Nytt autovern også med skarpe metallstolper...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Nytt autovern også med skarpe metallstolper...

Legg inn av RuneMC »

Jeg så idag at på en kjent og kjær strekning for mange motorsyklister i Oslo og omegn - nemlig Skaret - Sylling, så brukes det nå en type kantete metallstolper på partier hvor autovernet renoveres.

De står tett i tett og ser ihvertfall særdeles lite fristende ut å skli inn i om man skulle være uheldig. Ikke at de gamle runde tømmerstolpene er ideelle heller, men dette er likevel et steg tilbake når kantene på de nye stolpene i større grad vil knuse seg gjennom hjelmen eller rive av kroppsdeler. Mellom de gamle tømmer-stolpene var det også lengre avstand, slik at det var større sjanse for å skli imellom eller litt langsetter autovernet før man støtte på en stolpe.

Det virker m.a.o. som om Vegvesenet bevisst eller ubevisst går inn for å øke skade-risikoen for oss motorsyklister...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Nytt autovern også med skarpe metallstolper...

Legg inn av RuneMC »

Nå har jeg sendt mail til Statens Vegvesen (Region Sør) med spm om de ønsker å øke skaderisikoen for motorsyklister eller om det kommer tiltak som underskinne eller støtabsorberende materiale rundt de nye stolpene.

Kommer til å gjengi svar jeg får.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ZZR-Erling

Re: Nytt autovern også med skarpe metallstolper...

Legg inn av ZZR-Erling »

Bra intiativ!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Nytt autovern også med skarpe metallstolper...

Legg inn av RuneMC »

Svaret fra SVV:
SV: Spørsmål om metallstolper på autovernFriday, July 6, 2012 6:58 PM

Fv 285 har mye rekkverk. Vegen er relativt smal og mangler i stor grad skulder/ rekkverkrom slik nye veger bygges etter vegnormalen. I forbindelse med utbedringer av vegen er det i senere tid byttet ut en god del gammelt rekkverk.
Ettersom det mange steder mangler rekkverkrom for fullgod innspenning av stoplene, blir det kompensert med lenge stolper og tettere avstand. Stålstolper gir en smalere utførelse enn trestolpene og gir et stivere rekkverk.

Jeg vil i denne sammenheng også kommentere e16 Sollihøgda- Skaret der det er satt nytt stålrekkverk som midtrekkverk.
Det er ledd i satsingen på midtdeler i 2 feltsveger over et visst trafikkgrunnlag for å redusere faren for møteulykker.

Det er to typer rekkverk i bruk til formålet; betongelementer og stålskinne.

Stålskinne er en smekrere utførelse som tar mindre plass i rekkverkrommet og som er «åpent» under vintersituasjon med uhindret spredning av salt i full bredde og mindre skyggevirkning mht avrenning/ frysing av smeltevann. Dessuten hindrer det i mindre grad småvilt enn betongelementer.
Dvs det er noen fordeler ved stålskinne som gjør at det blir foretrukket foran betongelementer som midtrekkverk.

Ulempen er at lettere tar skade ved påkjøring/ brøytepåkjenning.

Begge typer er normerte rekkverkstyper samsvarer med vegnormalene og er mye brukt på norske veger.

Jeg er kjent med diskusjonen om wirerekkverk. Dine anførsler mot stålrekkverket som MC fører går i samme retning, men oppfattes ikke utslagsgivende for valg av type rekkverk.

Vegvesenet samarbeider med NMCU. Det er etablert et MCforum i den sammenheng der vi har fagpersoner som også er MCførere med. Forumet har møter og befaringer der vegforhold som er spesielle for MC blir behandlet og vurdert. Spørsmålet om underskinne er et slikt tema. Nylig er flere veger befart, herunder fv 285,og forumet kommer opp med forslag til tiltak som blir vurdert for utførelse.
Forumet har så langt ikke kommentert den aktuelle rekkverktypen, men er opptatt av underskinne i spesielle kurver.

Kopi av denne eposten sendes vår representant i forumet, med tanke på drøfting av temaet der.


