Hvilken sykkel gir best sittestilling for et dårlig kne?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Glenn
Innlegg: 38
Registrert: 10 nov 2011, 21:05
Motorsykkelen din: Honda cb 1100F Baldor

Hvilken sykkel gir best sittestilling for et dårlig kne?

Legg inn av Glenn »

Jeg kjører for tiden en Honda cb 1100F. Sittestilling her gir litt for mye bøy på mitt skadede kne. Noen som har anbefalinger til en annen type sykkel som gir en bedre sittestilling med tanke på dette. Tenker på offroad eller noe lignende.
Har tidligere hatt yamaha xs650 som fungerte veldig fint med tanke på kneet. Noe lignende den kanskje, bare litt nyere.
Det er vanskelig å få prøvd så mange forskjellige sykkler, så jeg håper på at noen her vil dele sine erfaringer.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Hvilken sykkel gir best sittestilling for et dårlig kne?

Legg inn av Crinos »

Heia..

Ikke akkurat en offroad type.. men jeg har selv knust kneet i kollisjon og hadde i mange år store problemer.. For meg var det å ha mer enn 90 graders bøy i kneet en umulighet i mer enn 10 minutter..
Jeg kjører en cruiser stil, dvs beina fremover. Eller "Ræge stuk" som vi sier her i Sør :knegg
(Sett fra siden ser man ut som ei reke der armer og bein går fremover).

De fleste Harley'er kvalifiserer til "beina frem" stil, men selvsagt mange andre sykler også.. Intruder og Virago er vell store navn på samme type sittestilling :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hvilken sykkel gir best sittestilling for et dårlig kne?

Legg inn av RuneMC »

http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false; er grei for å sjekke sånn ca hva som kan passe. Gå innom Options og velg "Metric", så er det bare å skrive inn høyden og høyde fra der bena møtes og ned til bakken ( "Inseam" )

Vil tro BMW F650 GS / Transalp / V-Strom etc kan være passelige.

Noe kan justeres med høyere sete enn standard, som også er å få kjøpt til de fleste sykler, men da må du regne med 2-3 lapper for det.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Hvilken sykkel gir best sittestilling for et dårlig kne?

Legg inn av Desmo »

Ser du har hatt XS650 før, som gikk under navnet "Hamamatsu-Bonneville". Så da kan det kanskje være på sin plass å vurdere en ny/nyere brukt Triumph Bonneville. Det er sykkel med en tilnærmet "nøytral" sittestilling. Rett i ryggen (i motsetning til custom/cruisere med bøyd rygg) og uten skarp knevinkel. Det er ikke sykler som innbyr til å rase avgårde, men kjøre pent og pyntelig i fartsgrensene. Med forholdsvis lavt effektuttak blir slitestyrken god, og kvaliteten på syklene er førsteklasses. Har selv en -06 900 Scrambler ( 60-talls offroadversjon) og den har ikke vist noen dårlige egenskaper enda.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Glenn
Innlegg: 38
Registrert: 10 nov 2011, 21:05
Motorsykkelen din: Honda cb 1100F Baldor

Re: Hvilken sykkel gir best sittestilling for et dårlig kne?

Legg inn av Glenn »

Var innom mc sjappa i Arendal i dag, og prøvde å sitte på en Honda Transalp. Spørs om ikke den er tingen. Litt liten motor på de "gammle" kanskje, men det er vel på tide å innse at en er blitt 47 år og må slutte å kjøre som en idiot. HE HE.

For meg blir det å kjøpe en eldre sykkel i klasse med den jeg evnt selger. Noen som har erfaring med de litt eldre utgavene av Transalp?

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvilken sykkel gir best sittestilling for et dårlig kne?

Legg inn av Bringisen »

Utfra min egen erfaring vil jeg helt klart ha valgt den høyeste allroaderen du kan tåle. Hvis du skal ha mest mulig kontroll ville jeg valgt dette fremfor en cruicer. Men dette er bare min mening , byttet fra Sportsykler til en HD C1200 XL Sportster på grunn av at kroppen ikke lenger hadde det godt på sportsyklene. Men jeg følte mangel på kontroll og komfort på HDen og gikk videre til en R1200GS , noe som var en svært positiv opplevelse. Nå er den byttet inn i en ny F800GS som fungerer fortreffelig. Kjørte 86 mil fra Sverige til Bergen på en dag uten at kroppen kollapset.
Du sier at du tenker på en eldre Transalp.
Jeg har ikke personlig erfaring med den sykkelen , men hadde et vennepar som fulgte meg til Rimini i Italia og tilbake til Bergen med to på sykkelen. Dette var i 1988 så det må ha vært en av de først modellene av Transalp. Dette paret klaget ikke på verken komfort eller fremkommelighet.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hvilken sykkel gir best sittestilling for et dårlig kne?

Legg inn av Kjellrf »

De gamle Transalp'ene var bra, men har sett ihjelkjørte eksemplarer av de også. Typisk feil på de første årsmodellene var en lodding som røyk i tenningsboksen, så boksen måtte byttes. Antagelig byttet på de fleste nå.
Hadde en 94 mod en gang, helt ypperlig sykkel for norske veier. Svelger unna humpler på en helt annen måte enn vanlige sykler. Fikk litt fort tresmak i baken, men blei bedre etterhvert.

Hvis du vil beholde CB1100F'en, kan du prøve å få tak i tilbakeflyttede forhvilere. Da vil du få mindre vinkel på hofteleddet, og da holder kneleddet seg vesentlig bedre.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar