Lufting av bremser.

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av tagesk »

Crinos skrev: Tilbake til dette med lufting... Jeg har blitt anbefalt å fylle ny bremsevekse i fra bunnen og flushe ny veske opp og ut av master sylinderen på toppen.
Drømmen er å finne væske med en annen farve enn den du har; da ser du umiddelbart når den nye væsken ankommer.

Om du har ABS, som jeg, skal du være litt forsiktig med å fylle "feil vei".
Systemet må støtte at væsken flyter "feil vei" for det gjør den når du setter inn nye klosser.
Men jeg vet eksplititt at på BMW 1150GS 03-05 er det en ventil som kan låse seg om væsken "fosser" forbi "feil vei".

Om væsken skal skiftes, og ikke "bare" luftes, så fungerer vanligvis tyngdekraften godt.
Sett på en tape så hendelen er halvveis inne og la væsken renne ned i en beholder.
Fyll på efterhvert.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av Crinos »

tagesk skrev:
Crinos skrev: Tilbake til dette med lufting... Jeg har blitt anbefalt å fylle ny bremsevekse i fra bunnen og flushe ny veske opp og ut av master sylinderen på toppen.
Drømmen er å finne væske med en annen farve enn den du har; da ser du umiddelbart når den nye væsken ankommer.

Om du har ABS, som jeg, skal du være litt forsiktig med å fylle "feil vei".
Systemet må støtte at væsken flyter "feil vei" for det gjør den når du setter inn nye klosser.
Men jeg vet eksplititt at på BMW 1150GS 03-05 er det en ventil som kan låse seg om væsken "fosser" forbi "feil vei".

Om væsken skal skiftes, og ikke "bare" luftes, så fungerer vanligvis tyngdekraften godt.
Sett på en tape så hendelen er halvveis inne og la væsken renne ned i en beholder.
Fyll på efterhvert.

[TaSK]
Meget godt poeng som jeg glemte å spesifisere.. Jeg har aldri hatt ABS bremser på sykkel, så har aldri tenkt over akkurat det der.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av tagesk »

Crinos skrev:Jeg har aldri hatt ABS bremser på sykkel, så har aldri tenkt over akkurat det der.
Du burde prøve en sykkel med moderne ABS, kjøre i, la oss si, 100 km/t og dra inn begge bremsene alt du greier; det er en skikkelig eye-opener.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Bosted: Kongsberg

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av Dexter »

Jeg bytta bremseslanger i sommer. Da sleit vi med luftinga. Løsninga ble å la bremseveska sige ned i eget tempo. Altså. Jeg kobla på blank slange til luftenippel. Lot den gå litt opp i en bue og så ned i ei flaske med gammal bremseveske. På denne måten er det lett å se at bremseveska faktisk kommer OG det blir som en vannlås som også viser at det kommer luft... Når det til slutt kom bare veske gjentok jeg dette på andre sida. Etter dette fikk jeg opp trykket og pumpa ut siste rest av luft på "vanlig" måte men fortsatt med denne slangen på enden. Husk å etterfylle bremseveske mens det siger! Husk å ikke søle på noe, bremseveska er no jævla dritt å få på lakk. Jag klarte naturligvis å søle på eine kåpa. Fikk spylt av den etter 1 time, men da var det for seint - heile kåpa sprakk!
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av tagesk »

Dexter skrev:Husk å ikke søle på noe, bremseveska er no jævla dritt å få på lakk.
Bruk (gummi)hansker.
Bremsvæske er giftig.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Lufting av bremser.

Legg inn av Kjellrf »

En ting er hvis du har flytende, eller semi-flytende skiver, kan det komme drit rundt innfestninga, som gjør at skiva ikke lenger er flytende på ett eller flere punkter. Sjekk for bevegelse. Bruk høyttrykkspyler og spyl ivei for å rense opp.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar