Kjøpstips?
Kjøpstips?
Nå begynner ungene å bli så store at det er tid/mulighet til å kjøre litt sykkel igjen. Jeg kjørte noe da jeg var 18, men det er snart 30 år siden.......
Jeg har kjørt en Virago 1100 noen uker og jeg kjenner at dette vi jeg fortsette med :-) , men ikke med en sånn sykkel. For meg blir sittehøyden for lav samt at jeg ønsker meg en litt kvikkere motor og ikke minst en sykkel som er lettkjørt i svinger.
At det trengs mye trening kjenner jeg virkelig, tenkte å ta et par kjøretimer bare for å få noen tips da jeg ser at det naturlig nok ikke er noen kjørekurs på sensommeren/høsten.
Men så til det store spørsmålet: Hva slags sykkel skal jeg/vi kjøpe? Den må være lettkjørt, litt kvikk(antar det betyr noe annet for meg enn for dere erfarne) og ikke minst god å sitte på for passasjer. Jeg har sett litt på Honda Varadero 1000 og Suzuki V-Strom 1000. Er det noen som har noen erfaringer innspill?
Tenker ikke å bruke mer enn 75 000,- nå i første omgang.
Ole
Jeg har kjørt en Virago 1100 noen uker og jeg kjenner at dette vi jeg fortsette med :-) , men ikke med en sånn sykkel. For meg blir sittehøyden for lav samt at jeg ønsker meg en litt kvikkere motor og ikke minst en sykkel som er lettkjørt i svinger.
At det trengs mye trening kjenner jeg virkelig, tenkte å ta et par kjøretimer bare for å få noen tips da jeg ser at det naturlig nok ikke er noen kjørekurs på sensommeren/høsten.
Men så til det store spørsmålet: Hva slags sykkel skal jeg/vi kjøpe? Den må være lettkjørt, litt kvikk(antar det betyr noe annet for meg enn for dere erfarne) og ikke minst god å sitte på for passasjer. Jeg har sett litt på Honda Varadero 1000 og Suzuki V-Strom 1000. Er det noen som har noen erfaringer innspill?
Tenker ikke å bruke mer enn 75 000,- nå i første omgang.
Ole
Re: Kjøpstips?
Valgte bort Varadero når jeg så etter MC, pga rykte for å være tørst. Har senere sett at dette primært gjelder tidlige modeller (< 2003) som hadde forgasser kontra innsprøytning på senere årsmodeller. Mulig man kan gjøre gode kjøp pga dette ryktet.
Varadero går for å være ren touring/asfalt MC, så vil tippe V-Strom'en er hakket bedre der (selv om den heller ikke er noen offroad-maskin).
V-Strom'en er nok også bedre i svingene vil jeg tro (vant "Alpekonge"-tittelen i tyske magasinet Motorrad i 2006)
Sammenligning av V-Strom 650 vs 1000 http://www.jackphelps.com/vstrom/comparison.htm
650 får man med ABS, men ikke 1000'n etter det jeg leser.
Budsjett avgjør ellers det meste (med tanke på evt andre gode modeller fra BMW, Triumph etc...)
Varadero går for å være ren touring/asfalt MC, så vil tippe V-Strom'en er hakket bedre der (selv om den heller ikke er noen offroad-maskin).
V-Strom'en er nok også bedre i svingene vil jeg tro (vant "Alpekonge"-tittelen i tyske magasinet Motorrad i 2006)
Sammenligning av V-Strom 650 vs 1000 http://www.jackphelps.com/vstrom/comparison.htm
650 får man med ABS, men ikke 1000'n etter det jeg leser.
Budsjett avgjør ellers det meste (med tanke på evt andre gode modeller fra BMW, Triumph etc...)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Coach
- Innlegg: 249
- Registrert: 06 mar 2012, 13:01
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
- Sted: Heimdal
Re: Kjøpstips?
