

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda CB100N 81-modell

Legg inn av AJ »

Velkommen hit til MCsiden.no, Johans :vs
Hadde en Honda 90 selv på syttitallet, mens hundrekubikkeren var drømmen. Ble med drømmen, dessverre... :sorry
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Johans
Innlegg: 19
Registrert: 26 apr 2012, 14:29
Motorsykkelen din: Honda CB 100 N 81-modell

Re: Honda CB100N 81-modell

Legg inn av Johans »

Arti at det er noen som vet noe om denne sykkelen!
Jeg har tenkt å bruke den lite, kjøre til/fra jobb, småturer.
Idag er den gått 24.000 km. Det virker ikke avskrekkende..
Får sykkelen imorra, er nokså spent ja!
Jeg er jo klar over at norske myndigheter har gjort at motoren gir ca 7 Hk, men at den originalt har 11,5. Får se om det er gjort noe med motoren når jeg får den på gården.. ;-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Honda CB100N 81-modell

Legg inn av ArcticTiger »

:thumleft Sekke gæren ut den der! Sønn min brukte en likedan da han var 16-18, den har vi ennå stående, delvis nedplukka :roll
Det du kan være litt obs på er: dritt i gassern/tanken (rens tanken og gassern og monter et godt bensinfilter), dårlige stifter/kondensator og kanskje ventiltettningene begynner å bli gamle og stive så den bruker litt olje. På vår var eksosventilen brennt, så vi fikk den skiftet og setet slipt opp. Det er litt styr å få bort plomberinga for å få mer fart i den, det beste er i så tilfelle å få tak i et komplett 125 (eller større) kit.
Ellers er det en fin liten sykkel, ja den er LITEN for en voksen person :knegg

Johans
Innlegg: 19
Registrert: 26 apr 2012, 14:29
Motorsykkelen din: Honda CB 100 N 81-modell

Re: Honda CB100N 81-modell

Legg inn av Johans »

Vet! ;-)
Mn sykkeln va billig, og som veteran betale man jo nesten ingenting for å eie den!
Så jeg får se kossn det går med den framover..
Kjekt å få tilbakemelding og tips angående sykkelen iallefall! :mk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Honda CB100N 81-modell

Legg inn av AJ »

ArcticTiger skrev: Ellers er det en fin liten sykkel, ja den er LITEN for en voksen person :knegg
Veeeel...
Nå er vel du litt mer 'voksen' enn en god del andre voksne... er du ikke, AT? :-k
:knegg
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Johans
Innlegg: 19
Registrert: 26 apr 2012, 14:29
Motorsykkelen din: Honda CB 100 N 81-modell

Re: Honda CB100N 81-modell

Legg inn av Johans »

Bra at jeg ikke er blitt ordentlig VOKSEN enda da! :lol

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Honda CB100N 81-modell

Legg inn av Jompa »

Hei.
Sykkelen så jo rimelig bra ut på bildet, ihverfall.
Trenger du dokumentasjon, kan du lete etter handbok til CB 125. Vær obs på at 125en finnes både som 1 og 2-cylindret.
100-kubikkern og 125-kubikkern er stort sett samme sykkel, den ble laget spesielt for Norge og noen få andre land som hadde 100ccm
grense for lettsykkel.
Er setet originalt ? Det så vedlig stort ut i forhold til resten ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
BMWilly
Innlegg: 184
Registrert: 09 apr 2012, 16:29
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
Bosted: Elverum

Re: Honda CB100N 81-modell

Legg inn av BMWilly »

Satt på en sånn på min første ferietur med mc. Var vel i 1982 tror jeg. Dro fra Steinkjer til Østersund med en fetter som pilot. Bestemte meg for å ta lappen på lett mc på den turen. Og turen gikk finfint.
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]

Johans
Innlegg: 19
Registrert: 26 apr 2012, 14:29
Motorsykkelen din: Honda CB 100 N 81-modell

Re: Honda CB100N 81-modell

Legg inn av Johans »

Får sjekket setet når jeg får sykkelen.
Lure på om det finnes elektronisk tenning til denne motoren..
Noen som vet? Tips?

