LEDlys/lysstripe under kåpa?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Ktmduke
Motorsykkelen din: KTM Duke 125

LEDlys/lysstripe under kåpa?

Legg inn av Ktmduke »

Heisann. Har akkurat kjøpt meg min første sykkel og er ganske grønn på dette med mekking og lignende. Jeg har planer om å montere typ lysstripe under kåpa, som lyser ned mot motoren. Enten i hvitt eller oransj. Og har en del spørsmål:

Hvor får man kjøpt slike ledstriper man kan bruke til dette?

Er det fullt lovlig?

Hvordan kobler man dette til?

Jeg vet KTM selger ledstriper som powerparts, men disse koster da uhorvelig mye. Takker for hjelp :-)

TheHaughom
Motorsykkelen din: KTM

Re: LEDlys/lysstripe under kåpa?

Legg inn av TheHaughom »

Ebay kan være et godt sted å starte om du skal kjøpe uoriginalt.
Det er ulovlig å brukes under kjøring.

Kobler det til via et relé som igjen er koblet til batteri, som henter signalstrøm fra f.eks. frontlykta/baklykta eller lignende.

Forummedlem fikse installerte dette på sin Duke 125 (da han hadde den), sjekk ut bloggen hans - ligger noen bilder av installasjon osv.
http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=21&t=3339" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
KrankenWagen
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R

Legg inn av KrankenWagen »

TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Legg inn av TBI81 »

Hva med et par sånne lysstrips i undertrayen, feks farget rød. Vil det bli ulovlig mon tro? Evt koblet som bremselys slik at det kun kommer på ved brems eller blir sterkere? :-k

TheHaughom

Legg inn av TheHaughom »

Såvidt meg bekjent er ingen form for ekstern belysning annet enn E-merkede standardlys (bremse/front/blinklys osv.) er tillatt, gjelder alt av motorisert kjøretøy som benyttes på offentlig vei. Alt av neon/led strips under sykkel/bil er i alle fall fy-fy i følge onkel blå.
Grunnen er enkel, det kan blende og/eller distrahere andre førere.
Bilde

Sjekk ut bloggen min!

TBI81

Legg inn av TBI81 »

Ja, såklart.. høres veldig logisk ut :-)

Brukeravatar
fikse
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX

Legg inn av fikse »

TBI81 skrev:Ja, såklart.. høres veldig logisk ut :-)
Aner jeg en liten sarkasme i den der? :D
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

TBI81

Legg inn av TBI81 »

fikse skrev:
Nei, faktisk ikke. Ikke annet enn at 'dette kunne jeg tenkt ut/funnet ut selv' :P :p E-merking og distraherende osv har man jo forsåvidt hørt før. På den andre siden, ekstra bremselys i undertrayen hadde ikke vært så dumt. Bør jo forsåvidt være distraherende at de foran deg står på bremsene ;-)

TheHaughom

Legg inn av TheHaughom »

Jeg tror ikke du vil få for store problemer med det så lenge det gjøres gjennomført, og det ikke lyser i alle mulige retninger - sånn i praksis. :thumleft
Bilde

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
fikse

Legg inn av fikse »

TheHaughom beskriver godt hva som er lovlig, såvidt jeg vet. Når en kjører. Når en står i ro _tror jeg_ det er lovlig med litt sånn bling-bling. Dog skal det sies at vi MCister trenger å bli sett. Om en må bryte en regel eller to for å få det til, får det heller være, tenker jeg. På Mini-Greven brukte jeg LED-lysene mest når det var mørkt og møkkavær, og fikk positive bemerkninger fra flere jeg traff på min vei om at de hjalp godt på å gjøre de oppmerksom på meg. De var relativt lys-svake, og det var likegreit. Det skal jo ikke lyse opp annet enn de små motordetaljene som er i _umiddelbar_ nærhet, ikke lyse opp bakken elns.
Jeg brukte ikke relæ, og ser heller ikke behovet for det. LED trekker lite strøm, så selv den tynneste ledning/kabel kan forsyne det meste du måtte ønske av LEDs. Derimot MÅ du koble det via sikring, og er du smart så har man en bryter på det også ;-) Tanklysene mine fikk strøm fra parkeringslyspæren, usikret siden denne allerede er sikret, og med en liten bryter for å kunne slå de av/på. Funket gullegodt det.

Sørg for at alt en kjøper av lys og elektrisk til MC bør være av typen "waterproof" "sealed" eller tilsvarende. De er sjeldent helt vanntette likevel, men iallfall tåler de en skvett eller to med vann. Det som ikke er merket med "waterproof" er som regel helt usikret, og tåler gjerne knapt en håndvask av sykkelen før de dør på seg... :-)å

Brukeravatar
fikse

Legg inn av fikse »

TBI81 skrev:
fikse skrev:
Nei, faktisk ikke. Ikke annet enn at 'dette kunne jeg tenkt ut/funnet ut selv' :P :p E-merking og distraherende osv har man jo forsåvidt hørt før. På den andre siden, ekstra bremselys i undertrayen hadde ikke vært så dumt. Bør jo forsåvidt være distraherende at de foran deg står på bremsene ;-)
Sant det. Selv skal jeg legge opp til "tilstrekkelige mengder" med bremselys på sykkelen min: En firkantet 10x10cm LED-brikke under skiltet, samt bremselys i toppkofferten (når jeg først har den jæv... toppboksen der så får jeg heller gjøre noe fornuftig med den), alt koblet opp med en slik modulatordings. Våkner ikke de tullingene som kjører bak meg da, så skal jeg vekke de "personlig" :scratch :D

Ktmduke
Motorsykkelen din: KTM Duke 125

Legg inn av Ktmduke »

Takker så mye for alle svar! Men å ha led-striper montert og kun bruke det når jeg ikke kjører, er dette også ulovlig? Tror mest sannsynlig det blir kvite lys da dette ikke distraherer så mye med tanke på bremselys, blinklys osv. ;-)

TheHaughom

Legg inn av TheHaughom »

Så lenge de er av når man kjører mener jeg det er lovlig. :thumleft
Bilde

Sjekk ut bloggen min!

Svar