Vått vs. Tørt føre?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av KydeX »

Hei.

Jeg lurer litt på hvor stor forskjell det egentlig er på grepet under disse forskjellige kjøreforholdene.

Det som jo er mest gøy med mc-kjøring er jo å legge seg litt ned i svingene. Det tør jeg imidlertid ikke i det hele tatt når det bare er litt vått på veien. Jeg er livredd for å skli ut framme eller bak og havne på siden og i verste fall i grøfta eller treffe møtende trafikk.

Er frykten min berettiget, eller griper dekka sånn noenlunde på vått også? Jeg føler meg komfortabel på strak vei, men med en gang det svinger litt er jeg nede i sneglefart.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av fikse »

KydeX skrev:Hei.

Jeg lurer litt på hvor stor forskjell det egentlig er på grepet under disse forskjellige kjøreforholdene.

Det som jo er mest gøy med mc-kjøring er jo å legge seg litt ned i svingene. Det tør jeg imidlertid ikke i det hele tatt når det bare er litt vått på veien. Jeg er livredd for å skli ut framme eller bak og havne på siden og i verste fall i grøfta eller treffe møtende trafikk.

Er frykten min berettiget, eller griper dekka sånn noenlunde på vått også? Jeg føler meg komfortabel på strak vei, men med en gang det svinger litt er jeg nede i sneglefart.
Største "faren" er at det på vått kommer inn mange faktorer som er så vesentlige, og mitt inntrykk av den gjennomsnittlige turist-MCist er at dessverre er det en god del som ikke er så nøye på dette, og derfor opplever at våtkjøring er ubehagelig og kanskje til og med skremmende. Når "alt" stemmer, er det rikelig grep på vått. Med rikelig mener jeg ganske hårete kjøring, flere hakk over det en skulle tro før en har prøvd.

MEN, og det er et stort men, det er mange parametre som skal stemme: Dekket bør være av typen "tyggegummi", og det er nok de færreste "turister" som spanderer på seg så heftige greier. Det koster mer, og varer kortere. Men der finnes gode kompromisser, men nesten uansett så koster gode regnværsdekk litt peng. Dernest må sykkelen være i tipp-topp stand. Dempere/fjører må være godt avstemt, dekktrykk må være korrekt (min erfaring er at det er smart å ha noen få prosenter _mer_ luft enn hva fabrikken sier), din sittestilling / tyngdepunkt må være korrekt, og du må "lese" kjørebanen nøye: Se opp for veimarkeringer, kumlokk, dieselsøl - spesielt i områdene rundt bensinstasjonene.

Jeg kan nevne et par eksempler: Har lekt meg litt med en KTM Sting 125. Dette er en lett og "presis" sykkel, med utmerket sittestilling for aktiv kjøring. Med Bridgestone BT090 var det _nesten_ umulig å få slipp på vått. Da måtte det neste være et kumlokk elns som sto i veien. Jeg har vært med på å lage herlige stoppies på bremsetest-området i kjøregården for MC-oppkjøring her i Bergen. I plaskregn, og i et område hvor det bestandig ligger noen oljeflekker etter MC-er som har låst fremhjulet og trynt i området. Til og med niesen min, som var 16 år og øvelsekjørte til lettMC, gjorde samme stuntet på denne sykkelen, og det helt uten dramatikk og helt uten erfaring. Der sto noen andre MCister der, som fulgte med da hun lekte seg med bremsetesting, og samtlige var nærmest stum av beundring.
En bekjent som kjører GoldWing, har jeg sett kjøre sin gedigne doning i noen nedbrekk i krappe vestlandssvinger jeg neppe hadde våget på tørt føre med samme sykkel :-)å :lol Men så er fyren både singel og uten barn, så... :P :p :scratch
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av KydeX »

Jeg vet at sykkelen min, FZ6, skal være god for ganske hard kjøring. Dekkene som står på er originaldekkene fra 08. Bridgestone BT021. Etter hva jeg har forstått skal de være ganske bra, men de begynner kanskje å bli litt gamle selv om mønsteret er bra. De kjennes myke ut i kantene da, men jeg har ikke så god greie på det.

Når det er sagt så har jeg ikke hatt slipp på noen av hjulene enda, bortsett fra en gang med diesel i rundkjøring. Det var heldigvis bare bakhjulet som slapp slik at jeg fikk rettet det opp igjen.

ZZR-Erling

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av ZZR-Erling »

Slik jeg ser det, er største problemet med vått, at man ikke ser dieselsølet og annet søl. Det er nok rikelig og mer enn nok grep, men, jeg stoler ikke på det... :-)å

Vedrørende dekk, så er det mer grep i sport/turingdekk, enn sportsdekk, på våt, iom de går varmere.
Altså gir feks Pirelli Angel ST mer grep enn Pirelli Diablo Rosso.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av fikse »

Ja, dieselsøl er noe dritt, det kan være temmelig umulig å se. Men til en viss grad kan en "forutse" det, med å være ekstra obs i krappe svinger/rundkjøringer, og rundt bensinstasjoner.

Et tips kan være å samle en gjeng med psyklister, finne dere et "øde" område som er svingete men noenlunde oversiktlig, og kjøre flere ganger frem og tilbake. Så kan noen stå på siden og se og kommentere (blikk, plassering, sittestilling, armstilling, etc). Så kan dere gasse forsiktig mer og mer på. Effektivt og kjekt!
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av RuneMC »

2% av MC ulykkene skjer i regnvær, 98% skjer når det er sol og tørr asfalt
Kan m.a.o. hende at litt forsiktigere kjøring hjelper for det er vel mer enn 2% av oss som kjører i regnvær?

Har kun fått slipp på vanlig vei i regnvær når det var olje eller dieselsøl i veien. Hadde jeg kjørt forbi samme sted 10 min senere så hadde det regnet vekk. Legger meg ned omtrent like mye som på tørt - og så lenge man ikke er racerfører som ligger helt på grensen, så er det nok av marginer i de fleste touringdekk. Har det vært en lang periode med oppholdsvær før det blir regn, så lønner det seg å ikke kjøre de 10 første minuttene av regnværet - så blir det meste av dritten som kan være glatt vasket bort.

Ellers er det noen ting som er veldig glatte i regn - hvite felt-striper ved påkjøring motorvei f.eks. - dvs noe å være obs på om påkjøringsfeltet er enden på en sving slik at man har endel nedlegg og samtidig gir gass. Og ferister - de er bare syyykt glatte når de er våte - sving før eller etter, men aldri på de... (Øv ellers på å kjøre mellom fotgjengerstriper og kumlokk når det er tørt, så blir det rutine når det regner.)

Gjørme fra traktorer etc kan også være rimelig glatt.

Kraftig regnvær kan lage elver av diverse oppkjørsler/sideveier og dra med seg grus ut i veien. Det tenker man ofte ikke på...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av KydeX »

Mange gode tips og svar her, noe kunne jeg fra før, men det har også kommet til nye ting jeg skal bite merke i. Det med å alltid unnvike kumlokk etc. Selv om det er tørt var ingen dum ide. Autopiloten gjør jo alltid det vi har trent mest på.

Ellers er jeg nøye med justering av demper og lufttrykk, men er litt usikker på om jeg burde bytte dekk pga. alder selv om de ser greie ut.

Helt på grensen kjører jeg nok ikke uansett. Har et par cm med "kyllingstriper" på hver side av dekkene.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av fikse »

KydeX skrev:Mange gode tips og svar her, noe kunne jeg fra før, men det har også kommet til nye ting jeg skal bite merke i. Det med å alltid unnvike kumlokk etc. Selv om det er tørt var ingen dum ide. Autopiloten gjør jo alltid det vi har trent mest på.

Ellers er jeg nøye med justering av demper og lufttrykk, men er litt usikker på om jeg burde bytte dekk pga. alder selv om de ser greie ut.

