Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39849
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Jeg husker at at jeg kom over denne siden etter at jeg hadde kjørt inn den splitter nye TDM'en jeg kjøpte i sept .2006.
Fant den igjen idag og har ikke lest gjennom den på nytt, men innholdet er vel rimelig uforandret, sku' jeg mene...
Det de som har laget denne siden gjør seg til talsmenn for, er å behandle nye sykler med 'fullt øs' fra første km. Ingen grunn til å følge fabrikantens anbefalinger om pyntelig og pen innkjøring under et visst turtall osv. de første sånn ca. 1600 km.
Vet ikke hvor aktuelt dette er for folk her på Forumet; gjelder vel mest de som har tenkt å skaffe seg nye sykler til våren, antar jeg...?
Men vi andre har sikkert meninger om meningene til de som står bak utsagn som dette: "There are a lot of myths about engines... easy break-in is one of the biggest".
Noen med erfaringer?
Skal man være forsiktig med een ny sykkel eller skal man gi gass så det holder fra dag en?
Fant den igjen idag og har ikke lest gjennom den på nytt, men innholdet er vel rimelig uforandret, sku' jeg mene...
Det de som har laget denne siden gjør seg til talsmenn for, er å behandle nye sykler med 'fullt øs' fra første km. Ingen grunn til å følge fabrikantens anbefalinger om pyntelig og pen innkjøring under et visst turtall osv. de første sånn ca. 1600 km.
Vet ikke hvor aktuelt dette er for folk her på Forumet; gjelder vel mest de som har tenkt å skaffe seg nye sykler til våren, antar jeg...?
Men vi andre har sikkert meninger om meningene til de som står bak utsagn som dette: "There are a lot of myths about engines... easy break-in is one of the biggest".
Noen med erfaringer?
Skal man være forsiktig med een ny sykkel eller skal man gi gass så det holder fra dag en?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
De fleste motorene er kjørt på bånn gass på fabrikken..så det kritiske er allerede gjort.
siden motorene våre holder et par 100tusen km ved å følge normale prosedyrer tror jeg nok det funker...en motor består av mere enn stempelringer som omhandles her. men så sant en ikke leker ghostrider er det bare å kjøre som en pleier mener jeg..værre å kjøre motoren som en traktor/presse motoren på lavt turtall.
men det han har et poeng i er mineralolje som innkjøringsolje.
siden motorene våre holder et par 100tusen km ved å følge normale prosedyrer tror jeg nok det funker...en motor består av mere enn stempelringer som omhandles her. men så sant en ikke leker ghostrider er det bare å kjøre som en pleier mener jeg..værre å kjøre motoren som en traktor/presse motoren på lavt turtall.
men det han har et poeng i er mineralolje som innkjøringsolje.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
HAr også hørt mekanikere si at en absolutt IKKE SKAL skifte olja sykkelen er levert med for tidlig!
Høres veldig fornuftig ut også.
Ellers tror jeg fabrikanten vet best hvordan sykkelen skal kjøres inn :)
Et annet eksempel:
Noen lar sykkelen løpe varm på tomgang før de kjører.
Da går motoren uforholdsmessig lenge kald.
Kjør avgårde med en gang, men vær litt forsiktig i begynnelsen, sier vel de fleste som lager sykler.
Høres veldig fornuftig ut også.
Ellers tror jeg fabrikanten vet best hvordan sykkelen skal kjøres inn :)
Et annet eksempel:
Noen lar sykkelen løpe varm på tomgang før de kjører.
Da går motoren uforholdsmessig lenge kald.
Kjør avgårde med en gang, men vær litt forsiktig i begynnelsen, sier vel de fleste som lager sykler.
- Nordlendingen
- Innlegg: 150
- Registrert: 05 nov 2009, 17:45
- Motorsykkelen din: BMW K100Rs, 1992.
- Bosted: Bodø
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Bare gass på, MEN la motoren jobbe uanstrengt - ikke tyn den på høye gear! Dette gjelder ALLE motorer, fra den minste motorsaga til den største diesel'en.
Alle motorer har det best når de får jobbe uanstrengt inntil arbeidstemp. er oppnådd, uansett hvor langt eller hvor mange timer de har gått. Har jeg alltid hørt av kyndige motorfolk...
Mvh. Nordlendingen
Alle motorer har det best når de får jobbe uanstrengt inntil arbeidstemp. er oppnådd, uansett hvor langt eller hvor mange timer de har gått. Har jeg alltid hørt av kyndige motorfolk...
Mvh. Nordlendingen
mvh. Nordlendingen
"ingen over, ingen ved siden.."
"ingen over, ingen ved siden.."
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Ble nysgjerrig,så jeg fant frem instruksjonsboka til kawaen,
Der står det,,,
Under innkjøring så skal motoren gå på tomgang i 2-3 min.før kjøring,selv om motoren allerede er varm.
Må ikke ruse motoren når den er i fri. 0 til 800km max 4000rpm ,,800 til 1600 km max 6000rpm.
Tror nok jeg syndet litt i forfjor da jeg kjørte den inn etter boring av sylindere..
Kjøpte instruksjonsboka på Ebay i fjor..

Der står det,,,
Under innkjøring så skal motoren gå på tomgang i 2-3 min.før kjøring,selv om motoren allerede er varm.
Må ikke ruse motoren når den er i fri. 0 til 800km max 4000rpm ,,800 til 1600 km max 6000rpm.
Tror nok jeg syndet litt i forfjor da jeg kjørte den inn etter boring av sylindere..


Kjøpte instruksjonsboka på Ebay i fjor..


If it ain't broke, I'll break it.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39849
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Men sykker'n går som bare det fortsatt?ejs skrev:Ble nysgjerrig,så jeg fant frem instruksjonsboka til kawaen,
Der står det,,,
Under innkjøring så skal motoren gå på tomgang i 2-3 min.før kjøring,selv om motoren allerede er varm.
Må ikke ruse motoren når den er i fri. 0 til 800km max 4000rpm ,,800 til 1600 km max 6000rpm.
Tror nok jeg syndet litt i forfjor da jeg kjørte den inn etter boring av sylindere..![]()
![]()
Kjøpte instruksjonsboka på Ebay i fjor..![]()
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bimma
- Innlegg: 713
- Registrert: 03 nov 2008, 15:11
- Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
- Bosted: Drammen
- Kontakt:
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
På min sykkel anbefalte fabrikanten å kjøre med vekslende belastning på svingete og småkuperte veier og unngå motorvei hvis mulig (første 100mil). Og max 5000rpm.
Og siden jeg er så pliktoppfyllende
fulgte jeg selvfølgelig disse rådene..! 
Og siden jeg er så pliktoppfyllende


Livet består av øyeblikk - nyt dem !
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km
BLOGGEN MIN: mc-tourer.com
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Helt sikkert lurt av deg
Ser også at BMW ville du skulle holde deg unna monoton kjøring på motorveier i begynnelsen.

Ser også at BMW ville du skulle holde deg unna monoton kjøring på motorveier i begynnelsen.
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Nabogutten kjøpte ny mop for noen år siden....and skulle holde turtall tilsvarende 30 km/t på høygir de første 50 mil!!!
Jeg sykla jo fra gutten
Jeg har lest diskusjoner om ikke bruk av syntetisk olje første 50-100 mil, ikke over sånn og sånn turtall osv osv,,,, Mye tror jeg er gamle ting fra da både motorer og særlig olje var annerledes,,,
Noen mil med forsiktig kjøring på ny motor synes jeg bare høres fornuftig ut! Slik at ting & tang får "gått seg til"....
Ville hvertfall jeg ha gjort... det kan jo ikke skade?
Men jeg går jo aldri inn på det røde på turtelleren selv med innkjørt sykkel/ bil heller,,så jeg er kanskje unødvendig forsiktig
Jeg sykla jo fra gutten


Jeg har lest diskusjoner om ikke bruk av syntetisk olje første 50-100 mil, ikke over sånn og sånn turtall osv osv,,,, Mye tror jeg er gamle ting fra da både motorer og særlig olje var annerledes,,,
Noen mil med forsiktig kjøring på ny motor synes jeg bare høres fornuftig ut! Slik at ting & tang får "gått seg til"....
Ville hvertfall jeg ha gjort... det kan jo ikke skade?

Men jeg går jo aldri inn på det røde på turtelleren selv med innkjørt sykkel/ bil heller,,så jeg er kanskje unødvendig forsiktig

