Lufting av bremser.

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Bosted: Sandefjord
Kontakt:

Lufting av bremser.

Legg inn av tomsnes »

Hallo alle.

Har overhalt calippere, og bytta klosser.
Dermed er hele anlegget tømt for bremsevæske.

Jeg fyller og lufter, fyller og lufter.

Klemmer inn bremsen, og hendelen siger innover. Må pumpe flere ganger for å få opp trykket, men selv da, siger hendelen innover.

Noen sa at man ikke kan lufte på vanlig måte på mc, men sette trykk på anlegget. Hvordan gjør men dette? :scratch

Har luftet mange biler gjennom årene. Er det annerledes på mc? :-k

Gi meg gjerne korrekt prosedyre, for hvordan akkurat du lufter bremser?

Takker for svar.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av TBI81 »

Var da akkurat samme prosedyre som på bil sist jeg luftet på min i alle fall? Tok dog litt lengre tid enn antatt å få ut alle luftboblene. Hvor mye pumpet du ut før du skrudde igjen? Er som oftes en runde mer enn man tror før man er ferdig å pumpe :-)

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Bosted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av tomsnes »

Har holdt på 3-4 timer. Både lufting manuelt, og med lufter/suger fra Biltema. Uten hell...
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av mekkern »

hvis hendelen siger er det lekkasje....tetningene på btemsepumpa?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av pelsen »

hehe, kjenner igjen problemet :knegg
sette trykk på systemet trodde jeg var for bil, funker utmerket på bil, kjapp og enkel måte å bytte bremsevæske.
På sykkel er det vel å fylle på og pumpe som gjelder, har aldri gjort det på noen annen måte.
Men det jeg har hatt problemer med er den siste jævla luftblæra i pumpa, kan være håpløs å få ut.
En gang var det så enkelt som å vri på styret.
Et tips er å pumpe trykk og sette på en strips e.l. på hendelen så den står med trykk over natta. Har ikke prøvd det selv, men han som gav meg tipset kan sakene.

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Bosted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av tomsnes »

Har nye kobbertetninger. Skal prøve å dra dem til litt..
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av mekkern »

gummitetningene på stemplet i pumpa jeg mente...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3512
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av JohnnyTh »

kjent problem for meg og dette. løsningen for meg ble å bruke en slik "gammeldags" oljekanne som var helt ren, på tuten satte jeg en slange som jeg så festet på lufteskruen. så pumpet jeg inn bremseveske ved å pumpe med oljekannen nedenifra. det fungerte. det var fremdeles litt luft i systemet etterpå men luftet et par ganger og så har resten forsvunnet under bruk.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Bosted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av tomsnes »

mekkern: takk for korreksjonen.

JohnnyTh: Høres ut som noe som kan funke. Skal testes ut snarest. :-)
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av pelsen »

skrujern mellom klosser og skive presser bremsevæske med luftblærer opp i beholderen. Funker det ikke etter en slik behandling er det den tidligere omtalte blærefaen i pumpa. :knegg
Har en fake Brembo radialpumpe som er helt håpløs å lufte, brukte en kveld på å lufte forbrems med en skive. Hadde lyst til å kaste dritten tilbake til Bankok, men plutselig virket den :D Virket hele sesongen siden jeg ikke turde å røre lufteskruen igjen :-)

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Bosted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av tomsnes »

2 gamle Brembo-calippere, men som sagt, nyoverhalte. Har et håp om at det "plutselig funker".
Vi får se i morgen. :-) Og takker for inkomne tips. Tar også i mot flere, om noen har flere gode ideer.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av tagesk »

Om hendelen siger inn, da må enten væske lekke ut av systemet eller så siger den forbin (gummi) stemplet som Mekkern sier.

Eller med andre ord: Gjør alt rent. Press på hendelen og la det "sige". Let efter lekkasje. Ingen lekkasje: Ring Mekkern.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av Kjellrf »

Jeg byttet bremseslanger en gang, og fikk ikke trykk på anlegget.

Løsning:

Parkerte sykkelen i nedoverbakke, og luftet. Kun et par-tre pump og alt var klart.
Vitsen er å få rettest mulig vei loddrett fra pumpe til calipper.

Ett annet triks er å pumpe, surr fast hendelen inne, og la det stå noen timer, gjerne over natta. Da kan det også bli bra

Men når hendelen siger, som du sier, er jeg usikker, kan tyde på at noe ikke er tett.
Luftenippelen står på høyeeste punkt på calipperen?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av mekkern »

Husk at du IKKE må bruke petroleumsbaserte rensemidler(bremserens)/fett/smøremidler på bremseinnmat(gummiringer/tetninger)-rengjøres i ren bremseveske eller rødsprit.

EDIT: sillikonfett kan benyttes ved montering.
Sist redigert av mekkern den 06 aug 2012, 22:55, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av Crinos »

pelsen skrev:Et tips er å pumpe trykk og sette på en strips e.l. på hendelen så den står med trykk over natta. Har ikke prøvd det selv, men han som gav meg tipset kan sakene.
Jeg gjorde dette på min... Fikk bare ikke ut den siste lille luft bobla.
Stripset fast bremsen. Riglet litt på styret/sykkelen, og lot den så over natta.
Vips, så var det nok av bremsekraft! :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Bosted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av Jarle »

Kan det være luft som gjør at bremsehendelen pulserer også?
Har det problemet på en nyervervet (gammel) sykkel jeg kjøpte for noen dager siden. Pulseringen er størst ved nedbremsing i lave hastigheter.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av tagesk »

Jarle skrev:Pulseringen er størst ved nedbremsing i lave hastigheter.
Dersom du bremser hard, og stopper, og så holder bremsen inne så blir det veldig varmt under klossen.

(motto: Alltid la sykkelen trille noen cm efter at du har stoppet!)

Klossen kan glassére skiven.
Finn frem fint sandpapir (400 eller noe slikt) og puss skiven(e) på begge sider.

Dette bør alltid forsøkes før man setter i gang med dyrere reprasjoner og utskiftninger.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Bosted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av Jarle »

tagesk skrev:
Jarle skrev:Pulseringen er størst ved nedbremsing i lave hastigheter.
Dersom du bremser hard, og stopper, og så holder bremsen inne så blir det veldig varmt under klossen.

(motto: Alltid la sykkelen trille noen cm efter at du har stoppet!)

Klossen kan glassére skiven.
Finn frem fint sandpapir (400 eller noe slikt) og puss skiven(e) på begge sider.

Dette bør alltid forsøkes før man setter i gang med dyrere reprasjoner og utskiftninger.

[TaSK]
FLOTT. Takk skal du har. Det hadde jeg ikke tenkt på. Godt tips som vil bli testet i morgen.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av Kjellrf »

Jarle skrev:
tagesk skrev:
Jarle skrev:Pulseringen er størst ved nedbremsing i lave hastigheter.
Dersom du bremser hard, og stopper, og så holder bremsen inne så blir det veldig varmt under klossen.

(motto: Alltid la sykkelen trille noen cm efter at du har stoppet!)

Klossen kan glassére skiven.
Finn frem fint sandpapir (400 eller noe slikt) og puss skiven(e) på begge sider.

Dette bør alltid forsøkes før man setter i gang med dyrere reprasjoner og utskiftninger.