Helt på grensen kjører jeg nok ikke uansett. Har et par cm med "kyllingstriper" på hver side av dekkene.
Kan ikke se for meg at 4 år gamle dekk er gåen, så sant det er mønster og at de ikke er trappet for mye. Har selv kjørt ut halvannet sett med BT021 på en Honda Deauville jeg hadde. Greie dekk med grei levetid, men de er ikke noe klister på vått. Dvs det finnes bedre, men også verre :thumleft Det som jeg opplevde var at om de slapp, så gjorde de det kontrollert, dvs du merket det skled, du korrigerte litt, og så var det greit. Ingen dramatikk m.a.o. Det var med disse dekkene jeg brukte mest tid på å lete fram til rette lufttrykk: Deauvillen er en tung sykkel, og skal ha 36/42 psi, uavhengig av mengde last. Jeg endte opp med å ha 38-39 framme og 45 bak, i hele den kalde årstiden (bor ved Bergen, så det regner ganske ofte her...). På sommeren var jeg mer nede på standard trykk, dvs 37-38 framme for å unngå sporing, men bak 42. Det med sporing var nok et fenomen på akkurat den sykkelen, siden gaffelen er ganske lang og tynn, men uansett var det overraskende stor forskjell med bare litt endring i trykket. Dette med høyere trykk i dekket er noe jeg snappet opp fra en artikkel i MC-avisa for noen år siden, av en fyr som kjørte endel på bane, og som åpenbart hadde mer enn snittet kunnskap om dekk. Så jeg prøvde det selv, og det var absolutt en definitiv forbedring, uten at jeg kunne se noen negativ slitasje, kanskje tvert imot.

Personlig prøver jeg å ligge i venstre hjulspor, og ikke helt i midten av kjørebanen. I midten opplever jeg at det kan være endel glatte ting og tang, så selv om det gjerne er mer vann i hjulsporet virker det på meg som at det oftest er bedre grep der.
Det jeg gjerne også gjør i svingene, er at jeg lener meg selv ganske langt inn i svingen. Flytter gjerne rumpen litt mot innsiden også. Og "selvsagt" flytte vekten til den ytterste/øverste fothvileren. Ikke noe sånn voldsomt, men en bevisst endring. Stramme opp benmusklene i ytterste foten, da kommer resten av seg selv. Og myke/slappe armer, styrer med kroppen, ikke styret (evt for å kontrastyre) Jeg kjører endel på glatten, og synes dette hjelper veldig mye. Det gjør det og lettere/raskere å hente inn en evt sleng.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Sigg79
Innlegg: 61
Registrert: 03 jun 2012, 01:17
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 '07

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av Sigg79 »

Enig, mange gode tips her!
Er fersk på to hjul, og merker at det er mye lettere å få "skrekken" i en sving når det er vått. Er nok ikke sykkelen som er begrensningen når det er vått i mitt tilfelle i alle fall. :-)å

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av fikse »

Sigg79 skrev:Enig, mange gode tips her!
Er fersk på to hjul, og merker at det er mye lettere å få "skrekken" i en sving når det er vått. Er nok ikke sykkelen som er begrensningen når det er vått i mitt tilfelle i alle fall. :-)å
Det er noe dritt, det der å stivne. Tar meg selv i å gjøre det stadig vekk, så jeg må "kjefte" på meg selv stadig vekk :[-X :P :p
Det beste som hjelper, er å kjøre når det er drittvær :thumleft Eller flytt til Bergen, så får du øvd deg :redface :lol
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av RuneMC »

Kom på en ting til som kan være glatt - innkjøring og utkjøring av tunnel kan noen steder være glatte pga dårlig renhold eller salting. Dvs kan bli spesielt glatt når det er fuktig.

Har ikke opplevd det selv, men har lest om det i avisen. Salting er ikke bare et vinterfenomen, for Vegvesenet bruker det visst noen ganger for å dempe støv i tunneler.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av pelsen »

Sigg79 skrev:Enig, mange gode tips her!
Er fersk på to hjul, og merker at det er mye lettere å få "skrekken" i en sving når det er vått. Er nok ikke sykkelen som er begrensningen når det er vått i mitt tilfelle i alle fall. :-)å
hehe, trenger ikke være fersking for å få angst for sving når det er vått. :D Jeg kjører ikke sakte på vått, men det blir myk kjøring uten særlig nedlegg i svingene.
Igår kjørte jeg rundt hurumlandet, og der var det stedvis vått. Ikke spesielt fint, man kjører som på tørt og så er det våte flekker i svingen. Men det er ikke så farlig, dekk som har god arbeidstemperatur sitter veldig godt på våte flekker. :D

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av fikse »

Av og til savner jeg en "tommel-opp"-knapp på denne siden. Her er det mange bra tips :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av Tysnes »

RuneMC skrev:Kom på en ting til som kan være glatt - innkjøring og utkjøring av tunnel kan noen steder være glatte pga dårlig renhold eller salting. Dvs kan bli spesielt glatt når det er fuktig.

Har ikke opplevd det selv, men har lest om det i avisen. Salting er ikke bare et vinterfenomen, for Vegvesenet bruker det visst noen ganger for å dempe støv i tunneler.
Har hatt noen sladder utenfor tuneller(sommers-tid), tenkte ikkje på att det var salt :eh

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av Tysnes »

KydeX skrev:Jeg vet at sykkelen min, FZ6, skal være god for ganske hard kjøring. Dekkene som står på er originaldekkene fra 08. Bridgestone BT021. Etter hva jeg har forstått skal de være ganske bra, men de begynner kanskje å bli litt gamle selv om mønsteret er bra. De kjennes myke ut i kantene da, men jeg har ikke så god greie på det.

Når det er sagt så har jeg ikke hatt slipp på noen av hjulene enda, bortsett fra en gang med diesel i rundkjøring. Det var heldigvis bare bakhjulet som slapp slik at jeg fikk rettet det opp igjen.
BT 021, er vel ikkje di beste regndekkene. Når eg kjøpte sykkelen min i vår, var det halvslitte BT 021 dekk på den. Eg byttet til Michelin pr 3 foran og bak, funket i 120 i masse regn(sverigetur)men var litt rolegere i svingene. viss du er fornøyd med dekkene dine, så er det vel bare å slite di ut :-)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av SuperMorten »

Opplevde med Yamahaen i dagen før jeg byttet den inn (på alt for gamle dekk) at bakenden slapp da jeg ga gass for å kjøre ut på E18. Samme dag lå jeg i kø inn mot Oslo, fortsatt på E18, da køen kommer litt for brått på, pga dårlig sikt, trøtt fører osv, og jeg må bremse litt hard. farten var ca 60, og jeg var sikker på at nå gikk jeg på trynet. Men en kombinasjon av kjøreerfaring og flaks, klarte jeg å hente meg inn igjen, selv om musklene i lysken verker fortsatt etter snart to uker..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av evike »

fikse skrev: Det beste som hjelper, er å kjøre når det er drittvær :thumleft Eller flytt til Bergen, så får du øvd deg :redface :lol
Tull og tøys, vi har hatt minst like mye regn som Bergen i år (innbiller jeg meg). Eller er det bare forbannelsen min som gjør det mon tro...
Nåvel, jeg kasta forbannelsen om evig regnvær som turfølge over til en stakkars fyr vi traff i Karlstad og siden har jeg gått GANSKE klar! Stakkars Johannes...
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av joo »

Man kan få slipp på tørt føre også. Mye grus på asfalten kan sette et støkk i noen og enhver. Hadde et par sånne opplevelser på samme dagen for to år siden, langs de beste "hoj-vegarna" i de dype skoger i Sverige, med tohjulssladd. Flere uker etterpå satt jeg og stirra på vegen rett foran forhjulet og var stiv som en stokk! Ble ikke mye flyt i svingene av det. Måtte ta meg sammen og huske alt med blikk, kontakt med sykkelen, plassering og gassbruk i sving osv osv. Da skulle jeg ønske meg noen timer på bane med litt tilbakemeldinger. Men med litt bevisst kjøring kom kosen tilbake. Samme resultatet får du sikkert om du får skikkelige slipp på våt veg, men med tida lærer du å "lese" vegbanen bedre uten å nistirre rett foran forhjulet. Får du ikke blikket opp får du heller ikke kosa deg med svingene! Er du usikker så avpasser du farta etter det. Marginer og følelsen av å være trygg er bedre enn å tøye grensene unødig... så siden du vil ned i "sneglefart" er det ikke verre enn at du kjører safe :thumleft Du trenger ikke å utfordre alt av grenser med en gang, kos deg på vegen og vit at du blir mer erfaren så lenge du kjører med huet som du tydeligvis gjør.

Problemet med vått føre er (som andre sier) at man ikke kan lese om der er dieselsøl osv. Men jeg har i alle fall veldig respekt for deler av vegene som er ekstra blanke. Det er mest på ny asfalt, og krever respekt og avpassing av farta. Ellers opplever jeg ofte småslipp når jeg krysser midtstriper i svingene når man er anelsen for engasjert, men da vet jeg at sykkelen vil logre et øyeblikk og har erfart at sånn er det bare. Med åra føles det ikke utrygt lenger.

Litt uinteressant foreløpig kanskje; oftest slipper det bak når du gasser ut av svingene, noe som ikke trenger være dramatisk i det hele tatt. Bare et varsel. Slipper det foran går det gjerne galt. Og på vanlig landevei betyr det at du kjører over evne og føre. For høy fart...

Det jeg selv har ekstra respekt for er rundkjøringer, brostein, avkjøringsramper, ny asfalt og avkjørsler der grus kan vaskes ut i vegen av regn eller draes ut av trafikk (som RuneMC nevner). Et par plasser på Østlandet som jeg vet om er et sted i Hanekleiva og dessuten langs sørsida av Tyrifjorden noen kilometer.

Ikke vær redd men ha respekt for våt veg. Nyt heller svingene når du er trygg :prf
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av fikse »

+1 til Joo :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av fikse »

evike skrev:
fikse skrev: Det beste som hjelper, er å kjøre når det er drittvær :thumleft Eller flytt til Bergen, så får du øvd deg :redface :lol
Tull og tøys, vi har hatt minst like mye regn som Bergen i år (innbiller jeg meg). Eller er det bare forbannelsen min som gjør det mon tro...
Nåvel, jeg kasta forbannelsen om evig regnvær som turfølge over til en stakkars fyr vi traff i Karlstad og siden har jeg gått GANSKE klar! Stakkars Johannes...
Hirr-hirr :lol
Sånn sett er det berre lekkert å bo litt vest for Bergen: 60 færre nedbørsdager per år, enn Bergen. Det merkes! I går aftes f.eks, koste vi oss ute i 39°C i SPA-et, i oppholdsvær og 13°C i luften, mens Bergen hadde 10°C og bøtter med vatn :knegg Neste uke ser bra ut da. Opplett og tidvis sol. Mon tro om jeg ikke må ta noen turer for å gni av litt skitt fra dekksidene :thumleft Tørr asfalt og passe temp, det kan bare ikke overvurderes :yeyeye
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Bosted: På to hjul / Babīte

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av Bikeridr »

Tips'ene ryr inn ser jeg. :-)
Da jeg begynte å kjøre motorsykkel var jeg livredd regn. Helt til jeg så et roadracing-løp på TV der de kjørte i megaplaskregn uten at det så ut til å dempe farten noe nevneverdig..
Når man da vet at de kjører på slicks, så kom jeg frem til at den pinglefarta vi er begrenset til av lovverket neppe er noen utfordring for dagens motorsykler med dertilhørende moderne dekk.

Nå som jeg bor i Riga, og har opplevd kontinentalt regnvær på sitt beste/verste, så vil jeg nok si at den der små-yren som Norge kan varte opp med umulig kan lage særlige bruduljer.
(Men jeg skal innrømme jeg er litt mer pysete i venstresvinger grunnet en tidligere "skogstur" på utsiden av autovernet i en venstresving).

Selv har jeg opplevd vannplaning på motorveien her, uten at det egentlig skapte panikk. Men jeg anbefaler det ikke da.. ;-)

Men, som allerede nevnt, vegmerking, kumlokk, ferister, strekkmetall-broer, tre-broer og brosten blir jævlig glatt når det regner. Det samme med nylagt asfalt. Da er det ikke u-ofte man ser oljehavet flyte oppå asfalten, og det blir skiføreglatt..
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
Ter
Innlegg: 74
Registrert: 01 jul 2012, 13:59
Motorsykkelen din: Kawasaki ER 6F 2013
Bosted: Vestvågøy
Kontakt:

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av Ter »

Det var nylig en ulykke med MC som kom ut av tunell og inn i regnvær her. Mange gasser opp inne i tunellene og glemmer å redusere før de kjører ut. Tror at mange forhold kan spille inn, man får også begrenset sikt i regnvær, og øker man farten får man mindre reaksjonsevne. Det er raskere å låse hjulene når man bremser og dermed glir man ut..

Brukeravatar
Nikka
Innlegg: 32
Registrert: 19 apr 2012, 08:18
Motorsykkelen din: HD Sportster 1200 2013
Bosted: In the West...

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av Nikka »

Jeg fikk et tips som har hjulpet meg med slippeskrekken både på vått og tørt; jevnt gasspådrag gjennom svingene uten å tulle med å slippe gassen fort, bremse, justere for mye på styret osv. hjelper til med å holde grepet oppe. Ujevn kjøring kan føre til at det f.eks. blir endring i vektfordelingen på for- og bakhjulet og dermed reduseres grepet på ett av dekkene og det kan forverre det. Og jeg har hatt det i bakhodet når jeg har kjørt i det siste (10.000 km siden mars har hjulpet på!) - og det funker :thumleft
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."
"Sometimes it takes a whole tank of fuel before you can think straight."

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av joo »

Nikka skrev: jevnt gasspådrag gjennom svingene uten å tulle med å slippe gassen fort, bremse, justere for mye på styret osv. hjelper til med å holde grepet oppe. Ujevn kjøring kan føre til at det f.eks. blir endring i vektfordelingen på for- og bakhjulet og dermed reduseres grepet på ett av dekkene og det kan forverre det.
Visst :thumleft
Et godt råd i sving er å ikke dra på mye midt i lange svinger før du ser utgangen. Som en proff sa til meg; ikke gå mye på gassen i sving før du er sikker på at du ikke må slippe av igjen underveis i svingen. Syntes det funker som snus det når jeg har det i bakhodet. Som du nevner, vektfordelingen flytter seg, også når du går av gassen. Og da blir det lettere på bakhjulet samtidig som motorbrems kan gi slipp bak. Det vet jeg i alle fall som kjører twin som motorbremser noe vakent.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Vått vs. Tørt føre?

Legg inn av TheHaughom »

joo skrev:
Nikka skrev: jevnt gasspådrag gjennom svingene uten å tulle med å slippe gassen fort, bremse, justere for mye på styret osv. hjelper til med å holde grepet oppe. Ujevn kjøring kan føre til at det f.eks. blir endring i vektfordelingen på for- og bakhjulet og dermed reduseres grepet på ett av dekkene og det kan forverre det.
Visst :thumleft
Et godt råd i sving er å ikke dra på mye midt i lange svinger før du ser utgangen. Som en proff sa til meg; ikke gå mye på gassen i sving før du er sikker på at du ikke må slippe av igjen underveis i svingen. Syntes det funker som snus det når jeg har det i bakhodet. Som du nevner, vektfordelingen flytter seg, også når du går av gassen. Og da blir det lettere på bakhjulet samtidig som motorbrems kan gi slipp bak. Det vet jeg i alle fall som kjører twin som motorbremser noe vakent.
Da skulle du prøvd en single :prf
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Svar