evike skrev:En lettforstått uttalelse om det å sitte bakpå: han/hun skal oppføre seg som om h/h er jakka di. Litt potetsekk (les: avslappet), men pålimt på sjåføren.
Nei, denne uttalelsen er ikke jeg enig i ihvertfall. Passasjeren skal nok sitte avslappet, men å oppføre seg som jakka mi, og ligge pålimt meg, nei der er IKKE jeg ihvertfall. Passasjeren må gjerne klemme litt rundt meg, av og til (helt avhengig av hvilken passasjer jeg har, selvfølgelig

) Men, utover det er nok passasjerrollen best med litt mer avstand til fører, synes jeg! Bare selve avstanden hjelm til hjelm er viktig, dette for å unngå "hjelmdytt".
Passasjeren skal jeg kjenne med god forankring av sine knær, inntil mine hofter. Det beste er om passasjeren holder hendene sine ned på egene lår, eller holder i håndtak på siden. Henda på egne lår, gjør da at bremeseffekten, når den inntrer, ikke skyver passasjeren inn mot meg og forstyrrer min forankring i, og kontroll med, sykkelen.
I tillegg til å finne en god og sikker sitteposisjon, er passasjerens blikk viktig. Om passasjeren bruker blikket og ser inn i svinger ved å feste blikk og dermed vri hodet, ja så er mesteparten av forutsigbare bevegelser på sykkelen dekket. Hodet alene veier 5 kg (i snitt), en hjelm fra ca. 1,5 kg. Så lenge denne "massen" følger inn i svingene så er mye gjort for en behagelig tur, for fører og passasjer.
Men, det er vel her, som med mye annet, ulike erfaringer :-)
Sorry
LH, om dette ble LITT Off-Topic

....men, samtidig, passasjeren er jo en viktig del av ditt sykkelvalg, så da :)