Finfin rute
Verktøy; hvis der er noe
sært verktøy som trengs til sykkelen så ta med akkurat det. Oftest kan du få hjelp langs vegen, men om der er sære bits/torx/tamperproof etc som må til så ta med bare bitsa. Skraller etc er lett å finne/låne og ikke vits å drasse på.
Jeg pakker nå for en liten norgestur på rundt 400 mil. Av verktøy er det kun med:
- Torx 50, som løsner bremsekalippere og bakhjulsbolter.
- Det sære forhjulsverktøyet som er 22mm umbrako.
- Noen strips, tape og et par stropper ekstra i tillegg til jekkestropp om der er dårlig utstyrt på de lange fergestrekkene.
- Repsett for slangeløse dekk.
Alt går i en billig kamerabag. Ikke noe rot som slenger rundt i kofferten.
Resten kan løses med veihjelp og Visakort
Dagsetapper: her er vi så forskjellige at det er umulig å gi veldig gode råd. Og både hvor vant du er å kjøre, været og tettheten av severdigheter betyr veldig mye. Har kjørt Oslo-Harstad nonstop (utenom fuelfylling da) i ett strekk noen ganger. Det er 1500km+ferge, og det er IKKE tur men transport på hovedveger. Så har der vært dagsetapper nede i 30 km (vanvittig fin natur og vær...) Som kronisk A-menneske er jeg gjerne på sykkelen klokka sju om morran og syntes 60-75 mil om dagen er grei skuring. Men tror de fleste gjerne vil stoppe for dagen rundt 40 mil...? Dette vil du nettopp finne ut av på den turen du har planlagt.
Er vel litt som "gaus"; leter omveier rundt tunneler, spesielt de lange. Regner det så er det bare å peise inn i tunnelene og få fri fra nedbøren ei stund, men er været bra så bruk alt av muligheter for å holde deg i friluft! Tunneler som den fæle over Røldal er pyton, mens gamleveien som går utenom er en naturopplevelse! (Grusveg og stabbesteiner da...) Samme f.eks tunellen gjennom Korgen, kjør utenom og ta gamleveien over toppen. Osv osv.
Ser du er innom Loen. Da bør du ta den korte svippen innover Loenvatnet. Er vel ei mil hver veg, se på det svære raset som gikk der i -36 da en mildt sagt stor beta av fjellet ramla ned i vannet og drepte ganske mange mennesker. Og da kommer neste råd; les deg litt opp på forhånd om der er spesielle interessante ting man skal se etter på turene. Viktig viktig
Og enda viktigere; ta noen gode bilder, og så legger du inn en kort reisebeskrivelse her inne til glede for oss andre!
Turfølge kan fort ordne seg, bare man sier fra med litt varsel. Jeg tar en del dagsturer rundt i Telemark. Alene om jeg har fri i uka og været er godt, eller sammen med en eller flere kompiser. Her er bare å hive seg med. Masse veger å velge mellom