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Honda CB100N 81-modell

Legg inn av Jompa »

Johans skrev:Får sjekket setet når jeg får sykkelen.
Lure på om det finnes elektronisk tenning til denne motoren..
Noen som vet? Tips?
Det skal være rart om det ikke finnes, hvis den ikke allerede har det. Samme motor produseres fremdeles i "100" varianter og brukes
av mange forskjellige "kinamerker". Og av Honda ?
Så det skal ihvertfall la seg gjøre å få tak i elektronisk tenning.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Honda CB100N 81-modell

Legg inn av mekkern »

Hvis denne er nysolgt i norge har du ikke lov til å "trimme"denne til mer enn 7hk-da blir den tung mc uansett selv om grensa er maks 15hk og 125ccm i dag.. :doh
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Johans
Innlegg: 19
Registrert: 26 apr 2012, 14:29
Motorsykkelen din: Honda CB 100 N 81-modell

Re: Honda CB100N 81-modell

Legg inn av Johans »

Huff.. :-)å
Denne siste visste jeg ingenting om..
Er det mulig å omregistrere den til 11,5 Hk da??
Tenke at det kan jo ikke være så kostbart...? Det er jo en veteran..

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Honda CB100N 81-modell

Legg inn av mekkern »

sjekk på trafikkstasjonen-er noe sære regler for disse "gamle 100ccm ène" :sorry

Tror det har noe med typegodkjenningen..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Honda CB100N 81-modell

Legg inn av Kjellrf »

Tror den CB'en har større forgasser enn originalt, så mulig toppen er byttet.
Jeg skulle kjøpe ny sånn i 82, men det bli XL100S isteden, pga ventetid.
Angra bittert, den XL'en røyk det endel på...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Bosted: Elverum

Re: Honda CB100N 81-modell

Legg inn av Svein2 »

CB`n var en glimrende sykkel som mange brukte konfirmasjonspenga på.
Virkelig en fin klassiker. :prf

I enkelte tilfeller er det vel greit å reklamere for andre nettsider også.
Mulig det står noe nyttig for deg her(hvis du ikke allerede har sett sida):
http://www.classichonda.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Honda CB100N 81-modell

Legg inn av Tysnes »

Flott sykkel, dette var guttedrømmen for mange på 70-tallet og litt utpå 80-tallet. Kjenner vel kun til 70-talls cb 100, men motoren ser kliss lik ut. Var ingen 100 cc i min ungdom som hadde 7 hk, alle hadde tatt plomberingene ut( dvs.10-11 hk og 110-115 km/t). Hadde ikkje brydd meg om motoren ytet litt mer enn 7 Hk. Solide motorer, så lenge di ikkje er sønderskrudd. Hyppige oljeskift er lurt, mener noen hadde problem med kamlagringen. Fusking på høyt turtall var vel ett gjenntagene problem, uten att eg no husker årsaken(er minst 35 år siden). En sykkel eg kunne tenkt meg sjøl. Lykke til :-)

Johans
Innlegg: 19
Registrert: 26 apr 2012, 14:29
Motorsykkelen din: Honda CB 100 N 81-modell

Re: Honda CB100N 81-modell

Legg inn av Johans »

Har sendt en mail til vegvesenet/trafikkstasjon angående mulighet for å få sykkelen oppgradert motormessig. Æ e nu skeptisk, men æ har nu spurt, så får æ se ka de svare. :vs

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Nordland

Re: Honda CB100N 81-modell

Legg inn av Wheels »

Hei

Hadde en CB 100 ca 78/79 av K serien.

Kjøpte den 6 mnd gammel rett før Jul 1978
Var en annen type enn din, min var lys Blå med gule og Sorte? dekorstriper.

Eneste problemet på min var at tenningsskiven dreide seg selv, var nesten umulig å få festet med tilhørende feiltenning etterhvert.

Den jeg eide hadde stifter, vet ikke om det er elektronisk tenning på din.

Den Honda 100 du har tilhører N serien.
Ble også solgt som 250 og 400ccm.

Disse 250 og 400ccm selges i bøtter og spann for en rimelig penge i Sverige - mange meget pene.

Hos meg sto plomberingene i en overgang mellom forgasser + inntak i sylinder.

I overgang mellom sylinder og forgasser var det en løs plastplombering, i sylinder var det en herdet? stålplombering festet med en sprengfjær.

Med plombering gjorde min ca 80 - 90km/t - uten plombering tror jeg den ville ha bikket 125km/t kanskje mere.
Men hadde en Tempo Panther 50 som tok Honda 100 på strak vei uten motbakker.
Denne med en 50ccm Sachs motor.

Leter du på deler mc hos Finn.No så er det en som selger deler til Honda 100

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=14627288" onclick="window.open(this.href);return false;

Holder til i Sortland som jeg mente.

Er ikke sikker på om du har samme motor som de tidligere modeller, men du kan sjekke.

Ellers har du Classic Honda Club Norway med mye erfaring og info om nettopp din mc.
( De gir ut medlemsblad 6 ganger i året med mange fine prosjekter og kjøp/salgs annonser ).