Jeg kan si at den sykkelen jeg valgte etter mange anbefalinger her på forumet, tilfredstiller mine behov. Jeg kjøpte en Yamaha TDM 900. Dette er det som kalles en sportstourer tror jeg. God sitttestilling, kan taes ut på grusvei hvis man ønsker det, hvis man ønsker litt aktiv kjøring, tror jeg nok sykkelen hjelper deg med det også. masse krefter hvis du ønsker det også. Og den er ikke redd passasjerer. God nyttelast.
Dette er en litt stor sykkel, så er du 150cm og veier 40 kg kan det være bedre med en annen sykkel som er litt mindre. Må si at den har kraft fra bunn av, så du slipper og ligge på 6000 rpm for å få den til å yte.
STOR ANBEFALING.
Kan legge til at den bruker ca 0,5 pr mil.
Dette er en litt stor sykkel, så er du 150cm og veier 40 kg kan det være bedre med en annen sykkel som er litt mindre. Må si at den har kraft fra bunn av, så du slipper og ligge på 6000 rpm for å få den til å yte.
STOR ANBEFALING.
Kan legge til at den bruker ca 0,5 pr mil.
Mvh
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Re: Kjøpstips?
Tusen takk for innspill. Jeg kjører meg en tur til Lillehammer nå for å se på en sykkel, blir spennende :-)
- Kjellrf
- Innlegg: 1606
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Kjøpstips?
Jeg har sammenlignet Varadero (tidlig) mot Tiger 900 mk 2, og må si at Tigern vant klart for min del. Varadero'en er for tung for de morsomme småveiene, sikkert fin på langtur på de store veiene. Da var Tigern langt mer hva jeg ønsket meg.
Sist redigert av Kjellrf den 03 aug 2012, 13:18, redigert 1 gang totalt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Kjøpstips?
Det ble en V-Strom på meg, en dl 1000 som jeg fant på søndag kveld, og på mandag kveld hadde jeg kjørt 90 mil hvorav halvparten var på sykkel hjem fra Lillehammer.
Det var utrolig artig å være på sykkel igjen etter så mange år. Turen oppover startet med 24 grader og sol, via under 10 grader og haggel på Berkåk før det igjen ble 12 grader som det var over Dovre. Jeg kjenner at jeg er rusten på sykkel og tar virkelig hensyn til det, holder min plass i køen med kona rett bak :-)
Selve sykkelen er alt jeg forventet og mer til. Sitter høyt og oversiktlig, lett og presis å kjøre og i grunnen ikke så lat heller. Det er uvant å kjøre twin, når jeg kommer over 4000 rpm så virker det som den trives riktig så godt, under det så synes jeg det vibrerer en del. Er det noe problem å ligge på så høyt turtall hele tiden? Jeg har flere gir å gå på...
Det fulgte forøvrig med en mindre drev for å ha foran, kanskje det er en ide å sette på det?
En annen ting jeg lurer på er om det er noen mulighet til å trene ferdigheter et sted? Lånkebanen ligger jo i all sin prakt rett i nærheten, noen som vet om det er muligheter til å kjøre der?
Det var utrolig artig å være på sykkel igjen etter så mange år. Turen oppover startet med 24 grader og sol, via under 10 grader og haggel på Berkåk før det igjen ble 12 grader som det var over Dovre. Jeg kjenner at jeg er rusten på sykkel og tar virkelig hensyn til det, holder min plass i køen med kona rett bak :-)
Selve sykkelen er alt jeg forventet og mer til. Sitter høyt og oversiktlig, lett og presis å kjøre og i grunnen ikke så lat heller. Det er uvant å kjøre twin, når jeg kommer over 4000 rpm så virker det som den trives riktig så godt, under det så synes jeg det vibrerer en del. Er det noe problem å ligge på så høyt turtall hele tiden? Jeg har flere gir å gå på...
Det fulgte forøvrig med en mindre drev for å ha foran, kanskje det er en ide å sette på det?
En annen ting jeg lurer på er om det er noen mulighet til å trene ferdigheter et sted? Lånkebanen ligger jo i all sin prakt rett i nærheten, noen som vet om det er muligheter til å kjøre der?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjøpstips?