[TaSK]
FLOTT. Takk skal du har. Det hadde jeg ikke tenkt på. Godt tips som vil bli testet i morgen.
Vask også skivene med brakeclean, i tilfelle der er drit/olje på endel av skiva. Bør egentlig gjøres en gang eller 2 hvert år.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3512
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av JohnnyTh »

Jarle skrev:Kan det være luft som gjør at bremsehendelen pulserer også?
Har det problemet på en nyervervet (gammel) sykkel jeg kjøpte for noen dager siden. Pulseringen er størst ved nedbremsing i lave hastigheter.

kan du ha sleng i bremseskiven?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Bosted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av Jarle »

JohnnyTh skrev:
Jarle skrev:Kan det være luft som gjør at bremsehendelen pulserer også?
Har det problemet på en nyervervet (gammel) sykkel jeg kjøpte for noen dager siden. Pulseringen er størst ved nedbremsing i lave hastigheter.

kan du ha sleng i bremseskiven?
****************************

Gjorde en liten manuell sjekk i går kveld for og sjekke om det kunne være kast i bremseskiva, men det så ikke slik ut. Tenkte jeg skulle ta en sjekk av dette litt mere nøye i morgen kveld, pluss sjekke felg, klosser og kalipper. Kan jo være en skivelås f.eks. en gang i tide som kan ha forusaket en liten skade. Men først skal jeg vaske og gå over skiva med fint smergel så jeg er sikker på at ikke skiva er "glasert". Best og begynne med det enkle :-)
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av tagesk »

Jarle skrev:Best og begynne med det enkle :-)
For å sjekke kast i skiven må den demonteres, legges på en glassplata, og så ser du om du kan skyve et papir under på noen sider.

Men før den tid skal du sjekke noe annet: Dekkene.
Dersom du stort sett har kjørt rett frem, som man stort sett gjør i Norge, da blir dekkene "tappet". Det vil si at de ikke lenger er runde (i lengderetningen) men "hakkete".
I høye hastigeheter hører du en during, i lave, og da særlig i sving og ved brems, føles det som kast i bremseskiven.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av Crinos »

Har sporet litt bort i fra dette med lufting men om enn kjenner at det "pulserer" i hendelen ved oppbremsing er nok nok ikke fordi det er luft i systemet. (snarere så har man helt riktig bremsetrykk). Det man kjenner er at klossene går inn og ut.. Som kan være skitt på skivene eller i verste fall kast i skivene.

Som nevnt så er det lurt å la bremsene få lufte seg litt etter en hard opp bremsing, slik at man aldri bremser HARDT til en full stopp (om det da ikke er nødbrems som krever at du stopper).

En måte man kan slite av glasserte klosser, evt skitt på skivene er å kjøre opp i hastighet, og mens enn fremdeles gir gass. Så bruker du forsiktig frembremsen gradvis sterkere, for så å slippe den fort... La skiver/klosser få kjølt seg litt (par hundre meter), så går du hardere på bremsen, ny pause, så går du på bremsen så hardt du tør før du lar den få kjølt seg ordentlig ned igjen...

Da burde du få slitt vekk det meste av skitt og glassering som har kommet på klosser/skiver.

Har du derimot kast i skiven(e) så må du nesten gjøre som tagesk anbefaler. En liten halv millimeter avvik kan være nok til at du merker det.


Tilbake til dette med lufting... Jeg har blitt anbefalt å fylle ny bremsevekse i fra bunnen og flushe ny veske opp og ut av master sylinderen på toppen.
Blir litt grisete der og da, men så lenge enn er rask med å tørke opp så går det greit.
Har ikke testet dette enda, men har planer om å prøve neste gang behovet melder seg. Dvs til pre sesong 2013 :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Bosted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av Jarle »

Takk for mange gode tips.

PS: Var ikke meningen å kapre tråden som egentlig handlet om lufting.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av simpson »

tagesk skrev:
Jarle skrev:Best og begynne med det enkle :-)
For å sjekke kast i skiven må den demonteres, legges på en glassplata, og så ser du om du kan skyve et papir under på noen sider.

[TaSK]
Mye arbeid for å sjekke kast med den metoden.
Enkleste er måleur på magnet festet på gaffelbenet.
Har du ikke det, kan nesten hva som helst som er rett og stivt brukes.
Hold en tommestokk inntil gaffelbenet, sett den mot bremseskiva og snurr hjulet rundt og du vil merke den minste ujevnhet i skiva med en gang.
Sparer mye arbeid.

Svar