Kjøring mellom biler når det er kø, hvilken fil?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
dagkr
Motorsykkelen din: BMW R1200GS

Kjøring mellom biler når det er kø, hvilken fil?

Legg inn av dagkr »

På kjøreskolen så lærte jeg at man skulle kjøre forbi mellom forbikjøringsfelt og kjørefeltet. Men i praksis på E18 ut av byen mot drammen så kjører syklene forbi på alle tenklige plasser sånn at biler må kjøre i sikk-sakk for å slippe sykler forbi på begge sider. Dette skaper etter min mening mange frustrerte bilister og dårlig flyt i trafikken.

Hva mener folket her, hvor skal man kjøre mellom biler?

Brukeravatar
poulet_cavalier
Motorsykkelen din: R1200GS

Re: Kjøring mellom biler når det er kø, hvilken fil?

Legg inn av poulet_cavalier »

Riktig eller galt - jeg legger meg mellom høyre og midtre fil. Mest mulig manøvreringsrom..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

AndreasB
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000

Legg inn av AndreasB »

2 filer i en retning, sier seg selv.. Mellom bilene
3 filer i en retning - den som passer meg best, som regel mellom venstre og midtre.

poulet_cavalier skrev:Riktig eller galt - jeg legger meg mellom høyre og midtre fil. Mest mulig manøvreringsrom..

Du mener venstre sant? Forbikjøring skal i bunn og grunn foregå på venstre side. Derav blir det venstre felt, og midte :P
Møtte på et par motorsyklister som lå i høyre/midtre, irriterte meg grenseløst, fordi det fucker opp for den av motorsyklistene de ser sist.. Plutselig hiver bilen seg over til venstre.. Hvis jeg da tror han slipper meg fram, smeller han rett i meg..

Brukeravatar
dagkr
Motorsykkelen din: BMW R1200GS

Legg inn av dagkr »

AndreasB skrev:Du mener venstre sant? Forbikjøring skal i bunn og grunn foregå på venstre side. Derav blir det venstre felt, og midte :P
Møtte på et par motorsyklister som lå i høyre/midtre, irriterte meg grenseløst, fordi det fucker opp for den av motorsyklistene de ser sist.. Plutselig hiver bilen seg over til venstre.. Hvis jeg da tror han slipper meg fram, smeller han rett i meg..
Det er nettopp det som er mitt poeng. Når man får mc'er på alle kanter så blir det mange farlige situasjoner. Dette bør kunne være en sak for NMCU siden dagens "jeg kjører der det passer meg" ikke fungerer optimalt for bilister eller andre mc'ister.

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

3 kjørefelt er vel relativt sjeldent her i norge. Du har vel maks 2 kjørefelt og ett bussfelt og da er valget svært enkelt siden bussfeltet er stort sett ledig og lovlig for deg som kjører mc.

Er det bare 2 felt så kan du stort sett kjøre i midten siden venstre for begge er som regel skille med betong eller rails og der er det ekkelt å ligge.

Brukeravatar
NickNei
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Legg inn av NickNei »

Det er flere plasser med seks-felts motorvei rundt oslo f.eks. Det må jo være riktig å ligge lengst til venstre vel. Altså mellom midtre og venstre felt. Jeg gjør det og det ser for meg ut som de fleste gjør det, uten at jeg har noen statistikk på det :)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Motorsykkelen din: R1200GS

Legg inn av poulet_cavalier »

Vel.. før eller siden skal man vel svinge av veien. Da blir det tre filskift om man ligger til venstre.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

AndreasB
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000

Legg inn av AndreasB »

poulet_cavalier skrev:Vel.. før eller siden skal man vel svinge av veien. Da blir det tre filskift om man ligger til venstre.
Ja, helt riktig. Men før du skal av veien kan du da virkelig legge deg i høyre felt? ;) Har du SÅ jævla dårlig tid?
Eller så kan du sikkert lanesplitte i høyre felt de siste 100 meterne, ingen som dør(Forhåpentligvis) av det..

Brukeravatar
fikse
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX

Legg inn av fikse »

Gjør det enkelt, flytt til vestlandet :-k :P :p Slipper å forholde deg til så mange filer her.. :lol
Men litt sånn seriøst: Ja, det er forb%¤# irriterende når andre MCister driver å kjører mellom biler/på høyresiden av køen. Etter det jeg lærte på kjøreskolen (i forrige årtusen en gang) var dette fy-fy. Venstre side, stille og rolig, en og en bil. Vis respekt for bilistene, ikke provoser, så lar de deg leve en stund til...
Her jeg kjører er det stort sett kø der det er 1 relativt smal fil i hver retning. Det gjør meg avhengig at bilistene jeg passerer tar litt hensyn, og om de ikke legger seg inn til høyre, er det iallfall ikke plass til at de ligger helt ut mot gulstripen. Da blir det litt vel spennende å kjøre forbi når de som kommer imot kjører i 60-70 og har en liten halvmeter klaring til sykkelen... Stort sett opplever jeg bilister som medgjørlige, men om jeg f.eks har en løkrull av en mcist (eller mopedist) foran meg, som ikke helt klarer å bestemme seg om han vil passere på den eller den siden, så blir fort endel bilister litt grinete.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Svar