"Do the right thing"
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
dette med mineralolje/innkjøringsolje har vært et hett tema i USA på fks Yamaha 4t outbordere...
ved innkjøring med syntetolje har ikke ringene fått satt seg og det har vært så ille at olja har blitt utspedd av bensin(flere liter) på kort tid.. men utenbordsmotorer holder jo ikke mer en 55-60 grader så der er problemet mest synlig..
ved innkjøring med syntetolje har ikke ringene fått satt seg og det har vært så ille at olja har blitt utspedd av bensin(flere liter) på kort tid.. men utenbordsmotorer holder jo ikke mer en 55-60 grader så der er problemet mest synlig..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Har vondt for å tro at BMW har hatt norske motorveier i tankene når de skrev den manualen...FJZZR skrev:Helt sikkert lurt av deg![]()
Ser også at BMW ville du skulle holde deg unna monoton kjøring på motorveier i begynnelsen.
Våre motorveier havner vel i kategorien småkupert og svingete med fartsgrense på høyt tomgangsturtall.
](./images/smilies/grrr.gif)
Jeg har en KTM 400EXC som jeg ikke gjorde noe ekstra med under innkjøring, dvs mine ferdigheter på endurosykkel i skog og mark gjør at jeg aldri har utnyttet den mer enn det fabrikken kaller innkjøring.
Har brukt Motoman-metoden for innkjøring av stempelfjærer på et par nybygde triumphmotorer, de har gått bra uten noe spesielt oljeforbruk senere. Så det er ikke skadelig etter en stempeljobb.
Men en fabrikksny maskin kjører jeg inn ihht manualen.
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Norske motorveier eller ikke... :-)
BMW vil ha innkjøring med varierende belastning, og ikke over 5000 rpm.
Nå vet jeg ikke hvor fort F800ST går på 5000 rpm, men tror ikke det er sånn forferdelig fort, men det kan kanskje Bimma si no' om.
Min BMW (3- serie fra -99) sier noenlunde det samme m.h.t. innkjøring, men det slapp jeg å tenke på.
Yamaha 4-takt påhengsmotorer F80/100/ er visstnok basert på samme 1.6 liters motorblokk som sitter i Ford Focus!
Saltvanns kjølte motorer må gå så kaldt som 55 - 60 grader for å unngå avleiring av salt i kjølekanalene.
Går den varmere over lengre tid, er det snart tett.
En tidligere kollega hadde en Yamaha 60 hk totakt som gikk varm. Etterpå var kjølekanalene rundt midre sylinder (rekke 3'er) tette.
De fikk det heldigvis opp igjen :-)
BMW vil ha innkjøring med varierende belastning, og ikke over 5000 rpm.
Nå vet jeg ikke hvor fort F800ST går på 5000 rpm, men tror ikke det er sånn forferdelig fort, men det kan kanskje Bimma si no' om.
Min BMW (3- serie fra -99) sier noenlunde det samme m.h.t. innkjøring, men det slapp jeg å tenke på.
Yamaha 4-takt påhengsmotorer F80/100/ er visstnok basert på samme 1.6 liters motorblokk som sitter i Ford Focus!
Saltvanns kjølte motorer må gå så kaldt som 55 - 60 grader for å unngå avleiring av salt i kjølekanalene.
Går den varmere over lengre tid, er det snart tett.
En tidligere kollega hadde en Yamaha 60 hk totakt som gikk varm. Etterpå var kjølekanalene rundt midre sylinder (rekke 3'er) tette.
De fikk det heldigvis opp igjen :-)
- d.strand
- Innlegg: 241
- Registrert: 15 des 2009, 17:31
- Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
- Bosted: Lillestrøm / Colchester England
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Jeg leste en liten artikkel i en avis her i Colchester i dag, og der står at motorsykkel produsentene kun tester sykkel opp til 100 km/t før salg, og at kjøper ikke bør overskride denne farten de første 100 mila. Husker ikke hva de sa om maks turtall (ettersom det kommer ann på hvordan sykkel det er), men variert kjøring, og rolig aks var det viktigste vist nok.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Delte meninger om dette med innkjøring skjønner jeg. Bør jeg kanskje innhente utenlands arbeidskraft for å få gjort unna innkjøringa?
hehe.
Hva mener folket om kjøring med 2 stk mennesker på sykkelen i førsten da? Bør det unngås for å ikke la motoren jobbe for tungt?

Hva mener folket om kjøring med 2 stk mennesker på sykkelen i førsten da? Bør det unngås for å ikke la motoren jobbe for tungt?
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Bare hold mottorn i et turtallsområde så den drar lett og uanstrengt du så går det nok bra. Den mottorn sliter nok ikke selv om dere er to på
....

- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Host host, prosit :-)å glemte å blåse vekk støvet fra den 2år gamle posten som Aj fant frem i riksarkivet
*blåse* sånn, da skal det være støvfritt her, da kan fin folket komme inn

*blåse* sånn, da skal det være støvfritt her, da kan fin folket komme inn

- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Så da er det ikke skadelig å ta med fruen på en tur i førsten. Hvilket turtall er "normalt" på en slik sykkel da? Den har jo et helt annet turtallsområde enn tdm'en såArcticTiger skrev:Bare hold mottorn i et turtallsområde så den drar lett og uanstrengt du så går det nok bra. Den mottorn sliter nok ikke selv om dere er to på....
- Icetruck
- Innlegg: 275
- Registrert: 24 mai 2012, 08:50
- Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
- Bosted: Drammen (Lier)
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Det er vel ganske lett å kjenne om motoren går lett, eller tungt?
Hvis du må vri holken langt før noe skjer, går den ihvertfall tungt

