Joda, samme damaPollti skrev:Hva er problemet egentlig ? At du ikke har kræsja ?Og hvis det er hu dama som kræsjet på Kirkeveien du har snakket med så har hun seg selv å takke for den smellen. Gjøre seg synlig,kjøretøyets plassering i kjørebanen osv må være stikkord her etter min forståelse av den smellen.
Sommerferie for Evike og KM - 1 ukes base i Østerrike
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Evikes nye blogg - finner knapt igjen den gamle
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Evikes nye blogg - finner knapt igjen den gamle
Absolutt 100% helt enig..evike skrev: Jeg vurderer ALLE i trafikken for å være potensielt idioter. Så når de stopper midt i veien, så stopper jeg også, inntil jeg finner ut hvorfor de står der. I dette tilfellet så var det en oversnill bilist som vinket frem en som hadde vikeplikt. Mye mulig man kjører på en forkjørsvei, men det kan jo ha fatale konsekvenser å holde på retten i ett og alt.





[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke
Selvsagt er du en fare i trafikken, som meg og alle andre som ferdes langs veien.
Det skal bare en liten feil til, før konsekvensen blir alvorlig.
Men, æ trur nu at de som er forsiktig, er mye mindre farlig enn "idiotene".
Det skal bare en liten feil til, før konsekvensen blir alvorlig.
Men, æ trur nu at de som er forsiktig, er mye mindre farlig enn "idiotene".
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Evike-bloggen - Vindstyrke 15,8 på vei hjem fra jobb i d
Sikkerhetsmessig gjør du det helt riktig når du tar høyde for at andre gjør feil/uventede ting.
Jeg har heller ikke sansen for dumsnille bilister som på forkjørsvei skal slippe inn trafikken fra sideveier med vikeplikt. Da er de faktisk det motsatte av snille mot alle som kommer bakfra på forkjørsveien. Men det blir litt kortslutning hvis hun som kræsjet setter deg i samme bås som den oversnille bilisten.
Han med programmet "Worlds Greatest Motorcycle Rides" var en tur i New Zealand hvor han møtte en klubb med eldre motorsykkelførere. En av dem sa de kløktige ordene (sånn ca) "There are no bold old bikers... all the bold ones are dead"
Jeg har heller ikke sansen for dumsnille bilister som på forkjørsvei skal slippe inn trafikken fra sideveier med vikeplikt. Da er de faktisk det motsatte av snille mot alle som kommer bakfra på forkjørsveien. Men det blir litt kortslutning hvis hun som kræsjet setter deg i samme bås som den oversnille bilisten.
Han med programmet "Worlds Greatest Motorcycle Rides" var en tur i New Zealand hvor han møtte en klubb med eldre motorsykkelførere. En av dem sa de kløktige ordene (sånn ca) "There are no bold old bikers... all the bold ones are dead"
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Evikes nye blogg - finner knapt igjen den gamle
Kom til å tenke på en kjenning som skulle ta lappen for snart 25 år siden, han hadde allerede kjørt i noen år og hadde god kontroll på sykkelen.SuperMorten skrev:
.. Jeg har alltid fått kjeft fordi jeg kjører som.. (unnskyld) ei kjerring..Selv sensor sa det da jeg kjørte opp
Under selve oppkjøringen tok han det pent og alt gikk fint ... lenge.. helt til han var 5-600 meter fra biltilsynets stasjon hvor han skulle få dommen, da ble han liggende bak en buss som kjørte veldig sakte, og tenkte at "det e greit, vi har det ikke travelt" Da kom det fra sensor som satt bak "Nå kjører du som ei kjærring"
Da fløy det en jævel i kompisen "her skal du få se på kjærring" svarte han og giret ned et hakk eller to, fikk sykkelen opp på bakhjulet og kjørte forbi bussen og inn på plassen foran Biltilsynet, fremdeles på bakhjulet, parkerte og ruslet derifra. Uten å vente på dommen. Sensor satt bak på sykkelen og gapet, forholdsvis bleik.
Kompisen har kjørt bil siden den gang
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke
Jeg mener at det kan være positivt å kjøre litt "urolig", og ikke altfor defensivt. Rett og slett fordi at jeg har lettere for å bli oversett hvis kjøringa mi gjør at trafikken rundt meg ikke legger merke til meg. Ligger jeg i kø, dønn i samme sporet og totalt beregnelig, vil bilisten bak overse meg. Oppfatter han meg som uberegnelig, vl han ha mer av oppmerksomheten rettet mot hva jeg finner på. I tett trafikk vandrer jeg litt at og fram i kjørefeltet, og passer på at jeg ligger synlig for trafikk fra sidene. Bruker også en gulere frontlyspære (Osram Allseason), for å skille meg litt ut. Men nå har jeg kjørt mc i 32 år, og det har egentlig gått svært bra.
En annen lærdom jeg bruker, er at det er bedre å bremse en gang for mye, enn for lite.
Problemet blir hvis du kjører så defensivt at du stopper i veien der ingen regner med at noen vil stoppe. Da er det fare for uhell, selv om du ikke får skylda.
Nå har du "ny" sykkel, og den burde du ta på et sikkerhetskurs/Rudskogen, og lære hvordan den oppfører seg ved litt mer trygge forhold. Har selv merket hvor mye bedre jeg trivdes og stolte på en sykkel, etter en tur der (NAF sikkerhetskurs for lenge siden).
Dette var bare litt tanker omkring temaet du tar opp :)
Lykke til videre, og kjør som du kan!

En annen lærdom jeg bruker, er at det er bedre å bremse en gang for mye, enn for lite.
Problemet blir hvis du kjører så defensivt at du stopper i veien der ingen regner med at noen vil stoppe. Da er det fare for uhell, selv om du ikke får skylda.
Nå har du "ny" sykkel, og den burde du ta på et sikkerhetskurs/Rudskogen, og lære hvordan den oppfører seg ved litt mer trygge forhold. Har selv merket hvor mye bedre jeg trivdes og stolte på en sykkel, etter en tur der (NAF sikkerhetskurs for lenge siden).
Dette var bare litt tanker omkring temaet du tar opp :)
Lykke til videre, og kjør som du kan!

Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke
Helt enig i dette. Tror det e noe av det aller viktigste man kan gjøre for å ferdes nogenlunde trygt i trafikken.Kjellrf skrev:Jeg mener at det kan være positivt å kjøre litt "urolig", og ikke altfor defensivt. Rett og slett fordi at jeg har lettere for å bli oversett hvis kjøringa mi gjør at trafikken rundt meg ikke legger merke til meg. Ligger jeg i kø, dønn i samme sporet og totalt beregnelig, vil bilisten bak overse meg. Oppfatter han meg som uberegnelig, vl han ha mer av oppmerksomheten rettet mot hva jeg finner på. I tett trafikk vandrer jeg litt at og fram i kjørefeltet, og passer på at jeg ligger synlig for trafikk fra sidene.
Spesielt påpasselig med å vandre fra side til side når æ nærme mæ kryss hvor det står biler og venter på luker til å smette inn i, gjerne et par touch på lyshornet også for å fange oppmerksomhet
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Evikes nye blogg - finner knapt igjen den gamle
jhn skrev:Kom til å tenke på en kjenning som skulle ta lappen for snart 25 år siden, han hadde allerede kjørt i noen år og hadde god kontroll på sykkelen.SuperMorten skrev:
.. Jeg har alltid fått kjeft fordi jeg kjører som.. (unnskyld) ei kjerring..Selv sensor sa det da jeg kjørte opp
Under selve oppkjøringen tok han det pent og alt gikk fint ... lenge.. helt til han var 5-600 meter fra biltilsynets stasjon hvor han skulle få dommen, da ble han liggende bak en buss som kjørte veldig sakte, og tenkte at "det e greit, vi har det ikke travelt" Da kom det fra sensor som satt bak "Nå kjører du som ei kjærring"
Da fløy det en jævel i kompisen "her skal du få se på kjærring" svarte han og giret ned et hakk eller to, fikk sykkelen opp på bakhjulet og kjørte forbi bussen og inn på plassen foran Biltilsynet, fremdeles på bakhjulet, parkerte og ruslet derifra. Uten å vente på dommen. Sensor satt bak på sykkelen og gapet, forholdsvis bleik.
Kompisen har kjørt bil siden den gang


[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Evikes nye blogg - finner knapt igjen den gamle
Husker du ulykken mellom en eldre dame og en lett mc i samme krysset ? Omsider så ble damen dømt og fikk skylden. Men hun mener fremdeles at MC føreren har all skyld og at hun er helt uskyldig i ulykken. Hender jeg møter henne hos Mutter. Like fornøyelig hver gang !evike skrev:Joda, samme dama
Nå er det ikke eldre med Rimi lappen jeg er reddest for i trafikken. Den jeg er reddest for er meg selv og mine egne tabber.

- MaxTron
- Innlegg: 2548
- Registrert: 04 jan 2011, 22:31
- Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
- Bosted: Nordmøre
Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke
Mye fornuftige råd her!!
Når det gjelder den dama som krasja så får æ bare inntrykk av at ho er ute etter å kritisere deg for å prøve å få oppmerksomheten bort fra sine egne feil, så HO trur æ ikke du skal høre så mye på.
Når det gjelder den dama som krasja så får æ bare inntrykk av at ho er ute etter å kritisere deg for å prøve å få oppmerksomheten bort fra sine egne feil, så HO trur æ ikke du skal høre så mye på.
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke
Vi har alle våre måter å reagere på ulike situasjoner på.
Om du velger å stoppe opp, så er det den rette avgjørelsen. Det blir de som ligger bak deg pent nøyt til å innfinne seg etter. De ser jo ikke det samme som du ser.
Litt grovt oversatt... Om en lokkfører ser noe ligge på skinnegangen fremfor seg. Så bremser han og mest sannsynligvis stopper... Passasjerene i vognene lengre bak har bare å innfinne seg med dette. Joda, noen blir forbanna over at toget stopper. Men... De har heller ikke overblikket over hva som skjer.
På MC er det jo også veldig viktig at du ikke stopper på en slik måte at det er rom for bilister å presse deg ut/av veien.
I de tilfeller jeg stopper helt opp, sørger jeg for å holde meg godt på venstre side.
Om du velger å stoppe opp, så er det den rette avgjørelsen. Det blir de som ligger bak deg pent nøyt til å innfinne seg etter. De ser jo ikke det samme som du ser.
Litt grovt oversatt... Om en lokkfører ser noe ligge på skinnegangen fremfor seg. Så bremser han og mest sannsynligvis stopper... Passasjerene i vognene lengre bak har bare å innfinne seg med dette. Joda, noen blir forbanna over at toget stopper. Men... De har heller ikke overblikket over hva som skjer.
På MC er det jo også veldig viktig at du ikke stopper på en slik måte at det er rom for bilister å presse deg ut/av veien.
I de tilfeller jeg stopper helt opp, sørger jeg for å holde meg godt på venstre side.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Evikes nye blogg - finner knapt igjen den gamle
Nå kjenner jeg ikke denne konkrete situasjonen godt nok, men hva gjelder dette med å "holde på retten", så er det et utgangspunkt ihvertfall jeg benytter. Selvfølgelig, alt innenfor rimelighetens grenser, gitt situasjonen. Men, "å holde på retten" er jo noe som er helt nødvendig for den generelle trafikkflyten og det å opprettholde en viss "forutsigbarhet" i trafikken. Kjenner selv, alt for godt, personer som kan finne det for godt å stoppe for trafikk som vil inn i den rundkjøringen som vedkommende befinner seg i. Dette er rett og slett FARLIG da de opptrer som individualist i trafikkbildet, og gjør som det passer dem, på tross av at det forutsettes og forventes av alle rundt dem, at de "holder på sin rett" og med dette bidrar til at gjennomføringen er nogenlunde forutsigbar.evike skrev: (..klippet) Jeg vurderer ALLE i trafikken for å være potensielt idioter. Så når de stopper midt i veien, så stopper jeg også, inntil jeg finner ut hvorfor de står der. I dette tilfellet så var det en oversnill bilist som vinket frem en som hadde vikeplikt. Mye mulig man kjører på en forkjørsvei, men det kan jo ha fatale konsekvenser å holde på retten i ett og alt.
En må selv, selvfølgelig, vurdere enhver situasjon, og agere deretter. Men når noen opptrer som "oversnill" for å beskytte seg selv og eller vise overdreven "høflighet" i et trafikkbilde som består av andre medtrafikanter som er avhengige av at en faktisk opptrer med en viss forutsigbarhet, ja så blir slike trafikanter "farlige". Det er summen av forbud og påbud, vikeplikt og forskjørsrett som hindrer at vi ender opp med anarki og kaos i trafikken....GROVT uttrykt!

- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke
Det med å blinke med lyshornet kan også bli oppfattet som "jeg slipper deg ut, bare kjør".jhn skrev: Helt enig i dette. Tror det e noe av det aller viktigste man kan gjøre for å ferdes nogenlunde trygt i trafikken.
Spesielt påpasselig med å vandre fra side til side når æ nærme mæ kryss hvor det står biler og venter på luker til å smette inn i, gjerne et par touch på lyshornet også for å fange oppmerksomhet
Husker ikke nøyaktig når, men det begynner å bli noen år siden, da var det en lastebilsjåfør som blinket på møtende lastebil for å hilse. Bilen som lå foran og skulle svinge av til venstre trodde han blinket for å slippe han over. Det endte med dødsulykke.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke
Det er noen gode tips her:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=t5G6FPcG ... re=related[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=t5G6FPcG ... re=related[/video]
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke
Må si meg enig, dersom et kjøretøy (være seg bil/mc/buss) blinker med lysene tar jeg det som en indikasjon på at jeg kan kjøre. Det samme gjelder når jeg blinker med lyset for andre, da betyr det at jeg stopper opp og lar dem kjøre først - selv om dem egentlig har vikeplikten.Snikkeren skrev:Det med å blinke med lyshornet kan også bli oppfattet som "jeg slipper deg ut, bare kjør".jhn skrev: Helt enig i dette. Tror det e noe av det aller viktigste man kan gjøre for å ferdes nogenlunde trygt i trafikken.
Spesielt påpasselig med å vandre fra side til side når æ nærme mæ kryss hvor det står biler og venter på luker til å smette inn i, gjerne et par touch på lyshornet også for å fange oppmerksomhet
Husker ikke nøyaktig når, men det begynner å bli noen år siden, da var det en lastebilsjåfør som blinket på møtende lastebil for å hilse. Bilen som lå foran og skulle svinge av til venstre trodde han blinket for å slippe han over. Det endte med dødsulykke.
Har aldri opplevd at det har betydd noe annet.
Det skal dog sies at dersom noen blinker til meg, utøver jeg noe forsiktighet i tilfelle det betyr noe annet, som "Helvettes idiot, jeg er først!!" eller lignende


Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke
@ArcticTiger
wow, det var noen artige eksempler på at ABS kunne vært kjekt å ha og at man bør har god nok innøvd svingteknik og ikke minst hodet på rett sted.
wow, det var noen artige eksempler på at ABS kunne vært kjekt å ha og at man bør har god nok innøvd svingteknik og ikke minst hodet på rett sted.

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke
Ja det er ofte lite som skiller mellom suksess og katastrofe når man ferdes på en Mottor-sykkel. Det er viktig å være klar over det, og bruke innsida av hodet når man kjører. Det hjelper ikke med hjelm, godt kjøreutstyr og ABS hvis man ikke forstår hva man holder på med.
Det var dagens

Det var dagens




- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Bosted: Oslo
Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke
Et eksempel på en trafikkuhell som skjedde i forrige uke:
Min nabo kjørte bakerst av tre mc'er i kollektivfeltet på Mosseveien inn mot Oslo i morgenrushet. Bilkøen stod stille/gangfart. En stor varebil var "snill" og lagde en luke slik at han kunne slippe over en bil som kom fra Oslo og skulle krysse over veien - og kollektivfeltet, akkurat da mc'ene kom. Resten kan man forestille seg.
Førsteman (Harley) smalt rett inn i bilen, andremann (Bandit) klarte å svinge unna, nabodama (Suzuki 250) svingte/bremset og skled på det litt våte føret. (kanskje det hadde gått bra med ABS?)
Det gikk etter forholdene bra med alle. To til legevakt for sjekk.
Jeg har prøvd å lage en illustrasjon på situasjonen, som sikkert ikke er enestående for dette stedet. Slike feller er det mange av!
Min nabo kjørte bakerst av tre mc'er i kollektivfeltet på Mosseveien inn mot Oslo i morgenrushet. Bilkøen stod stille/gangfart. En stor varebil var "snill" og lagde en luke slik at han kunne slippe over en bil som kom fra Oslo og skulle krysse over veien - og kollektivfeltet, akkurat da mc'ene kom. Resten kan man forestille seg.
Førsteman (Harley) smalt rett inn i bilen, andremann (Bandit) klarte å svinge unna, nabodama (Suzuki 250) svingte/bremset og skled på det litt våte føret. (kanskje det hadde gått bra med ABS?)
Det gikk etter forholdene bra med alle. To til legevakt for sjekk.
Jeg har prøvd å lage en illustrasjon på situasjonen, som sikkert ikke er enestående for dette stedet. Slike feller er det mange av!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke
Æ synes det e en litt dristig tolkning av et kort blink i ei lykt, æ har aldri tolka det slik, og har heller aldri opplevd at andre har gjort det.TheHaughom skrev:Snikkeren skrev:Det med å blinke med lyshornet kan også bli oppfattet som "jeg slipper deg ut, bare kjør".jhn skrev: Helt enig i dette. Tror det e noe av det aller viktigste man kan gjøre for å ferdes nogenlunde trygt i trafikken.
Spesielt påpasselig med å vandre fra side til side når æ nærme mæ kryss hvor det står biler og venter på luker til å smette inn i, gjerne et par touch på lyshornet også for å fange oppmerksomhet
Husker ikke nøyaktig når, men det begynner å bli noen år siden, da var det en lastebilsjåfør som blinket på møtende lastebil for å hilse. Bilen som lå foran og skulle svinge av til venstre trodde han blinket for å slippe han over. Det endte med dødsulykke.
Må si meg enig, dersom et kjøretøy (være seg bil/mc/buss) blinker med lysene tar jeg det som en indikasjon på at jeg kan kjøre. Det samme gjelder når jeg blinker med lyset for andre, da betyr det at jeg stopper opp og lar dem kjøre først - selv om dem egentlig har vikeplikten.
Har aldri opplevd at det har betydd noe annet.
Det skal dog sies at dersom noen blinker til meg, utøver jeg noe forsiktighet i tilfelle det betyr noe annet, som "Helvettes idiot, jeg er først!!" eller lignende
Når man vingler litt fra side til side så vil lyset oppfattes som blinkende, en liten touch på lyshornet vil forsterke denne blinkingen.
En liten mc kan være vanskelig å få øye midt i en kø av biler og da vil litt blinking være med på å fange oppmerksomheten til eventuelt sløve bilister som venter på en luke til å smette inn i køa
Dette e noe æ gjør under fart og har vanskelig for å se at noen skulle tolke det som en invitasjon til å kjøre
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke
Jeg blinker med lysene for å hilse, slippe frem andre, gjøre andre oppmersom på meg,
Varsle om dyr eller andre hindringer, fartskontroll eller at den jeg møter kjører med langlys.
Og hvis noen tar det som et tegn på "fri bane" kan de få et seriøst problem.
Varsle om dyr eller andre hindringer, fartskontroll eller at den jeg møter kjører med langlys.
Og hvis noen tar det som et tegn på "fri bane" kan de få et seriøst problem.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke
Jompa skrev:Jeg blinker med lysene for å hilse, slippe frem andre, gjøre andre oppmersom på meg,
Varsle om dyr eller andre hindringer, fartskontroll eller at den jeg møter kjører med langlys.
Og hvis noen tar det som et tegn på "fri bane" kan de få et seriøst problem.
Vær forsiktig om du skulle forville deg til Italia for der betyr det "pass opp, her kommer jeg"
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke
Hva mener du egentlig? Først skriver du at du blinker for å "slippe frem andre", og i neste åndedrag skriver du at om noen tar det som et tegn på fri bane så kan de få et seriøst problem. Jeg ikke forståJompa skrev:Jeg blinker med lysene for å hilse, slippe frem andre, gjøre andre oppmersom på meg,
Varsle om dyr eller andre hindringer, fartskontroll eller at den jeg møter kjører med langlys.
Og hvis noen tar det som et tegn på "fri bane" kan de få et seriøst problem.

