Spm ang Suzuki GSX-R 600

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svenn
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2012, 22:28
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av Svenn »

Svenn skrev:
mekkern skrev:kan du ikke bare drite i å betale masse penger for å "sperre" den da det virker som at du skal kjøre fulleffekt alikevel?
blir du stoppa finner de fort ut dette uansett..dessuten får du ennå mer straff fordi kjøretøyet er ulovlig trimmet..

Er jo ikke ulovlig å kjøre med ny ECU, da blir jo sykkelen godkjent som mellomtung m 34 hk..


Tar jeg risken å kjører fulleffekt vil jeg få problemer under kontroll / evt kræsj
= Gjeldsslave resten av livet

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av pelsen »

Svenn skrev:
Svenn skrev:
mekkern skrev:kan du ikke bare drite i å betale masse penger for å "sperre" den da det virker som at du skal kjøre fulleffekt alikevel?
blir du stoppa finner de fort ut dette uansett..dessuten får du ennå mer straff fordi kjøretøyet er ulovlig trimmet..

Er jo ikke ulovlig å kjøre med ny ECU, da blir jo sykkelen godkjent som mellomtung m 34 hk..


Tar jeg risken å kjører fulleffekt vil jeg få problemer under kontroll / evt kræsj
= Gjeldsslave resten av livet
trenger egentlig ikke å bruke penger på førerkort heller for dette ;-)

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Sted: Ringsaker

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av stigagixx »

Svenn skrev:
mekkern skrev:kan du ikke bare drite i å betale masse penger for å "sperre" den da det virker som at du skal kjøre fulleffekt alikevel?
blir du stoppa finner de fort ut dette uansett..dessuten får du ennå mer straff fordi kjøretøyet er ulovlig trimmet..

Er jo ikke ulovlig å kjøre med ny ECU, da blir jo sykkelen godkjent som mellomtung m 34 hk..


Tar jeg risken å kjører fulleffekt vil jeg få problemer under kontroll / evt kræsj
Dem vil vel slite med å finne ut det på en vanlig kontroll hvor mange hk du faktisk har.
Men pga litt bråk med importøren for noen år siden så er dem vel ekstra på vakt når det gjelder suzuki.

Jeg kjenner flere som kjører sykler som er registrert som 105hk men som i virkeligheten er 150hk. (dette er da gsxr 750).
Var selv inne på tanken å handle en slik sykkel for prisen var penere, men jeg tørte rett og slett ikke så jeg endte opp med å kjøpe en som faktisk er registrert som de hk`ene den har.

Kjøper du en med 34hk og skal ha det godkjent så blir regnestykket
Ny ECU ca 6000
effektavgift " Tilleggsavgift ved statusendring:" 10 933,00 (nå regnet jeg på en 2007modell regget i mai)

Så kommer det an på om BT krever at du har et godkjent verksted til å bytte ECU for deg eller om du kan gjøre det selv...

Er vel billigere å kjøpe en mindre sykkel og heller gå over til en fulleffekt da du er 21 ;)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av RuneMC »

ECU = Electronic Control Unit / Engine Control Unit - eller kretskort med chip som styrer motoren - deriblant også hvor mye krefter som motoren får slippe løs...

Suzuki-importøren hevder at myndighetene krever bytte av denne ved opp-/nedgradering og at dette må gjøres av verksted som da også besørger nødvendige/offisielle papirer for at dette er en godkjent endring. (At det egentlig går an å klippe ledning er ikke så interessant ettersom du ikke vil få godkjent dette). Det er mye diskusjoner om Suzuki importøren har fått dette som krav fra myndighetene (dvs at ECU absolutt må byttes for å få nytt serienummer - som gir enklere kontroll) eller om det bunner i at Suzuki ikke vil gi papirer som godkjenner en "klippe ledning" endring. Uansett er det situasjonen som man må forholde seg til.

Pris på ECU bør sjekkes. (Har sett 10K som pris også...) I tillegg ved oppgradering av motorstyrke kan du bruke tollvesenets kalkulator for å finne avgift http://www.toll.no/templates_TAD/Change ... tatus.aspx

I og med at det koster såpass så har mange funnet ut at det er like greit å kjøpe en 34hk MC, kjøre denne og heller selge og kjøpe fulleffekt når den tid kommer.

Årsavgift MC er på 1765,- i år
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Sted: Ringsaker

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av stigagixx »

RuneMC skrev:...og at dette må gjøres av verksted som da også besørger nødvendige/offisielle papirer for at dette er en godkjent endring.
Dette kommer an på hvem du spør.
Jeg kunne skifte denne selv fikk jeg høre av BT. Serienr måtte uansett stemme med papirene.
Uansett er dette en sak som tar mye tid og krefter.
Så det er nok mye greiere å bytte sykkel ja.

Svenn
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2012, 22:28
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av Svenn »

Går vel heller for en mellomtung sykkel jeg da. Blir en større Gsx, når jeg har fylt 20 år. Takker for svar, vært til stor hjelp!

Brukeravatar
Kris
Innlegg: 124
Registrert: 10 aug 2010, 12:42
Motorsykkelen din: Triumph Daytona 675
Sted: Vikersund

Re: Spm ang Suzuki GSX-R 600

Legg inn av Kris »

Vil vel heller si det er forsikringen som kan bli drepen for de under 23 her til lands :sk? :eh ](*,)

Svar