250 til 125?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Daniel15år
Innlegg: 8
Registrert: 03 jan 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Ingen for øyeblikket

250 til 125?

Legg inn av Daniel15år »

hei, jeg vil ta lappen på lett motorsykkel, nå når jeg blir 16. lurer på om det kan vere smart å kjøpe en 250 ccm, og skru den ned til 125ccm? med tanke på at jeg slipper å kjøpe en sykkel til når jeg vil ta mellomtung? er det noen som vet hva prisen er på dette?
På forhånd takk :thumleft

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: 250 til 125?

Legg inn av Crinos »

Daniel15år skrev:hei, jeg vil ta lappen på lett motorsykkel, nå når jeg blir 16. lurer på om det kan vere smart å kjøpe en 250 ccm, og skru den ned til 125ccm? med tanke på at jeg slipper å kjøpe en sykkel til når jeg vil ta mellomtung? er det noen som vet hva prisen er på dette?
På forhånd takk :thumleft
Hei og velkommen hit :vs

Min første tanke her er at du kommer til å kjøpe en sykkel hvor avgifter for en større sykkel er betalt til staten.. Denne skal du kjøre på i 2 år før du har lov til å gå over på mellomtung.
Innen den tiden har du helt sikkert lyst på noe nytt, og jeg tror faktisk det vil lønne seg å kjøpe en lettMC og selge denne når du har lov til å kjøre mellomtung.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: 250 til 125?

Legg inn av Geir »

Hei, og velkommen! :thumleft :thumleft

Øvrigheten har laget seg til med regler for hvordan tingene skal være. Hva som er en lett mc har de definert i kjøretøyforskriften § 2-3. Definisjoner av to- og trehjulede motorvogner (mopeder og motorsykler) pkt. 2. d) Lett motorsykkel: Motorsykkel som har motor med slagvolum ikke over 125 cm3 , og effekt ikke over 11 kW, målt i henhold til direktiv 95/1/EF, eventuelt som endret ved direktiv 2002/41/EF jf. § 23-3.

Blir mye styr med å "skru ned" 250ccm til 125ccm... Du kan sikkert klare å redusere effekten til 15hk med diverse utskiftinger men for å redusere slagvolumet fra 250ccm til 125ccm er det stempel, sylinder, topp, osv. som må skiftes. Det minner stygt om arbeid og myyye penger på ingenting. Ellers har jo Crinos et poeng og to. Kjøp deg en "ferdig" 125 og skift den ut med en mellomtung når den tid kommer.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: 250 til 125?

Legg inn av mekkern »

OG du må typegodkjenne den og skaffe samsvarserklæring (COC)på kjøretøyet som 125ccm.. :-J
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Daniel15år
Innlegg: 8
Registrert: 03 jan 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Ingen for øyeblikket

Re: 250 til 125?

Legg inn av Daniel15år »

ok :thumleft
var bare en ide som en jeg kjenner kom med. tenkte jeg skulle spørre dere som har erfaring ;)
takk for svar :D

Svar