Her er noen linker:

http://helgeland-motor.all-forum.net/t4 ... siden-1987" onclick="window.open(this.href);return false;

http://helgeland-motor.all-forum.net/t1 ... cb100-1978" onclick="window.open(this.href);return false;

Disse fra Indonesia selger også rammedeler til gammel Honda:

http://www.markosweb.com/www/tenavintage.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Nordland

Re: Honda CB100N 81-modell

Legg inn av Wheels »

Muligens denne du kjøpte?

http://mc.autodb.no/autodb/search.wa2?_ ... img8604034" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3163
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Bosted: Høyjord

Re: Honda CB100N 81-modell

Legg inn av cheron »

Jeg har lik stående på verksted. Bare i sølv :)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Johans
Innlegg: 19
Registrert: 26 apr 2012, 14:29
Motorsykkelen din: Honda CB 100 N 81-modell

Re: Honda CB100N 81-modell

Legg inn av Johans »

Wheels; Flott m tilbakemelding og tips!
Kan nok være akkurat den sykkeln ja.. Kjenner du til denne sykkelen? Vet du om noe som må repareres elle noe som bør sjekkes?

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Nordland

Re: Honda CB100N 81-modell

Legg inn av Wheels »

Selger bor ca halvannen mil unna der jeg bor i følge tidligere opplysninger på Autodb.

Nei jeg kjenner hverken til selger ( tror jeg ) eller mc,en.

Men er noen slike Honda i omløp ennå, ikke helt lik K modellene - men har muligens samme motor og andre like deler.
Vet ikke hvor mye du vil legge i dette, men mc,en er sikkert ett godt utgangspunkt for videre restaurering.

Deler finner du også her:

http://www.davidsilverspares.co.uk/CB100N/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.wemoto.com/bikes/honda/cb_100_n_na/78-87/" onclick="window.open(this.href);return false;

Begge sender raskt hvis de har delene inne, og har rimelig frakt.

Selv får jeg lakkert opp en Honda CB 750F SS her:

http://www.mclakkering.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skulle egentlig lakkere opp selv, men pga ødelagt kjellerleilighet måtte jeg sette dette bort.
Får Tank, bakstuss og sidedeksler opplakkert, lykt ser bra ut men får gå over den selv senere - er såvidt litt skrapet ved chromelist rundt reflektor.

Ellers kunne denne også lakkere betydelig billigere:

http://brilliantmclakkering.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men fikk mere ufyllende svar fra førstnevnte, ny lakk i orginal farge + nye emblemer som jeg sendte med.
Emblemene hadde noe fuktskader så muligens må hun lakkere på fargen etter emblemenes utseende.

Like greit kanskje, blir da lakk i stedet for plastfolie og holder bedre.
Får også 6 lag klarlakk med pussing mellom hvert lag til slutt.

PS!

Står i annonsen at mc starter og går fint..

Da er det vel bare muligens utseende, kjede, drev, wire osv som muligens trengs å byttes ut eller oljes.

Wheels
Innlegg: 87
Registrert: 13 jun 2010, 05:29
Motorsykkelen din: Din MC her
Bosted: Nordland

Re: Honda CB100N 81-modell

Legg inn av Wheels »

Du bør også sjekke dekkene, selv om det er bra mønster etc så kan allikevel dekkene være dårlig.

Sjekk eksospotten, ikke sikkert den er særlig rusten innvendig, sot, olje osv hindrer rustdanning innvendig, men du kan rense eksosanlegget også innvendig.

Speil, hjullagre, wire, bremseklosser/skiver, bremsvæske, bremseslanger bør du også få sjekket før visning hos biltilsynet.

Tanken bør du få renset innvendig, bruk Ferro-bet rustvask eller Ferro-bet felgrens - er samme produktet.

Bruk dette i tanken i flere omganger og skyll så med varmt vann, tørk så tanken innvendig med varmluftspistol eller hårføner.
Er sikkert noe grums og skitt i tanken etter så mange år.

Mange fjerner også rust i tanken med Cola.

Mulig forgasseren også trenger en rens, i så fall kan du begynne med forgasserrens for bil, bruk dette blandet i bensinen.
Ellers er det bare å gå løs på mc,en med avfettingsvæske i flere omganger, vask skyll og poler.

Ved polering av chrome bør du bruke Strahldur, er mye bedre enn Autosol som mange bruker.
Kjede kan du smøre med av samme type som motorolje på mc, eller outboard gearolje.

Svar