Hvis du må vri holken langt før noe skjer, går den ihvertfall tungt

2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Kjør som vanlig-bare ikke press motoren på lave turtall..hold deg på 3-4000 og opp spesiellt med 2 på,så ordner det seg selv..vi greier nok ikke å kjøre for hardt her til lands uansett-hvis en ikke skal leke "ghostrider" da.. 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
En av kara på MCHuset Nydal sa til en stolt eier av en ny BMW 800 at han skulle kjøre som vanlig
men uten allverdens gasspådrag den første tida
Verre var det å sette eieren inn i ekstraknapper og utallige ABC... osv,opplæringa for jetjagere
er jo bare en bagatell til sammenligning... :-)å

men uten allverdens gasspådrag den første tida

Verre var det å sette eieren inn i ekstraknapper og utallige ABC... osv,opplæringa for jetjagere
er jo bare en bagatell til sammenligning... :-)å


Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Da satser jeg det går bra.. Skal prøve å holde meg på rundt 3-4000omd den første tiden, ihvertfall når jeg kjører med to på...
Satser på det går bra, er kanskje værre å finne ut hvor sidestøtta er hen, enn det å finne ut hvordan jeg skal kjøre


Satser på det går bra, er kanskje værre å finne ut hvor sidestøtta er hen, enn det å finne ut hvordan jeg skal kjøre


- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Har kjørt første turen med nye sykkelen idag. Og kjørte mest rundt 3-4000omd, forhandleren sa det var viktig å ikke la motoren jobbe for tungt, vil det da si at jeg bør ha litt turtall på motoren? Da cil vel motoren gå lettere? Eller?
Har heller ikke oversteget 6500omd som det står jeg ikke skal i brukerhåndboken.. Har kjørt totalt 53km idag
Har heller ikke oversteget 6500omd som det står jeg ikke skal i brukerhåndboken.. Har kjørt totalt 53km idag

- lasse_hansen
- Innlegg: 1717
- Registrert: 18 jun 2011, 20:36
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
- Bosted: Sarpsborg
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Det er notert. Så da hadde jeg riktig ang at det lønner seg å ha litt turtall, ved sakte fart lønner det seg heller å gire ned for å få opp turtallet, men ikke dra det for høyt. Har jeg rett?Elolz skrev:Helt riktig, litt opp med turtallet så du kjenner motoren går lett og ledig. Du har en kraftig sykkel som sikkert fint kan klare å kjøre i veldig lav fart ved høye gir, men det er ikke bra for motoren. Bruk girene og prøv å variere turtall litt ogsålasse_hansen skrev:Har kjørt første turen med nye sykkelen idag. Og kjørte mest rundt 3-4000omd, forhandleren sa det var viktig å ikke la motoren jobbe for tungt, vil det da si at jeg bør ha litt turtall på motoren? Da cil vel motoren gå lettere? Eller?
Har heller ikke oversteget 6500omd som det står jeg ikke skal i brukerhåndboken.. Har kjørt totalt 53km idag
Og det med at gir 'spaken' er litt hard og få opp og ned, har vel noe med at det er helt nytt vel?
Og en ting til, bør jeg la motoren gå litt etter endt kjøring? Selv om jeg har kjørt stille og rolig? Hvis ikke, kan jeg bare skru av motoren selv om vifta har startet å kjøle ned motoren, eller bør jeg vente til den stopper.. Startet flere ganger idag den vifta se, sikkert noe med at set var varmt i lufta, pluss at jeg har kjørt stille og roilig idag, så den har jo ikke fått så mye kald vind
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Innkjøring av ny MC - fullt gasspådrag fra første dag?
Slik jeg har kjørt Duken min inn, så har jeg kjørt pent og pyntelig til sykkelen blir skikkelig varm (20-25 min).
Deretter har jeg brukt hyppig aksellerasjon og motorbrems opp til 6000rpm (som var grensen manualen tilsa) de første 30 milene.
Deretter har jeg sporadisk vært over 6000rpm i kortere perioder. Må også holde over 3000rpm for å ikke å få én-sylinder-rykkinga
Ang. clutchen vil jeg tro det at den er litt tung har litt med at det står mineralolje på sykkelen fra fabrikk. Den blir en del mykere med helsyntetisk olje.
Mineralolje brukes i innkjøringsprosessen.
Deretter har jeg brukt hyppig aksellerasjon og motorbrems opp til 6000rpm (som var grensen manualen tilsa) de første 30 milene.
Deretter har jeg sporadisk vært over 6000rpm i kortere perioder. Må også holde over 3000rpm for å ikke å få én-sylinder-rykkinga

Ang. clutchen vil jeg tro det at den er litt tung har litt med at det står mineralolje på sykkelen fra fabrikk. Den blir en del mykere med helsyntetisk olje.
Mineralolje brukes i innkjøringsprosessen.


Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!