Å blinke med lyset som jhn nevnte i utgangspunktet ville jeg aldri gjort,er enige med dem som mener det kan tolkes som at man vil slippe dem frem. Jeg kan finne på å blinke til noen,nettopp for å slippe dem frem.
Så til jhn; du spiller russisk rulett

ikkebike.norwegianforum.net
Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke
Det gjør det visst på finnmarksvidda ogsåCarpa skrev:Vær forsiktig om du skulle forville deg til Italia for der betyr det "pass opp, her kommer jeg"


ikkebike.norwegianforum.net
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke
Ja, jeg blinker med lysene i mange slags situasjoner.Kawasaki skrev:Hva mener du egentlig? Først skriver du at du blinker for å "slippe frem andre", og i neste åndedrag skriver du at om noen tar det som et tegn på fri bane så kan de få et seriøst problem. Jeg ikke forståJompa skrev:Jeg blinker med lysene for å hilse, slippe frem andre, gjøre andre oppmersom på meg,
Varsle om dyr eller andre hindringer, fartskontroll eller at den jeg møter kjører med langlys.
Og hvis noen tar det som et tegn på "fri bane" kan de få et seriøst problem.![]()
Å blinke med lyset som jhn nevnte i utgangspunktet ville jeg aldri gjort,er enige med dem som mener det kan tolkes som at man vil slippe dem frem. Jeg kan finne på å blinke til noen,nettopp for å slippe dem frem.
Så til jhn; du spiller russisk rulett
Hvis jeg f.eks kommer kjørende i "byen" Alta i morrasrushet langs E6 og det står en trailer i motsatt kjørefelt med en lang kø etter seg,
(lang kø i Finnmarkssammenheng er vanligvis mindre enn 100 meter) og vil svinge til venstre, altså krysse min kjøreretning, kan jeg
av og til finne på å slakke ned på farta, blinke med hovedlyset for at han kan svinge av veien.
Det forsinker meg og de som evt kommer bak meg noen få sek, mens de som kommer i motsatt retning kanskje sparer et halvt minutt.
Dessuten er de fleste trailerskjåfører takknemlig hvis man gir dem litt plass, og kvitterer med et blink eller ei hand.
Det samme kan skje på en god dag hvis det er mange som prøver å komme inn på forkjørsveien fra en sidevei.
Å blinke med lysene for å hilse regner jeg med at de aller fleste gjør, så det trenger vel ingen forklaring.
Så hender det rett som det er at jeg suser over vidda i 90 og mer enn det.
Der kan det være både elg, rein, veiarbeid en skjelden gang og til og med fartskontroller.
Da er det fint å ha etpar 20centimeters Boschlykter med 100 watts pærer som man kan blinke med for å advare de som kommer i mot.
Og om de tror det betyr at det er klar bane eller velger og ta en venstresving, har de ( og jeg) et seriøst problem.
Hele greia handler om et minimum av kommunikasjon og trafikkforståelse. Enkelt ???
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Evike-bloggen - Mumle, mumle - er jeg en fare i trafikke
Hmm, muli det hadde vært enklest, hvis ALLE fulgte de SAMME reglene for lysbruk (det er visst regler for det), og fulgte reglene om forkjørsrett, vikeplikt mm 