Med hilsen
Knut Erik Skogen

Vegseksjon Buskerud
Tja, foruten å ikke svare direkte på mine spørsmål, så er tydeligvis øket skaderisiko for MC-førere ikke utslagsgivende ved valg av rekkverk...
Sist redigert av RuneMC den 08 jul 2012, 16:13, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Nytt autovern også med skarpe metallstolper...

Legg inn av TBI81 »

"ikke utslagsgivende for valg av type rekkverk". Slikt varmer et mc-hjerte ... =;

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Nytt autovern også med skarpe metallstolper...

Legg inn av Banditmannen »

TBI81 skrev:"ikke utslagsgivende for valg av type rekkverk". Slikt varmer et mc-hjerte ... =;
Trøsten må være at småvilt får det litt lettere.

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk 2

Brukeravatar
Bimma
Innlegg: 713
Registrert: 03 nov 2008, 15:11
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Nytt autovern også med skarpe metallstolper...

Legg inn av Bimma »

Hei alle sammen :-)

Godt å se at dere følger med og stiller spørsmål vedr. MC-sikkerhet. Veldig bra! :thumleft

MC-Forum i Buskerud har nylig vært ute på befaring, og et av målene for turen var bl.a. Fv 285, strekningen Skaret - Sylling. NMCU har nå publisert en artikkel fra denne turen på sine hjemmesider, og jeg håper denne artikkelen greier å formidle litt informasjon om hvordan vi kan tenke oss ting framover.

Artikkelen finner dere her: BEFARING MED MC-FOKUS

Det er nå opprettet MC-Forum i de fleste av landets fylker, og vi jobber med trafikksikkerhet, først og fremst mc-sikkerhet.

Ved å gå inn på NMCU sine hjemmesider og trykke på kretsene på venstre side i menyen, finner man mye spennende stoff fra de forskjellige fylkene rundt om i landet: KRETSNYHETER

Jeg ønsker alle en fortsatt god sommer, og kjør forsiktig! :mc6


Mvh.
Wenche Hornbøll
Fylkessekretær NMCU Buskerud

:mk
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Nytt autovern også med skarpe metallstolper...

Legg inn av RuneMC »

Nettopp budsjett-delen av dette - dvs at SVV ikke har budsjett til MC-vennlige tiltak etter at en vei/utbedring er ferdig, er den største svakheten. Dette må ligge i budsjettet og NMCU bør tas med allerede i planleggingsfasen.

Ad tunneler så hender det vel at SVV også salter inne i tunneler for å få bukt med støv. Det ble ihvertfall gjort tidligere, men mulig de har skiftet til andre midler/metoder. Salt gjør det også glattere, så smart å ta det rolig, spesielt i rundkjøringene.

Lappekanon - har resignert. Det lappes og lappes med ekstra humper som resultat. Heldigvis med mindre løsgrus (sendte noen ganske krasse mailer ang det ifjor og tidligere). En fare som jeg ikke tror noen tenker på når det lappes med mørk bitumen på lys asfalt, er at dette kan kamuflere oljesøl om man er maks uheldig.

Fv3 Svingene som nevnes er utmerkede til å utvikle seg som MC fører, synes jeg. Det gjelder bare å øve på de. Risikomomenter langs Fv3 går mer på biler eller traktorer som måtte kjøre ut i veien (fra sideveier, utsiktspunkt/busslommer/rasteplasser, hytteområder) fordi de ikke har sett MC. Noen steder er det risiko for dyr over veien. Totalt sett lite å gjøre med. Har lagt merke til at "rasteplassen" der et vogntog kom kjørende ut fra - og blokkerte begge felt - nå er avstengt (jfr dødsulykken). Dette ligger i en sving, så det er bra!

Fv285 - personlig ser jeg ingen av svingene eller veien totalt sett som farlig så lenge veggrepet er bra (normalsituasjonen). Betraktningene rundt stolpene går mer på den generelle faren de representerer dersom det f.eks. er olje-/dieselsøl i veien som gjør at man plutselig kan befinne seg skliende i en viss fart mot nevnte stolper. Stolpene tipper jeg kommer til å skjære gjennom en hjelm, en arm eller lignende som kniv i varmt smør... Vet ikke nøyaktig når befaringen ble gjort, men det har kommet (slik jeg oppfatter det ) mange utskiftninger av tømmerstokkert til den nye typen metallstolper nå midt på sommeren.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar