Garanti og Service

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Garanti og Service

Legg inn av RuneMC »

Tror ikke HD sentralt har så mye meninger apropos reklamasjon - reklamasjonsretten er relativt særnorsk i så måte.

Garanti kan nok forhandleren og HD sette betingelser på, men så lenge service er fulgt på autorisert verksted så virker det søkt at det skal være grunn til å nekte. Da bør forhandleren kunne si noe sånt som at "Fordi verksted X gjorde service på feil måte, så er det grunnen til at det er blitt feil på Y og derfor gir vi ikke garanti på Y."

Uansett er reklamasjon uavhengig av garanti, men bevisbyrden er din. Dvs hvis du (eller verksted eller fagperson) kan si at en eller annen feil er oppstått pga produksjonsfeil eller svakhet ved produktet så kan du reklamere på det. Men det må som sagt være velfundert og hvis man kan få en uttalelse fra uavhengig verksted eller fagperson så stiller man desto sterkere. Man reklamerer til butikken der man kjøpte produktet, fordi de skal ha beregnet den norske prisen på produktet slik at de har tatt høyde for en viss prosentandel reklamasjoner.

Reklamasjon kan ikke brukes dersom det er snakk om slitasje-/forbruks-deler eller at det er noe som er ødelagt pga feil bruk eller feil vedlikehold. Dvs for 5 års reklamasjonsrett så er kriteriet at det må dreie seg om deler/produkter som er ment å vare vesentlig lenger enn 5 år.

Ved kjente produksjonsfeil er det også slik at de fleste amerikanske produsenter publiserer såkalte "Service Notes", "Customer advisory", "Recalls" eller lignende. Disse kan beskrive en bestemt feil for en definert serie produkter og videre at produsenten dekker deler og verkstedarbeide for denne bestemte feilen. Dette kan ha gyldighet fra produksjonsfeilen oppdages og og i noen tilfelle i flere år. Det varierer fra firma til firma hvor godt slike kjente feil publiseres. Noen holder kortene tett til brystet og informerer kun sine merkeverksted - og det kan endog være at verksted aktivt må undersøke med f.eks. HD sentralt om en bestemt feil kan være en svakhet ved produktet.
Google kan være din venn for å oppdage om det er denne typen kjente problem.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Garanti og Service

Legg inn av pelsen »

Er servicen utført på autorisert MC-verksted eller autorisert HD-verksted? Dette kommer ikke klart fram her, og dealeren har nok rett til å kreve at servicen skal utføres på autorisert HD-verksted for at garantien skal gjelde. Dette er vel vanlig praksis for alle MC og bilmerker.

harleyvilly
Innlegg: 11
Registrert: 01 aug 2012, 18:19
Motorsykkelen din: HD Electra Glide CVO 2008 jub

Re: Garanti og Service

Legg inn av harleyvilly »

For en tid tilbake så var det twist om det med service og garanti. saken endte sånn at merkeforhandlerne tapte pga konkuransetilsynet. Så i dag så kan man kjøpe en ny bil og ta service på hvilket som helst godkjent verksted og i tillegg ha full garanti. (her er det snakk om at verkstedene har ansvar og tar ansvar)
for det som de gjør strider rett i mot Norske lover,dette er mat for: konkuransetilsynet, media, forbrukerrådet.

harleyvilly
Innlegg: 11
Registrert: 01 aug 2012, 18:19
Motorsykkelen din: HD Electra Glide CVO 2008 jub

Re: Garanti og Service

Legg inn av harleyvilly »

I tillegg så er servicen utført hos et autorisert mc verksted. Når alle andre forhandlere må forholde seg til loven som bekrefter at du ikke trenger å gå til merke verksted eller dealer. så etter min mening så gjelder vel lovverket i Norge for HD dealerene også. ?

mekkern
Innlegg: 7593
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Garanti og Service

Legg inn av mekkern »

men garantireparasjoner der produsenten skal stå for kostnadene eventuelt reklamasjoner kan ha begrensninger på hvem som skal utføre disse for produsentens regning.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

harleyvilly
Innlegg: 11
Registrert: 01 aug 2012, 18:19
Motorsykkelen din: HD Electra Glide CVO 2008 jub

Re: Garanti og Service

Legg inn av harleyvilly »

ja det stemmer, mine garantisaker blir selvfølgelig raportert til selger.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Garanti og Service

Legg inn av TheHaughom »

Garantien er jo et gode som ikke er lovpålagt, og HD kan vel således si at service skal utføres på merkeverksted.
Når det gjelder reklamasjon kan man ta service på et autorisert MC-verksted.

Nå har ikke jeg erfaring fra det juridiske vedrørende verksted i MC-bransjen, men har jobbet mye med det innen IT.
Der stiller kun godkjente merkeverksted kravet for å opprettholde garantibetingelsene. Reklamasjon har man uansett i 2 eller 5 år, sålenge feilen ikke har blitt påført av bruker selv eller et annet uautorisert verksted.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Garanti og Service

Legg inn av Crinos »

harleyvilly skrev:For en tid tilbake så var det twist om det med service og garanti. saken endte sånn at merkeforhandlerne tapte pga konkuransetilsynet. Så i dag så kan man kjøpe en ny bil og ta service på hvilket som helst godkjent verksted og i tillegg ha full garanti. (her er det snakk om at verkstedene har ansvar og tar ansvar)
for det som de gjør strider rett i mot Norske lover,dette er mat for: konkuransetilsynet, media, forbrukerrådet.
Jeg mener å si at jeg husker en slik sak.. Dette gjaldt et nybil kjøp der bilen hadde fått utført service (etter merke intervall) på et annet sted enn merkeforhandler.
Etter mye om og menn ble det til at dette var godkjent nettopp fordi autoriserte verksted har lov til å ta PKK (eu-kontroll) og det var dette som ble argumentet i retten for at det da også var lov til å utføre service med å beholde garantien. Uansett hva merkeforhandler stevner i garanti papirene sine.
Det er forløpig ikke påbud eu-kontroll av MC (men det kommer vell ](*,) ) så vet ikke om det samme kan brukes i MC verdenen. Om det IKKE er, skal jeg i alle fall nekte Biltilsynet å inspisere sykkelen min på noe annet enn en visuell måte. :lol

Det at garanti gjelder i x antall år eller y antall kilometer er jo et annet fenomen. Så om kjøretøyet har kjørt lengre enn hva garantien der tilsier, så er man jo på tynn is.

Hva skags garanti/serivce var det du ønsket utført i denne omgang?
Fikk ikke helt med meg hvor du bodde, men om det ikke er fryktelig langt borte fra Kristiansand kan jeg hjelpe deg jeg. Er langt i fra autorisert på noen som helst måte, men har nå skrudd på HD i 15-16 år eller noe der omkring. :P :p Har også ganske gode avtaler på priser til HD i tilfelle det er noe stort du trenger. (for meg lønner det seg SVÆRT sjeldent å importere fra USA tatt toll, mva og frakt med i beregningen).

PS: Om det skulle være aktuelt, kan jeg ikke hjelpe før etter mandag 13 august... Da fjerner jeg gipsen på foten min :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Garanti og Service

Legg inn av pelsen »

harleyvilly skrev:For en tid tilbake så var det twist om det med service og garanti. saken endte sånn at merkeforhandlerne tapte pga konkuransetilsynet. Så i dag så kan man kjøpe en ny bil og ta service på hvilket som helst godkjent verksted og i tillegg ha full garanti. (her er det snakk om at verkstedene har ansvar og tar ansvar)
for det som de gjør strider rett i mot Norske lover,dette er mat for: konkuransetilsynet, media, forbrukerrådet.
hadde ikke fått med meg denne saken, men teknologien begrenser vel hvordan dette kan fungere i praksis. Det er ikke mange nye kjøretøy som ikke skal kobles opp mot diagnoseutstyr som en del av service nå, og da er man jo henvist til merkeverksted likevel. Aner ikke hvordan HD gjør det, men til KTMen min har jeg ikke servicehefte, servicene logges på KTM-verksted.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Garanti og Service

Legg inn av TheHaughom »

pelsen skrev:
harleyvilly skrev:For en tid tilbake så var det twist om det med service og garanti. saken endte sånn at merkeforhandlerne tapte pga konkuransetilsynet. Så i dag så kan man kjøpe en ny bil og ta service på hvilket som helst godkjent verksted og i tillegg ha full garanti. (her er det snakk om at verkstedene har ansvar og tar ansvar)
for det som de gjør strider rett i mot Norske lover,dette er mat for: konkuransetilsynet, media, forbrukerrådet.
hadde ikke fått med meg denne saken, men teknologien begrenser vel hvordan dette kan fungere i praksis. Det er ikke mange nye kjøretøy som ikke skal kobles opp mot diagnoseutstyr som en del av service nå, og da er man jo henvist til merkeverksted likevel. Aner ikke hvordan HD gjør det, men til KTMen min har jeg ikke servicehefte, servicene logges på KTM-verksted.
Jeg har servicehefte til KTM-en min, i tillegg til online registrering hos KTM (Dealer.net).
Har ikke hørt om noen andre KTM-er levert uten servicehefte...

Edit: Blir vel egentlig som "smør på flesk", men er uansett kjekt å ha. Der samler verkstedet alle Dealer.net servicenummer osv...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Garanti og Service

Legg inn av Hjernen »

Der er http://www.servicehefte.net/ en ganske kjekk side,
der kan du legge til det du gjør selv og det er en link med en kode du
gir til verkstedet slik at alt er tilgjengelig. Der har jeg lagt til både bilen
og sykker'n (har ikke hatt service på de enda, men det kommer).
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Garanti og Service

Legg inn av fikse »

TheHaughom skrev: Jeg har servicehefte til KTM-en min, i tillegg til online registrering hos KTM (Dealer.net).
Har ikke hørt om noen andre KTM-er levert uten servicehefte...

Edit: Blir vel egentlig som "smør på flesk", men er uansett kjekt å ha. Der samler verkstedet alle Dealer.net servicenummer osv...
Fikk aldri noe servicehefte til min Duke 125, alt ble logget på nettet. Fikk kun noen ubrukelige kassalapper som tåler sånn ca 1 dag i solen..
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Garanti og Service

Legg inn av fikse »

Crinos skrev: Hva skags garanti/serivce var det du ønsket utført i denne omgang?
Fikk ikke helt med meg hvor du bodde, men om det ikke er fryktelig langt borte fra Kristiansand kan jeg hjelpe deg jeg. Er langt i fra autorisert på noen som helst måte, men har nå skrudd på HD i 15-16 år eller noe der omkring. :P :p Har også ganske gode avtaler på priser til HD i tilfelle det er noe stort du trenger. (for meg lønner det seg SVÆRT sjeldent å importere fra USA tatt toll, mva og frakt med i beregningen).

PS: Om det skulle være aktuelt, kan jeg ikke hjelpe før etter mandag 13 august... Da fjerner jeg gipsen på foten min :)

Det må jeg si Crinos. Godt tilbud du kommer med :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Garanti og Service

Legg inn av TheHaughom »

Merkelig, har noen bekjente her i Stavangerområdet med KTM, og alle dem har servicehefte i tillegg til login på KTM Dealer.net.
Har vel lite å si egentlig, eneste som står i servicehefte er jo stempel, kmstand og servicenr. Akkurat det samme du finner i Dealer.net.

Mulig det varierer om man gir ut servicehefte, avhengig av selger. RBH Racing i Sandnes og Motorsyklisten Kristiansand gir i alle fall ut dette...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

harleyvilly
Innlegg: 11
Registrert: 01 aug 2012, 18:19
Motorsykkelen din: HD Electra Glide CVO 2008 jub

Re: Garanti og Service

Legg inn av harleyvilly »

hei takker for tipset :-) bor i bergen, jeg og min samboer kjører begge HD hun en Electra 2011 Limited, jeg en Electra CVO jub. modell 2008.
Er forholdsvis aktiv på mc fronten, og kjører mellom 15 - 25000 km pr år så service og dekk er en kostnad for oss, derfor jeg brukte et annet autorisert mc verktøy enn selger/dealer som skulle ha det tre dobbelte i pris.

Svar