Gratulerer med sykkelkjøpet
Virker som du har gjort et godt og klokt valg
Virker som du har gjort et godt og klokt valg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Kjøpstips?
Takk takk, synes det selv iallefall :-) Får bare håpe at det viser seg å være en driftssikker sykkel.AJ skrev:Gratulerer med sykkelkjøpet
Virker som du har gjort et godt og klokt valg
Har forøvrig kjørt 20 mil i dag, håper det blir fler i morgen.
Re: Kjøpstips?
Gratulerer
Ad vibrasjoner/turtallsområde. Nå ble det vel nevnt i ene sammenligningen at DL650 var hakket "smoother" enn DL1000, men turtallsområdet den liker seg i høres ganske likt ut.
Turtall på ca 4000 er greit å ligge i som regel - er ihvertfall et slags naturlig trivselsturtall for DL650, så mulig at DL1000 er giret likt. Er det liten belastning (rett bortover eller nedoverbakke) ligger jeg ned mot 3000 for å spare litt bensin. Under 3000 er det ikke mye kraft og den vil vibrere kraftig ved evt plutselig gasspådrag eller øket belastning (oppoverbakke) - dvs klart signal til å gire ned. 4000-5000 er greit å ligge i forut for forbikjøring - da har den greit med krefter slik at forbikjøringen blir rask og sikker (men neppe gunstig om det er laserkontroll som er ute etter å måle farten akkurat i forbikjøringsøyeblikket... )
Ønsker jeg å kjøre dynamisk på svingete vei blir det ofte gire ned og variere mellom 5000-6000 (og tidvis mer). DL1000'n har jo en god del mer hk, så ikke sikkert det er like mye behov for å gire/øke turtallet på den.
Ad vibrasjoner/turtallsområde. Nå ble det vel nevnt i ene sammenligningen at DL650 var hakket "smoother" enn DL1000, men turtallsområdet den liker seg i høres ganske likt ut.
Turtall på ca 4000 er greit å ligge i som regel - er ihvertfall et slags naturlig trivselsturtall for DL650, så mulig at DL1000 er giret likt. Er det liten belastning (rett bortover eller nedoverbakke) ligger jeg ned mot 3000 for å spare litt bensin. Under 3000 er det ikke mye kraft og den vil vibrere kraftig ved evt plutselig gasspådrag eller øket belastning (oppoverbakke) - dvs klart signal til å gire ned. 4000-5000 er greit å ligge i forut for forbikjøring - da har den greit med krefter slik at forbikjøringen blir rask og sikker (men neppe gunstig om det er laserkontroll som er ute etter å måle farten akkurat i forbikjøringsøyeblikket... )
Ønsker jeg å kjøre dynamisk på svingete vei blir det ofte gire ned og variere mellom 5000-6000 (og tidvis mer). DL1000'n har jo en god del mer hk, så ikke sikkert det er like mye behov for å gire/øke turtallet på den.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Kjøpstips?
Det du beskriver sammenfaller svært mye med det jeg opplever. I og med at jeg kommer fra bilverden og er vant til lavt turtall lurer jeg bare på om motorene tåler slikt turtall over tid.RuneMC skrev:Gratulerer
Ad vibrasjoner/turtallsområde. Nå ble det vel nevnt i ene sammenligningen at DL650 var hakket "smoother" enn DL1000, men turtallsområdet den liker seg i høres ganske likt ut.
Turtall på ca 4000 er greit å ligge i som regel - er ihvertfall et slags naturlig trivselsturtall for DL650, så mulig at DL1000 er giret likt. Er det liten belastning (rett bortover eller nedoverbakke) ligger jeg ned mot 3000 for å spare litt bensin. Under 3000 er det ikke mye kraft og den vil vibrere kraftig ved evt plutselig gasspådrag eller øket belastning (oppoverbakke) - dvs klart signal til å gire ned. 4000-5000 er greit å ligge i forut for forbikjøring - da har den greit med krefter slik at forbikjøringen blir rask og sikker (men neppe gunstig om det er laserkontroll som er ute etter å måle farten akkurat i forbikjøringsøyeblikket... )
Ønsker jeg å kjøre dynamisk på svingete vei blir det ofte gire ned og variere mellom 5000-6000 (og tidvis mer). DL1000'n har jo en god del mer hk, så ikke sikkert det er like mye behov for å gire/øke turtallet på den.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Kjøpstips?
Grratttlere med ny flott sykkel
Mange moderen mc-motorer er bygd for turtall, og tåler det godt. Det kan faktisk være verre å ligge på for lavt turtall. Mottorn får bedre smøring/oljesirkulasjon når den har litt turtall. Rødstreken på turtellerern forteller hva mottorn er bygd for å tåle, uten at du dermed skal kjøre på rødstreka hele tida
Mange moderen mc-motorer er bygd for turtall, og tåler det godt. Det kan faktisk være verre å ligge på for lavt turtall. Mottorn får bedre smøring/oljesirkulasjon når den har litt turtall. Rødstreken på turtellerern forteller hva mottorn er bygd for å tåle, uten at du dermed skal kjøre på rødstreka hele tida
-
- Innlegg: 7656
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Kjøpstips?
Hvis du hadde fks en Honda cbr 250rr med rødstrek på 19 000rpm og turtallsperre på 20 000rpmolepeder skrev:I og med at jeg kommer fra bilverden og er vant til lavt turtall lurer jeg bare på om motorene tåler slikt turtall over tid.
hadde du nok stusset værre...
han her er ikke så god til å utnytte sykkelen men lyd er det.....
[video]http://www.youtube.com/watch?v=YhhrDsQWWiM[/video]
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Kjøpstips?
Takker igjen for svar. Da er de bare å venne seg til litt turtall :-) Jeg kjenner jo at den trives svært godt med noen omdreininger.
6. gir får jeg aldri brukt på grunn av dette, men det følger med et nytt og mindre fremdrev som kanskje vil gjøre susen. Er det en stor jobb å skifte dette? Er mekkekyndig på bil, men har aldri skrudd på sykkel.
6. gir får jeg aldri brukt på grunn av dette, men det følger med et nytt og mindre fremdrev som kanskje vil gjøre susen. Er det en stor jobb å skifte dette? Er mekkekyndig på bil, men har aldri skrudd på sykkel.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Sted: Tysnes
Re: Kjøpstips?
Dette er vinkelsliper, for en lyd(god lyd)mekkern skrev:Hvis du hadde fks en Honda cbr 250rr med rødstrek på 19 000rpm og turtallsperre på 20 000rpmolepeder skrev:I og med at jeg kommer fra bilverden og er vant til lavt turtall lurer jeg bare på om motorene tåler slikt turtall over tid.
hadde du nok stusset værre...
han her er ikke så god til å utnytte sykkelen men lyd er det.....
[video]http://www.youtube.com/watch?v=YhhrDsQWWiM[/video]
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: Kjøpstips?
[quote="olepeder"]Takker igjen for svar. Da er de bare å venne seg til litt turtall :-) Jeg kjenner jo at den trives svært godt med noen omdreininger.
6. gir får jeg aldri brukt på grunn av dette, men det følger med et nytt og mindre fremdrev som kanskje vil gjøre susen. Er det en stor jobb å skifte dette? Er mekkekyndig på bil, men har aldri skrudd på sykkel.[/quote
Ser ut til å være enkelt.(stykke av kake)
Her har du oppskriften på kjede og drev bytting.
http://www.vstrom.info/FAQimages/Replac ... hain1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
6. gir får jeg aldri brukt på grunn av dette, men det følger med et nytt og mindre fremdrev som kanskje vil gjøre susen. Er det en stor jobb å skifte dette? Er mekkekyndig på bil, men har aldri skrudd på sykkel.[/quote
Ser ut til å være enkelt.(stykke av kake)
Her har du oppskriften på kjede og drev bytting.
http://www.vstrom.info/FAQimages/Replac ... hain1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, I'll break it.